Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
09 mei 2023 21:28
Het kan natuurlijk aan mij liggen, waarschijnlijk wis en waarachtig, maar ik zeg altijd dat de menschen die zeggen dat ze geen problemen hebben juist degenen zijn met de meeste problemen...
Inderdaad, dat ligt echt aan u.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

De reactie waarvan ik wist dat die zou komen. .. :mrgreen:

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door Ruud.A »

CarterNL schreef:
09 mei 2023 17:27
@Handigeharry en @moneyman

Ik ga het nog 1x proberen.

Okay je gaat een krediet aan, en wel op 02-04-2023 en in de overeenkomst staat, je betaald een bedrag van € 50,00, 24 maanden.
Het Abonnement wat je er bij aangaat gaat in op 15-04-2023, vanwege een vertraging met de SIM of iets technisch.

In de Kredietovereenkomst en algemene voorwaarden staat het volgende :
- De ingangsdatum van de kredietovereenkomst is de datum dat KPN uw aanvraag van dit goederenkrediet bevestigt via zijn bemiddelaar.
- Tenzij anders overeengekomen komt de Overeenkomst voor het Product tot stand doordat de Contractant een aanvraag indient en deze door
KPN wordt geaccepteerd. Als KPN de aanvraag accepteert, stuurt KPN daarvan een bevestiging.

Je krijgt de bevestiging op 02-04-2023.
Dan loopt de krediet overeenkomst van 02-04-2023 tot 01-04-2025.
De achtereenvolgende maanden zijn dan 02-04-2023 - 01-05-2023, 02-05-2023 etc. etc.

Dan het abonnement : dat gaat in op 15-04-2023
Is dat geen rede om de ingangsdatum van het krediet aan te passen.

De onlosmakelijke verbinding heeft hier ook niets mee van doen, immers staat nergens dat deze onlosmakelijke verbinding de afspraken in de kredietovereenkomst te niet doen.

Toch wordt de aanvangsdatum van de kredietovereenkomst anders dan overeengekomen, waardoor deze 13 dagen langer bij BKR staat dan noodzakelijk, en dan gaat het niet om de schulden of andere aanvullingen, nee het gaat puur om de overeenkomst, dus laten we niet afdwalen.

Dus KPN laat de kredietovereenkomst in gaan op 15-04-2023.

KPN stuurt haar eerste factuur op 05-05-2023, en daar staat in het volgende te voldoen.

1ste termijn krediet € 28,13, 15-04-2023 - 02-05-2023
2de termijn krediet € 50,00 03-05-2023 - 02-06-2023

15-04-2023 - 02-05-2023 Abonnement €XX,XX
03-05-2023 - 02-06-2023 Abonnement €XX,XX

Wat hier dus gebeurt is dat KPN inderdaad @handigeharry, op voorhand vooruitbetaald wil hebben dus inderdaad bakken geld.
Er staat nergens dat het krediet vooruitbetaald moet worden.

Tegelijkertijd is er een onderliggende kredietovereenkomst die zegt dat termijnen € 50,00 euro zijn en voor 24 achtereenvolgende maanden.

Dus dat het abonnement wordt toegevoegd aan het hele contract zegt niets over de onderbroken maanden voor het krediet, overigens gaat hier de kredietovereenkomst in op 02-04-2023, dus moet er gewoon gefactureerd worden zoals overeengekomen.

En als KPN dan zo nodig twee termijnen voor het krediet wil factureren, prima maar neem dat dan op in de algemene voorwaarden en factureer dan twee keer het afgesproken termijnbedrag.
Dan is de duur voor het krediet in 23 facturen voldaan.
Dus kan de registratie ook eerder omgezet naar voldaan bij het BKR te Tiel

En dat zijn de twee aspecten die vast staan in overeenkomsten en door KPN anders worden uitgevoerd.


Ik hoop dat met dit voorbeeld eea duidelijk is.
Dan loopt de krediet overeenkomst van 02-04-2023 tot 01-04-2025.
Dus KPN laat de kredietovereenkomst in gaan op 15-04-2023.

Moet ik hieruit begrijpen dat u 13 dagen rente hebt mogen trekken over uw geld, en dat u daar niet blij mee bent?
Eigenlijk had u gewoon moeten gaan betalen vanaf 2-04-2023, en was u 13 dagen rente misgelopen.

Uw abonnement heeft zo te zien geen hele maand geduurd, maar waarschijnlijk staan daar dan ook niet per ongeluk XX voor de bedragen.
Ik ga ervan uit, dat de kosten van het abonnement gewoon netjes zijn aangepast voor die halve maand.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Consumptief krediet bij mobiele telefoon

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Vreemd dat in het contract staat dat de ingangsdatum de datum van de bevestiging is, terwijl de afbetaling pas ingaat op het moment dat het abonnement ingaat. Dat zou idd anders in het contract moeten staan. Maar de kredietovereenkomst laten in gaan als het abonnement nog niet is goedgekeurd (zoals Ts wil) kan niet, want het krediet wordt alleen verstrekt als er een abonnement wordt afgenomen en de ingangsdatum daarvan is 15/4. Dat de aflossingen vanaf 15/4 gerekend worden kan netjes zijn want andere klanten kunnen klagen dat ze al moeten aflossen terwijl ze hun telefoon nog niet kunnen gebruiken (maar dan moeten ze het contract daarop aanpassen en is het logischer om de maand van 15/4 - 14/5 te laten lopen).
Wat betreft de vooruitbetaling: ik zie in de eerste factuur van 5 mei dat de eerste (halve) maand (= april) achteraf betaald wordt en dat de tweede (hele) maand mei gewoon in de 2e maand (namelijk in mei) betaald wordt. Dat is geen vooruitbetaling tenzij in het contract staat dat de betaling aan het eind van de kredietmaand zal zijn (dan is het 1/5 als betaaldatum voor de maand 2/4 of 15/4 t/m 1/5); de tweede aflossing op 1/6 etc)..
Het enige is dus dat de aflossing van april 2023 volgens contract een volledige maand zou moeten zijn (2 april - 1 mei). Maar wie weet werkt de BKR met hele kalendermaanden, en als de laatste betaling op 1/4 2025 is, wordt in dat geval de BKR-registratie per mei 2025 geschrapt en maakt het niks uit.

Plaats reactie