Berekenen aflossing studiefinanciering

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
glennie135
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2023 12:08

Berekenen aflossing studiefinanciering

Ongelezen bericht door glennie135 »

Na aanleiding van de nieuwe regelgeving en het berekenen van rente voor de studieschuld zitten wij te kijken naar de mogelijkheden in het aflossen van onze studiefinanciering. Via mijn DUO is het gemakkelijk om een betaling te doen. Hier kan je ook aanvinken dat je hiermee een herrekening kan aanvragen in het maandbedrag. Ik heb alleen geen idee wat de invloed is van mijn eventuele (deel)aflossing. Dit kan uiteraard een overweging zijn om wat meer/minder af te lossen. Zijn hier mensen die hierin ervaring hebben?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Berekenen aflossing studiefinanciering

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Op https://duo.nl/particulier/studieschuld ... bedrag.jsp kunt u zien onder welke regeling u valt en wat u terug moet betalen per maand.
Het minimum bedrag is afhankelijk van uw inkomen.

Meer terug betalen mag. Of dit verstandig is is afhankelijk van uw eigen situatie.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Berekenen aflossing studiefinanciering

Ongelezen bericht door Speedy123 »

glennie135 schreef:
16 nov 2023 12:16
Na aanleiding van de nieuwe regelgeving en het berekenen van rente voor de studieschuld zitten wij te kijken naar de mogelijkheden in het aflossen van onze studiefinanciering. Via mijn DUO is het gemakkelijk om een betaling te doen. Hier kan je ook aanvinken dat je hiermee een herrekening kan aanvragen in het maandbedrag. Ik heb alleen geen idee wat de invloed is van mijn eventuele (deel)aflossing. Dit kan uiteraard een overweging zijn om wat meer/minder af te lossen. Zijn hier mensen die hierin ervaring hebben?
Over het algemeen is extra aflossen niet rendabel omdat de rente die Duo rekent vaak lager is dan de marktrente op een eenjaars deposito. Kortom, zet u uw geld bij een Nederlandse partij voor een jaar vast onder het garantiestelsel, dan levert het vaak meer op dan de rente besparing die de extra Duo aflossing oplevert.

Plaats reactie