Lerarenbeurs terugbetalen?

Krijg je studiefinanciering? Of ben je al jouw lening aan het afbetalen? Bespreek hier jouw ervaringen.
Roosw90
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2023 22:50

Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door Roosw90 »

Via de NCOI heb ik met de lerarenbeurs een master gevolgd. Ik heb hiervoor twee jaar lerarenbeurs ontvangen en ook twee jaar aantoonbaar voldoende studiepunten gehaald. Door privé-omstandigheden wil ik stoppen met de opleiding en de behaalde masterclasses om laten zetten in certificaten.

Nu mijn concrete vraag: ik kan nergens terugvinden dat ik de lerarenbeurs moet terugbetalen wanneer ik mijn opleiding niet afmaak. Er staat alleen als eis dat elk uitgekeerde jaar de studiepunten moeten zijn behaald en daar heb ik bewijs voor. Mis ik iets of steekt het inderdaad zo in elkaar?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07
Beste antwoord
Gekozen door Roosw90

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

door Speedy123 » 16 nov 2023 13:41

Nevyn schreef:
16 nov 2023 12:43
Ik denk, maar dat is mijn denken, dat u die beurs hebt gekregen om het diploma van deze specifieke opleiding te behalen.
Dus het lijkt mij, als u deze overeenkomst onderbreekt, u terug moet betalen.
Mijn schoondochter volgt een opleiding via het Stap project, als zij stopt moet ze de 1000 euro terug betalen.
Er moet natuurlijk wel een stok achter de deur staan.
Nee dat is niet correct. De website van Duo is vrij duidelijk omtrent de voorwaarden. Er dienen minimaal 15 studiepunten per jaar gehaald te worden dat er een beurs verstrekt is. Ik kan niets vinden over enige eis dat de gehele opleiding succesvol afgerond moet worden.

DUO kan verder uitsluitsel geven maar het lijkt erop dat er geen problemen zullen ontstaan door de opleiding te begeindigen,
rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Ik ben geen NCOI, dus misschien gewoon eens bellen die club?

Roosw90
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2023 22:50

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door Roosw90 »

Heb ik al mee gebeld, maar die zeggen niets te maken te hebben en niets af te weten van de lerarenbeurs. Daar word ik dus helaas ook niets wijzer van. Vandaag bel ik ook met DUO, maar ik dacht dat hier wellicht iemand er wat van weet.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Website DUO:
Gift of terugbetalen

We beoordelen binnen 22 weken na afloop van het studiejaar of u voldoende studiepunten hebt gehaald. Hebt u onvoldoende punten gehaald, dan moet u de lerarenbeurs voor dat jaar terugbetalen.
https://duo.nl/particulier/lerarenbeur ... aarden.jsp

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik denk, maar dat is mijn denken, dat u die beurs hebt gekregen om het diploma van deze specifieke opleiding te behalen.
Dus het lijkt mij, als u deze overeenkomst onderbreekt, u terug moet betalen.
Mijn schoondochter volgt een opleiding via het Stap project, als zij stopt moet ze de 1000 euro terug betalen.
Er moet natuurlijk wel een stok achter de deur staan.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nevyn schreef:
16 nov 2023 12:43
Ik denk, maar dat is mijn denken, dat u die beurs hebt gekregen om het diploma van deze specifieke opleiding te behalen.
Dus het lijkt mij, als u deze overeenkomst onderbreekt, u terug moet betalen.
Mijn schoondochter volgt een opleiding via het Stap project, als zij stopt moet ze de 1000 euro terug betalen.
Er moet natuurlijk wel een stok achter de deur staan.
Het bedrag dat je krijgt via het Stap budget is heel wat anders dan de lerarenbeurs van DUO. Niet te vergelijken.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Roosw90 schreef:
16 nov 2023 12:37
Heb ik al mee gebeld, maar die zeggen niets te maken te hebben en niets af te weten van de lerarenbeurs. Daar word ik dus helaas ook niets wijzer van. Vandaag bel ik ook met DUO, maar ik dacht dat hier wellicht iemand er wat van weet.
Ik lees op https://duo.nl/particulier/lerarenbeurs ... etalen.jsp

Contact
Als u nog vragen hebt, kunt u bellen met de afdeling Lerarenbeurs: 050-599 90 99. Dit nummer is bereikbaar op maandag, woensdag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur. Of stuur een mail naar [email protected]

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nevyn schreef:
16 nov 2023 12:43
Ik denk, maar dat is mijn denken, dat u die beurs hebt gekregen om het diploma van deze specifieke opleiding te behalen.
Dus het lijkt mij, als u deze overeenkomst onderbreekt, u terug moet betalen.
Mijn schoondochter volgt een opleiding via het Stap project, als zij stopt moet ze de 1000 euro terug betalen.
Er moet natuurlijk wel een stok achter de deur staan.
Nee dat is niet correct. De website van Duo is vrij duidelijk omtrent de voorwaarden. Er dienen minimaal 15 studiepunten per jaar gehaald te worden dat er een beurs verstrekt is. Ik kan niets vinden over enige eis dat de gehele opleiding succesvol afgerond moet worden.

DUO kan verder uitsluitsel geven maar het lijkt erop dat er geen problemen zullen ontstaan door de opleiding te begeindigen,

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Lerarenbeurs terugbetalen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Heel vreemd dat DUO dit NCOI-traject uberhaupt ondersteund. Deze club is niet al te lagn geleden berispt door de onderwijsinspectie omdat ze iets suggereerden te bieden dat ze niet boden. Het betrof geen erkende opleiding die leidt tot een erkend diploma. Als hun onderwijs wel tot een erkend diploma leidt dan moet er heel snel iets veranderd zijn, dus of ze de term "Master" mogen gebruiken betwijfel ik .....
Als de Master" onterecht is gebruikt door NCOI en Ts de naam van het NCOI (en cursusnummer ??) heeft opgegeven aan DUO voordat ze de lerarenbeurs hebben toegewezen dan is het hun eigen fout, maar als Ts zelf heeft opgegeven "een Masteropleiding" tot leraar te gaan volgen dan kan dit een probleem worden.

Plaats reactie