LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
gayetana
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:02

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door gayetana »

als student ben je arm genoeg en nu moet je ook je stufi aan je ouders geven.... kom op man alsof ze niet genoeg hadden met kinderbijslag.

goeie genade!!

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door marcballijns »

Niet iedereen doet met zxaken die waar men recht op hebt dezelfde zaken. En van die gelden hou je over nadat je zaken alleen voor school hebt aangeschaft. Dit is ook afhankelijk van inkomen van de ouders. Maar val je onder de zorgplicht van je ouders dan vind ik dat de ouders dit geld ook moeten behreen. Er zijn soms uitgaven die boven het maandelijkse bedrag uitsteijgen...en wie moet het dan voorschieten?

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door tienepien »

En van die gelden hou je over nadat je zaken alleen voor school hebt aangeschaft.
Los van je enorm onduidelijke schrijfstijl, vraag ik me nog steeds af hoe je geld overhoud van de stufi wanneer je daar ook collegeld en boeken van moet betalen. Het collegegeld alleen al is twee keer zoveel als de studiefinanciering.

Als je de stufi gebruikt om iets anders van te betalen, hoe betaal je dan het collegegeld?

Overigens vind ik het opvoedkundig niet erg goed om je kinderen niet te leren om met geld om te gaan (zelf hun zaakjes te laten betalen ipv dat voor hun doen), zeker wanneer die kinderen ouder zijn dan 18. Leren met geld omgaan hoort ook bij de opvoeding.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door NAK »

Er zijn soms uitgaven die boven het maandelijkse bedrag uitsteijgen
Dat kunnen dan, voor je zoon, goede leermomenten zijn in het leren omgaan met geld.

Ik vrees het ergste als deze jongen ooit op zich zelf gaat wonen.

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door marcballijns »

Ja, ik wil het best overlaten als men zelf voor de schuldnen dien op te draaien en men er zelf voor werk.... en als men studeert is men totaal afhankelijk van de ouders...zij hebben immers de zorgplicht. En ik lees financieel verantwoordelijk.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door kiz »

Ja, ik wil het best overlaten als men zelf voor de schuldnen dien op te draaien
voor een opgebouwde studieschuld is de student zélf (financieel) aansprakelijk.
en als men studeert is men totaal afhankelijk van de ouders...
het gros van de studenten heeft een bijbaantje om in het onderhoud te voorzien.
de ouders...zij hebben immers de zorgplicht. En ik lees financieel verantwoordelijk.
Dat jij het verschil (nog altijd) niet snapt wil nog niet zeggen dat de regelgeving niet deugt.

marcballijns
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:31

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door marcballijns »

Als ik zo kijk bij ib op de internetpagina en ik vul als ouder mijn inkomsten in dan krijgt zoon lief die in november 18 wordt veel geld. Als je daar de zorgpremie en het lesgeld van betaald en wij betaalden van een deel van kinderbijslag kleding. Dan hou je daar voldoende van over, maar er zijn altijd andere kosten waarvan die niet per maand gaan. Soms moet je in 1 keer betalen dat kan dan niet van de stufi en dat dienen dan de ouders voor te schieten het wordt dan een heel en weer gedoe tussen de diverse rekeningen. Dus als het kind thuis woont dan het geld naar de ouders?

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door gravedigger »

Met ander woorden JIJ kunt dat geld niet missen. Je geeft hem hopelijk wel voldoende zakgeld? Overigens vakt de stufi best wel tegen. Mijn zoon gad iets van 178 Euro en daat moest hij wel alles zelf van betalen. Ook zijn ziekenfondspremie. Dan houd je niet veel meer over.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door tienepien »

Ja, ik wil het best overlaten als men zelf voor de schuldnen dien op te draaien en men er zelf voor werk....
Het idee van je kind leren omgaan met geld is het VOORKOMEN van het opbouwen van hoge schulden. Dus niet dat je het kind zoals je het nu voorspiegelt vanaf zijn 21 in het diepe gooit en het hem maar uit laat zoeken omdat jij niet meer verantwoordelijk bent. Je moet dat kind voor die tijd er op voorbereiden lijkt me.
Als ik zo kijk bij ib op de internetpagina en ik vul als ouder mijn inkomsten in dan krijgt zoon lief die in november 18 wordt veel geld. Als je daar de zorgpremie en het lesgeld van betaald en wij betaalden van een deel van kinderbijslag kleding. Dan hou je daar voldoende van over, maar er zijn altijd andere kosten waarvan die niet per maand gaan. Soms moet je in 1 keer betalen dat kan dan niet van de stufi en dat dienen dan de ouders voor te schieten het wordt dan een heel en weer gedoe tussen de diverse rekeningen. Dus als het kind thuis woont dan het geld naar de ouders?
Ik krijg zelf maximaal aangevulde beurs waarvan ik alles moet betalen. Collegegeld is 150 euro per maand, Verzekering ongeveer 100 euro per maand en boeken kosten ook ongeveer 75 euro per maand. Dan is je Stufi echt wel op hoor...

En kom je dan tekort, dan is er altijd nog zoiets als een bijbaantje.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door NAK »

marcballijns
Weet iemand tot hoe lang, in de meeste gevallen de vader, voor zijn kind allimentatie te betalen?
Houdt dat op zijn 18e op?
Of totdat hij een uitkering of werk heeft?
Bijgaande quote vond ik bij het forum /Overig juridisch / financieel/
Uiteraard weer als openings topic.

Aan de hand van deze topic wordt ook duidelijk waarom meneer het zo belangrijk vindt om het geld van zijn zoon in handen te krijgen.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door kiz »

marcballijns


Geplaatst op 23 Sep 2007 16:23 door marcballijns
Wie kan mij vertellen wat het jurdische, financiele en fiscale verschil is tussen trouwen en samenwonen?

Bijgaande quote vond ik bij het forum /Overig juridisch / financieel/
Uiteraard weer als openings topic.

Aan de hand van deze topic wordt nog meer duidelijk.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Studiefinancieringsgeld naar inwonende student

Ongelezen bericht door NAK »

Het is duidelijk dat marcballijns diep in de financiele sh*t terecht gekomen is en dat hij op allerlei manieren, desnoods over de rug van zijn kind(deren), er munt probeert uit te slaan.

Zieleig, zielig, zielig

Gesloten