LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Beurs

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
NDijkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2012 17:05

Beurs

Ongelezen bericht door NDijkie »

Hallo allemaal, ik ben nick, 18 jaar. Ik zit in mijn laatste jaar van het VWO en wil daarna graag geneeskunde gaan studeren.
Nu ben ik al bezig met sparen maar ben uiteraard ook aan het kijken waar ik voor in aanmerking kom qua beurs. Ik snap er echter vrij weinig van. Er is zoveel te vinden.

Er is dus:
Basisbeurs
Aanvullende beurs
prestatiebeurs.
collegekrediet

Ik wil graag uit huis, en mijn ouders verdienen beide niet de hoofdprijs. (vader werkt voor een schoonmaakbedrijf en mijn moeder is 100% afgekeurd).

basisbeurs uitwonend = €266.23
Aanvullende beurs uitwonend = €244.60 (max)
Prestatiebeurs = €509,- (max)
collegekrediet = €143,- (max)

Dit even om te laten zien, dat ik daadwerkelijk aan het zoeken ben geweest, en niet zomaar mensen voor mij wil laten zoeken.

Nu heb ik een aantal vragen.

Ik neem aan dat prestatiebeurs basisbeurs + aanvullende beurs in 1 is. En als ik het goed heb gelezen kwijt gescholden wordt als je binnen 10 jaar je diploma hebt behaald. (3jaar bachler, 3jaar master)

Collegekrediet wordt als ik het goed heb gelezen niet kwijtgescholden? En is dus als het waren een lening.
Voor de duidelijkheid, Ik wil het liefst geen lening, en zal hier dus liever gewoon zelf voor sparen.

Maar hoe kom ik er nu achter hoeveel ik daadwerkelijk zal krijgen?
Ik weet niet wat mijn ouders verdienen, en dat zal ik ook niet te weten krijgen (zijn ook helemaal niet mijn zaken), maar ik heb bedragen in gevuld waarvan ik denk dat ik dan in ieder geval in de buurt zit.
Vader 15000 per jaar, en moeder 12000 per jaar. Ik denk dat ik dan al erg hoog zit?
Dan geeft de berekening op de site van het DUO aan dat ik recht heb op het totale bedrag van €509,- . Kan dit kloppen? Ik wil namelijk niet voor verassingen staan.

Wordt dit bedrag kwijt gescholden als ik binnen 10jaar mijn diploma haal?

En dan nog één vraag stel ik haal het niet.
Ik dacht dat een basisbeurs een gift was maar volgens de berekening van het DUO moet ik dit ook terug betalen.
Diploma niet behaald

Studieschuld na 6 jaar

Basisbeurs €20045
Aanvullende beurs €16987
Gewone lening €0
Collegegeldkrediet €0
Lening studentenreisproduct€6857+
Totale schuld€43889
Diegene die mij wil hebben, wil ik vast bedanken!

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Beurs

Ongelezen bericht door manondoris »

je kunt natuurlijk niet zomaar een inschatting maken ! als je een aanvullende beurs aanvraagd moet je de belasting papieren van 2010 meesturen van je ouders , aan de hand van deze gegevens krijg wel of geen aanvullende beurs en de hoogte word dan bepaald. zodra je de aanvraag doet zul je hier bericht van krijgen . van de andere 2 beurzen heb ik geen kaas gegeten mischien dat iemand anders je daar een antw op kan geven .

NDijkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2012 17:05

Re: Beurs

Ongelezen bericht door NDijkie »

Het gaat natuurlijk ook niet over de officiele papieren. Ik wilde gewoon een indicatie hebben.

Ik wacht nog met smart.

Gesloten