LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Nanneke4
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:30

CBR

Ongelezen bericht door Nanneke4 »

Mijn zoon mocht op 14/2 op rijexamen. 15 dagen voor deze datum kreeg hij van zijn baas te horen dat, omdat hij zo hard had gewerkt, hij een wintersportvakantie had gewonnen. Helaas viel de vakantie samen met het rijexamen.
Het annuleren van het rijexamen was niet mogelijk! Het CBR beroept zich op de examenvoorwaarden waarin staat dat men nooit over zal gaan tot restitutie van het examengeld!!!! De rijschool mocht wel een andere kandidaat aanleveren maar dat was natuurlijk voor hen niet meer mogelijk op zo'n korte termijn.
Meteen een nieuwe datum afspreken voor een nieuw examen was ook niet mogelijk, eerst moest 14/2 voorbij zijn.
Gevolg is dus - examengeld kwijt, extra rijlessen in afwachting van het volgende examen: zeker 350 Euro kwijt.
Kan dit nu zomaar: gezien de wachttijden moet het CBR toch zonder problemen een kandidaat hebben kunnen krijgen voor de vervallen afspraak?

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: CBR

Ongelezen bericht door henk51 »

15 dagen voor deze datum kreeg hij van zijn baas te horen dat, omdat hij zo hard had gewerkt, hij een wintersportvakantie had gewonnen. Helaas viel de vakantie samen met het rijexamen.
Het annuleren van het rijexamen was niet mogelijk!
En de reis was ook niet te verzetten om te boeken naar bv zomer vakantie?
Ik hoop dat de reis meer waard was dan de 350 euro anders had hij beter de reis niet kunnen aanvaarden.
Nu verwacht u dat CBR even de regels voor u gaat aanpassen daar is geen enkele reden toe uw zoon vind vakantie belangrijker, dan zijn die extra kosten het gevolg daarvan.

gr Henk

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CBR

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nanneke4 schreef:Mijn zoon mocht op 14/2 op rijexamen. 15 dagen voor deze datum kreeg hij van zijn baas te horen dat, omdat hij zo hard had gewerkt, hij een wintersportvakantie had gewonnen. Helaas viel de vakantie samen met het rijexamen.
Het annuleren van het rijexamen was niet mogelijk! Het CBR beroept zich op de examenvoorwaarden waarin staat dat men nooit over zal gaan tot restitutie van het examengeld!!!! De rijschool mocht wel een andere kandidaat aanleveren maar dat was natuurlijk voor hen niet meer mogelijk op zo'n korte termijn.
Meteen een nieuwe datum afspreken voor een nieuw examen was ook niet mogelijk, eerst moest 14/2 voorbij zijn.
Gevolg is dus - examengeld kwijt, extra rijlessen in afwachting van het volgende examen: zeker 350 Euro kwijt.
Kan dit nu zomaar: gezien de wachttijden moet het CBR toch zonder problemen een kandidaat hebben kunnen krijgen voor de vervallen afspraak?
U kan en mag toch niet verwachten van het CBR dat ze de datum kunnen
aanpassen naar een andere datum omdat u zoon een reis heeft gewonnen en op die dag niet kon ?

Examengeld = kwijt
Dat is heel normaal als je niet op je examen komt.

Extra rijlessen = zal wel meevallen
U zoon was toch klaar voor zijn examen ?

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Nanneke4 schreef:Mijn zoon mocht op 14/2 op rijexamen. 15 dagen voor deze datum kreeg hij van zijn baas te horen dat, omdat hij zo hard had gewerkt, hij een wintersportvakantie had gewonnen. Helaas viel de vakantie samen met het rijexamen.
Het annuleren van het rijexamen was niet mogelijk! Het CBR beroept zich op de examenvoorwaarden waarin staat dat men nooit over zal gaan tot restitutie van het examengeld!!!! De rijschool mocht wel een andere kandidaat aanleveren maar dat was natuurlijk voor hen niet meer mogelijk op zo'n korte termijn.
Meteen een nieuwe datum afspreken voor een nieuw examen was ook niet mogelijk, eerst moest 14/2 voorbij zijn.
Gevolg is dus - examengeld kwijt, extra rijlessen in afwachting van het volgende examen: zeker 350 Euro kwijt.
Kan dit nu zomaar: gezien de wachttijden moet het CBR toch zonder problemen een kandidaat hebben kunnen krijgen voor de vervallen afspraak?

De rijschool had het examen wellicht kunnen ruilen met een andere kandidaat. Hij had eventueel een andere examenkandidaat hier een TTT kunnen laten doen. Ik weet niet waar u woont maar in mijn gebied is er bijna geen wachttijd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: CBR

Ongelezen bericht door ciske »

Nanneke4 schreef:Mijn zoon mocht op 14/2 op rijexamen. 15 dagen voor deze datum kreeg hij van zijn baas te horen dat, omdat hij zo hard had gewerkt, hij een wintersportvakantie had gewonnen. Helaas viel de vakantie samen met het rijexamen.
Het annuleren van het rijexamen was niet mogelijk! Het CBR beroept zich op de examenvoorwaarden waarin staat dat men nooit over zal gaan tot restitutie van het examengeld!!!! De rijschool mocht wel een andere kandidaat aanleveren maar dat was natuurlijk voor hen niet meer mogelijk op zo'n korte termijn.
Meteen een nieuwe datum afspreken voor een nieuw examen was ook niet mogelijk, eerst moest 14/2 voorbij zijn.
Gevolg is dus - examengeld kwijt, extra rijlessen in afwachting van het volgende examen: zeker 350 Euro kwijt.
Kan dit nu zomaar: gezien de wachttijden moet het CBR toch zonder problemen een kandidaat hebben kunnen krijgen voor de vervallen afspraak?

Ik vraag mij af wat er belangrijker voor je zoon is, rijbewijs of vakantie.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CBR

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Instructeur 69 schreef:De rijschool had het examen wellicht kunnen ruilen met een andere kandidaat. Hij had eventueel een andere examenkandidaat hier een TTT kunnen laten doen. Ik weet niet waar u woont maar in mijn gebied is er bijna geen wachttijd.
Dat is wel een beetje afhankelijk van de grootte van de rijschool. Bij een grote rijschool met veel auto's en kandidaten is de kans dat er geruild kan worden vele malen groter dan een kleine zelfstandige die met 1 auto rijdt.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Emmy75 schreef:
Instructeur 69 schreef:De rijschool had het examen wellicht kunnen ruilen met een andere kandidaat. Hij had eventueel een andere examenkandidaat hier een TTT kunnen laten doen. Ik weet niet waar u woont maar in mijn gebied is er bijna geen wachttijd.
Dat is wel een beetje afhankelijk van de grootte van de rijschool. Bij een grote rijschool met veel auto's en kandidaten is de kans dat er geruild kan worden vele malen groter dan een kleine zelfstandige die met 1 auto rijdt.

Je kunt in Top ook ruilen met vrije capaciteit.

Rijbewijsinfo
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:01

Re: CBR

Ongelezen bericht door Rijbewijsinfo »

Er kan weliswaar gewisseld worden met vrije capaciteit, maar dit zijn dan alleen de beschikbare examens voor de eigenlijke examendatum. En vrije capaciteit binnen 2 weken kan natuurlijk voorkomen, maar dat zou een gelukje zijn. De rijschool zou dan ook geregeld moeten kijken of er toevallig iets is vrijgekomen voor 14 februari. Daar is helaas niet altijd tijd voor.

U kunt nog kunnen proberen via de rijschool een deel van de examenkosten terug te krijgen. De examenkosten bestaan uit de reserveringskosten van het CBR (€94,75) de eigen verklaring bij een eerste examen (€23,40, vaak niet inc. in de examenkosten maar apart gerekend) en de kosten die de rijschool rekent voor de tijd van de instructeur, het gebruik van de auto en de reserveringskosten (per rijschool verschillend). Omdat het examen niet is gereden, en als de rijschool op de vrijgekomen tijd een rijles met een andere leerling heeft kunnen plannen, dan kan de rijschool besluiten de tijd van de instructeur en het gebruik van de lesauto niet te rekenen. Een tegemoetkoming in de kosten (of een korting op het volgende examen) zou dan heel redelijk zijn, en veel rijscholen zullen hiervoor openstaan of dit zelf aanbieden. Maar de rijschool is dit natuurlijk niet verplicht, want uw zoon besluit zelf dat hij door omstandigheden (welke niet onder de restitutie regeling van het CBR vallen) het examen niet wil doen. Komt de rijschool u in de examenkosten enigszins tegemoet, dan is dit zeker te waarderen.

oom Wout
Berichten: 49
Lid geworden op: 19 apr 2011 21:52

Re: CBR

Ongelezen bericht door oom Wout »

Een fatsoenlijke school berekent de werkelijke kosten en eventueel een opslagje voor "het gedoe". Dan kost dit grapje dus maximaal ca. EUR 100. De opleider die de kosten onverkort volledig aanrekent beschouwt oom Wout als een schoft. Men dient schoften te mijden.

Erg triest dat het CBR niet de mogelijkheid kan bieden om alvast een nieuwe datum te prikken en dat er gewacht moet worden tot de gekozen datum verstreken is. Dat is werkelijk onacceptabel, niet van deze tijd, maar wel de werkelijkheid. De systemen van het CBR zijn hierin bepalend en dat is nooit de bedoeling van automatisering geweest.

junyiguoji
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2012 03:45

Re: CBR

Ongelezen bericht door junyiguoji »

gezien de wachttijden moet het CBR toch zonder problemen een kandidaat hebben kunnen krijgen voor de vervallen afspraak?

wow gold

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: CBR

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Als de instructeur zelf naar het CBR had gebeld had hij wel wat kunnen regelen. Op z'n minst had hij de kandidaat van het examen af kunnen laten halen zodat er vast een nieuw examen ingepland kon worden. Met een vriendelijk telefoontje van de rijschoolhouder naar het CBR is vaak veel mogelijk...

Overigens is ook in een kleine rijschool vaak wel een andere kandidaat voor deze tijd te vinden, hetzij voor een examen, danwel voor een ttt, zeker als je het 2 weken van tevoren al weet...

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

jojogirl21 schreef:Als de instructeur zelf naar het CBR had gebeld had hij wel wat kunnen regelen. Op z'n minst had hij de kandidaat van het examen af kunnen laten halen zodat er vast een nieuw examen ingepland kon worden. Met een vriendelijk telefoontje van de rijschoolhouder naar het CBR is vaak veel mogelijk...
Nou dan zal ik wel niet vriendelijk genoeg zijn want ik heb dit pas meegemaakt. Leerling was geruild met een ander maar brak haar arm 2 dagen voor het examen. Ik wilde haar naam van het examen af laten halen. Ik gaf zelfs aan bereid te zijn het examen gewoon te betalen maar wilde de naam eraf hebben omdat anders een examinator voor niets zou zitten wachten. Helaas kon dat niet. Toen maar naar het examencentrum gebeld.

Renske99
Berichten: 263
Lid geworden op: 19 dec 2011 13:00

Re: CBR

Ongelezen bericht door Renske99 »

Ts

Je zoon had de keus, dan is het maar net welke keus je maakt.
Wil ik graag op vakantie of wil ik mij examen doen

Stel het ging om een schoolexamen zou hij dan ook een heel jaar over willen doen omdat hij met vakantie ging of zou hij de vakantie laten schieten?

Het hele leven draait om keuzes maken, als hij de keus maakt om op vakantie te gaan, dan moet je nu niet zeuren over de kosten die het meebrengt als je niet examen doet, niet zeuren over een nieuw te plannen examen, als je zakt moet je nl. ook een dag wachten voor je opnieuw een examen kunt aanvragen, in die tussentijd moet je ook weer een aantal lessen nemen in afwachting van de nieuwe datum waarop je examen kunt doen.

Ja het is sneu als het gelijk valt, maar hij had ook de gratis vakantie kunnen weigeren (dat kost hem dan nl. geen geld)

jojogirl21
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2010 20:53

Re: CBR

Ongelezen bericht door jojogirl21 »

Instructeur 69 schreef:
Nou dan zal ik wel niet vriendelijk genoeg zijn want ik heb dit pas meegemaakt. Leerling was geruild met een ander maar brak haar arm 2 dagen voor het examen. Ik wilde haar naam van het examen af laten halen. Ik gaf zelfs aan bereid te zijn het examen gewoon te betalen maar wilde de naam eraf hebben omdat anders een examinator voor niets zou zitten wachten. Helaas kon dat niet. Toen maar naar het examencentrum gebeld.
Misschien mijn vrouwelijke charmes dan? :wink:
Het maakt ook wel verschil wie je aan de lijn krijgt hoor, de een is wat soepeler dan de ander.

Karin079
Berichten: 74
Lid geworden op: 20 jul 2011 16:47

Re: CBR

Ongelezen bericht door Karin079 »

Deze plaatsen zijn zeer schaars en zeer gewild,logisch dat het CBR in hun voorwaarden opneemt dat het geld niet teruggestort wordt.
Uw zoon heeft een keuze gemaakt,en daar horen gevolgen bij.

Rijbewijsinfo
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:01

Re: CBR

Ongelezen bericht door Rijbewijsinfo »

Instructeur 69 schreef: Nou dan zal ik wel niet vriendelijk genoeg zijn want ik heb dit pas meegemaakt. Leerling was geruild met een ander maar brak haar arm 2 dagen voor het examen. Ik wilde haar naam van het examen af laten halen. Ik gaf zelfs aan bereid te zijn het examen gewoon te betalen maar wilde de naam eraf hebben omdat anders een examinator voor niets zou zitten wachten. Helaas kon dat niet. Toen maar naar het examencentrum gebeld.
Binnen 14 dagen na de examendatum kan een leerling die een gebroken arm heeft op het moment van het examen, gewoon het examengeld terugvragen (onder aftrek van €17,- aan administratiekosten) . Dit wordt dan teruggestort naar de rekening courant van de rijschool. Het "restitutieformulier praktijk" is te vinden in TOP online onder "links". Dit geldt bijvoorbeeld ook bij het overlijden van een naast familielid, of miliitairen die worden uitgezonden. Het examen moet dan wel gewoon op naam blijven staan. Een telefoontje naar het examencentrum zodat de examinator inderdaad niet voor niets zit te wachten is dan wel netjes.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: CBR

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Rijbewijsinfo schreef:
Instructeur 69 schreef: Nou dan zal ik wel niet vriendelijk genoeg zijn want ik heb dit pas meegemaakt. Leerling was geruild met een ander maar brak haar arm 2 dagen voor het examen. Ik wilde haar naam van het examen af laten halen. Ik gaf zelfs aan bereid te zijn het examen gewoon te betalen maar wilde de naam eraf hebben omdat anders een examinator voor niets zou zitten wachten. Helaas kon dat niet. Toen maar naar het examencentrum gebeld.
Binnen 14 dagen na de examendatum kan een leerling die een gebroken arm heeft op het moment van het examen, gewoon het examengeld terugvragen (onder aftrek van €17,- aan administratiekosten) . Dit wordt dan teruggestort naar de rekening courant van de rijschool. Het "restitutieformulier praktijk" is te vinden in TOP online onder "links". Dit geldt bijvoorbeeld ook bij het overlijden van een naast familielid, of miliitairen die worden uitgezonden. Het examen moet dan wel gewoon op naam blijven staan. Een telefoontje naar het examencentrum zodat de examinator inderdaad niet voor niets zit te wachten is dan wel netjes.
Tja, Ik ben al meer dan 25 jaar rijinstructeur dus de info die u me geeft is mij al lang bekend. Maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om het feit dat het CBR het niet voor elkaar krijgt haar eigen personeel op de hoogte te stellen dat mijn kandidaat niet komt. Is dat nu service?? Het telefoontje van MIJ wordt door u als "Netjes" gezien. De werkgever van deze examinator heeft volgens u geen enkele verantwoordelijkheid hierin??? De wereld op zijn kop!! Kijk, ik kan met de werkvloer (de examinatoren dus) heel goed opschieten. Geweldige mensen. Maar de organisatie zou prettiger kunnen. Ik ben daarr toch ook gewoon klant?? Of zie ik het nou verkeerd?

Rijbewijsinfo
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 mar 2011 09:01

Re: CBR

Ongelezen bericht door Rijbewijsinfo »

Omdat u aangaf het examen gewoon te willen betalen, nam ik per abuis aan dat u niet op de hoogte was van deze regeling. En natuurlijk moet het callcenter dit gewoon doorgeven aan de betreffende examinator, maar ja..... :( direct bellen met het examencentrum werkt (helaas) soms beter.... Natuurlijk zijn de rijscholen klant bij het CBR en moeten ook dusdanig behandeld worden, maar zoals iedereen weet zijn er nog wel wat interne problemen bij het CBR waar momenteel hard aan gewerkt wordt, dus nog niet alles gaat nog zoals het zou moeten gaan.

tuctuc

Re: CBR

Ongelezen bericht door tuctuc »

8)

Gesloten