LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stilzwijgend verlengen en verhogen van kosten, mag dat?

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Korte1234
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2013 19:18

Stilzwijgend verlengen en verhogen van kosten, mag dat?

Ongelezen bericht door Korte1234 »

ik heb een vraag,
ik heb sinds 01-11-2011 een jaar abonnement lopen bij een sportschool.
na een jaar is mijn contract afgelopen maar stilzwijgend verlengd.
dat is niet het enige, naast dat ze het contract verlengd hebben, hebben ze ook mijn kosten per maand verhoogd.
ik vraag me af of ze dit wel mogen doen.
Het contract wat ik nu heb is niet het zelfde als het jaar ervoor.
dus ik neem aan dat ze hiervoor mijn toestemming/handtekening voor moeten hebben?

sidenote*
in mijn contract staat:
1) Het lidmaatschap wordt steeds stilzwijgend verlengd met dezelfde duur.
2)de sportschool behoudt zicht het recht om de lidmaatschapbijdrage te verhogen. Deelnemers ontvangen hierover minimaal 30 dagen vooraf bericht.
3) ik heb per aangetekende brief laten weten dat ik mijn abonnement wil annuleren.

graag hulp

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Stilzwijgend verlengen en verhogen van kosten, mag dat?

Ongelezen bericht door Barman »

Korte1234 schreef: 3) ik heb per aangetekende brief laten weten dat ik mijn abonnement wil annuleren.
Dan ben je toch klaar nu.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Stilzwijgend verlengen en verhogen van kosten, mag dat?

Ongelezen bericht door 16again »

1) Het lidmaatschap wordt steeds stilzwijgend verlengd met dezelfde duur.
Dit mag niet in huidige wetgeving. Dit betekent dat je gewoon per maand kan opzeggen, je bent dus niet gebonden voor weer 1 jaar

maasmanm
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2013 12:43

Re: Stilzwijgend verlengen en verhogen van kosten, mag dat?

Ongelezen bericht door maasmanm »

Alleen abonnementen op kranten en tijdschriften mogen met bepaalde tijd stilzwijgend worden verlengd, en slechts met maximaal drie maanden. De bepaling in de voorwaarden 'Het lidmaatschap wordt steeds stilzwijgend verlengd met dezelfde duur' in voorwaarden van een sportschool is dus niet rechtsgeldig. U bent daarom niet verplicht ook maar iets te betalen over de periode van na de stilzwijgende voortzetting, dus zelfs geen maand opzegtermijn. Want anders dan het antwoord van mijn voorganger suggereert wordt een niet-rechtsgeldige bepaling in algemene voorwaarden over verlenging met bepaalde tijd niet automatisch omgezet in een bepaling die een rechtsgeldige verlenging voor onbepaalde tijd regelt. Met andere woorden: de hele verlenging is ongeldig. Echter, van de consument wordt dan wél verwacht dat hij de vernietiging inroept van die bepaling, want de wetgever heeft stilzwijgende verlenging met bepaalde tijd niet bij voorbaat niet-bindend gemaakt en de consument moet dus zelf actief aangeven dat hij zo'n bepaling vernietigt.

Gesloten