LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Groensparen ?

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Groensparen ?

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben me wat aan het orienteren in spaarmogelijkheden.
Hmz, de rentes zijn niet bijster hoog.
Iemand attendeerde me op de mogelijkheid van groensparen. Belastingtechnisch zou dit ook interessanter zijn.
Nou heb ik links en rechts al het een en ander gelezen maar eerlijk gezegd,......... als nitwit snap ik er eerlijk gezegd niet veel van.
Dus mijn vragen:
- wat is nou eigenlijk het verschil tussen groen- en gewoon sparen?
- wat zijn de voordelen en nadelen van groensparen?
- heeft iemand ervaring met groensparen?
- wat is het verschil in rendement tussen groen- en gewoon sparen?
- hoe zit dat met dat belastingvoordeel bij groensparen?

Wie kan het me in JipenJanneke taal wat verduidelijken?
Trouwens opmerkelijk dat ik deze spaarvorm mogelijheid nergens op dit forum tegenkom!

Alvast dank.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Groensparen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Beetje vreemde categorie voor deze vraag, daarom wellicht nog geen reacties?

Voordelen zijn dat er niet jaarlijks 1,2% vermogensrendementsheffing betaald hoeft te worden en je bovendien voor 1,3% extra heffingskorting bij de inkomstenbelasting krijgt. Per saldo scheelt dat dus 2,5% aan belasting met 'gewoon' sparen.

Nadelen zijn dat de rente vaak lager is dan van gewone spaarrekeningen, maar met die 2.5% kom je weer hoger uit. Bovendien gaat het vaak om deposito's, waarbij het geld voor een paar jaar vast staat. Dus vaak geen variabele rente of rekening waar je elk moment bij kunt. En het is pas voordelig als je bij een gewone spaarrekening over de grens van de vermogensrendementsheffing zou gaan.

Nog een nadeel is dat de huidige regering de regeling waarschijnlijk gaat afschaffen...

Gesloten