LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
KavanKo
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018 12:16

Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door KavanKo »

Vorig jaar is mijn moeder getroffen door een beroerte. Ik heb daarop eerst haar fitness abonnement tijdelijk stopgezet. Ze had een jaarabonnement die ze vantevoren voor een jaar had betaald. Dit kon ik maximaal drie maanden doen. Helaas hebben we daarna moeten besluiten het abonnement helemaal stop te zetten. Dit was enige maanden nadat de tijdelijk stop was afgelopen (ik had geen tijd om dit eerder te doen, er komt zoveel op je af!). Uiteindelijk heeft mijn moeder maar 1 maand gebruikt van haar jaarabonnement. Ik heb toen gevraagd naar de mogelijkheden van terugbetaling, aangezien mijn moeder door medische omstandigheden geen gebruikt heeft gemaakt van het abonnement. Zij zouden hier op terugkomen, wat niet gebeurde. Toen ik een dikke maand later hierover terugbelde werd mij verteld dat er inmiddels een nieuwe eigenaar is, dit van vorig jaar was (2017) en ze moesten kijken of de oude eigenaar 'nog zijn portomoneetje wilde opendoen' om dit terug te betalen?!
Wat zijn mijn rechten hier? En wat kan ik nu het beste doen?
Ik wil hier niet te veel energie in steken, maar ik vind dit zo zielig. Mijn moeder was twintig jaar lid. Dan gebeurt er zoiets (het is al erg genoeg voor haar) en moet je zoveel moeite doen om gewoon je centen terug te krijgen?! Schaamteloos vind ik het. Maargoed, als ik hier nog iets mee kan (ik ben tot nu toe tegenover hun kalm gebleven) zou ik het graag willen horen.
Met dank voor de moeite.
Katja

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

In basis is er geen recht op geld terug. Er is een jaarabonnement afgesproken. Dat uw moeder niet meer in staat is om te gaan is inderdaad erg genoeg, maar hoeft geen reden te zijn voor de sportschool.
U kunt het beste in de voorwaarden kijken die zijn meegegeven bij de overeenkomst. Er zijn sportscholen die medische zaken wel als mogelijkheid zien om te ontbinden.
Dat de zaak is overgenomen wil niets zeggen. Als het bedrijf hetzelfde is gebleven (naam en personeel), dan draagt de nieuwe eigenaar ook de lasten uit het verleden.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

Sneu? Ja! Ik vraag me persoonlijk af of het überhaupt de moeite is om hier tijd en energie in te steken. Persoonlijk had ik het netjes gevonden als de sportschool niet moeilijk had gedaan, maar goed, denk dat je juridisch geen poot hebt om op te staan, tenzij anders beschreven in de Algemene Voorwaarden.

KavanKo
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018 12:16

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door KavanKo »

Dank voor de reacties. Ik was er al bang voor. Ik wil er ook geen tijd aan besteden, maar vindt het zo min van die sportschool. Je leert mensen wel kennen in dit soort situaties. Het abonnement is inmiddels stopgezet. Zoals ik al zei, mijn moeder was 20 jaar lid, dus die algemene voorwaarden hebben we niet (meer). Ik denk ook niet dat de sportschool bereidwillig is die te geven. Het is gewoon een vervelende situatie die zij netjes konden oplossen, maar ze kiezen liever voor het geld. En dat na 20 jaar trouw lid!

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is er automatisch verlengt of is uw moeder in gegaan op een aanbod?

KavanKo
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018 12:16

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door KavanKo »

Het is automatisch verlengd.

Dit gebeurde al in februari 2017. Dat was twee maanden te vroeg. Mijn moeder is toen nog zelf naar de receptie gegaan waar ze haar vertelde dat het abonnement pas op 1 mei 2017 zou ingaan. Eind mei kreeg ze een beroerte, waarop ik haar abonnement tijdelijk voor drie maanden stop heb gezet (dat was het maximaal aantal maanden dat ik het kon stopzetten). Dat was dus tot eind augustus. Door omstandigheden was ik niet in staat langs te gaan en heb het pas eind december definitief beëindigd. Dit was overigens voordat ze een nieuwe eigenaar kregen. Na meer dan een maand niets gehoord te hebben, heb ik gebeld, tot tweemaal toe, en een keer langs geweest. Maar geen succes dus. :-(

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je hebt dus niet nog maanden moeten doorbetalen na de opzegging? Of je hebt niet meer da 12 maanden betaald?

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dus als ik het gied begrijp, dan liep het abonnement dus tot mei 2017 en is toen stilzwijgend verlengd.
Op dat moment kunt u per maand opzeggen.
U heeft zelf gekozen voor een tijdelijke stop en daarna verder laten lopen.
Nu meteen opzeggen dan bent u er over een maand vanaf.
Geld kunt u alleen bij coulance van de sportschool terug krijgen, maar gezien uw berichtgeving zal dat niet gebeuren.
Heeft u ook een link naar de AV van de sportschool?

KavanKo
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018 12:16

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door KavanKo »

Mijn moeder heeft voor 12 maanden betaald. Dit ging in per 1 mei 2017. 30 mei heb ik het stopgezet t/m 31 augustus. Ik ging er toen vanuit dat ze snel kon terugkeren, maar mijn moeder werd daarna nog zieker dus dat ging niet. Er waren dus 11 maanden over, en het abonnement zou tot 31 juli 2018 lopen. Op 30 december heb ik het definitief opgezegd. Dan zou ik toch op z'n minst een half jaar terug moeten krijgen?

Ik heb net met ConsuWijzer gesproken en zij vertelde mij dat doordat we een stilzwijgende verlenging ze wel wettelijk verplicht zijn terug te betalen (na opzegging). Ze adviseerde mij een aangetekende brief te sturen?

De AV van de sportschool heb ik niet, het was ook 20jr geleden dat mijn moeder lid werd. Op hun website zag ik wel een AV, maar dat gaat ook over hun producten. http://www.fitnesscentrumbolnes.nl/alge ... orwaarden/

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Maar er is nog niets verlengd als je een jaarcontract hebt afgesloten wat loopt tot 31 juli 2018.
Contract verloopt dus over 5 maanden
Het contract is vorig jaar afgesloten en de AV van vorig jaar ten tijden van de afsluiting waren toen van toepassing.
In de voorwaarden staat:
De consument kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten (elektriciteit daaronder begrepen) of diensten, te allen tijde tegen het einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
Er staat niets in over voortijdige opzegging bij bijzondere omstandigheden
Geld terug is dus coulance

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja je moet geld terug krijgen.
taxikemperman schreef:Maar er is nog niets verlengd als je een jaarcontract hebt afgesloten wat loopt tot 31 juli 2018.
Er is geen jaarcontract afgesloten op 1 aug 2017.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Mijn moeder heeft voor 12 maanden betaald. Dit ging in per 1 mei 2017. 30 mei heb ik het stopgezet t/m 31 augustus. Ik ging er toen vanuit dat ze snel kon terugkeren, maar mijn moeder werd daarna nog zieker dus dat ging niet. Er waren dus 11 maanden over, en het abonnement zou tot 31 juli 2018 lopen. Op 30 december heb ik het definitief opgezegd. Dan zou ik toch op z'n minst een half jaar terug moeten krijgen?
TS neemt een abonnement voor 12 maanden. Hoe noem jij dat dan, Alfarion?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat noem ik een stilzwijgende verlenging.
KavanKo schreef:Zoals ik al zei, mijn moeder was 20 jaar lid, dus die algemene voorwaarden hebben we niet (meer).
alfatrion schreef:Is er automatisch verlengt of is uw moeder in gegaan op een aanbod?
KavanKo schreef:Het is automatisch verlengd.
De voorwaarden van het stilzwijgend verlengen is onredelijk bezwarend, deze kan vernietigd worden met als gevolg dat er nooit verlegd is en de moeder van TS een aantal jaren heeft betaald zonder dat daar een overeenkomst aan ten grondslag ligt. Dit verder een lesje onverschuldigde betaling en ongerechtvaardigde verrijking.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Niet veel energie in steken ...

Afgezien van de (moeizame) pogingen om uw recht te krijgen, kunt u nog (paralel) onderzoeken of een overdragen van het abo toegestaan is en, indien positief, een kaartje met een aanbod bij de plaatselijke super's ophangen ... :idea:

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Stilzwijgende verlenging? Dat is als je zelf geen actie onderneemt.
In dit geval heeft TS actief een abonnement afgesloten en betaald, mogelijk een andere samenstelling dan ze eerst had

Als ik een telefoonabonnement heb en ik doe na afloop niets, dan is het een stilzwijgende verlenging en kan ik iedere maand opzeggen.
Als ik aan het einde teken voor een nieuw abonnement is dit gewoon weer een jaar abonnement en kan ik niet gratis eerder het contract opzeggen. Ook al ben ik al 20 jasr bij die provider

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

taxikemperman schreef:Stilzwijgende verlenging? Dat is als je zelf geen actie onderneemt.
TS geeft aan geen actie te hebben ondernomen. Waarom dacht je dat ik daar naar vroeg?
taxikemperman schreef:Als ik een telefoonabonnement heb en ik doe na afloop niets, dan is het een stilzwijgende verlenging en kan ik iedere maand opzeggen.
Je gaat (veel) te kort door de bocht. De default is beëindiging van rechtswege. Het is alleen toegestaan om stilzwijgend om te zetten in een overeenkomst van onbepaalde duur. TS geeft niet aan nieuwe algemene voorwaarden te hebben ontvangen. Daarom is het aannemelijk dat de voorwaarden regelen dat er met een jaar stilzwijgend is verlengt. Wanneer je zo'n algemene voorwaarden vernietigd dan kom je terug op de default en is dus een aantal jaren onverschuldigd betaald.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Leo The Emperor schreef:Er is natuurlijk niet onverschuldigd betaald als de moeder van TS al die jaren lekker heeft gefitnesst.
Zeker wel. Er is sprake van een onverschuldigde betaling wanneer er iets wordt betaald zonder dat het bestaan van een rechtsgrond. Een overeenkomst is zo'n rechtsgrond. Dit is waarom partijen overeenkomsten met elkaar sluiten. De rechtsgrond 'overeenkomst' ontbreekt juist als gevolg van vernietiging van de stilzwijgende verlenging. Vernietiging werkt immer met terugwerkende kracht. De Wet Van Dam is van kracht geworden op 1 december 2011, waarmee een einde is gemaakt aan de jaarlijkse stilzwijgende verleningen. Wie dat toch doet gaat niet terug naar wat wettelijk nog net is toegestaan, maar krijgt te maken met beëindiging van de overeenkomst met terugwerkende kracht.
Leo The Emperor schreef:Waar ze wel recht op heeft is terugbetaling van het abonnement na haar opzegging, ongeveer een half jaar nu.
Een onderbouwing of betoog, waarom dit het juiste rechtsgevolg is, ontbreekt volledig. Ik vermoed dat deze er niet is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:... De rechtsgrond 'overeenkomst' ontbreekt juist als gevolg van vernietiging van de stilzwijgende verlenging. Vernietiging werkt immer met terugwerkende kracht. De Wet Van Dam is van kracht geworden op 1 december 2011, waarmee een einde is gemaakt aan de jaarlijkse stilzwijgende verleningen. Wie dat toch doet gaat niet terug naar wat wettelijk nog net is toegestaan, maar krijgt te maken met beëindiging van de overeenkomst met terugwerkende kracht.
Stel jouw advies wordt gevolgd door TS: de stilzwijgende verlenging wordt vernietigd en er wordt geclaimd dat moeder jarenlang onverschuldigd haar abonnementsgeld betaald heeft. 'Kunnen we even vangen'? De sportschool weigert te betalen. betwist het op deze gronden vernietigbaar zijn van de verlenging en daarmee van het niet bestaan van de overeenkomst, en, heel belangrijk, wijst erop dat moeder jarenlang is komen sporten en dat gebruik maken van de faciliteiten linksom of rechtsom betekent: betalen!

Wat is jouw, deskundig en hopelijk praktisch bruikbaar advies voor TS?
Het gaat er toch om met welke vervolgactie TS het best geholpen is, in praktische zin? En niet om theoretische verhandelingen over hoe de wet zo kunt buigen dat je door een gaatje van 1 vierkante millimeter glipt, en dat een aantal keren achter elkaar om te blijven volhouden dat TS in haar recht staat.

Als juridisch adviseur kan uw advies waardevol zijn. Dus, vanuit uw juridische deskundigheid: wat is het concrete praktisch bruikbare advies voor TS?
Ik weet ook dat een rechtsfetisjist deze vraag zal ontwijken en zal zwijgen of zal antwoorden in de trant van 'TS kan zelf wel haar afweging maken'

Ben oprecht benieuwd naar uw antwoord, uw advies.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Geld terug jaar abonnement fitness om medische redenen?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 02 okt 2018 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten