LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen Basic Fit

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Allard82
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011 16:09

Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Allard82 »

Bij deze wil ik mijn beklag doen over Basic Fit.

Het abonnement van mijn vrouw liep tot 1 oktober 2011, ruim van te voren hebben wij gevraagd aan de balie medewerkster van Basic Fit Heerhugowaard hoe wij het abonnement moesten opzeggen (mijn vrouw is namelijk zwanger).

De baliemedewerkster gaf aan dat wij via de site een mail moesten versturen voor opzegging en dat zou dan voldoende zijn. Dit hebben wij dus gedaan.
Achteraf hebben we ook het pasje voor 1 oktober ingeleverd aan de balie en dus ook geen gebruik meer gemaakt van de diensten van Basic Fit.

Nu krijgen wij herinneringen toegestuurd voor het betalen van de contributie omdat het abonnement stil zwijgend is verlengd. Uiteraard ben ik het er niet mee eens en heb deze betalingen gestorneerd.
Basic Fit wilt niet mee werken aan de uitschrijving.

kruidenboter
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 nov 2011 22:46

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door kruidenboter »

Je moet bij basic fit je opzegging 2 maanden van te voren doen en aangetekend anders krijg je een stilzwijgende verlenging van nog een jaar.
En daar kom je zelfs met de nieuwe wet niet onderuit bij Basic Fit. Deze zeer klantvriendelijke sportschool die liever geld vangt dan tevreden klanten maakt.

MAXIEM

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Allard82

Bij dit bedrijfje moet je altijd de opzegging schriftelijk en aangetekend verzenden.

[ongefundeerde bewering verwijderd door de moderator]

Maxiem.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 dec 2011 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door de Moderator vanwege het schenden van de gedragsregels ( zie http://www.trosradar.nl/index.php?id=gedragsregels ).

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door dhc »

MAXIEM schreef:Allard82

Bij dit bedrijfje moet je altijd de opzegging schriftelijk en aangetekend verzenden. Gewone brieven komen namelijk standaard NIET aan.

Maxiem.
Bewijs van je stelling kun je ook onderbouwen?

Doe eens dapper en reageer?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

kruidenboter schreef:Je moet bij basic fit je opzegging 2 maanden van te voren doen en aangetekend anders krijg je een stilzwijgende verlenging van nog een jaar.
En daar kom je zelfs met de nieuwe wet niet onderuit bij Basic Fit.
De wettelijk geregelde maximale opzegtermijn voor sportschoolcontracten is één (1) maand:

"Andere abonnementen, zoals: sportabonnement, abonnement op telecom- of sms-dienst, energiecontracten, onderhoudscontract op cv-ketel, abonnement op domeinnaam: Hiervoor geldt een opzegtermijn van maximaal één maand."

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ab ... verlenging

Dit zijn echter de regels vanaf 1 december 2011. Hoe zit het met de periode voor die datum?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bob Schurkjens schreef:Dit zijn echter de regels vanaf 1 december 2011. Hoe zit het met de periode voor die datum?
Dan gelden de oude regels en zit je er aan vast.

Allard82
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011 16:09

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Allard82 »

kruidenboter schreef:Je moet bij basic fit je opzegging 2 maanden van te voren doen en aangetekend anders krijg je een stilzwijgende verlenging van nog een jaar.
En daar kom je zelfs met de nieuwe wet niet onderuit bij Basic Fit. Deze zeer klantvriendelijke sportschool die liever geld vangt dan tevreden klanten maakt.
Ik ben inderdaad nog nooit zo slecht als klant behandeld als bij Basic Fit.
In de zomer wisten we al dat men vrouw zwanger was, als je dan verkeerde informatie krijgt van een medewerkster tjah wat moet je dan nog...
Uiteindelijk heb ik het maar betaald en het pasje weer terug. Ik heb geen zin om me nog druk te maken om een stelletje uitzuigers dat zijn ze niet waard.
Nu heb ik alleen ineens heel veel huisgenoten want huisgenoten mogen op dezelfde pas :evil:
Het voelt wel als een soort opgeven, ik hoop dat lezers van dit forum er iets uit kunnen opsteken.

Mvg Allard

MAXIEM

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Allard82

Wat collega VioletPrue schrijft ligt voor de hand, maar .............heel wat echte juristen steggelen hier momenteel nog over. Het lijkt erop dat de consument moet wachten op enige jurisprudentie ten deze. Mocht die er komen, dan zal ik dat hier berichten.

Maxiem.

Allard82
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011 16:09

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Allard82 »

MAXIEM schreef:Allard82

Wat collega VioletPrue schrijft ligt voor de hand, maar .............heel wat echte juristen steggelen hier momenteel nog over. Het lijkt erop dat de consument moet wachten op enige jurisprudentie ten deze. Mocht die er komen, dan zal ik dat hier berichten.

Maxiem.
Top alvast bedankt !

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Allard82 schreef:
kruidenboter schreef:Je moet bij basic fit je opzegging 2 maanden van te voren doen en aangetekend anders krijg je een stilzwijgende verlenging van nog een jaar.
En daar kom je zelfs met de nieuwe wet niet onderuit bij Basic Fit. Deze zeer klantvriendelijke sportschool die liever geld vangt dan tevreden klanten maakt.
Ik ben inderdaad nog nooit zo slecht als klant behandeld als bij Basic Fit.
In de zomer wisten we al dat men vrouw zwanger was, als je dan verkeerde informatie krijgt van een medewerkster tjah wat moet je dan nog...
Uiteindelijk heb ik het maar betaald en het pasje weer terug. Ik heb geen zin om me nog druk te maken om een stelletje uitzuigers dat zijn ze niet waard.
Nu heb ik alleen ineens heel veel huisgenoten want huisgenoten mogen op dezelfde pas :evil:
Het voelt wel als een soort opgeven, ik hoop dat lezers van dit forum er iets uit kunnen opsteken.

Mvg Allard
Maar (en nu speel ik voor advokaat van de duivel) u zegt iets op via mail.
Heeft u een schriftelijke bevestiging van opzeggen?
En toen die (eventueel) niet kwam, bent u toen gaan bellen/mailen?
Zo zeg je namelijk iets op!

Allard82
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 dec 2011 16:09

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Allard82 »

VioletPrue schreef:
Allard82 schreef:
kruidenboter schreef:Je moet bij basic fit je opzegging 2 maanden van te voren doen en aangetekend anders krijg je een stilzwijgende verlenging van nog een jaar.
En daar kom je zelfs met de nieuwe wet niet onderuit bij Basic Fit. Deze zeer klantvriendelijke sportschool die liever geld vangt dan tevreden klanten maakt.
Ik ben inderdaad nog nooit zo slecht als klant behandeld als bij Basic Fit.
In de zomer wisten we al dat men vrouw zwanger was, als je dan verkeerde informatie krijgt van een medewerkster tjah wat moet je dan nog...
Uiteindelijk heb ik het maar betaald en het pasje weer terug. Ik heb geen zin om me nog druk te maken om een stelletje uitzuigers dat zijn ze niet waard.
Nu heb ik alleen ineens heel veel huisgenoten want huisgenoten mogen op dezelfde pas :evil:
Het voelt wel als een soort opgeven, ik hoop dat lezers van dit forum er iets uit kunnen opsteken.

Mvg Allard
Maar (en nu speel ik voor advokaat van de duivel) u zegt iets op via mail.
Heeft u een schriftelijke bevestiging van opzeggen?
En toen die (eventueel) niet kwam, bent u toen gaan bellen/mailen?
Zo zeg je namelijk iets op!
Nee daarom heb ik ook uiteindelijk toegegeven. Ik heb inderdaad nooit een bevestiging gehad, ik was ervan uitgegaan dat het inleveren van men pas en het uitvoeren van de instructies van het personeel voldoende zouden zijn.
Ik werk zelf dagelijks met klanten, wij hebben een slogan GEEF om de klant. Hier kunnen ze bij Basic Fit misschien nog iets van leren.
Al met al heb ik men les weer geleerd, klantvriendelijkheid is niet vanzelfsprekend.

sanderxp
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2011 18:26

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door sanderxp »

Ik kan Basic fit maar in een woord uitdrukken: een boevenbende. :evil:

Ik had keurig op tijd mijn opzegging verstuurd per post. Een paar weken daarna kreeg ik een bericht dat mijn abonnement toch zou worden verlengd.
Direct een bericht gestuurd waarin ik heb uitgelegd, dat ik keurig op tijd mijn abonnement schriftelijk had opgezegd.
Nadat ik niets meer had gehoord, ben ik vanuit gegaan dat het allemaal in orde was. Zeker ook, omdat ik geen herinnering of reactie meer had ontvangen.

Totdat er een brief van een incassobureau op de mat lag. Ik kon het niet geloven. Hoe kan je zonder ook maar een reactie of herinnering direct dit neerleggen bij een incassobureau. Ik heb hier echt geen woorden voor.

Dus als ik je nog mag adviseren, ga NIET sporten bij Basic fit.
Tenminste als je niet wilt dat je bankrekening wordt beroofd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wat toevallig toch dat post van Basic Fit wel aankomt en jouw opzeggingsbrief niet.
Betaal het incassobureau niet, als zij extra kosten in rekening brengen. Zij hebben nl. niets gedaan om die evt. kosten te rechtvaardigen.
Betaal rechtstreeks aan Basic Fit.
Zonder bewijs van opzegging of bewijs van verzenden van je opzegbrief, hebben ze je bij de poot. :-| En je bent niet de enige.
Basic Fit handelt zo met opzet.

Rezu
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 feb 2012 16:12

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Rezu »

Aangezien ik ook bezig ben met opzeggen, dacht ik meerdere mensen dit wellicht interessant zouden vinden:

http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam

update 7/2/2012: Er is jurisprudentie over de Wet van Dam! Afgelopen 12 januari heeft de rechtbank in Haarlem bepaald dat de Wet van Dam wel degelijk vanaf 1 december 2011 van kracht is geworden en er dus een opzegtermijn geldt van 1 maand, ook voor bestaande contracten waarvan het eerste contractjaar is verstreken.

In de uitspraak van de Rechtbank Haarlem ging het over een abonnement bij een fitness school. Dit abonnement was in 2008 aangegaan. De fitness school betoogde dat de overgangsregeling nog van toepassing zou zijn en dat de Wet van Dam pas per 1 december 2012 zou ingaan. De rechtbank oordeelde anders!

Wil jij een contract opzeggen dat al langer dan één jaar loopt maar wil de betreffende organisatie niet meewerken? Verwijs naar de uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063.



Uiteraard kreeg ik terug dat volgens hun zij zich daar niet aan hoeven te houden. Mijn hele verzoek tot opzeggen werd genegeerd. Bellen, zoals hierboven wordt gesuggereerd is niet mogelijk, er is nergens een telefoonnummer te vinden!

Ik heb zojuist gemaild dat ik graag een bevestiging van mijn opzegging ontvang, daar zij gereageerd hebben op mijn email, lijkt het mij stug dat hen dat is ontgaan.

Ontzettend vervelende partij dit.

Frankjj01
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 aug 2010 23:32

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Frankjj01 »

Vanmorgen ook maar even met Basic-Fit gebeld.
Wel een 0900 nummer die maar leifst 60 cent per minuut kost !!!
Volgens mij is dat zelfs verboden, want het wettelijk maximum tarief is volgens mij 15 cent.
Dus..... een crimineel bedrag !!!

Op 2 februari 2012 per aangetekende brief, met daarbij ook een brief per gewone post, opzegging van abonnement voor 1 mei 2012. Dus ruim voor de afloop termijn.

Geen enkele reactie gehad op de opzegging. Dus zoals ik al zei heb ik gebeld.

Daar bevestigde ene Linda de opzegging. Maar omdat ze geen email adres van mij hadden, hebben ze geen bevestiging gestuurd.
Tijdens dit gesprek ging ze de bevestiging naar mij mailen. Maar nu komt alle mail direkt bij mij binnen, behalve..... juist, je raad het al..... die van Basic-Fit. Zelfs op een tweede mail account die ik doorgaf.
Wel ondertussen 5 minuten aan de telefoon gehangen. Het leek er echt op om mij zo lang mogelijk aan de lijn te houden. Tja, dat is ook een mooie bron van inkomsten !

Gelukkig heb ik het bonnetje van de post i.v.m. de aangetekende brief, dus ik maak mij totaal geen zorgen. Incasso's na die datum kan ik ook direct storneren.

Ik moet nog wel het pasje inleveren. Als ik dat ga doen, wil ik een bewijs van inlevering. Heeft iemand dat wel eens gekregen ?
Anders denk ik dat ze die gewoon als niet ingeleverd beschouwen. Is een aanname, maar na alle negatieve reactie's denk ik dat die aanname wel gemaakt mag worden.

Maar goed....we zien het wel hoe het loopt over een paar maanden.

@ Rezu:... het telefoonnummer staat op de site van Basic-Fit. Dat hele lichte superkleine regeltje helemaal onderaan de pagina ! Maar vergeet dus niet.... 60 CENT PER MINUUT !!!! En eigenlijk bel je voor Jan L*L :(

Frankjj01
Berichten: 52
Lid geworden op: 06 aug 2010 23:32

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Frankjj01 »

Even een update een half uur na mijn vorige bericht.

Zonet per email de bevestigingen toegestuurd gekregen.
Ha... of ze lezen hier op het forum mee, of het was een technisch probleempje bij hun met het email programma.
Nou, wat het ook was, Basic-Fit houdt zich wat de opzegging betreft aan hun woord.
Iets positiefs mag ik ook wel schrijven toch ?
Eigenlijk verwacht ik geen problemen met de automatische incasso's, maar je weet het nooit hé :lol:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door Jolijn »

Ik moet nog wel het pasje inleveren. Als ik dat ga doen, wil ik een bewijs van inlevering. Heeft iemand dat wel eens gekregen ?

Schrijf dat bewijsje zelf, als zij je er geen willen geven, tover je die uit je broekzak, hoeven ze alleen maar te tekenen.

lpichel
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2012 15:53

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door lpichel »

basic fit maakt er een potje van. Wij hadden in het verleden zelfs 3 abonnementen, maar dat was nog in de tijd dat ze net begonnen, dus nog niet overgenomen door fa. ???. Twee abo's zijn zonder problemen opgezegd, pasje heb ik nooit ingeleverd. Mijn eigen abonnement stamt nog van 1 april 2008 (!), is dus steeds stilzwijgend verlengd. Na wat mailtjes heen en weer werd steeds weer herhaald dat de wet van van Dam niet op mij van toepassing was. Eigenlijk wilde ik alleen maar informeren, maar door hun reactie ga ik nu echt opzeggen. Er is jurispridentie, dus ik voel me gesterkt. Niks 2 maanden, maar 1 maand opzegtermijn. En als ze vol blijven houden, dan zou de wet van van Dam in ieder geval per 1 december 2012 ingaan voor oude abo's, dus op 1 januari 2013 ben ik van ze af en NIET 1 april 2013, zoals ze beweren. Met recht aasgieren!

anitaw01
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mar 2012 08:28

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door anitaw01 »

Jouw contract is op 1 april 2008 ingegaan. Na 1 december 2011 mogen contracten niet meer verlengd worden met een jaar, maar worden omgezet in een contract met onbepaalde tijd. Wil je opzeggen dan heb je één maand opzegtermijn.

Als jij nu opzegt, volgens de regels, loopt jouw contract op 1 mei 2012 af.

Algemene Voorwaarden Basic Fit
Artikel 5: Lidmaatschap, termijn en betaling
a. Een lidmaatschapsovereenkomst bij Basic-Fit wordt aangegaan voor de contractduur van minimaal 1 jaar vanaf de ingangsdatum overeenkomst. Als het Lid zijn lidmaatschap niet één kalendermaand voor de einddatum van de initiële contractduur schriftelijk bij Basic-Fit klantenservice (Postbus 3124, 2130 KC Hoofddorp) opzegt, wordt het lidmaatschap na de contractduur automatisch verlengd voor onbepaalde duur en geldt een opzegtermijn van één kalendermaand
.

lpichel
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2012 15:53

Re: Opzeggen Basic Fit

Ongelezen bericht door lpichel »

Ik heb de regels ook bestudeerd en vervolgens een emailtje gestuurd naar basic fit. Die beroepen zich op de wet van van Dam, die alleen voor nieuwe abo's geldt (volgens hun dan) . Bestaande abo's van voor 1-1-2011 worden steeds stilzwijgend verlengd met een jaar. Om dat te voorkomen was die wet van van Dam dus bedoeld.
Ik ben er nog niet klaar mee!

Gesloten