LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geen voetbaltrainer beschikbaar

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
monique_01
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2012 23:24

geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door monique_01 »

Mijn zoon is dit seizoen, evenals vorig seizoen, ingedeeld in een voetbalteam, de oude D4 nu Jongens onder 13-4. De vorige trainer is ermee gestopt, er is tot nu toe nog geen nieuwe trainer gevonden. Vele overige teams zijn al een week of twee aan het trainen, hun dus nog niet. Via de mail is er gevraagd of er iemand was die deze jongens trainen kon geven, blijkbaar is die er niet of mensen hebben hier vanwege werk geen tijds voor, ik weet het niet. Wijzelf als ouders hebben beiden geen sportieve achtergrond, kunnen dit ook niet. Aankomende zaterdag is echter reeds de eerste wedstrijd. Uiteraard zullen wij zorgen dat onze zoon op tijd is bij de desbetreffende club om aan de wedstrijd te beginnen. Nu is mijn vraag, de contributie wordt ingehouden vanaf eind augustus tot december en dan nog een keer van december tot juni. Niemand weet hoe het gaat lopen met trainingen van dit team, laat staan de wedstrijden.
Ik geef mijn kind op voor voetballes, maar er is geen trainer. Ik betaal wel, maar moet maar afwachten wat mijn kind geboden wordt. Ik vergelijk het maar even met mijn eigen talencursus...ik geef me op voor Spaanse les, maar er is geen leraar. er zal iemand moeten zijn die de lessen zelf geeft, er staan wel voorbeelden op youtube....
Is er iemand die weet hoe dit geregeld is? het kan toch niet zo zijn dat een lager team maar de volle pot betaalt en maar moet afwachten wanneer is iemand bereid wordt gevonden om de trainingen te geven...??

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door crazyme »

U begrijpt het concept "vereniging" niet.

Het is geen winkel waar u iets bestelt en garanties kunt eisen.
Dat is ook precies waarom veel clubs zullen verdwijnen : de leden zijn te beroerd om zich in te zetten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door crazyme »

monique_01 schreef:Mijn zoon is dit seizoen, evenals vorig seizoen, ingedeeld in een voetbalteam, de oude D4 nu Jongens onder 13-4. De vorige trainer is ermee gestopt, er is tot nu toe nog geen nieuwe trainer gevonden. Vele overige teams zijn al een week of twee aan het trainen, hun dus nog niet. Via de mail is er gevraagd of er iemand was die deze jongens trainen kon geven, blijkbaar is die er niet of mensen hebben hier vanwege werk geen tijds voor, ik weet het niet. Wijzelf als ouders hebben beiden geen sportieve achtergrond, kunnen dit ook niet. Aankomende zaterdag is echter reeds de eerste wedstrijd. Uiteraard zullen wij zorgen dat onze zoon op tijd is bij de desbetreffende club om aan de wedstrijd te beginnen. Nu is mijn vraag, de contributie wordt ingehouden vanaf eind augustus tot december en dan nog een keer van december tot juni. Niemand weet hoe het gaat lopen met trainingen van dit team, laat staan de wedstrijden.
Ik geef mijn kind op voor voetballes, maar er is geen trainer. Ik betaal wel, maar moet maar afwachten wat mijn kind geboden wordt. Ik vergelijk het maar even met mijn eigen talencursus...ik geef me op voor Spaanse les, maar er is geen leraar. er zal iemand moeten zijn die de lessen zelf geeft, er staan wel voorbeelden op youtube....
Is er iemand die weet hoe dit geregeld is? het kan toch niet zo zijn dat een lager team maar de volle pot betaalt en maar moet afwachten wanneer is iemand bereid wordt gevonden om de trainingen te geven...??
Even veiligstellen aangezien u er een handje van heeft om een openingstopic te verwijderen wanneer het voor u niet meer interessant is...

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door Brahms »

Crazyme :D

Is uw kind op "voetbal" of op "voetballes" ?

Voetballen kan je immers ook zonder trainer, bij een beetje wedstrijd pakken de ouders aan de zijlijn dit altijd wel op, voetballes moet natuurlijk door een trainer worden gegeven.

Is er geen andere voetbalclub in het dorp, alwaar je kind kan voetballen ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Een voetbalvereniging is afhankelijk van vrijwilligers om de trainingen te geven. Het is soms veel werk om die vrijwilligers te vinden. Maar als er niemand te vinden is, dan zou ik denken dat er dan maar noodgedwongen twee teams samen moeten gaan trainen.

Voor de wedstrijden zelf is een trainer overigens niet noodzakelijk. Hier was het vorig jaar bij een team zo dat geen van de ouders zich geroepen voelde om de leider van een team te worden. Toen heeft de vereniging de wedstrijden wel geregeld, maar daarbij ook een schema gemaakt met voor elke wedstrijd de 'verantwoordelijke' ouders, die dan voor die wedstrijd als contactpersoon gold voor afzeggingen etc.

Het is soms niet anders. Maar ik zou wel denken dat er op de een of andere manier wel getraind moet kunnen gaan worden.
(Hier beginnen veel trainingen trouwens ook pas deze week)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door witte angora »

crazyme schreef:U begrijpt het concept "vereniging" niet.

Het is geen winkel waar u iets bestelt en garanties kunt eisen.
Dat is ook precies waarom veel clubs zullen verdwijnen : de leden zijn te beroerd om zich in te zetten.
Ten dele met je eens.

De inhoud is helemaal waar. Maar als je contributie betaalt in de verwachting dat je kind ook daadwerkelijk training gaat krijgen, mag je er ook van uit gaan dat die training komt.

Dat het moeilijk kan zijn aan vrijwilligers te komen is een feit. Maar het is ook een feit dat het seizoen pas begonnen is. Met een beetje geluk meldt zich een dezer dagen een vrijwilliger aan, en is het probleem opgelost. Dus ik zou nog even afwachten wat er gaat gebeuren. En zo niet: dan mogen de leden (ouders) zich inderdaad wel eens achter de oren gaan krabben wat ze nu eigenlijk willen.

En inderdaad: voetballen kunnen ze sowieso wel. Ook zonder trainer. Er is alleen een scheidsrechter nodig.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door witte angora »

En eigenlijk, Monique, waarom geef je jezelf niet op als trainer? Even geen smoesjes aub, dat hebben alle andere ouders namelijk ook.

mh73

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:En eigenlijk, Monique, waarom geef je jezelf niet op als trainer? Even geen smoesjes aub, dat hebben alle andere ouders namelijk ook.
Inderdaad. Ik heb totaal geen verstand van voetbal, maar hoe moeilijk kan het zijn? Je laat ze een stuk hard lopen voor de warming up en de conditie. Laat ze op doel trappen, oefenpartijtjes spelen. Weet je het helemaal niet, dan loop je een paar keer mee met een training van een ander team van de vereniging.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heb je dan nog nooit een normale voetbaltraining meegemaakt... Of een trainerscursus gezien. Een voetbaltraining heeft ook bij de pupillen -als het goed is- heel wat meer inhoud. Maar in geval van nood kun je het wel even op deze manier opvangen, natuurlijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is niet iedereen gegeven om zo.n " kluppie wilde jongetjes " in toom te houden. Dat vereist toch zeker ook pedagogisch talent in ieder geval, lijkt mij.
Er kunnen letterlijk en figuurlijk ook aanvaringen komen , zeker bij (pre ) pubertjes en dan moet je dit wel kunnen oplossen. Je zult ook een EHBO diploma moeten hebben.
Wel ongelooflijk kwalijk dat je wel contributie betaalt en er geen trainer is. Ik kan me best voorstellen dat je hiervan baalt.
Ouders kunnen wel staan schreeuwen ( letterlijk ) ad zijlijn , maar je echt inzetten is vaak teveel gevraagd . :(
Een oplossing zou kunnen zijn, deze groep pupillen splitsen en onderbrengen bij andere trainers.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Je zou in elk geval als ouders gezamenlijk kunnen afspreken om voor zaterdag een keer de kinderen te laten 'trainen' (samen een oefenpotje spelen), zodat ze er weer even in komen.

Anders zou ik zeggen, laat ze gelijk met de d3 trainen, ofwel als één grote groep, ofwel als aparte groep waarbij ze wel instructies van de d3 trainer krijgen. Als er dan een of twee ouders bij zijn om een en ander in de gaten te houden, dan kom je al een heel eind.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo monique_01, u ziet het. Ook op deze 'vereniging, het forum van Tros Radar zijn vrijwilligers dagelijks keihard bezig om positief en vrolijk nog iets van dit forum te maken :wink:
Maar ik ben het qua voetbalclub helemaal met u eens. De clubleiding moet zorgen dat er een trainer komt. Het feit dat u een probleem aankaart betekent niet dat u alleen dat probleem moet oplossen. U geeft zelf al aan dat u niet over de vereiste competenties beschikt.
Ik zou het nog eens aankaarten. En wel met alle betrokken ouders tegelijk. En in overleg met de leiding tot een oplossing komen. Overleggen mag binnen een club wel van u verwacht worden. Mocht het spaak blijven lopen dan kunt u altijd nog over teruggave van contributie of opzeggen van het lidmaatschap praten. Succes.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door witte angora »

mh73 schreef:
witte angora schreef:En eigenlijk, Monique, waarom geef je jezelf niet op als trainer? Even geen smoesjes aub, dat hebben alle andere ouders namelijk ook.
Inderdaad. Ik heb totaal geen verstand van voetbal, maar hoe moeilijk kan het zijn? Je laat ze een stuk hard lopen voor de warming up en de conditie. Laat ze op doel trappen, oefenpartijtjes spelen. Weet je het helemaal niet, dan loop je een paar keer mee met een training van een ander team van de vereniging.
Dat, in combinatie met wat kweenie en moederslink zeggen, is dus het punt. Het is makkelijk om allerlei eisen te stellen aan een vereniging. Maar die vereniging zal moeten roeien met de riemen die ze heeft. Het is zo makkelijk nog niet om een geschikte trainer te vinden.

Aan de andere kant vind ik het gewoon te makkelijk om te denken dat als je de contributie betaalt hebt, dat je dan meteen klaar bent met alle verantwoordelijkheid. Dat is gewoon niet zo. Een voorbeeld: ooit was ik lid van een zeilvereniging. Er waren ongeveer 20 leden. Slechts 3 van hen (waaronder ik zei de gek) waren bereid om 's winters de bootjes te onderhouden. En slechts drie van hen (was ik niet bij, was zelf een beginner) waren bereid om ieder seizoen les te geven aan nieuwe aspirantleden. Terwijl iedereen dezelfde contributie betaalde. De rest drukte de snor als het om verantwoordelijkheid en meehelpen ging.

Er zal op die club van Monique gewoon een trainer moeten komen - uit eigen gelederen of van buiten. Mijn tip voor Monique is dus: ga eens, in overleg met het bestuur, zelf op zoek naar een trainer. Als die niet binnen de vereniging zit, dan zal die van buiten moeten komen. Informeer eens in je vrienden- en kennissenkring, op je werk, noem maar op. Een beetje initiatief mag best wel. Dat hoeft niet uitsluitend vanuit het bestuur te komen.

En zolang er geen geschikte trainer is kun je als ouders best wel een beetje mee helpen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 29 aug 2016 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30103
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaas Jan schreef:Ik zou het nog eens aankaarten. En wel met alle betrokken ouders tegelijk. En in overleg met de leiding tot een oplossing komen. Overleggen mag binnen een club wel van u verwacht worden. Mocht het spaak blijven lopen dan kunt u altijd nog over teruggave van contributie of opzeggen van het lidmaatschap praten. Succes.
Ik denk dat hier de crux zit. Neem -samen met de andere ouders- je eigen verantwoordelijkheid en probeer eruit te halen wat wél mogelijk is. Andere posters hiervoor hebben al bruikbare suggesties gegeven.

Succes, hopelijk kan je mannetje gewoon lekker z'n potje voetbal spelen binnenkort.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door bprosman »

Wijzelf als ouders hebben beiden geen sportieve achtergrond, kunnen dit ook niet.
De meeste dikbetaalde bestuurders bij de KNVB hebben dit ook niet :wink: .

De meeste voetbalverenigingen kampen met dit probleem , en bij veel verenigingen (tenminste hier in de buurt) kun je vaak via de vereniging een gratis cursus trainer krijgen, net als jeugdscheidsrechter (vaak na de trainer het volgende probleem mbt beschikbaarheid).

Of inderdaad, voeg qua training 2 teams samen.
Verder zijn de meeste suggesties al gegeven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door kweenie »

Of een beroep doen op oudere spelers binnen de vereniging, bijvoorbeeld ook A-junioren. Sommigen vinden het fantastisch om die jongere spelertjes wat voetbaltechniek bij te brengen. Vaak wordt een trainerscursus vanuit de vereniging betaald of geregeld, wat bprosman ook al aangeeft.

Maar ja, je kunt mensen ook niet dwingen om trainer te worden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:En eigenlijk, Monique, waarom geef je jezelf niet op als trainer? Even geen smoesjes aub, dat hebben alle andere ouders namelijk ook.
Precies. Bij mijn zoon waren destijds ook wat problemen met het vinden van een trainer en dat is toen simpel opgelost: een aantal ouders namen de coordinatie op zich (en de niet technische delen van de training, zoals conditietraining en team building) en een aantal jongens uit de hogere teams (A) gaven de jongens voetbaltechnische trainingen.

Coaching tijdens de wedstrijd moet iedereen kunnen. Bij wedstrijden van Oranje hebben we immers minstens 16 miljoen experts thuis op de bank zitten :-)

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

witte angora schreef:
mh73 schreef:
witte angora schreef:En eigenlijk, Monique, waarom geef je jezelf niet op als trainer? Even geen smoesjes aub, dat hebben alle andere ouders namelijk ook.
Inderdaad. Ik heb totaal geen verstand van voetbal, maar hoe moeilijk kan het zijn? Je laat ze een stuk hard lopen voor de warming up en de conditie. Laat ze op doel trappen, oefenpartijtjes spelen. Weet je het helemaal niet, dan loop je een paar keer mee met een training van een ander team van de vereniging.
Dat, in combinatie met wat kweenie en moederslink zeggen, is dus het punt. Het is makkelijk om allerlei eisen te stellen aan een vereniging. Maar die vereniging zal moeten roeien met de riemen die ze heeft. Het is zo makkelijk nog niet om een geschikte trainer te vinden.

Aan de andere kant vind ik het gewoon te makkelijk om te denken dat als je de contributie betaalt hebt, dat je dan meteen klaar bent met alle verantwoordelijkheid. Dat is gewoon niet zo. Een voorbeeld: ooit was ik lid van een zeilvereniging. Er waren ongeveer 20 leden. Slechts 3 van hen (waaronder ik zei de gek) waren bereid om 's winters de bootjes te onderhouden. En slechts drie van hen (was ik niet bij, was zelf een beginner) waren bereid om ieder seizoen les te geven aan nieuwe aspirantleden. Terwijl iedereen dezelfde contributie betaalde. De rest drukte de snor als het om verantwoordelijkheid en meehelpen ging.

Er zal op die club van Monique gewoon een trainer moeten komen - uit eigen gelederen of van buiten. Mijn tip voor Monique is dus: ga eens, in overleg met het bestuur, zelf op zoek naar een trainer. Als die niet binnen de vereniging zit, dan zal die van buiten moeten komen. Informeer eens in je vrienden- en kennissenkring, op je werk, noem maar op. Een beetje initiatief mag best wel. Dat hoeft niet uitsluitend vanuit het bestuur te komen.

En zolang er geen geschikte trainer is kun je als ouders best wel een beetje mee helpen.

Ben ik geheel niet met jou eens. Als ik lid wordt van een vereniging en ik krijg een brief of ik bereid ben om mij in te zetten voor bardiensten, vervoeren, of tig andere taken zeg ik--> nee. Ik betaal netjes de contributie en ouders welke wel de tijd / zin hebben om aanvullende vrijwillige taken te vervullen krijgen ene korting op de contributie.

En daar kan ik mij zeer goed in vinden. Heeft totaal niks, nada noppes met verantwoordelijkheid te maken. Is onzinpraat van de bovenste plank, vergelijkkbaar als je schoolgaande kinderen hebt met klassenouders welke veelvuldig vragen lees min of meer dwingen om taken uit te voeren. Afgelopen weekend stond er toevallig een heel schrijven in de Telegraaf over.

Ja, er zullen altijd dezelfde vrijwilligers zijn welke zich "opofferen" en welke de sno drukken. Ik ben er 1 van....ik betaal dus wat meer contributie. Een ander welke ruimer in zijn tijd zit en meehelpt krijgt korting.....prima geregeld vindt ik.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

crazyme schreef:U begrijpt het concept "vereniging" niet.

Het is geen winkel waar u iets bestelt en garanties kunt eisen.
Dat is ook precies waarom veel clubs zullen verdwijnen : de leden zijn te beroerd om zich in te zetten.


Ik ben zon lid wat " te beroerd is om extra in te zetten" . Onze vereniging geeft korting aan leden welke wel tijd / zijn hebben om extra in te zetten.
Prima oplossing.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: geen voetbaltrainer beschikbaar

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar ook dan is het nog steeds niet zo dat je training kunt eisen en/of contributie verlaging kunt verwachten als het niet lukt om een trainer te vinden. Bij een vereniging is de contributie niet een op een gekoppeld aan een dienst die je afneemt tenzij dit letterlijk zo is overeengekomen ( bij tennis bijv. neem je les en is dit niet in de contributie opgenomen, maar reken je apart af met de trainer ). Gebrek aan training en/of trainer kun je natuurlijk als lid ( of vertegenwoordiger bij een jeugdlid ) wel bespreekbaar maken met commissie of bestuur, maar leidt niet automatisch tot.

Gesloten