LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
student538

Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door student538 »

Ben ziet een 088 nummer als een service nummer en rekent hiervoor extra kosten. Als ik StudieLink wil bellen: 088-4247600, kost mij dat een flinke duit.Een 088 nummer is een BEDRIJFSNUMMER dat dezelfde kosten zou moeten hebben als een GEOGRAFISCH nummer. Ben probeert hier dus een slaatje uit te slaan.

067, 085, 088 servicenummers Beltarief buiten bundel (!)

Zie website: http://www.ben.nl/abonnement/simkaart-a ... prijslijst

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door agro »

Voor 087 en 088 nummers zijn (nog) geen vaste tarieven.
Deze worden niet gezien als vervanger voor gewone nummer.
Steeds meer providers waar men onbeperkt kan bellen tegen een vast tarief naar alle vaste nummers, promoten deze 087 en 088 nummers om vervolgens weer telefoontikken in rekening te kunnen brengen als deze nummers gebeld worden.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door Ron58 »

Klopt, ik weet niet meer waar ik het destijds heb gehoord, of het bij Radar, Kassa of Consumentenbond was, maar er werd voor gewaarschuwd dat je op moest passen met deze nummers, je denkt b.v. een abonnement te hebben voor onbeperkt gratis bellen, maar deze nummers vallen daar niet onder, ook niet als dit nummer gewoon een particuliere aansluiting is. (van iemand die via internet belt)
Of je gaat zelf per internet bellen, want dat is voor jou zo voordelig, maar degene die zijn sociale contacten onderhoud en jou belt om eens bij te praten is een smak geld kwijt.
Zelf heb ik zo'n nummer bewust niet genomen en naar zo'n nummer bel ik niet, gelukkig ken ik niemand in familie of kennissenkring die dit heeft :lol:

hvb1
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 jul 2009 15:20

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door hvb1 »

Dit geldt ook voor T-mobile (zelfde netwerk als Ben)
Ook zij rekenen voor 088 nummers het tarief "buiten de bundel"

belachelijk!!

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door agro »

Geldt niet alleen voor T-mobile of Ben maar voor ALLE providers.

Het is zelfs dat degene die het nummer heeft het tarief vaststelt hetzelfde als met 09xx nummers gebeurd.

tijmenvos2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2009 18:06

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door tijmenvos2 »

Ik heb zelf een bedrijf met een 088 nummer en werd vandaag geconfronteerd met de kosten die mijn klanten en werknemers maken om mij te bellen. Ronduit schandalig, en ben ik niet illegaal bezig? Ik bezorg mensen kosten terwijl ik ze er niet op attendeer. Bij het afnemen van het 088 nummer is me dit ook nooit verteld! Wat gebeurt hier mee??? Mag een provider wel geld rekening hiervoor? Ik voel me enorm genaaid als ondernemer om mijn werknemers en klanten op kosten te jagen! Van T-mobile weet ik zeker dat ze geld rekenen voor bellen naar 088 nummers, hoe zit dat bij andere providers?

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door agro »

Van T-mobile weet ik zeker dat ze geld rekenen voor bellen naar 088 nummers, hoe zit dat bij andere providers?
Maakt niet uit met welke provider je gebeld wordt, telefoontikken worden altijd in rekening gebracht bij 087 en 088 nummers, indien iemand je met een mobieltje wil bereiken komen de vastgestelde kosten voor rekening beller + de kosten van mobieltje.

Alleen "normale" telefoonnummers zijn gratis te bellen door abonnee's welke internet + bellen hebben met onbeperkt bellen naar vaste nummers.

tijmenvos2
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 nov 2009 18:06

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door tijmenvos2 »

Ja ok, dat heb ik inmiddels begrepen. Feit is alleen dat niemand vertelt bij afname van een 088 nummer dat het geen 'normaal nummer' is. Providers verdienen hier denk ik bakken met geld mee terwijl degene die een 088 heeft er geen weet van heeft dat ie mensen op kosten jaagt. Ik wil er dan ook vanaf, maar moet nu kosten gaan maken voor wijzigen briefpapier, visitekaartjes, site etcetc.... Een 088 wordt verkocht als een normaal netnummer dus dan moet het ook zo behandeld worden door providers. zij hebben toch ook niet meer kosten voor zo'n nummer??

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door agro »

Als je met een mobieltje deze nummers belt kunnen de kosten wel oplopen tot € 1,30 per minuut zie ook:
http://www.telecomvergelijker.nl/thread/24182

De 087 en 088 nummers worden als bedrijfsnummers gezien, waarbij het voordeel zou zijn dat als het bedrijf gaat verhuizen deze het telefoonnummer kan meenemen.

bearlover
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2009 05:52

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door bearlover »

Bij Telfort gelden voor 088-nummers de standaard gesprekskosten. Gesprekken naar 088-nummers worden met de belbundel verrekend.
Kan je daar in ieder geval wel gerust een 088-nummer bellen ;-).

084- en 087-nummers worden wel als servicenummers gezien en bestaan dus uit 2 delen op de factuur: het deel buiten de bundel en de kosten van het nummer.

Albertw
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jan 2010 20:37

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door Albertw »

Het is je reinste opportunisme van deze bedrijven. Ik stel voor dat iedereen die moet betalen voor 0800 en 088-nummers de incasso van de provider terug laat boeken door zijn of haar bank en vervolgens de provider laat weten niet gecharmeerd te zijn van dit soort oplichtingspraktijken.
Laat de provider maar administratief werk maken ervan, dan verliezen ze hun winst erop.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door berndv »

Het is je reinste opportunisme van deze bedrijven. Ik stel voor dat iedereen die moet betalen voor 0800 en 088-nummers de incasso van de provider terug laat boeken door zijn of haar bank en vervolgens de provider laat weten niet gecharmeerd te zijn van dit soort oplichtingspraktijken.
er is wel onderscheid tussen 0800, 088 en 00800

en alleen 0800 is een officieel gratis nummer, als je voor een 0800 nummer zou moeten betalen, ja dan moet je aan de bel trekken, voor beide andere nummers zou ik zeggen, kijk op de prijslijst van je abonnement, als daar staat gratis, is het gratis, als daar staat beltarief buiten de bundel, dan betaal je het beltarief buiten de bundel.

Je bent immers zelf akkoord gegaan met de prijslijst en de bijbehorende voorwaarden.

agro
Berichten: 1989
Lid geworden op: 05 mar 2004 15:52

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door agro »

Ben ziet een 088 nummer als een service nummer en rekent hiervoor extra kosten.
Elke provider zal 088 nummers als een service nummer zien evenals 084 en 087 nummers, de bezitter van dit nummer bepaald "mede" de hoogte van de tellerkosten, de provider waarmee je belt heeft geen enkele invloed op de kosten van deze telefoontikken, enkel de provider welke het nummer uitgeeft in samenhang met de bezitter van deze nummers bepalen de kosten hiervan.

Wat wel een kwalijke zaak is dat providers welke internet plus bellen aanbieden vooral tegen "aantrekkelijke" aanbiedingen deze nummers bij hun klanten proberen te slijten om daarna weer telefoontikken kunnen incassren, deze nummers vallen namelijk buiten de zogenaamde "vaste" aansluitingen.

Paquito
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 dec 2009 16:03

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door Paquito »

berndv schreef:
Het is je reinste opportunisme van deze bedrijven. Ik stel voor dat iedereen die moet betalen voor 0800 en 088-nummers de incasso van de provider terug laat boeken door zijn of haar bank en vervolgens de provider laat weten niet gecharmeerd te zijn van dit soort oplichtingspraktijken.
er is wel onderscheid tussen 0800, 088 en 00800

en alleen 0800 is een officieel gratis nummer, als je voor een 0800 nummer zou moeten betalen, ja dan moet je aan de bel trekken, voor beide andere nummers zou ik zeggen, kijk op de prijslijst van je abonnement, als daar staat gratis, is het gratis, als daar staat beltarief buiten de bundel, dan betaal je het beltarief buiten de bundel.

Je bent immers zelf akkoord gegaan met de prijslijst en de bijbehorende voorwaarden.
Over 00800
Ik heb mij laten vertellen dat de eigenaar van het 00800 zelf de kosten betaald aan de carrier. Als je als beller dan ook de kosten betaald aan je provider, lijkt het erop dat er iemand een bonus, ofwel dubbele kosten ontvangt.

En: officieel is 00800 bedoelt om een internationaal gratis nummer te zijn.

hermanb
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2007 12:00

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door hermanb »

Ik woon in Zweden en heb gewoon met mijn vaste aansluiting (Tele2) gebeld met UWV in Nederland: 088-898201. En je snapt het al, dat was een erg duur gesprek! Voor net iets meer dan 10 minuten (daar zit je al snel aan bij het UWV) betaal ik zo'n € 37,00.

Dat is natuurlijk belachelijk, dus ik ga ook proberen om niet te betalen. Proberen, want door het (deels) niet betalen van een telefoonabonnement sta je al snel op de "zwarte lijst".

Hebben met mensen ervaringen met bellen vanuit het buitenland met 088-nummers?

Vr.gr., Herman

rdevries
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2011 14:29

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door rdevries »

Gebeld met Diakonessenhuis Utrecht en met Fontys Hogeschool (088 nummers) en een flinke rekening aan over gehouden. Ik vind het met name belabberd omdat het een ziekenhuis en een onderwijsinstelling betreft, beide niet commerciële instelling (al valt daar tegenwoordig ook over te discussiëren).


MAAR TOEN: gebeld met de OPTA, DÉ TELECOMWAAKHOND
wat blijkt? OOK ZIJ GEBRUIKEN DEZE DIENST!!!!!


De medewerker die ik sprak zei dat hoe meer meldingen er binnen kwamen hierover hoe sneller er iets aan veranderd zou kunnen worden. De telecomaanbieders overtreden niet de wet, maar slaan er wel een flinke salade uit. Er mag een wet voor komen.

EN ER MOET IN IEDER GEVAL VOORAF GEMELD WORDEN HOEVEEL HET JE GAAT KOSTEN!!!!!!!

suikerklontje
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 dec 2010 20:48

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door suikerklontje »

Ook steeds meer gemeentes gaan deze nummers gebruiken.

Consuwijzer heeft ook een 088 nummer :|
Wil je weten wat het kost?: http://www.consuwijzer.nl/Contact/Wat_i ... onsuWijzer
Leuk verhaaltje en je wordt verwezen naar je provider..

Kijk ik op de website van mij provider, dan lees ik: Beltarief buiten de bundel.
Hoppa... 25cent per minuut dus :(

Als consument ben je daar toch niet van op de hoogte als je een 088 nummer bel, dan ga je er toch vanuit dat je naar een netnummer bel.

dusus
Berichten: 84
Lid geworden op: 24 jul 2010 09:22

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door dusus »

088 nummers zijn in de wet geregelde zgn. bedrijfsnummers, inderdaad ook in gebruik bij banken, uitgevers, ziekenhuizen, adviesbureau's, ministeries en de OPTA zelf. Die nummers hebben - ongeacht of je ze belt vanaf mobiel of vast een basistarief, zoals een vaste lijn oproep. De nummers zijn eigendom van het bedrijf zelf, en niet van de telefoonaanbieder (zoals alle andere nummers). Er staat wél in wettelijke regeling wat het tarief is, dus BEN gaat in de fout.

087 nummers zijn deels in gebruik als bedrijfsnummers (zoals bij Fontys hogescholen) en deels als persoonlijke nummers (die worden doorgeschakeld) van bepaalde beroepen, zoals huisartsen en ZZP'ers. Het tarief is meestal ook basistarief, maar als het hoger is MOET degene die je belt vooraf een melding geven hoeduur het gesprek gaat worden.

088 en 087 nummers worden binnen het interconnectienetwerk geschakeld naar een serviceplatform (waar ook 0800 e.d. worden geschakeld), vandaar de naam "servicenummers" maar dat wil niet zeggen dat ze als servicenummers mogen worden berekend.
De klacht dat vanuit het buitenland alle nummers die met 08 en 09 beginnen worden beschouwd als 'servicenummers' en dus extra duur zijn is bekend. Via de Bedrijfstelefoongrootverbruikers (http://www.btg.org) en internationale instanties wordt dat al vaker aan de kaak gesteld. Een mailtje aan Nelie Kroes (van EU) kan mss helpen.

Wat kan je beste doen?
Schriftelijk klagen bij de OPTA én BEN, en vermelden dat je geld terug wilt. Als de OPTA na onderzoek je klacht gelijk geeft, kan ze BEN verplichten je terug te betalen. Je kan ook het betreffende bedrijf of ziekenhuis benaderen. Die kunnen via de Bedrijfstelefoongrootverbruikers hun verhaal halen.

rhermens
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jun 2005 00:11

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door rhermens »

Hallo.

Hoewel dit een oud topic is, wilde ik graag weten of Ben nog steeds extra geld telt voor 088 nummers. Kan iemand mij hier bij helpen?
Alvast bedankt voor de reactie.

student538

Re: Ben: ziet 088 nummer als een "service" nummer

Ongelezen bericht door student538 »

Zover ik weet van wel bij Simpel (is ook van T-Mobile net als Ben) rekenen zij wel extra kosten voor dit nummer. Slaat nergens op maar goed ze moeten toch ergens stiekem hun geld vandaan halen.

Gesloten