LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Discussieer hier over (auto-)rijscholen.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het BNOR (Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid). Hier kom je terecht als je 4 keer zakt voor je rijexamen.

Zelf heb ik er twee keer examen gedaan (1 keer gezakt, 1 keer geslaagd), en om heel eerlijk te zijn was ik niet onder de indruk. Natuurlijk slaag je niet 'makkelijker' dan bij een gewoon CBR examen, maar mijn ervaring was dat het enige verschil was dat de examinator simpelweg een monoloog houdt 'dat ik niet zo zenuwachtig moet zijn' en dat ik een hoger examengeld betaal. De werkelijke reden, namelijk onduidelijkheid over wat er precies van me verwacht wordt alsmede herhaaldelijk gezakt zijn op onzinredenen, daar wordt niet op ingegaan. Alleen een verhaaltje dat 'iedereen kan rijden' en ik 'niet zo zenuwachtig moet zijn'. Ik was bepaald niet onder de indruk. Voor die kul moet je dan een hoger examengeld betalen? Dan had ik liever een gewoon CBR examen gehad.

Achteraf gezien denk ik dat mijn 'faalangst' wellicht te wijten was aan gezakt zijn op een aantal discutabele punten, waartegen ik na afraden van mijn rijinstructeur geen bezwaar heb aangetekend. Niet slim achteraf gezien, want natuurlijk is de rijinstructeur bang dat hij anders een slechte reputatie bij de examinatoren krijgt. Daarbij is natuurlijk elke examinator anders. En aversie tegen rijlessen en -examens gaat op een gegeven moment ook een rol spelen.

Wat mijn rijstijl betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik 12 jaar schadevrij rij en geen enkele bekeuring heb gekregen. Men betitelt mij als een goede en voorzichtige rijder. Of dat ondanks of vanwege die voortdurende rijlessen en examens is kan natuurlijk bediscussieerd worden.

Heeft iemand anders een soortgelijke of wellicht nou juist een positieve ervaring met het BNOR?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

dat heette vroeger toch anders?

ik weet dat een vriendin van mij er heeft afgereden ,schijnt dat ze geduldiger zijn?
meer naar het totale plaatje kijken,je meer op je gemak stellen?
en de rij tijd is langer.....

vroeger was het toch automatisch al je 3x gezakt was,mocht je hier afrijden?

zegt niks of je daar nu bent afgereden of niet?
rij ervaring krijg je pas echt als je je rose papiertje hebt en je jaren rijd...

mijn insteek is ,omdat iemand hier af gereden heeft,wil niet zeggen dat hij niet kan rijden!
zenuwen spelen vaak de baas,heel goed rijden maar vrees omdat er iemand meekijkt hoe je het doet...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik ben er uiteindelijk afgereden maar zag geen enkel verschil met een gewoon examen. Slechts een duidelijk ingestudeerde standaardmonoloog over 'zenuwachtigheid' en voor die geste betaalde ik 350 ipv 300 gulden.

Maar wellicht was ik niet werkelijk faalangstig en waren er andere oorzaken waardoor ik telkens zakte (zoals eerder genoemd). Wellicht dat ik daarom de psychologie niet erg kon waarderen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ter verduidelijking: de eerste en tweede keer ben ik overigens gezakt om erg onduidelijke redenen (er was geen ingreep). Ik geloof dat ze vonden dat ik 'te voorzichtig' reed.

De derde keer waren er eveneens geen ingrepen en zakte ik op redenen die ik zeker had kunnen betwisten. Er was namelijk een voorrangsbord door vandalen gesloopt waardoor ik niet wist dat ik voorrang had, en iemand van rechts onterecht voorrang verleende. De examinator rekende me dat zwaar aan, ik denk dat hij de weg uit zijn hoofd kende en niet had gezien dat het bord vernield was. Achteraf had ik wellicht bezwaar kunnen aantekenen maar ik heb me door de instructuur laten aanpraten dat niet te doen. Logisch: hij wil natuurlijk niet als zeurpiet bekend staan bij het CBR.

De vierde keer had ik wel ingrepen, zelfs twee, maar toen had ik al zoiets van 'wat ik ook doe het is toch niet goed'. En toen kwam ik bij het BNOR terecht. Uiteindelijk dus wel geslaagd en afgereden en probleemloos gereden. Maar ik kan nou niet zeggen dat die speech van de examinator nou geholpen heeft, ik denk dat het eerder averechts werkte door me aan te praten dat ik faalangst had, terwijl ik niet denk dat ik faalangstig was. Hooguit voorzichtig maar dat trekt met de jaren wel bij en liever dat dan dat ik mezelf en wat kinderen doodrijd.

Dus ja, ik ben bij het BNOR afgereden maar om nou te zeggen dat het wat uitmaakt... nee.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

wat maakt het uit,je hebt het toen gehaald,of het nu met 1x is of met 4x...
de ervaring komt net als wat ik zeg met de jaren..

voorzichtig is goed tot een zekere hoogte,maar dat weet je zelf ook,en wat je zegt inmiddels heb je dat wel geleerd...

zei had het als heel fijn ervare?type van ik klap dicht...zodra ik MOET...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Inderdaad, het was meer dat ik hier op het forum allerlei horrorverhalen over het CBR examen las en het BNOR nu juist is opgericht om ook faalangstige personen een eerlijke kans te geven. Voor mij heeft niet niet gewerkt, maar het is goed om te horen dat anderen een betere ervaring hebben.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door gtp »

Wat een zeur piet ben je, 4x gezakt daarna elders 1x gezakt en daarna geslaagd en nog durven beweren dat je niet onder de indruk was.Ik kom je niet graag onderweg tegen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

gtp schreef:Wat een zeur piet ben je, 4x gezakt daarna elders 1x gezakt en daarna geslaagd en nog durven beweren dat je niet onder de indruk was.Ik kom je niet graag onderweg tegen.
Ik denk niet dat je helemaal begrijpt hoe het systeem werkt. Persoonlijke aantijgingen getuigen bovendien van een vrij laag IQ. Dat je me liever niet tegenkomt is wederzijds, als je niet weet hoe rijexamens werken denk ik niet dat je een rijbewijs zou moeten hebben.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door gtp »

Droom maar lekker verder.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

laat gaan :lol: :lol: :lol: slechte nacht gehad denk ik..

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

gtp schreef:Droom maar lekker verder.
Oogjes toe snaveltjes dicht... slaap lekker.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door gtp »

snaveltjes toe

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door boef530 »

@Bor, 4 keer normaal examen gedaan en gezakt zegt toch wel iets over de manier van rijden. De centjes en de wil om te slagen zijn er, dus hoppa naar de BNOR, die laat je ook nog eens zakken en bij de tweede poging joepie het rijbewijs.
Wat mijn rijstijl betreft kan ik alleen maar zeggen dat ik 12 jaar schadevrij rij en geen enkele bekeuring heb gekregen. Men betitelt mij als een goede en voorzichtige rijder. Of dat ondanks of vanwege die voortdurende rijlessen en examens is kan natuurlijk bediscussieerd worden.
Bor verklaar je nader het BNOR bestond 12 jaar geleden nog niet eens.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja vroeger heette het toch anders?rijkwaterstaat???

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door riddert »

Rijkswaterstaat beheert onze dijken en waterwegen en zorgt voor een vlotte doorstroming van ons verkeer. Het lijkt me niet dat die over rijexamens gaan.
Als je vroeger na een paar keer je normale examen niet haalde, kwam je in aanmerking voor een staatsexamen. Deze werd echter ook door het CBR afgenomen.

Instructeur 69
Berichten: 188
Lid geworden op: 16 aug 2011 18:50

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door Instructeur 69 »

Bor Komorovski schreef:Ik ben er uiteindelijk afgereden maar zag geen enkel verschil met een gewoon examen. Slechts een duidelijk ingestudeerde standaardmonoloog over 'zenuwachtigheid' en voor die geste betaalde ik 350 ipv 300 gulden.

Maar wellicht was ik niet werkelijk faalangstig en waren er andere oorzaken waardoor ik telkens zakte (zoals eerder genoemd). Wellicht dat ik daarom de psychologie niet erg kon waarderen.
Het verschil zit hem vooral in de aanpak. Je bent alleen in een zaal (meestal kantine of café) Er zitten dus niet nog 5 of meer examinatoren en kandidaten. De examninator heeft 20 minuten meer de tijd. Tijdens het BNOR examen heb je de mogelijkheid een "time out" te vragen. Deze kan ook op initiatief van de examinator plaatsvinden. Examinatoren zijn speciaal voor de BNOR opgeleid en zij kunnen een beslissing heroverwegen. D.w.z. dat ze als een rotonde fout gaat ze je nog in een vergelijkbare situatie proberen te brengen en deze dan opnieuw beoordelen. Het prijsverscil is niet zo groot hoor. Op dit moment is het verschil tussen een gewoon praktijkexamen en een BNOR praktijkexamen €10,= Omgerekend kost een BNOR examen in guldens nu Fl. 231,05 ( € 104,85) Alles daarboven betaal je aan de rijschool voor o.a. autohuur. Tegenwoordig is er de mogelijkheid bij het CBR een speciaal faalangstexamen te doen. Hierdoor loopt het aantal BNOR examens terug.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@riddert

ja je hebt gelijk,ik kwam er gewoon niet op...
ik weet wat rijkswaterstaat doet :lol: maar kwam er niet op??

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door gtp »

Zo zie je dat de post van Bron (volgens instructeur) van GEEN meter klopt het betaalde geld niet, BNOR bestond 12 jaar geleden niet en voor de rest geloof ik hem niet.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door bprosman »

BNOR bestond 12 jaar geleden niet en voor de rest geloof ik hem niet.
Het BNOR onder die naam misschien niet maar het "staatsexamen" (waar je terecht kwam als je x keer voor het gewone examen was gezakt) bestond minstens 40 jaar terug ook al.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR)

Ongelezen bericht door gtp »

ja dat klopt, maar niet BNOR het gaat om de juistheid van je verhaal.

Gesloten