fitness formulier in andere taal (hulp nodig)

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Petravdlaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2023 14:56

fitness formulier in andere taal (hulp nodig)

Ongelezen bericht door Petravdlaan »

Ik schrijf dit bericht voor mijn buitenlandse collega.
Mijn collega is een paar maanden geleden voor werk naar Nederland verhuisd. Toen hij hier net woonde, is hij naar een (internationaal georiënteerde) gym gegaan en heeft gevraagd om 1 maand bij hun te mogen sporten.
De man achter de balie bij de gym heeft gezegd dat dit mogelijk was en dat hij dan voor "no contract" kon kiezen.
Hij moest daarbij een formulier (in het Nederlands) invullen en een handtekening zetten. Mijn collega dacht dat dit gebruikelijk was en het vooral om contactgegevens ging. Hij heeft de optie aangevinkt dat hij per pin betaald (en niet via automatische incasso bank).

Nu maanden later, zegt de gym dat hij moet betalen voor alle maanden en het "contract" nooit is opgezegd. Het blijkt achteraf om een contract te gaan die per maand loopt en minstens 4 weken van te voren opgezegd moet worden.
Dit is alleen nooit tegen hem gezegd en hij heeft duidelijk aangegeven maar 1 maand te willen sporten. Ik heb het formulier gelezen. Mijn collega heeft "no contract" aangevinkt. Er staat alleen in kleine letters in het Nederlands ergens anders op het formulier dat hij 4 weken van te voren moet opzeggen (wat hij verbaal eigenlijk ook gedaan bij de aanvraag van 1 maand sporten).

Wat denken jullie? Hoe sterk is deze zaak? En wat kan hij het beste doen?

J. Deltoer
Berichten: 3104
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: fitness formulier in andere taal (hulp nodig)

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Betalen en meteen opzeggen.
Geen contract wil zeggen dat het meteen opzegbaar is, maar uiteraard is er een opzegtermijn en vier weken is niet ongebruikelijk.
Dat uw kennis geen nederlands spreekt kan niet in zijn voordeel worden aangewend. Dan had hij maar een tolk mee moeten nemen.
En wat wel of niet mondeling is gezegd is niet bewijsbaar.

Nijogeth
Berichten: 10018
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: fitness formulier in andere taal (hulp nodig)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk dat ie een sterke zaak heeft. Er staat no contract en er is duidelijk direct voor een maand betaald en aangegeven dat het voor 1 maand is.

BL2
Berichten: 4848
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: fitness formulier in andere taal (hulp nodig)

Ongelezen bericht door BL2 »

Daar zou ik het ook op gooien, zeker niet op het taalprobleem. Als je iets niet begrijpt, moet je niet tekenen.

Plaats reactie