LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door kokka »

We hebben sinds december 2011 toch die nieuwe wet, waarin geregeld is dat contracten niet meer automatisch verleng mogen worden, geld dat eigenlijk ook voor het lidmaatschap van een sportschool?

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door kss »

voor bestaande contracten gaat dat pas in december 2012 in, dan kun je ook lopende contracten per maand opzeggen na de oorspronkelijke 12 maanden, dus ook al ben je in november weer verlengt met een jaar.
Laatst gewijzigd door kss op 22 nov 2012 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door kokka »

thanks

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door grun »

kokka schreef:We hebben sinds december 2011 toch die nieuwe wet, waarin geregeld is dat contracten niet meer automatisch verleng mogen worden, geld dat eigenlijk ook voor het lidmaatschap van een sportschool?
Dat hangt er een beetje van af wat je met 'lidmaatschap' bedoelt. Is die sportschool echt een vereniging? Voor verenigingen geldt de wet van Dam niet. De meeste sportscholen zijn echter gewoon bedrijven, waar je geen lid van bent, maar een klant. Dan zou je na een jaar gewoon per maand op kunnen zeggen.

De sportschool waar ikzelf kom heeft het anders gedaan. Na een jaar hebben ze de prijs van een abonnement veranderd. Ik kon toen kiezen: of de oude prijs van het originele, eerste, abonnement betalen met daarbij dan de mogelijkheid van maandelijkse opzegging, of een nieuw abonnement aangaan tegen het nieuwe lagere tarief. Dan gold dat nieuwe abonnement wel weer voor een jaar.

Jelly Weistra
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2013 19:22

Re: mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door Jelly Weistra »

Mijn jaarabonnement bij de sportschool is ingegaan op 12 april 2012. In hun voorwaarden staat: indien niet op tijd beëindigd( 1 maand voor einde abonnement), wordt het lidmaatschap stilzwijgend verlengd met eenzelfde periode. Ik heb getekend het formulier ondetekend( voor machtiging en met het akkoord gaan van de voorwaarden). Zit ik nu nog een jaar aan een lidmaatschap vast? Of kan ik het met een maand opzegtermijn beëindigen?
Groeten,
Jelly

Korte1234
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2013 19:18

Re: mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door Korte1234 »

ik heb een vraag,
ik heb sinds 01-11-2011 een jaar abonnement lopen bij een sportschool.
na een jaar is mijn contract afgelopen maar stilzwijgend verlengd.
dat is niet het enige, naast dat ze het contract verlengd hebben, hebben ze ook mijn kosten per maand verhoogd.
ik vraag me af of ze dit wel mogen doen.
Het contract wat ik nu heb is niet het zelfde als het jaar ervoor.
dus ik neem aan dat ze hiervoor mijn toestemming/handtekening voor moeten hebben?

sidenote*
in mijn contract staat:
1) Het lidmaatschap wordt steeds stilzwijgend verlengd met dezelfde duur.
2)de sportschool behoudt zicht het recht om de lidmaatschapbijdrage te verhogen. Deelnemers ontvangen hierover minimaal 30 dagen vooraf bericht.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: mag een sportschool lidmaatschap stilzwijgend verlengen?

Ongelezen bericht door kss »

verenigingen zijn sinds de nieuwe wet van dam verplicht om hun status (link naar statuten, voorwaarden, adres, kvk, enz) en informatie mbt opzeggen (dus hoe, waar en voor wanneer) duidelijk op de voorpagina van hun website zetten en aanvullend als ze die uitgeven ook in hun ledenblad. doen ze dat niet of in onvoldoende mate dan kun je zelfs per direct opzeggen. (BW2:35.6 juncto 36.1 laatste zin.).

verder moeten ze natuurlijk hun administratie op orde hebben, dus altijd vragen waaruit een rechtsgeldige overeenkomst blijkt, kan nooit kwaad.

ik heb al meerdere lidmaatschappen kunnen ontbinden hierdoor, valt me op dat veel verenigingen het niet zo nauw nemen met vereisten (maar wel een boel eisen als hen uitkomt) omdat ze simpelweg niet weten, vaak is een goede jurist inhuren te duur voor ze of ze nog steeds denken dat het wetboek niet toepasbaar is en doodleuk verwijzen naar het andere boek 7 die niet toepasbaar is.


lees ook: http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam

Gesloten