LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bewijs en de 3 uit 6 eis

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
tom.hamers
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2016 12:41
Contacteer:

Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door tom.hamers »

Goede morgen,

ik woon sinds 2010 zonder mijn ouders in Duitsland. Nu ben ik begonnen met studeren aan een fatsoenlijke hoge school in Berlijn (B.A.) en heb per toeval ontdekt dat ik misschien recht heb op een stufi uit Nederland. Het enige wat daar in de weg zit is de 3 uit 6 eis die, als ik het goed begrijp, ook in tegenspraak met een of andere EU wetgeving staat en onlangs werd vervangen een "aantoonbare band met Nederland".

Weet er iemand wat als "aantoonbare band" geld? Ik heb me altijd als Nederlander in het buitenland gevoelt en had nooit interesse aan de Duitse nationaliteit, hoewel ik deze met gemak zou kunnen verkrijgen. Ik heb regelmatig contact met mijn familie in Nederland en eet, als ik het kan vinden, niks liever dan pindakaas en hagelslag ;)

Heeft er iemand ervaring met zoiets? Een mail aan de duo werd met 3 onduidelijke zinnen beantwoord en bellen is, vanwege de lange wachttijd en kosten, helaas geen optie.

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Als u langer dan 5 jaar in Duitsland woont geld voor u de studiefinanciering zoals die geld voor een Duitser. Dit is een Europese regeling. Dus moet u die in Duitsland aanvragen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door berndv »

Jantje7 schreef:Als u langer dan 5 jaar in Duitsland woont geld voor u de studiefinanciering zoals die geld voor een Duitser. Dit is een Europese regeling. Dus moet u die in Duitsland aanvragen.
Ja, en dat is dus nu net die 3 uit 6 eis. (3 uit 5 geldt weer voor de ww :wink: )

http://www.minbuza.nl/ecer/nieuws/2015/ ... schap.html
op basis van deze uitspraak mag ik opmaken dat deze regels inderdaad in strijd zijn met de europese regels. En in dit individuele geval is de bezwaarmaker ook in het gelijk gesteld.

tom.hamers
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2016 12:41
Contacteer:

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door tom.hamers »

berndv schreef:
Jantje7 schreef:Als u langer dan 5 jaar in Duitsland woont geld voor u de studiefinanciering zoals die geld voor een Duitser. Dit is een Europese regeling. Dus moet u die in Duitsland aanvragen.
Ja, en dat is dus nu net die 3 uit 6 eis. (3 uit 5 geldt weer voor de ww :wink: )

http://www.minbuza.nl/ecer/nieuws/2015/ ... schap.html
op basis van deze uitspraak mag ik opmaken dat deze regels inderdaad in strijd zijn met de europese regels. En in dit individuele geval is de bezwaarmaker ook in het gelijk gesteld.
Dat is precies de uitspraak die ik bedoel. Op de website van het DUO staat

quote]"Voldoe je niet automatisch aan de 3e voorwaarde? Dan moet je op een andere manier aantonen dat je een band met Nederland hebt. Het is op dit moment nog niet duidelijk welke bewijsstukken acceptabel zijn, omdat het om nieuw beleid gaat. Je kunt alvast aanvragen, maar de afhandeling van je aanvraag kan wat langer duren."[[/quote]

Het is dus super onduidelijk wat er als bewijs telt en wat niet. Volgens de regering " moet de aanvrager voldoen aan een minimumniveau van integratie in Nederland", en als een meisje dat met 6 naar het buurland is verhuist als geïntegreerd telt, dan ik met mijn 18 jaar toch waarschijnlijk ook, of niet?

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... het eten van pindakaas en hagelslag lijkt me niet te gelden als bewijs dat je binding hebt met Nederland. Dan zou ik eerder denken aan de contacten en eventuele logeerpartijen in Nederland.

De genoemde casus is een heel andere; dat gaat om iemand die als 6-jarige naar het buitenland ging, en vervolgens in 2006 op Curacao (was toen nog Nederland) ging studeren. De aanvraag studiefinanciering dateerde van 2008. Ik weet dus niet of je dat door kunt trekken naar jouw situatie. Wel kun je opmaken waar je aan moet voldoen om aan te kunnen tonen dat je binding hebt met Nederland.

tom.hamers
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2016 12:41
Contacteer:

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door tom.hamers »

Dat met de pindakaas en hagelslag was als grapje bedoelt... Hoewel je dat spul na lange tijd in het buitenland echt gaat missen, neem dat maar van mij aan. Nergens te krijgen hier.

Het klopt, dit geval kun je natuurlijk niet direct met mijn probleem vergelijken, maar als ik dit lijstje zo zie voldoe ik eigenlijk aan alle door de EU genoemde normen. Volgens een reactie van het DUO op een facebook post van mij staan mijn kansen ook goed, hoewel dit natuurlijk geen echte bevestiging is.

Ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.

witte angora
Berichten: 30811
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door witte angora »

Is er meer informatie te vinden waaruit je op kunt maken aan welke normen je moet voldoen? Andere jurisprudentie, of info van de Duo zelf?

Met googlen kwam ik al snel op wat leuke dingetjes. Kijk hier maar eens:

https://www.google.nl/search?q=3+uit+6+ ... 8weZ5JbwCQ

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Jantje7 schreef:Als u langer dan 5 jaar in Duitsland woont geld voor u de studiefinanciering zoals die geld voor een Duitser. Dit is een Europese regeling. Dus moet u die in Duitsland aanvragen.
Geld voor u, en geld voor een Duitser... Leuke woordspelingen in dit geval.

tom.hamers
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 okt 2016 12:41
Contacteer:

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door tom.hamers »

witte angora schreef:Is er meer informatie te vinden waaruit je op kunt maken aan welke normen je moet voldoen? Andere jurisprudentie, of info van de Duo zelf?

Met googlen kwam ik al snel op wat leuke dingetjes. Kijk hier maar eens:

https://www.google.nl/search?q=3+uit+6+ ... 8weZ5JbwCQ
Daar had ik van zelf sprekend ook al gezocht. Als ik de oude 3 uit 6 regel goed begrijp was het vooral gedacht om er voor te zorgen dat buitenlanders die niets met Nederland te maken hebben er niet met de Nederlandse stufi vandoor gaan. Soms word er ook geschreven, zoals bij de Belgische jongedame, dat iemand uit het buitenland in Nederland wil studeren en een stufi wil krijgen. Bij mij is het juist andersom: Ik wil als Nederlander die "te lang" in het buitenland woont een Nederlandse stufi aanvragen.

Wat de legendarische "band met Nederland" betreft gedraagt zich DUO als een soort mysterieuze kluizenaar. De enige informatie die je op hun website kunt vinden is die die ik al in een oudere post had geschreven.
"Het is op dit moment nog niet duidelijk welke bewijsstukken acceptabel zijn, omdat het om nieuw beleid gaat."
Waarom ze daar niet tenminste een paar voorbeelden kunnen geven is mij een raadsel. Zoals ik al zij werd er op een mail van mij ook geen echt antwoord gegeven en kreeg ik pas door op facebook na te vragen (wat absurd!) eindelijk de info dat contact met Nederlandse familie, kennis van de Nederlandse taal, afgesloten basisschool en middelbare school in Nederland een band met Nederland vertegenwoordigen.
Je geeft hierboven al aan dat je Nederlander bent, de Nederlandse taal spreekt, en regelmatig op bezoek bent bij familie in Nederland. Ook geef je aan dat hier 18 jaar hebt gewoond, deed je hier dus ook je basisonderwijs en middelbare school? Klinkt in onze oren als een redelijk stevige band.

We kunnen hier niets beloven omdat de beoordeling plaatsvindt wanneer we je aanvraag behandelen, en dit dus ook door een speciale afdeling gedaan wordt. Als alle hierboven genoemde punten blijken uit je motivatie, denken we dat je een goede kans maakt.
Het is dus nog steeds niet helemaal duidelijk of ik kan lenen of niet en wat er dan daadwerkelijk als doorslaggevend bewijs zou tellen... Ik zal gewoon geduld moeten hebben tot november.

supperdedupper
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2016 01:00

Re: Bewijs en de 3 uit 6 eis

Ongelezen bericht door supperdedupper »

Hi tom!

Ik zit precies met hetzelfde probleem, woon nu in Cyprus en studeer daar nu ook.
Mijn vraag was, heb jij al iets gehoord en hebben ze jou banden goedgekeurd?
Ik heb dus geen idee hoe ik het moet aanpakken, het is ook zo breed gesteld :(

Gesloten