LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen, cursusgeld betalen

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Duifjaah
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:55

Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Duifjaah »

April dit jaar ben ik begonnen bij een dansschool waar ik het naar mijn zin heb gehad. Eind augustus is een familielid overleden en hebben we een huis geërfd in een andere woonplaats. Omdat we hier willen gaan wonen, heb ik besloten om op te zeggen bij deze dansschool. Dit heb ik 2 september gedaan, op de dag dat ik de factuur voor de nieuwe dansperiode (augustus t/m oktober) heb ontvangen. Zij heeft deze opzegging bevestigd en gezegd dat ze me zou uitschrijven na deze dansperiode, dus na oktober. Daarna stuurde ze nog een herinnering voor de onbetaalde factuur, welke ik genegeerd heb, omdat ik dacht dat die niet meer voor mij gold. Immers, ik zou niet meer komen en maakte dus geen gebruik van haar diensten.
Nu krijg ik een email van haar waarin staat dat ik de factuur (die voor drie maanden geldt) nog moet betalen. Doe ik dit niet voor 1 november, dan moet ik de factuur voor de volgende drie maanden ook betalen. Op haar website staan de tarieven per maand. Bij de voorwaarden staat dat er per drie maanden betaald wordt en dat als je opzegt dat 30 maanden voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.
Mijn vraag is of dit allemaal is toegestaan. Ik snap dat ik voor de maand augustus moet betalen en evt. ook voor de maand september, omdat ik in deze maand heb opgezegd. Maar ik vind het belachelijk om voor 3 maanden lesgeld te moeten betalen en tevens een extra factuur opgestuurd te krijgen als ik niet op tijd betaal. Wie kan mij hier meer informatie over geven?

Fleurtjuh666
Berichten: 632
Lid geworden op: 26 mar 2010 19:57
Locatie: Nijmegen

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

Duifjaah schreef:Doe ik dit niet voor 1 november, dan moet ik de factuur voor de volgende drie maanden ook betalen. Op haar website staan de tarieven per maand. Bij de voorwaarden staat dat er per drie maanden betaald wordt en dat als je opzegt dat 30 maanden voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.
Mijn vraag is of dit allemaal is toegestaan. Ik snap dat ik voor de maand augustus moet betalen en evt. ook voor de maand september, omdat ik in deze maand heb opgezegd. Maar ik vind het belachelijk om voor 3 maanden lesgeld te moeten betalen en tevens een extra factuur opgestuurd te krijgen als ik niet op tijd betaal. Wie kan mij hier meer informatie over geven?
U heeft de vraag zelf al beantwoord. Het staat duidelijk in de voorwaarden.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Jolijn »

Dit heb ik 2 september gedaan, op de dag dat ik de factuur voor de nieuwe dansperiode (augustus t/m oktober) heb ontvangen. Zij heeft deze opzegging bevestigd en gezegd dat ze me zou uitschrijven na deze dansperiode, dus na oktober.

Dat weet je dan toch?


dat als je opzegt dat 30 maanden voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.

Dit zal 30 dagen zijn?
Je hebt opgezegd en daar een bevestiging van gekregen, vlgs mij kan de dansschool niet zomaar eisen dat je nog 's 3 maanden moeten betalen, als je niet betaalt.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 24 okt 2013 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarna stuurde ze nog een herinnering voor de onbetaalde factuur, welke ik genegeerd heb, omdat ik dacht dat die niet meer voor mij gold. Immers, ik zou niet meer komen en maakte dus geen gebruik van haar diensten.
Ik heb nog een pak melk staan waarvan ik maar twee eetlepels nodig had. Kan ik de rest terugbrengen naar de winkel?

Of je nu wel of niet komt, je hebt gewoon een contract en een opzegtermijn van 30 dagen, en de opzegging gaat per einde 3-maandelijkse periode. Augustus is nota bene al voorbij. Dan kun je dat wel gewoon negeren, maar je snapt toch wel dat je zult moeten betalen? Of wil je het gewoon niet snappen?

Duifjaah
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:55

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Duifjaah »

Wat een vreemde reactie, witte angora. Jammer dat je op deze manier reageert en het niet op een normale manier wil uitleggen. Overigens ter extra informatie: het was inderdaad al september, maar omdat het zomervakantie was geweest, was er nog maar één les geweest. Niet dat het nog uitmaakt, maar misschien begrijp je het dan iets beter. Ik hoop dat je in het vervolg normaal kan reageren, hoe 'dom' de vraag in jouw ogen misschien ook lijkt.

Fleurtjuh en Jolijn, bedankt voor jullie reactie. Ze had inderdaad gezegd dat ze me na oktober zou uitschrijven. Ik dacht dat dat iets administratiefs was, niet dat dat betekende dat ik dan voor die maanden moest betalen. Blijkbaar had ik het dus verkeerd begrepen en zal ik dus maar betalen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen vreemde reactie, het zal eerder de vinger op de zere plek zijn, denk je niet? De uitleg is zo helder als glas, en exact wat de andere twee zeggen, dus geen idee wat nou je probleem is.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Bij de voorwaarden staat dat er per drie maanden betaald wordt en dat als je opzegt dat 30 dagen voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.
Dat zou in dit geval dan 1 okt. zijn, maar als je 2 sept. opzegt ben je toch ruim op tijd?

En hoe zit het dan met de Wet van Dam die zegt dat je per maand kunt opzeggen?? Het is wel een driemaandelijkse betaling, maar als je op tijd opzegt kunnen ze je dan verplichten de hele factuur (3 maanden) te betalen??

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Fleurtjuh666 schreef:
Duifjaah schreef:Doe ik dit niet voor 1 november, dan moet ik de factuur voor de volgende drie maanden ook betalen. Op haar website staan de tarieven per maand. Bij de voorwaarden staat dat er per drie maanden betaald wordt en dat als je opzegt dat 30 maanden voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode gedaan moet hebben.
Mijn vraag is of dit allemaal is toegestaan. Ik snap dat ik voor de maand augustus moet betalen en evt. ook voor de maand september, omdat ik in deze maand heb opgezegd. Maar ik vind het belachelijk om voor 3 maanden lesgeld te moeten betalen en tevens een extra factuur opgestuurd te krijgen als ik niet op tijd betaal. Wie kan mij hier meer informatie over geven?
U heeft de vraag zelf al beantwoord. Het staat duidelijk in de voorwaarden.
U gelooft dat alles wat in de voorwaarden staat is toegestaan? Nee, dit is niet toegestaan. Sinds de invoering van de Wet Van Dam geldt dat het onredelijk bezwarend is om overeenkomsten stilzwijgend te verlengen. Er mag alleen nog worden omgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde termijn, mits de consument op ieder moment mag opzeggen en hooguit een opzegtermijn van 1 maand heeft.
Artikel 6:233 aanhef en onder a BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.
Artikel 6:236 aanhef en onder j BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.
witte angora schreef:Geen vreemde reactie, het zal eerder de vinger op de zere plek zijn, denk je niet?
Je slaat in je bericht de toon aan van "Jij OEN, natuurlijk moet je betalen", terwijl passend was geweest "in de algemene voorwaarden staat x, maar of daar juridisch iets tegen in te brengen is weet ik niet."
weetnietveel schreef:En hoe zit het dan met de Wet van Dam die zegt dat je per maand kunt opzeggen??
Helaas voor de dansschool geeft de Wet Van Dam, zoals je hierboven kunt lezen, dit niet aan. Het is op straffe van vernietiging verboden om in de algemene voorwaarden stilzwijgende verlenging op te nemen. Dan is er dus nooit verlengt en kan de dansschool fluiten naar haar centen. Hiermee wordt voorkomen dat de bedrijven onredelijke bezwarende bedingen opnemen met de gedachte dat ze hiermee toch niets te verliezen hebben. De termijn van 30 dagen zal nog wel worden geconverteerd dan 28 dagen voor de maand februari, maar daar blijft het bij.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 26 okt 2013 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

alfatrion schreef:
weetnietveel schreef:En hoe zit het dan met de Wet van Dam die zegt dat je per maand kunt opzeggen??
Helaas voor de dansschool geeft de Wet Van Dam, zoals je hierboven kunt lezen, dit niet aan. Het is op straffe van vernietiging verboden om in de algemene voorwaarden stilzwijgende verlenging op te nemen. Dan is er dus nooit verlengt en kan de dansschool fluiten naar haar centen. Hiermee wordt voorkomen dat de bedrijven onredelijke bezwarende bedingen opnemen met de gedachte dat ze hiermee toch niets te verliezen hebben.
Okee dus volgens art.6:233 en 6:236 is dit beding in de alg. voorwaarden van deze dansschool vernietigbaar en dus zou ts niets hoeven te betalen. Aug. niet en sept. en okt. ook niet.

Nu ben ik even gaan zoeken en heb dit gevonden:
Arnoud Engelfriet schreef:Bij cursussen is overigens soms nog een beroep op de wetgeving rond de overeenkomst van opdracht (art. 7:400 BW) mogelijk. Wanneer een consument een dergelijke overeenkomst sluit, mag deze sowieso op elk moment en zonder schadevergoeding worden opgezegd (art. 7:408 lid 1 jo. 7:413 lid 2 BW), maar wel heeft de cursusorganisatie dan recht op redelijk loon (art. 7:411 BW). Het Hof Arnhem oordeelde onlangs dat een opleidingscursus dierenartsassistent onder de overeenkomst van opdracht valt. Het redelijk loon moest worden vastgesteld als de kosten van docenten, organiseren en administratie voor het daadwerkelijk gevolgde deel van de cursus.
En omdat het om een cursus gaat zou dit volgens mij misschien ook wel van toepassing kunnen zijn. Dus ik zou zeggen ts vernietigt de overeenkomst en betaalt de dansschool een redelijk loon.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat gaat over nog lopende overeenkomsten. Hier is de overeenkomst van rechtswege geëindigd aan het einde van de periode, omdat de overeengekomen periode is afgelopen. Er is dan niets verschuldigd.
Artikel 7:400 lid 1 BW schreef:De overeenkomst van opdracht is de overeenkomst waarbij de ene partij, de opdrachtnemer, zich jegens de andere partij, de opdrachtgever, verbindt anders dan op grond van een arbeidsovereenkomst werkzaamheden te verrichten die in iets anders bestaan dan het tot stand brengen van een werk van stoffelijke aard, het bewaren van zaken, het uitgeven van werken of het vervoeren of doen vervoeren van personen of zaken.
Artikel 7:411 lid 1 BW schreef:Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is volbracht of de tijd waarvoor zij is verleend, is verstreken, en de verschuldigdheid van loon afhankelijk is van de volbrenging of van het verstrijken van die tijd, heeft de opdrachtnemer recht op een naar redelijkheid vast te stellen deel van het loon. Bij de bepaling hiervan wordt onder meer rekening gehouden met de reeds door de opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, het voordeel dat de opdrachtgever daarvan heeft, en de grond waarop de overeenkomst is geëindigd.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Dit wordt me te moeilijk dus ik pas :wink:

Maar jij zegt dus: ts hoeft niets te betalen; overeenkomst vernietigen en klaar.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

alfatrion schreef:Dat gaat over nog lopende overeenkomsten. Hier is de overeenkomst van rechtswege geëindigd aan het einde van de periode, omdat de overeengekomen periode is afgelopen. Er is dan niets verschuldigd.
duifjaah schreef:April dit jaar ben ik begonnen bij een dansschool waar ik het naar mijn zin heb gehad. Eind augustus is een familielid overleden en hebben we een huis geërfd in een andere woonplaats. Omdat we hier willen gaan wonen, heb ik besloten om op te zeggen bij deze dansschool. Dit heb ik 2 september gedaan, op de dag dat ik de factuur voor de nieuwe dansperiode (augustus t/m oktober) heb ontvangen. Zij heeft deze opzegging bevestigd en gezegd dat ze me zou uitschrijven na deze dansperiode, dus na oktober
Het betreft hier een nog lopende overeenkomst die wordt opgezegd. ( De wijze van factureren is iets heel anders dan de looptijd van de overeenkomst)

Zucht, Dus helaas ook deze quotes vanuit het wetboek zijn zonder toepassing op het onderwerp

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Leo The Emperor schreef:
duifjaah schreef:April dit jaar ben ik begonnen bij een dansschool waar ik het naar mijn zin heb gehad. Eind augustus is een familielid overleden en hebben we een huis geërfd in een andere woonplaats. Omdat we hier willen gaan wonen, heb ik besloten om op te zeggen bij deze dansschool. Dit heb ik 2 september gedaan, op de dag dat ik de factuur voor de nieuwe dansperiode (augustus t/m oktober) heb ontvangen. Zij heeft deze opzegging bevestigd en gezegd dat ze me zou uitschrijven na deze dansperiode, dus na oktober
Het betreft hier een nog lopende overeenkomst die wordt opgezegd. ( De wijze van factureren is iets heel anders dan de looptijd van de overeenkomst)

Maar leo de dansschool verlangt dat de klant/cursist 30 dagen voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode opzegt. Ts zegt volgens deze voorwaarden op tijd op (30 dagen voor 31 okt. is 1okt.), maar moet volgens de dansschool de hele factuur (dus ook okt.) betalen.
Dat betekent toch dat als je bijv. 3 okt opzegt je volgens de voorwaarden te laat bent en dat zou betekenen dat je de rekening krijgt van de volgende periode( nov, dec. en jan.) Dus is dit toch een verlening van 3 maanden. Of zie ik dat verkeerd?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

weetnietveel schreef:Maar leo de dansschool verlangt dat de klant/cursist 30 dagen voor het einde van de driemaandelijkse cursusperiode opzegt. Ts zegt volgens deze voorwaarden op tijd op (30 dagen voor 31 okt. is 1okt.), maar moet volgens de dansschool de hele factuur (dus ook okt.) betalen.
Dat klopt toch met de voorwaarden. TS zegt op 2 september op, waarbij de overeenkomt eindigt op 31 oktober.
weetnietveel schreef: Dat betekent toch dat als je bijv. 3 okt opzegt je volgens de voorwaarden te laat bent en dat zou betekenen dat je de rekening krijgt van de volgende periode( nov, dec. en jan.) Dus is dit toch een verlening van 3 maanden. Of zie ik dat verkeerd?
TS wordt lid van de dansschool tot wederopzegging, en hoeft zich ook niet elke 3 maanden opnieuw aan te melden als lid. Er is dus geen sprake van een beeindiging en verlenging, de bestaande overeenkomst blijft gewoon bestaan.

Het sturen van een extra factuur voor november tot januari omdat TS de vorige niet heeft betaald, is wel onrechtmatig. Er is immers opgezegd en dat wordt niet ongedaan gemaakt doordat er een betalingsachterstand is

Duifjaah
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:55

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Duifjaah »

Bedankt voor het meedenken allemaal.

De Wet van Dam geldt dus niet op mijn situatie, omdat ik mij niet steeds opnieuw aanmeldt als lid?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Duifjaah schreef:De Wet van Dam geldt dus niet op mijn situatie, omdat ik mij niet steeds opnieuw aanmeldt als lid?
Je wordt hier op het verkeerde spoor gezet. De Wet Van Dam is wel van toepassing. Je hoeft alleen voor de maanden april, mei en juni te betalen. Vraag dit anders gerust na bij de ConsuWijzer, het juridisch loket of rechtenforum.nl. Naar hun antwoord zijn we uiteraard benieuwd.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Naar hun antwoord zijn we uiteraard benieuwd.
Ik ook. Wat al eerder gezegd is: de duur van het lidmaatschap is onafhankelijk van de betaalperioden. De algemene voorwaarden zijn duidelijk, en, al was het maar één les, er is in augustus toch echt een les gevolgd, en daarmee is er hoe dan ook een voortzetting van de overeenkomst.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De wet van Dam geldt ook wel (tenzij de dansschool een vereniging met leden is )

De wet van Dam geldt echter alleen voor stilzwijgende verlengingen, en voor overeenkomsten langer dan 1 jaar.

Nu wordt er net gedaan alsof TS maar een overeenkomst voor 3 maanden heeft gesloten, die stilzwijgend verlengd is .
TS heeft zich echter ingeschreven voor de dansschool en wil er na 5 maanden mee stoppen.
Prima en de voorwaarden schrijven voor dat er met een termijn van 3 maanden opgezegd kan worden. Ook niks mis mee.

Als TS zich in april 2011 had ingeschreven had ze met de Wet van Dam in de hand een opzegtermijn van 1 maand kunnen bedingen

Duifjaah
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2013 21:55

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door Duifjaah »

Ik heb het juridisch loket een e-mail gestuurd. Binnen drie werkdagen zou ik een reactie moeten verwachten. Als ik antwoord heb, zal ik dit met jullie delen uiteraard.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Opzeggen, cursusgeld betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Zou je de verzonden mail met ons willen delen? (Uiteraard zonder NAW gegevens) Om welke dansschool gaat het eigenlijk?

Gesloten