LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door roland48 »

Spaaradvies weet het toch altijd zo mooi voor te spiegelen. Maar ondertussen 100% dochter van Aegon. Het enige wat zij willen is verkopen en de provisie opstrijken. Is het niet een "kapitaalverzekering" dan is het wel een "Lijfrentepolis" of een Aandelenleaseconstructie.

Ondertussen zit ik dus vanaf 2002 opgescheept met een Rendementplan, ofwel 40 euro per maand "sparen" in een beleggingsfonds. Er is met geen woord gerept over kosten, maar het is me duidelijk geworden. Ik dacht dat van de beleggingen Aegon hun inkomsten zouden betrekken, maar wat blijkt:

Van mijn 40 euro wordt eerst de provisie voor de Spaaradvies-man afgehaald, dan administratiekosten, dan kantoorkosten en zo'n 30 euro wordt uiteindelijk belegd. Het lijkt me verstandig deze polis AF te KOPEN. Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet,
Roland

peewee
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 mar 2004 12:00

Re: Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door peewee »

Roland,

Op de website van Spaarbeleg suggereert Spaarbeleg dat er in het geheel geen sprake zou zijn van kosteninhoudingen. Dat kun je zien aan het voorbeeldrendement bij 0% rendement bij 50,-- inleg per maand. Dan zou je na 10 jaar 6.000,-- ontvangen. In deze voorbeeldberekening kan er dus geen sprake zijn van kosteninhoudingen. Is er wel sprake van kosteninhoudingen, zoals jij vermoedeolijk terecht stelt, dan is de informatie op de website misleidend.

Zoals dit beleggingsproduct op de website wordt beschreven is er geen sprake van een beleggingsverzekering (dus is ook de naam polis die je er aan geeft onjuist, maar dat even terzijde).

Normaal kun je bij een deelname aan een normaal beleggingsfonds iedere beursdag de participaties (=aandelen) in zo'n fonds verkopen tegen de geldende dagkoers van dat moment (onder inhouding van circa 0,5% transactiekosten). Maar in dit geval zal Spaarbeleg je wel een flinke boete laten betalen.

Het Rendementsplan behoort echt thuis in het rijtje WANPRODUCTEN (allen ten eigen bate van Aegon) als SprintPlan, KoersPlan, Bonusplan, Meesterplan etc. etc.

hansjouwe
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 nov 2006 10:24

Re: Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door hansjouwe »

He Roland,

Ik heb ook een Rendemetnplan en boer daar aardig mee.
Kijk eerst eens ff wat de waarde doet op dit moment en reken dan uit wat je hebt ingelegd.
Volgens mij 100% zeker dat dat meer is dan je hebt ingelegd.
Dus niet zeuren, eerst verder kijken dan je neus lang is.
Ik vind het een goed plan en verdien er goed aan.

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Volgens mij bedragen de kosten voor het rendementplan in de basis 2 %. Dit bedrag kan hoger zijn indien er sprake is van een module. Die modules zijn volgens mij aanvullende verzekeringen die je apart kunt afsluiten of juist eraf halen.

Naar mijn weten heeft het rendementplan het goed gedaan dus ook ik ben er zeker van dat de topicstarter winst heeft op zijn polis.

Maargoed, als meneer of mevrouw het niet zint kan hij of zij volgens mij altijd nog de polis afkopen tegen 5 % van de waarde.

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door roland48 »

@Hansjouwe
Ik moet je hierin gelijk geven: sinds 2002 ingelegd 2320 euro, waarde nu ruim 3200 euro. Ik heb echter niet stilgezeten en bij Binckbank mijn licht opgestoken.

Er zijn ongelooflijk veel fondsen. Het rendementplangeld wordt belegd in het Aegon Eurofonds, dat voornamelijk belegt in aandelen uit de EuroStoxx 50 Index. Nu ben ik eens een paar fondsen gaan vergelijken die in dezelfde aandelen beleggen en wat blijkt:
Vele doen het stukken beter qua rendement dan het Aegon Eurofonds.

Maar toch ga ik mijn geld tegen de 5% afkoopwaarde eruit trekken.

Reden 1: Flexibiliteit. Ik beschik straks over mijn eigen geld, en niet pas over 11 jaar.

Reden 2: Ik ben niet meer gebonden aan het Aegon fonds en kan een fonds kiezen dat me beter aanstaat. Er zijn een paar grote beleggers (AA, ML, RO, OR) die met hetzelfde geld in dezelfde markt het veel beter doen.


roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door roland48 »

Zover had ik nog niet gezocht. Ik wist inmiddels al wel dat het tussentijds opnemen van een deel van de waarde als lening werd verstrekt.

Verder ben ik het volstrekt eens met de columnist. Ik open dus een effectenrekening en zoek zelf wel een beleggingsfonds (of twee).

shenna34
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2007 12:38

Re: Spaarbeleg, Spaaradvies en Rendementplan

Ongelezen bericht door shenna34 »

Hallo Roland,

Wij hadden ongeveer dezelfde situatie maar dan met een koersplan van Aegon die afgesloten is via een Spaaradvies man! Bij ons beurde deze firma 4% van het ingelegde geld voor de eerste vijf jaar. Dit was 5 keer 170 euro (2x) omdat wij twee polissen hadden! In jou geval kan het ook zo zijn dat je netto inleg toeneemt na de 5 jaar! Ik geen geen waarde oordeel over de het rendements plan, maar ik kan het wel doen voor de firma Spaaradvies!
Zij zijn er inderdaad alleen voor het opstrijken van de provisie.
Indien je na het afsluiten vragen stelt reageren ze niet, komen niet opdagen bij gemaakte afspraken, en lichten je verkeerd of onvolledig in! Nadat zij geen premie meer ontvangen voor het afsluiten van een polis (in ons geval dus na de 5 jaar) zijn ze wel bereid een bezoek te brengen, maar bij ons komen ze er niet meer in.

Gesloten