LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enorm hoge tarieven 087-informatienummers

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.

De hoge kosten voor 087-nummers

moeten aan het begin van het gesprek gemeld worden
4
50%
moeten verboden worden
4
50%
vind ik geen probleem
0
Geen stemmen
... geen van de bovenstaande
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 8

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Enorm hoge tarieven 087-informatienummers

Ongelezen bericht door Big-V »

Afgelopen maand een uurtje aan de lijn gehangen met de klantenservice van mijn opleiding. Het was een 087-nummer. Aan het begin van het gesprek werd geen melding gemaakt van eventuele extra kosten die voor het bellen naar dit nummer in rekening werden gebracht. Toen ik echter enkele dagen later online naar mijn belstatus keek, bleek dat ik al ruim 50 euro over mijn tegoed heen was.
Na flink wat zoekwerk bleek dat je bij mijn aanbieder (en overigens bij vrijwel elke andere aanbieder ook) € 0,85 per minuut betaalt voor een 087-informatienummer (tot € 1,30 bij prepaid).
Op zich mogen aanbieders natuurlijk hun eigen tarieven vaststellen. Wat ik echter wel vreemd vind, is dat, wanneer een persoon een 0900-nummer belt, hij of zij een melding krijgt van het tarief dat gerekend wordt voor het gebelde nummer.
Bij 087-nummers wordt een dergelijke melding nooit gegeven. Dit terwijl de tarieven van deze nummers per minuut normaal gesproken een veelvoud bedragen van de kosten die men maakt voor het bellen naar een 0900-nummer. Hierdoor had ik de indruk dat, als er al extra kosten in rekening zouden worden gebracht, deze beperkt zouden zijn. Ik had in elk geval geen rekening gehouden met € 0,85 per minuut.

Ik vraag me af wat jullie er van vinden dat er, in tegenstelling tot wat gebruikelijk is bij 0900-nummers, bij 087-nummers vooraf geen melding wordt gemaakt van het tarief, terwijl de kosten per minuut veel hoger zijn.
Ik vind het in elk geval op z'n zachts gezegd vreemd.

De OPTA is overigens naar dit onderwerp een onderzoek gestart:
Bron

Kika29
Berichten: 555
Lid geworden op: 24 jul 2006 15:50

Re: Enorm hoge tarieven 087-informatienummers

Ongelezen bericht door Kika29 »

Hmmm dat is idd erg klantonvriendelijk en niet netjes. Het lijkt me logisch dat er een waarschuwing vooraf gegeven wordt wat betreft eventueel extra kosten. Ben benieuwd wat er uit het onderzoek van de Opta komt.

Rolandroland

Re: Enorm hoge tarieven 087-informatienummers

Ongelezen bericht door Rolandroland »

Voor Fontys hoge school heb ik tijd geleden een normale telefoonnummer opgezocht die je kunt vinden op www.vraagalex.nl

087 nummers zijn om die reden (diverse tarieven) geblokkeerd vanuit een telefooncel!!Ik geloof dat Telfort deze nummers ook geblokkeerd had omdat zij het dubieuze nummers vonden. Maar Telfort is nu van de KPN, en werken ze.

Gesloten