Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
CarterNL
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 apr 2023 15:44

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door CarterNL »

Lady1234 schreef:
08 mei 2023 12:52
Dan zijn we er toch?
Jazeker, en dat was ook in de start van dit topic mijn eerste vraag, laatste 2 zinnen.
Overeenkomsten zijn, en zo blijkt, wel degelijk bindend als het gaat om afspraken, zeker als één van deze overeenkomsten valt onder de wet financieel toezicht.



Bedankt voor je antwoorden.
Fijne dag allemaal.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Waarom vroeg u dan niet gewoon of overeenkomsten bindend zijn?
Of beter nog, waarom hebt u niet eerst de algemene voorwaarden goed gelezen?
Daar stond uw antwoord toch duidelijk in?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door JozJan »

CarterNL schreef:
08 mei 2023 12:09
Doen we het anders :
Nou, niet echt. Je stelt precies dezelfde vragen. Het antwoord is ook precies hetzelfde: JA partijen moeten zich houden aan de afspraken. Maar het is het vervolg wat jij niet wil horen, maar wat toch echt het geval is: JA, KPN houdt zich aan die afspraken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, overeenkomsten zijn bindend. En dus volgt de KPN deze, maar schijnbaar wilt u dat niet? Of wat is het probleem nu?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
08 mei 2023 20:02
Ja, overeenkomsten zijn bindend. En dus volgt de KPN deze, maar schijnbaar wilt u dat niet? Of wat is het probleem nu?
Dat overeenkomsten bindend zijn, daarover is, ondanks dit topic, geen verschil van mening. TS wil enkel 24 x 41 euro betalen in plaats van 1 x 24,81, 23 x 41 en dan een 25e termijn met de rest.

En aangezien KPN het laatste doet, concludeert TS dat KPN zich niet aan de bindende afspraken houdt.

De grote vraag is alleen: wie probeert TS ervan te overtuigen dat KPN fout zit, en waarom? Hij heeft een 'probleem' met KPN, niet met ons, of met dit forum. Hij moet niet ons overtuigen, maar KPN. Daarom snap ik die hele discussie niet. En nee, het probleem zie ik ook niet, want onder de streep betaalt hij exact hetzelfde.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gelijktrekken van de betaaldata van beide overeenkomsten wordt toch geregeld in de algemene voorwaarden? Ik zie geen enkel probleem.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@moneyman, ondanks dat deze student vele juristen tot zijn beschikking heeft acht hij het toch nodig hier zijn gram te halen. Ik ben niet gelovig maar geloof wel in karma. Hoe cool zou het zijn dat u straks bij ts aan mag bellen om geld op te halen.
Maar ja ts heeft geen hypotheek en geeft zijn kids rustig een telefoon van 800 euro. Dus dat is dan ook de reden om een telefoon op afbetaling te nemen. Ik heb in dit topic meer draaiingen gezien als bij de propeller van mijn drone.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door BreejKC »

Met stijgende verbazing heb ik uw reacties, CarterNL, gelezen. Eindconclusie: Man waar maak je je druk om. Maakt u zich om alle kleinigheden zo druk? Als het antwoord bevestigend luidt dan bent u hard opweg naar een hartaanval.

Feit is dat een totaalbedrag van 24 x € 41,00 betaald moet worden. Of dat nou in 24 termijnen van € 41,00 gebeurt, of in 23 termijnen van € 41,00 en 2 termijnen van deelbedragen daarvan, gezamenlijk € 41,00, het totaal te betalen bedrag blijft exact gelijk.

Houdt KPN met dat laatste voorbeeld zich aan haar overeenkomst met u?
Ja, want het te betalen totaalbedrag blijft exact gelijk.
Nee, er is geen sprake van 24 termijnen maar van 23 termijnen van € 41,00 en 2 termijnen van deelbedragen daarvan, gezamenlijk € 41,00. Het totaal te betalen bedrag blijft nog steeds exact gelijk.

Hier is dus sprake van het beider gelijk. Maar om je over zo'n kleine afwijking van het precies omschrevene in de overeenkomst zo verschrikkelijk druk te maken?

Beste CarterNL, ga iets nuttigers doen met uw tijd en windt u zich om zulke kleinigheden niet zo verschrikkelijk meer op. Goed voor uw gezondheid en onze premie voor de zorgverzekering.

Kijk tenslotte even uit met het doen van meldingen over mede-forumleden die in het algemeen netjes met en over u hebben gereageerd, maar u niet in alles gelijk hebben gegeven. Maakt u zich daar ook al weer druk om? Uw laatste reacties lezend levert het u eerder een permanente ban op dit forum op.
Laatst gewijzigd door BreejKC op 09 mei 2023 14:00, 5 keer totaal gewijzigd.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Mocht je je toestel tussentijds eerder willen aflossen kan dat via dit formulier op
https://www.kpn.com/service/administrat ... lossen.htm

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Eerst dacht ik dat de vragen van Ts simpel te beantwoorden zouden zijn: eerst een gebroken maand betalen bijvoorbeeld 3e t/m 30e van de maand - in het fictieve voorbeeld van Ts 39 euro; daarna 23 hele maanden en dan nog een gebroken maand 2 euro. Dan kan de betaling van het abonnement, vanwege de koppeling, ook per kalendermaand gaan lopen. Maar dan mag niet vooruitbetaling voor de tweede betaling verlangd worden op de eerste factuur (die rond de 10e van de eerste maand binnengekomen is?). Het gaat niet om die 2 euro, maar om het feit dat KPN dan van een groot aantal klanten bij elkaar een gigantisch bedrag voortijdig binnen harkt.
Maar: de betaling loopt kennelijk tot en met de 3e van de volgende maand (?), en daar wordt slechts door één persoon een vraagteken geplaatst; dit lijkt tamelijk willekeurig. Of is dit een maandelijkse factuur die aangeeft wat de kosten zijn van de vorige maand, t/m de laatste dag van de maand?
Dat zou ik logisch vinden en dan kan m.i. op de eerste factuur betaling op de 3e dag van de tweede maand geeist worden.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Ik heb de indruk dat het probleem bij Carter, op CarterNL » 26 apr 2023 17:22 ontstaat.
Daar staat iets over de lening aflossen en het krediet afsluiten.
De koop gebeurt zo te lezen niet op dezelfde datum als de betaaldag van het abonnement, maar de aflossing wordt daar zo te zien wel aan gekoppeld, iets wat blijkbaar mag, volgens TS. mag: Dat de eerste factuur voor het "Abonnement" wat hoger uitvalt, dat is prima, en dat staat ook in de algemene voorwaarden 10.2 van KPN. (die TS jammer genoeg niet even deelde)

Daarna wordt het mij te warrig wegens ontbrekende data en bedragen.
Wat ik ook niet weet, is of de termijnen bij vooruitbetaling moeten worden gedaan.
Dan zou je dus twee aflossingen in de eerste maand kunnen krijgen, als de datum van het krediet voor de betaaldatum van het abonnement ligt.
1. op de afsluitdatum van het krediet.
2. op de betaaldag van het abonnement.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarterNL schreef:
09 mei 2023 16:13
Ik zei al .. dat we van mening verschillen betekend niet dat ik me dan maar moet voegen aan jouw mening!.
Niemand zegt dat, en ik al helemaal niet.

Het enige wat ik verwacht, is:
- dat je stopt met het steeds veranderen van je verhaal;
- eens concreet zou maken wat je echte probleem nu precies is;
- eens een inhoudelijke :!: reactie zou geven op de inhoudelijke antwoorden die je hebt gehad;
- stopt met fantasieën over de ACM en het Kifid;
- en stopt met het schofferen van anderen.

Da's toch niet teveel gevraagd van iemand die hier nota bene komt om hulp te zoeken?

Zolang je echter niet met inhoudelijke antwoorden komt, en in plaats daarvan alleen maar om je heen aan 't slaan bent, is de conclusie dat die inhoudelijke onderbouwing jouwerzijds er nooit gaat komen nogal voor de hand liggend.

CarterNL
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 apr 2023 15:44

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door CarterNL »

Moeten KPN BV en de Contractant zich houden aan de afspraken die gemaakt zijn in de overeenkomsten ja of nee.
Antwoord was een volmondig Ja.
Mag KPN BV de overeenkomsten anders uitvoeren dan is overeengekomen. Nee
Daarop waren jou vragen wat er in de algemene voorwaarden staat etc etc etc
Onlosmakelijke verbintenissen van overeenkomsten etc etc etc.
Die onlosmakelijke verbintenis is overigens alleen maar bedoeld om de datum van betalen gelijk te factureren.
En bij het aangaan van een krediet moet een mobiel abonnement worden afgesloten.
Laatst gewijzigd door CarterNL op 09 mei 2023 16:38, 2 keer totaal gewijzigd.

CarterNL
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 apr 2023 15:44

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door CarterNL »

Okay je gaat een krediet aan, en wel op 02-04-2023 en in de overeenkomst staat, je betaald een bedrag van € 50,00, 24 maanden.
Het Abonnement wat je er bij aangaat gaat in op 15-04-2023, vanwege een vertraging met de SIM of iets technisch.

In de Kredietovereenkomst en algemene voorwaarden staat het volgende :
- De ingangsdatum van de kredietovereenkomst is de datum dat KPN uw aanvraag van dit goederenkrediet bevestigt via zijn bemiddelaar.
- Tenzij anders overeengekomen komt de Overeenkomst voor het Product tot stand doordat de Contractant een aanvraag indient en deze door
KPN wordt geaccepteerd. Als KPN de aanvraag accepteert, stuurt KPN daarvan een bevestiging.

Je krijgt de bevestiging op 02-04-2023.
Dan loopt de krediet overeenkomst van 02-04-2023 tot 01-04-2025.
De achtereenvolgende maanden zijn dan 02-04-2023 - 01-05-2023, 02-05-2023 etc. etc.

Dan het abonnement : dat gaat in op 15-04-2023
Is dat geen rede om de ingangsdatum van het krediet aan te passen.

De onlosmakelijke verbinding heeft hier ook niets mee van doen, immers staat nergens dat deze onlosmakelijke verbinding de afspraken in de kredietovereenkomst te niet doen.

Toch wordt de aanvangsdatum van de kredietovereenkomst anders dan overeengekomen, waardoor deze 13 dagen langer bij BKR staat dan noodzakelijk, en dan gaat het niet om de schulden of andere aanvullingen, nee het gaat puur om de overeenkomst, dus laten we niet afdwalen.

Dus KPN laat de kredietovereenkomst in gaan op 15-04-2023.

KPN stuurt haar eerste factuur op 05-05-2023, en daar staat in het volgende te voldoen.

1ste termijn krediet € 28,13, 15-04-2023 - 02-05-2023
2de termijn krediet € 50,00 03-05-2023 - 02-06-2023

15-04-2023 - 02-05-2023 Abonnement €XX,XX
03-05-2023 - 02-06-2023 Abonnement €XX,XX

Wat hier dus gebeurt is dat KPN inderdaad @handigeharry, op voorhand vooruitbetaald wil hebben dus inderdaad bakken geld.
Er staat nergens dat het krediet vooruitbetaald moet worden.

Tegelijkertijd is er een onderliggende kredietovereenkomst die zegt dat termijnen € 50,00 euro zijn en voor 24 achtereenvolgende maanden.

Dus dat het abonnement wordt toegevoegd aan het hele contract zegt niets over de onderbroken maanden voor het krediet, overigens gaat hier de kredietovereenkomst in op 02-04-2023, dus moet er gewoon gefactureerd worden zoals overeengekomen.

En als KPN dan zo nodig twee termijnen voor het krediet wil factureren, prima maar neem dat dan op in de algemene voorwaarden en factureer dan twee keer het afgesproken termijnbedrag.
Dan is de duur voor het krediet in 23 facturen voldaan.
Dus kan de registratie ook eerder omgezet naar voldaan bij het BKR te Tiel

En dat zijn de twee aspecten die vast staan in overeenkomsten en door KPN anders worden uitgevoerd.


Ik hoop dat met dit voorbeeld eea duidelijk is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door BreejKC »

CarterNL. Stop. Stop! STOP!!! Alstublieft houdt er hier over op. Stooooop!!!!!
We weten het nu allemaal wel hoe vreselijk slecht u behandelt wordt door het machtige KPN en al mijn mede-forumleden. Echt, ook bij ons valt voor u geen eer meer te behalen, al legt u het nog twintig keer uit.

Bent u het nu werkelijk zo oneens met KPN, ga er met uw kwaaie kop naar toe. Ga er schreeuwen! Stampvoeten van boosheid! Wild heen en weer zwaaien! Iedereen uitschelden daar omdat u wel gelijk heeft en zij niet! Scheur die directeur achter zijn bureautje vandaan en zeg hem de waarheid! Neem een taart mee en gooi die naar de receptioniste. Gooi er de ruiten in. Dreig er de hele boel plat te branden als u uw gelijk niet krijgt! Neem Fons van het tv-programma Radar mee en natuurlijk Alberto Stegeman omdat u verschrikkelijk onrecht wordt aangedaan! Vergeet die dames van de collega-omroep BNN-VARA van de Belbus niet. En natuurlijk die lui van ON hoe vreselijk ongehoord u het allemaal vindt.

Maar nogmaals, alstublieft, laat ons hier, domoren en nietsnutten in uw ogen, met rust. Uw slappe verhaal gelooft echt niemand meer.

Enne, o, voordat u bij KPN de boel van pure kwaaiegheid platbrandt, geef hier eerst even een seintje. Mijn zoon werkt daar, die stel ik dan eerst even in veiligheid.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@carter

Ik vraag mij af wat u doet als u werkelijk een probleem hebt.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door BreejKC »

@CarterNL. KPN, mijn belang? KPN, wie of wat is dat? Ik zit bij Ziggo.

Enne.... Dank voor uw herhaling van mijn reactie. Wordt deze door nog meer mensen gelezen.👍
Laatst gewijzigd door BreejKC op 09 mei 2023 19:53, 2 keer totaal gewijzigd.

CarterNL
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 apr 2023 15:44

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door CarterNL »

@lady1234

Dan los ik dat op, wat doet u met uw problemen ?

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

CarterNL schreef:
09 mei 2023 19:52
@lady1234

Dan los ik dat op, wat doet u met uw problemen ?
Die heb ik niet.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het kan natuurlijk aan mij liggen, waarschijnlijk wis en waarachtig, maar ik zeg altijd dat de menschen die zeggen dat ze geen problemen hebben juist degenen zijn met de meeste problemen...

Plaats reactie