LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door Kulp »

Afgelopen week heb ik tot drie keer toe geprobeerd om een Sim Only-abonnement af te sluiten bij BEN. Onbeperkt bellen en sms-en, maandelijks opzegbaar, geen internetbundel. Kosten € 8,50 per maand.

Telkens weer ontving ik eerst een e-mail van BEN waarin ze mijn bestelling bevestigden, een minuut later gevolgd door een e-mail met een afwijzing:
BEN schreef:Helaas kan ik jouw aanvraag voor een abonnement niet accepteren.

Hoe werkt mijn aanvraagprocedure?
Als onderdeel van de aanvraagprocedure voer ik conform de algemene voorwaarden, een kredietwaardigheidsonderzoek uit bij Stichting Preventel, Experian en Focum. Indien je een mobiele telefoon bij mij hebt besteld inclusief een toestelkrediet van meer dan € 250,- dan heb ik conform wettelijke verplichting ook je kredietwaardigheid getoetst door middel van een inkomen- en lastentoets en een toets bij het BKR. Voor dit kredietwaardigheidsonderzoek maak ik gebruik van de persoongegevens die je hebt ingevuld bij je bestelling. Het resultaat daarvan wordt door mij meegewogen in de acceptatie van je aanvraag. Helaas kan ik op basis van het onderzoek jouw aanvraag voor een abonnement niet accepteren.
Vanaf 1 mei 2017 zijn providers verplicht om een inkomenstoets te doen als iemand een abonnement afsluit waar een toestel bij zit met een waarde van meer dan € 250,-. Een dergelijke aankoop valt dan onder de Wet op het Financieel Toezicht. Bij Sim Only-abonnementen is dit echter niet zo:
Als er geen toestel bij het abonnement zit, gelden de regels niet. Voor prepaid en sim only abonnementen gaat het dus niet op, aangezien er geen telefoon op afbetaling aan verbonden is. Je betaalt in dit geval maandelijks voor een dienst (het abonnement) en dat is niet hetzelfde als een lening. BRON
Voor de goede orde: ik ben inderdaad BKR-geregistreerd, maar kan prima een Sim Only-abonnement van € 8,50 per maand betalen. Ik ben namelijk bezig met het afbetalen van enkele schulden en sta derhalve nog bij BKR geregistreerd. Dit gaat om enkele honderden euro's. Het is voor mij veel goedkoper om een abonnement af te sluiten à € 8,50 per maand dan telkens voor € 10,- per keer mijn beltegoed op te moeten waarderen.

Mijn vragen:
[1] Mag een provider überhaupt een BKR-toets doen bij de aanschaf van een abonnement dat niet onder de Wet op het Financieel Toezicht valt? Gezien de snelheid waarmee de e-mails na elkaar binnen kwamen is het voor mij volstrekt helder dat de website van BEN automatisch een BKR-toets uitvoert bij iedere nieuwe bestelling. Ik vraag me af of dit wettelijk is toegestaan.

[2] Zo ja: mag de provider mij op basis van die verkregen informatie een Sim Only-abonnement weigeren, als dat abonnement niet onder de Wet op het Financieel Toezicht valt?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door kweenie »

Zoals je in het bericht kunt zien, kunnen er twee onderdelen in het onderzoeken zijn. Dat lange stuk over BKR is alleen als je een toestel duurder dan 250 euro wil maar daarnaast begint het stukje met het onderdeel dat voor iedereen geldt:
"Als onderdeel van de aanvraagprocedure voer ik conform de algemene voorwaarden, een kredietwaardigheidsonderzoek uit bij Stichting Preventel, Experian en Focum. " En gezien je BKR registratie is de kans groot dat je dat niet door komt.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

1. Deze provider mag dat in beginsel doen. Ben biedt namelijk ook kredietovereenkomst (de zogenaamde 'gratis' telefoon) Echter niet in uw situatie. Er zou formeel geen gebruik mogen worden gebruikt van de BKR Toets. Ze hebben de mogelijkheid om dit te doen, dus ik vind het begrijpelijk dat ze dit doen. Dat ze de regel omzeilen is misschien niet netjes, maar misschien in veel situaties (niet perse die van u) in het maatschappelijk belang.
BKR Toets geeft u toegang tot het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI). U krijgt een actueel, objectief en betrouwbaar overzicht van lopende en afgelopen kredieten van uw (potentiële) klant.

Voor wie
BKR Toets is alleen toegankelijk voor kredietverstrekkers, autoleasemaatschappijen en schuldhulpverlenende instellingen. Het is een verplichting vanuit de wet om bij elke kredietaanvraag een BKR Toets te doen. U mag ook toetsen in het kader van beheer.

Resultaat
BKR Toets helpt u om kredietrisico’s te verminderen. Daarnaast draagt de toets bij aan de invulling van uw wettelijke zorgplicht en het ‘ken uw klant’-principe.

https://www.bkr.nl/zakelijk/kredietinfo ... bkr-toets/
2. Dus eigenlijk is het antwoord 'Nee'. Echter geeft Ben aan geen overeenkomst met u te willen sluiten, waarom is dan eigenlijk niet relevant. Er is geen wilsovereenstemming. Daarmee houdt het op. Ik zou u als tegenvraag willen stellen. Zou u een overeenkomst willen met een partij die geen overeenkomst met u wil?

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er wordt op meer gekeken dan alleen op de BKR notering. Staat u toevallig niet bij Preventel geregistreerd?

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door Kulp »

Henk Toeter schreef:1. Deze provider mag dat in beginsel doen. Ben biedt namelijk ook kredietovereenkomst (de zogenaamde 'gratis' telefoon) Echter niet in uw situatie. Er zou formeel geen gebruik mogen worden gebruikt van de BKR Toets. Ze hebben de mogelijkheid om dit te doen, dus ik vind het begrijpelijk dat ze dit doen. Dat ze de regel omzeilen is misschien niet netjes, maar misschien in veel situaties (niet perse die van u) in het maatschappelijk belang.
Ik vraag me nog steeds af of ze die mogelijkheid wel hebben als ik alleen een Sim Only-abonnement afsluit. Helaas kan ik hierover nergens volledige informatie vinden. Overal staat dat een telecomaanbieder een BKR-toets moet doen als het om een abonnement inclusief toestel gaat van meer dan € 250,-. Maar ik kan nergens vinden of het überhaupt mag als dat niet het geval is. De BKR-toets geldt namelijk uitsluitend voor kredieten en leningen die onder de Wet op het Financieel Toezicht (WFT) vallen. En dat is niet geval bij een Sim Only-abonnement. Sterker nog, Telfort stelt op haar website het volgende:
Een negatieve uitkomst van BKR, wat nu?
Op basis van jouw gegevens kan het BKR een negatieve uitkomst geven. Dit betekent dat het niet mogelijk is het toestel en abonnement met het gekozen krediet te kopen. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
[*] De maandlasten van het gekozen abonnement zijn financieel niet verantwoord. Je hebt al meerdere lopende kredieten, waardoor je het gekozen bedrag niet meer kunt lenen.
[*] Een negatieve BKR-registratie vanwege bijvoorbeeld een betalingsachterstand.
[*] De hoogte van je inkomen is niet toereikend genoeg.

Geen paniek. Er zijn alternatieven:
Er zijn verschillende opties om je bestelling af te ronden:
[1] Betaal vooraf eenmalig een hoger bedrag voor je toestel. Hiermee verlaag je je maandelijkse kosten en dus je krediet
[2] Betaal je toestel in één keer
[3] Bestel een Sim Only abonnement
[4] Kies een goedkoper toestel
Telfort stelt dus expliciet dat je voor Sim Only moet gaan in geval van een negatieve BKR-score. Dat lijkt me logisch, aangezien dit geen krediet betreft dat onder de WFT valt. Het lijkt me nogal vreemd dat dat dan bij BEN niet zou kunnen. Kan iemand me verwijzen naar informatie waarin expliciet staat dat telecomproviders óók een BKR-toets mogen doen als er technisch gezien geen sprake is van de aanvraag van een krediet/lening?
Henk Toeter schreef:2. Dus eigenlijk is het antwoord 'Nee'. Echter geeft Ben aan geen overeenkomst met u te willen sluiten, waarom is dan eigenlijk niet relevant. Er is geen wilsovereenstemming. Daarmee houdt het op. Ik zou u als tegenvraag willen stellen. Zou u een overeenkomst willen met een partij die geen overeenkomst met u wil?
Normaal gesproken zou je daar al snel 'nee' op antwoorden. Het probleem is echter dat ik een automatische afwijzing ontvang op basis van aan elkaar geknoopte software. Daar zie ik geen doordacht besluit van een menselijke beoordelaar in en het raakt me dus niet echt. Ik heb er geen probleem mee om alsnog klant te worden bij BEN als ze hun standpunt herzien.

Nijogeth
Berichten: 9990
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Misschien dat de website van Ben automatisch die koppeling maakt. Daarom is het misschien een idee om naar een fysieke winkel te gaan en daar het abonnement af te sluiten.

marcogroningen
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2011 20:26

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door marcogroningen »

Kulp schreef:Afgelopen week heb ik tot drie keer toe geprobeerd om een Sim Only-abonnement af te sluiten bij BEN. Onbeperkt bellen en sms-en, maandelijks opzegbaar, geen internetbundel. Kosten € 8,50 per maand.

Telkens weer ontving ik eerst een e-mail van BEN waarin ze mijn bestelling bevestigden, een minuut later gevolgd door een e-mail met een afwijzing:
BEN schreef:Helaas kan ik jouw aanvraag voor een abonnement niet accepteren.

Hoe werkt mijn aanvraagprocedure?
Als onderdeel van de aanvraagprocedure voer ik conform de algemene voorwaarden, een kredietwaardigheidsonderzoek uit bij Stichting Preventel, Experian en Focum. Indien je een mobiele telefoon bij mij hebt besteld inclusief een toestelkrediet van meer dan € 250,- dan heb ik conform wettelijke verplichting ook je kredietwaardigheid getoetst door middel van een inkomen- en lastentoets en een toets bij het BKR. Voor dit kredietwaardigheidsonderzoek maak ik gebruik van de persoongegevens die je hebt ingevuld bij je bestelling. Het resultaat daarvan wordt door mij meegewogen in de acceptatie van je aanvraag. Helaas kan ik op basis van het onderzoek jouw aanvraag voor een abonnement niet accepteren.
Ze doen geen BKR test beneden de 250 euro zoals je kunt lezen in het rode gedeelte. Dat doen ze alleen bij aanschaf van een toestel van meer dan 250 euro. Waarschijnlijk sta je negatief vermeld bij Preventel, Experian of Focum waardoor je geen abonnement af kunt sluiten. Misschien ooit een betalingsachterstand gehad bij een telecom provider?

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Ik vind het wel handig. Mocht ik in de toekomst niet helemaal zeker zijn van een klant dan bestel ik een sim only kaart op zijn/haar naam bij Ben. Met 14 dagen bedenktijd moet dat goed gaan.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door olaf79 »

vlietjvan schreef:Ik vind het wel handig. Mocht ik in de toekomst niet helemaal zeker zijn van een klant dan bestel ik een sim only kaart op zijn/haar naam bij Ben. Met 14 dagen bedenktijd moet dat goed gaan.
Geen idee waar je het over hebt en waarom dat relevant zou zijn voor dit topic.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door vlietjvan »

olaf79 schreef:
vlietjvan schreef:Ik vind het wel handig. Mocht ik in de toekomst niet helemaal zeker zijn van een klant dan bestel ik een sim only kaart op zijn/haar naam bij Ben. Met 14 dagen bedenktijd moet dat goed gaan.
Geen idee waar je het over hebt en waarom dat relevant zou zijn voor dit topic.
Dat je het niet begrijpt, geeft niet, je hebt het dan ook niet nodig. Voor mensen in mijn situatie kan dit echter heel handig zijn.
En ja beetje off-topic, excuses daarvoor, maar ik kon de gelegenheid niet onbenut laten. Zelfs al heeft maar een klein gedeelte van de forumleden er iets aan.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

vlietjvan schreef:Ik vind het wel handig. Mocht ik in de toekomst niet helemaal zeker zijn van een klant dan bestel ik een sim only kaart op zijn/haar naam bij Ben. Met 14 dagen bedenktijd moet dat goed gaan.
HAHA dat is nog eens out-of-the-box denken... :mrgreen:

Kulp
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jan 2010 10:08

Re: Automatische BKR-toets BEN bij afsluiten Sim Only-abonnement

Ongelezen bericht door Kulp »

marcogroningen schreef:Ze doen geen BKR test beneden de 250 euro zoals je kunt lezen in het rode gedeelte. Dat doen ze alleen bij aanschaf van een toestel van meer dan 250 euro. Waarschijnlijk sta je negatief vermeld bij Preventel, Experian of Focum waardoor je geen abonnement af kunt sluiten. Misschien ooit een betalingsachterstand gehad bij een telecom provider?
Niet dat ik weet, maar voor de zekerheid heb ik mijn status opgevraagd bij Preventel. Dat zou dan de enige mogelijkheid kunnen zijn, want ik heb aan het BKR gevraagd of ze een inkomenstoets mogen doen bij een Sim Only abonnement. Hun antwoord:
Goedemiddag meneer X,

In uw mail heeft u een vraag over een toetsing m.b.t. een Sim Only-abonnement.

Vanaf 1 mei 2017 geldt de BKR registratie voor nieuwe toestellen die in maandelijkse termijnen bij een telefoonabonnement worden verstrekt. Het betreft alleen gevallen wanneer de lening voor het toestel hoger is dan 250 euro.

U geeft aan dat u geen toestel heeft boven 250 euro dan mogen de providers geen toetsing doen.

Wij raden u aan om contact op te nemen met de provider wat de reden is van de toetsing.

Met vriendelijke groet,
Klantcontactcentrum Consumenten
Dat is in elk geval duidelijk: als je een abonnement (incl. toestel) neemt van minder dan € 250,- mag een provider dus geen BKR-toets doen.

Gesloten