LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Adinda_1987
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2006 17:08

Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door Adinda_1987 »

Hi,

Ik heb vorige week contact gehad met Fit 4 Free over het tijdelijk stopzetten van mijn sportabonnement. Ben momenteel zwanger en wil graag voor de duur van 6 maanden het contract stopzetten. Dat kan dus helemaal niet! Kan het alleen overdragen aan iemand anders maar ja, mijn vriend sport niet, mijn moeder heeft zelf al een abonnement en mijn vrienden/vriendinnen ook... al met al... overdragen heeft geen zin en tijdelijk stopzetten kan niet.

Ik vind dit belachelijk. Ben zwanger, mag niet sporten en fit 4 Free werkt dus totaal niet mee. Hoe moeilijk is het om voor mensen met medische klachten, zwangeren of bijv studenten die tijdelijk naar het buitenland gaan, het abonnement even stop te zetten?? Kan zelfs een datum geven waarop het abonnement weer in mag gaan, maar zelfs daar wordt geen gehoor aan gegeven.

Iemand een idee/tip hoe dit wel gedaan kan worden? Kan alle papieren overleggen dat ik zwanger ben en het gaat maar om het tijdelijke stopzetten, niet permanent.

alvast bedankt voor alle hulp/reacties.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door angel1978 »

Ben zwanger
Normaal gesproken eigen keuze (uitzondering daargelaten). F4F kan daar ook niet zoveel aan doen.
mag niet sporten
Tenzij er iets heel ergs met je aan de hand is, klopt dit niet. Het wordt zelfs zeer aangeraden om te sporten als je zwanger bent. Weliswaar aangepast en zwaar tillen en/of buikspieren trainen mag niet, maar niet sporten is zeker niet waar. Het tegenovergestelde.
Iemand een idee/tip hoe dit wel gedaan kan worden?
Je bent hier afhankelijk van de coulance/medewerking van het bedrijf. Willen zij dit niet, dan houdt het daar helaas op. Zwanger zijn is geen zwaarwegende reden om F4F hiertoe te kunnen verplichten.

Mucha

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door zombo »

Voor een abonnement dat je maandelijks stop kunt zetten (tijdelijk of definitief) betaal je nou eenmaal een hoger tarief. Zo ook bij F4F: een maandcontract kost 24,95 per maand. (https://www.fitforfree.nl/abonnementen)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door berndv »

Adinda_1987 schreef:Ben zwanger, mag niet sporten
is dat uw eigen conclusie? Of is dit op bevel van verloskundige/gynaecoloog? Zwanger is normaal namelijk geen medische conditie meer om niet te mogen sporten. U moet wel opletten op wat u doet, maar sporten is ook voor zwangeren gewoon mogelijk.
Adinda_1987 schreef:Hoe moeilijk is het om voor mensen met medische klachten, zwangeren of bijv studenten die tijdelijk naar het buitenland gaan, het abonnement even stop te zetten??
in geval 1 is het vaak een conditie waar men over het algemeen niet voor kiest. Geval 2 en 3 zijn toch echt eigen keuzes. Een studiereis of stage in het buitenland is fantastisch om te doen, maar je kunt niet verwachten dat je zo al je lopende overeenkomsten zo eventjes stop kunt zetten omdat je een mooi aanbod hebt gehad. Een dergelijk aanbod heeft consequenties en er zitten kosten aan. Natuurlijk kan je een zwangerschap meestal niet plannen, maar het is ook meestal niet iets wat zo uit de lucht komt vallen. En ja, daar zitten gevolgen aan. Op vele gebieden kan ik je vertellen. En het is nog eens duur ook, en dat houdt niet op na de bevalling. Deze kosten horen daar in dit geval helaas ook bij.

Adinda_1987
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 sep 2006 17:08

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door Adinda_1987 »

Vind het persoonlijk raar dat ik wel mijn telefoonabonnement tijdelijk kan stopzetten voor een half jaar maar mijn sportabo niet, is naar mijn mening zelfde principe. Ik ga niet weg bij Fit for Free, wil alleen een stop van 6 maanden om daarna gewoon weer te gaan sporten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door berndv »

Adinda_1987 schreef:Vind het persoonlijk raar dat ik wel mijn telefoonabonnement tijdelijk kan stopzetten voor een half jaar maar mijn sportabo niet, is naar mijn mening zelfde principe. Ik ga niet weg bij Fit for Free, wil alleen een stop van 6 maanden om daarna gewoon weer te gaan sporten.
niet alle telefoonabonnementen kan je zomaar tussentijds stoppen, er zijn ook gewoon aanbieders die je gewoon laten afkopen als je tussentijds wilt stoppen. Dat is een risico bij een duur-overeenkomst. Daar wordt normaal ook de prijs op berekend. Daarom hanteren ze dus ook verschillende tarieven, afhankelijk van de overeenkomst. Je kunt namelijk gewoon een maandelijks opzegbaar contract afsluiten, maar daar betaal je dan opeens 25 euro voor, sluit je datzelfde contract voor 1 jaar af, krijg je even 60 euro korting. Spreek je datzelfde contract af voor 2 jaar, krijg je 100 euro korting. Het risico wat je dus neemt voor die extra korting is een contract waar ze je aan gaan houden. In dit geval ben je afhankelijk van de coulance van fit4free, er is geen wettelijke of contractuele grond om aan het verzoek te voldoen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door olaf79 »

Sporten / fitness tijdens de zwangerschap is in ieder geval tot het 3e trimester geen enkel probleem. Je moet echter niet overdrijven en gewoon rustig aan doen.

Is er een medische reden dat je niet mag sporten? Zo ja dan is het onredelijk om je contract zo lang door te laten lopen terwijl je er geen gebruik van kunt / mag maken. Zo nee, dan heb je pech.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is juridisch gezien niet verplicht om de verplichtingen op te schorten. Je bent een verplicht aangegaan en de ander kan je daar aan houden. Dit is alleen anders als je deze verplichting niet kan nakomen als gevolg van overmacht.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door witte angora »

En zwangerschap is doorgaans geen overmacht.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door k2p »

Kun je de baby niet vragen om een halfjaar te wachten? Dan kun je je abonnement op een normale wijze beëindigen en weer verder gaan met de baby. (En als je baby dat niet wilt is het vast ook een misogynist.)

mh73

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door mh73 »

Sporten tijdens de zwangerschap kan prima. Sommigen doen dat bijna tot aan de bevalling.

Moneyman
Berichten: 30095
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Het is juridisch gezien niet verplicht om de verplichtingen op te schorten. Je bent een verplicht aangegaan en de ander kan je daar aan houden. Dit is alleen anders als je deze verplichting niet kan nakomen als gevolg van overmacht.
Dan is de vraag of een medische indicatie tijdens/ wegens zwangerschap als overmacht kwalificeert. Zo ja, ligt daar de oplossing voor TS: zorgen dat ze die indicatie krijgt.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tijdelijk stopzetten F4F vanwege zwangerschap kan niet

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik geloof niet dat TS als gevolg van haar zwangerschap niet aan haar betalingsverplichting kon voldoen, al dan niet met vertraging. Mijn inziens heeft een beroep op overmacht geen kans van slagen.
berndv schreef:Spreek je datzelfde contract af voor 2 jaar, krijg je 100 euro korting. Het risico wat je dus neemt voor die extra korting is een contract waar ze je aan gaan houden.
De termijn van twee jaar is in beginsel onredelijk bezwarend ex art. 6:237 sub k BW met als gevolg dat je een overeenkomst voor onbepaalde duur hebt. Het creëren van een al dan niet kunstmatig financieel voordeel is onvoldoende om aan het vermoeden te ontsnappen.
Rb Haarlem, 21 januari 2010, 436301 / CV EXPL 09-5655, ECLI:NL:RBHAA:2010:BK9662 schreef:Daarvoor is geen voldoende overtuigende rechtvaardiging aangevoerd. Het enkele feit dat aan [gedaagde] bij het sluiten van deze overeenkomst een telefoontoestel is verstrekt, waarvoor geen afzonderlijke kosten in rekening zijn gebracht, is daartoe onvoldoende te achten. Niet valt in te zien, waarom de daaruit voor T-Mobile voortvloeiende kosten, die overigens op geen enkele manier inzichtelijk zijn gemaakt, niet zouden kunnen worden terugverdiend uit de door [gedaagde] binnen een tijdvak van 12 maanden te betalen abonnement- en gesprekskosten. Al dan niet met aanpassing van het abonnement- en/of gesprekstarief. Dat het commercieel aantrekkelijker is om deze kosten uit te smeren over een langere duur, doordat de klant dan langer gebonden blijft aan T-Mobile, is ontegenzeggelijk waar, maar dat is geen valide argument om afbreuk te doen aan de in artikel 6:237 aanhef en onder k BW verwoorde hoofdregel. Ook het gegeven dat T-Mobile kosten heeft gemaakt en nog steeds maakt voor het instandhouden van een mobile telefoonnetwerk rechtvaardigt niet een contractsduur van meer dan 12 maanden.
Als het aanbieden van een "gratis" telefoon (oei) al niet voldoende is om onder art. 6:237 aanhef en onder k BW uit te komen, dan is het aanbieden van een financieel voordeeltje dat al helemaal niet. Dat kun je gewoon na een jaar financieel oplossen.
art. 6e F4F AV schreef:Indien de Hoofdovereenkomst is afgesloten voor een periode langer dan één jaar en deze wordt door het Lid conform sub a van dit artikel opgezegd vóór afloop van de afgesproken contractperiode, dan is Fit For Free gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare (hogere) abonnementsbijdrage en/ of inschrijfgeld bij het Lid in rekening te brengen, alsof hij van begin af aan had gekozen voor een kortere contractperiode. ("bijvoorbeeld: in het geval van een gekozen periode van 2 jaar en een opzegging na 12 maanden, dan zal een termijnbedrag worden herberekend als ware gekozen voor een abonnement met een contractperiode van 12 maanden").
Ze lossen het dus goed op.

Gesloten