LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
jmlmdk
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2012 17:21

Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door jmlmdk »

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... orden.html
Hieronder leest u per soort abonnement of stilzwijgende verlenging mag. En wat de maximale termijn is om stilzwijgend te verlengen.
• Andere abonnementen, zoals; sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam: Stilzwijgende verlenging is toegestaan. Maar alleen als het abonnement daarbij wordt omgezet in een abonnement voor onbepaalde tijd. En u iedere maand kunt opzeggen. Een abonnement voor onbepaalde tijd heeft geen einddatum. En loopt door totdat u het zelf opzegt.

Bron http://www.knbb.nl/knbb/623/%20/
Wilt u toch liever helemaal geen lid meer van de K.N.B.B. zijn dan dient u dit, als individueel lid, schriftelijk door te geven per post, e-mail ([email protected]) of via het afmeldformulier op de website (klik voor formulier HIER). Indien u zich niet afmeldt vóór 31 december van enig kalenderjaar dan wordt het lidmaatschap automatisch verlengd met één kalenderjaar. Na uw schriftelijke opzegging ontvangt u van ons een bevestiging.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Is de Biljartbond een vereniging ?

Voor verenigingen gelden deze regels van de Wet van Dam niet.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door nevermind »

Emmy heeft gelijk, dit is een vereniging, dus .......
Ook te lezen in de statuten, wat meestal een vereniging heeft.

Opzegging jaarlijks.
Als lid van een vereniging/bond zou men dit in feite moeten weten.
Het lidmaatschap van de KNBB wordt beëindigd met inachtneming van het bepaalde in artikel 8 van de statuten.


Hier kan je zelf in de statuten lezen:
http://www.knbb.nl/mediamanagement/user ... n/1875.pdf

jmlmdk
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2012 17:21

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door jmlmdk »

Opzegging jaarlijks.
Als lid van een vereniging/bond zou men dit in feite moeten weten.
Wel als men zou weten, dat "vereniging" en "bond" hetzelfde zijn qua rechtsvorm.

Beide bedankt voor de moeite mijn vraag te beantwoorden!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

jmlmdk schreef:Wel als men zou weten, dat "vereniging" en "bond" hetzelfde zijn qua rechtsvorm.
Een bond hoeft niet altijd een vereniging te zijn. Doorgaans worden dit soort activiteiten wel in verenigingsverband beoefent dus het ligt voor de hand dat het een vereniging is.

Eigenlijk kan een lid die zich aanmeldt zich verdiepen in de statuten en dan is het helder. Meestal zijn er ook ledenvergaderingen en dat soort dingen. Duidelijke signalen dat het om een vereniging gaat. Een vereniging kan best een kortere opzegtermijn hanteren, maar dat alles staat of valt met wat in de statuten geregeld is.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door nevermind »

jmlmdk schreef:
Opzegging jaarlijks.
Als lid van een vereniging/bond zou men dit in feite moeten weten.
Wel als men zou weten, dat "vereniging" en "bond" hetzelfde zijn qua rechtsvorm.

Beide bedankt voor de moeite mijn vraag te beantwoorden!
Je bent toch zeker niet alleen lid van de bond!
Meestal ben je lid van een vereniging, en deze is weer aangesloten bij de bond.
Dus als je het lidmaatschap van de vereniging opzegt, vervalt automatisch ook het lidmaatschap van de bond.

sbreukel
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2013 07:08

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door sbreukel »

Mijn vraag is: mijn zoon heeft het lidmaatschap per 1-10-2012 bij de sportschool opgezegd omdat er niet genoeg judoka's kwamen opdagen en hij op een gegeven moment stage ging lopen met avonddiensten.

Hij is ook aangesloten bij de Judo Bond, wij dachten dat de sportschool zijn opzeggen ook aan de Judo Bond door zou geven, dit was niet het geval dus heb ik per 31.12.2012 zelf het abonnement opgezegd.

De Judo Bond hanteert een opzegtermijn van 6 weken. Nu moeten wij voor het hele jaar ( 2013) betalen. Kan dit nu zomaar of niet? een jaar door laten betalen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door nevermind »

De Judo Bond hanteert een opzegtermijn van 6 weken. Nu moeten wij voor het hele jaar ( 2013) betalen. Kan dit nu zomaar of niet? een jaar door laten betalen
Wat staat in de voorwaarden?
Loppt het lidmaatschap van de bond jaarlijks , dus van 1 januari t/m december, dan heb je te laat opgezegd.
Dus uiterlijk op 15 november.
Nog een vraag:
Zoveel ik weet maakt een judoclub toch de leden lid bij de bond, dan moet hij ook voor zorgen, dat het lidmaatschap opgezegd wordt.
Hoe het in een sportschool gehandhaafd wordt, weet ik dus niet.

duikpeer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 jun 2011 21:08

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door duikpeer »

Beste SBreukel

Bij ons is het eigenlijk precies hetzelfde . Heb net met de judobond gebeld en kreeg daar als antwoord dat het jammer is maar dat ik gewoon moet betalen. Vind het wel een kwalijke zaak dat de vereniging mij er niet op gewezen heeft dat ik dit zelf moest beeindigen.
Baal er flink van

Stef H
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2013 16:23

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door Stef H »

Inderdaad, ik heb iets soortgelijks omhanden met de karatebond.
Mijn dochter stopte december vorig jaar, maar omdat ze zich niet voor 1 december als lid van de bond uitgeschreven had moet ik nu 2013 betalen: toch 35 euro over de balk. Ik vind dat dit soort bonden ten onrechte onder de uitzondering voor sportverenigingen vallen. “Met ingang van 1 december 2011 is stilzwijgende verlenging van lidmaatschappen verboden bij wet en is de opzegtermijn van abonnementen en lidmaatschappen teruggebracht tot één maand. Voor individuele lidmaatschappen van sportverenigingen is echter een uitzondering gemaakt. Voor verenigingen, en dus ook sportverenigingen, wordt een verbod op automatische verlenging niet wenselijk geacht, aangezien sportverenigingen veelal een jaar vooruit moeten plannen, denk daarbij aan de huur van sport/opleidingsaccommodaties. Voor (sport)verenigingen geldt daarom een lichter regime." Dat soort bonden hoeft helemaal geen voorzieningen te treffen voor individuele leden en dat doen ze ook helemaal niet. De meeste huis tuin en keuken leden van een sportvereniging merken juist niets of heel weinig van zo'n bond.

Stef H
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 apr 2013 16:23

Re: Kan ik mijn lidmaatschap nu wel of niet per maand opzeggen?

Ongelezen bericht door Stef H »

Een coulanceverzoek dat ik aan KBN (karate-do bond Nederland) heb gedaan is overigens zojuist afgewezen. "Ik begrijp uw verzoek om coulance, maar helaas kan ik deze regel zo niet veranderen. Op onze site kunt u terugvinden, waarom de KBN verbonden is aan de opzegging per jaar."

Gewoon een jaar betalen dus voor een 'dienst' waar je geen gebruik van maakt.

Gesloten