Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Onkruid71 schreef:
04 nov 2023 15:48
Nou je zult je volwassen leven maar moeten beginnen met een schuld die opgebouwd is doordat je studeert.
Ik denk dat de meeste hier niet zo begonnen met hun volwassen leventje.
In theorie wel, in de praktijk ligt het aan de schuld en wat je verdient. Je kunt prima het leven beginnen met een studieschuld. Je kunt zelfs prima een hypotheek krijgen met een studieschuld (de hypotheekverstrekkers kunnen die namelijk niet zien), maar dat is niet zo slim.

Wat je niet moet doen is denken dat je meteen vanuit de opleiding een huis kan kopen.

16again
Berichten: 16133
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
04 nov 2023 16:06
..... studieschuld van 30.000 tot 60.000 euro (gemiddelde schuld schijnt rond de 40k te zijn).
Hoeveel is nu echt studieschuld, en welk deel ging op aan fuiven en vakanties?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
04 nov 2023 16:30
Ook de praktische beroepen hebben aanloopschalen en beginnen met tijdelijke contracten. Maar de hoger opgeleiden stomen vlugger en hoger door.
In de huidige arbeidsmarkt twee keer onjuist.

Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hier in de regio kun je met een HBO of WO opleiding in de juiste richtingen vrijwel overal direct binnenlopen. En een startsalaris ligt dan ook wel rond de 3000+ per maand.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een elektricien, monteur, of timmerman en ga maar door die van de Mbo komt, start echt niet met een vorstelijk salaris en vaste aanstelling. Die moet daar ook in groeien.

Nijogeth
Berichten: 10037
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
04 nov 2023 19:06
Een elektricien, monteur, of timmerman en ga maar door die van de Mbo komt, start echt niet met een vorstelijk salaris en vaste aanstelling. Die moet daar ook in groeien.
Meestal hebben die gasten ergens stage gelopen en lopen ze daar na de studie meteen in een relatief goedbetaalde vaste baan bij datzelfde bedrijf. Als ze hun vak verstaan tenminste.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
04 nov 2023 19:09
Lady1234 schreef:
04 nov 2023 19:06
Een elektricien, monteur, of timmerman en ga maar door die van de Mbo komt, start echt niet met een vorstelijk salaris en vaste aanstelling. Die moet daar ook in groeien.
Meestal hebben die gasten ergens stage gelopen en lopen ze daar na de studie meteen in een relatief goedbetaalde vaste baan bij datzelfde bedrijf. Als ze hun vak verstaan tenminste.
Maar dat geldt dus ook voor HBO-ers of afgestudeerden aan de universiteit. En die beginnen dan over het algemeen met een hoger salaris.

kuklos
Berichten: 9800
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
04 nov 2023 19:06
Een elektricien, monteur, of timmerman en ga maar door die van de Mbo komt, start echt niet met een vorstelijk salaris en vaste aanstelling.
Welk bedrag definieer jij als vorstelijk? En krijgt de hbo-er of wo-er dan wel direct een vaste aanstelling?

Cro
Berichten: 2080
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
04 nov 2023 19:21
En krijgt de hbo-er of wo-er dan wel direct een vaste aanstelling?
Als ik kijk naar de cijfers die ik eerder postte voor HBOérs is dat zo'n 67% van de recent afgestudeerden die binnen 1,5 jaar na het afstuderen een vaste aanstelling hebben: https://www.hbomonitor.nl/nl/resultaten ... oorwaarden

Al lijk ook de sector kunst daar weer achter te blijven, net als bij de loonontwikkeling.

Als je kijk naar de lonen binnen 1,5 jaar na afstuderen zie je de volgende ontwikkeling, tussen 2021 en 2023.
Net als in 2021 werken recent afgestudeerden gemiddeld 34 uur per week (Tabel 1). Van de werkenden heeft 37% een deeltijdaanstelling (2021: 38%). Het laagste aandeel deeltijdwerkenden onder hbo-afgestudeerden bevindt zich net als in 2021 in de sector bètatechniek met respectievelijk 15% (Tabel 1). Ook in 2021 werkte 15% van de afgestudeerden uit de sector bètatechniek in deeltijd. Het hoogste aandeel deeltijdwerkenden bevindt zich in de gezondheidszorg, namelijk 65%. In 2021 gold dit voor 66% van de werkenden in deze sector. Het gemiddelde maandloon van alle afgestudeerden bedraagt € 3.201 bruto (Tabel 1). In 2021 lag het gemiddelde bruto maandloon op € 2.651.We observeren deze stijging in alle sectoren ten opzichte van 2021.
34 uur werken en daar gemiddeld €3200 voor krijgen is nu echt niet direct een hongerloontje.

Al vraag ik me wel af waarom er zo gehamerd wordt op een vaste aanstelling. Zo belangrijk is dat nu ook weer niet, ook met een tijdelijk contract kun je goed geld verdienen en zul bij goed functioneren alsnog vaak vrij snel een vaste aanstelling kunnen krijgen, want anders ga je gewoon lopen. Dat hebben werkgevers tegenwoordig ook goed door.

kuklos
Berichten: 9800
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door kuklos »

Cro schreef:
04 nov 2023 19:30
kuklos schreef:
04 nov 2023 19:21
En krijgt de hbo-er of wo-er dan wel direct een vaste aanstelling?
Als ik kijk naar de cijfers die ik eerder postte voor HBOérs is dat zo'n 67% van de recent afgestudeerden: https://www.hbomonitor.nl/nl/resultaten ... oorwaarden
Jouw link laat niet zien dat deze groep direct een vaste aanstelling krijgt. Wat Lady1234 gebruikte als argument.
Laatst gewijzigd door kuklos op 04 nov 2023 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

kuklos schreef:
04 nov 2023 19:21
Lady1234 schreef:
04 nov 2023 19:06
Een elektricien, monteur, of timmerman en ga maar door die van de Mbo komt, start echt niet met een vorstelijk salaris en vaste aanstelling.
Welk bedrag definieer jij als vorstelijk? En krijgt de hbo-er of wo-er dan wel direct een vaste aanstelling?
@nijogeth schreef dat die MBO-er direct een vaste aanstelling krijgt, omdat hij stage gelopen zou hebben. En ik schrijf dat dat voor HBOen WOook vantoepassing is. En die MBO-er begint echt niet met € 3.500 als startsalaris.

kuklos
Berichten: 9800
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
04 nov 2023 19:41
@nijogeth schreef dat die MBO-er direct een vaste aanstelling krijgt, omdat hij stage gelopen zou hebben. En ik schrijf dat dat voor HBOen WOook vantoepassing is. En die MBO-er begint echt niet met € 3.500 als startsalaris.
Ik ken wat bedrijven die mbo-ers in de techniek aannemen en die geven de stagiairs die hun bevallen (dat voorbehoud moet wel gemaakt worden) direct een vaste aanstelling. Bij hbo-ers en wo-ers zie ik dat niet. En ook geen startsalarissen van €3.500. De link van Cro laat zien dat hbo-ers alleen in de betatechniek anderhalf jaar na afstuderen een salaris van €3.500 hebben.

Cro
Berichten: 2080
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
04 nov 2023 19:45
Bij hbo-ers en wo-ers zie ik dat niet.
Ik zie dat in mijn sector wel, en in bepaalde gevallen met start salarissen die wel die richting op gaan, of zelfs hoger zijn als je alle voorwaarden bij elkaar op telt, al is dat uiteraard niet overal en zeker niet op iedere functie het geval. Maar om hoogopgeleiden die potentie laten zien in bijvoorbeeld het AI / ML / Dataprocessing werkveld zie ik regelmatig aardig hard gevochten worden. Dit zal dus ook zeker van de branche afhangen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Jablan »

kuklos schreef:
04 nov 2023 19:45
Ik ken wat bedrijven die mbo-ers in de techniek aannemen en die geven de stagiairs die hun bevallen (dat voorbehoud moet wel gemaakt worden) direct een vaste aanstelling. Bij hbo-ers en wo-ers zie ik dat niet.
Dit is momenteel het landelijke beeld.

Dichterbij het onderwerp:
Voorlopig geen aangepaste rente, volgens een nieuwsbericht op o.a. NOS.nl

Rekenvoorbeelden:
Studieschuld 60.000 met gemiddeld 3 procent rente en looptijd 35 jaar => ca. 230 euro/maand
Studieschuld 20.000 met gemiddeld 3 procent rente en looptijd 15 jaar => ca. 145 euro/maand
Hypotheek 400.000 met gemiddeld 5 procent rente en looptijd 30 jaar => ca. 2150 euro/maand

Deze schulden maken het verschiil mbo/hbo-wo kleiner, bovenop de verschillen in salaris.

rodekon
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 nov 2023 17:23

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door rodekon »

Wat ik in heel deze discussie niet begrijp is dat het toch duidelijk zou moeten zijn, vooral voor studenten, dat rentestijgingen gepaard gaan met hogere inflatie. Als een student over een jaar met 10% inflatie een studieschuld heeft van 30.000 euro, betekent dat hij over dat jaar een reeele schuldvermindering heeft van 3.000 euro. Met een renteverhoging van 2.5% op de schuld houdt de student dus 7.5% winst over. In feite moet de student blij zijn dat hij maar 2.5% interest moet gaan betalen omdat hij over de jaren met hogere inflatie een dalende studieschuld overhoudt in reeele termen. Ik begrijp dus niet 1. dat niemand daar iets over zegt, terwijl ze wel het predikaat "student" in de mond nemen en 2. dat de zgn. experts, die op de media voluit de aandacht krijgen dit gewoon maar over het hoofd zien. Conclusie, de hele discussie, nog afgezien van alle andere argumenten, is het sop niet waard.

Lady1234
Berichten: 27188
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het wordt niet over het hoofd gezien, maar past niet in het straatje van klagen.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Pechstudenten bezwaar maken tegen rente

Ongelezen bericht door alfatrion »

rodekon schreef:
08 nov 2023 17:37
Wat ik in heel deze discussie niet begrijp is dat het toch duidelijk zou moeten zijn, vooral voor studenten, dat rentestijgingen gepaard gaan met hogere inflatie. Als een student over een jaar met 10% inflatie een studieschuld heeft van 30.000 euro, betekent dat hij over dat jaar een reeele schuldvermindering heeft van 3.000 euro.
Die 10% inflatie wordt veroorzaakt doordat het duurder is om energie en levensmiddelen te kopen. Die 10% inflatie betekent niet dat je salaris stijgt met 10%. Je moet meer betalen en krijgt niet meer salaris. Daar komt dan ook nog eens een hogere rente bovenop.

Plaats reactie