LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Help, wat nu?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
zonnetje12
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2014 07:48

Help, wat nu?

Ongelezen bericht door zonnetje12 »

Beste allemaal,

Ik heb vanaf mijn 18e studiefinancering ontvangen voor een mbo-3 studie, dit heb ik 2,5 jaar lang ontvangen. Helaas heb ik mijn studie moeten afronden met een diploma op niveau 2. Dit betekent dat ik mijn studiefinanciering moet terugbetalen.

Vanaf augustus ga ik een nieuwe (totaal andere) opleiding volgen op MBO-4 niveau, deze opleiding duurt 3 jaar.

Ik zit met een heleboel vragen waar ik uiteraard duo over ga bellen volgende week maar ik heb er slapeloze nachten van vandaar mijn vraag hier op het forum.

1. Hoelang heb ik in totaal recht op studiefinanciering? Moet ik een deel van mijn nieuwe studie zelf betalen?
2. Moet ik de studiefinanciering van mijn eerste opleiding terugbetalen of wordt dit een gift als ik voor mijn andere opleiding slaag op niveau 4? Dus wordt elke opleiding apart bekeken of is een diploma op niveau 4 altijd geldig?
3. Wanneer moet ik gaan terugbetalen? Voorlopig heb ik nog geen inkomsten want ik zit zeker nog 3 jaar op school.

Bedankt!
Beau

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Help, wat nu?

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Twee zaken zijn van belang:
1. Je krijgt studiefinanciering als prestatiebeurs voor niveau 3 of 4 en van je wordt verwacht dat je het diploma binnen 10 jaar haalt. Als jou dat lukt met je nieuwe studie hoef je dus die oude stufie van 2,5 jaar niet te betalen en je hebt nog recht op 1,5 jaar stufie.

2. Bij studenten op niveau 1 of 2 is de studiefinanciering geen prestatiebeurs maar altijd een gift. Je hebt niveau 2 gehaald, maar gestudeerd op een hoger niveau. Misschien is hier een regeling voor, dit moet je echt navragen bij duo.

lovejoppe
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 dec 2014 21:38

Re: Help, wat nu?

Ongelezen bericht door lovejoppe »

ik zou gewoon naar juridische loket gaan want je school heeft gefraudeerd op met jouw opleiding
ik heb ik had ook niveau 2 en daarna niveau 3 dus je had gewoon niveau 2 moeten afdwingen

Gesloten