LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Eva Meijers
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2011 07:50

€300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door Eva Meijers »

Hallo,

Afgelopen zaterdag kreeg mijn moeder, iemand met een klein eenmanswinkeltje, een eindafrekening van KPN zakelijk belbasis met daarin "kosten n.a.v. opzegtermijn" van zo'n €260,- (excl. btw) terwijl haar door de klantenservice verteld is dat zij een opzegtermijn van 1 maand had.

Aangezien een alles in 1 pakket goedkoper is voor bellen, internet en tv zijn we in september 2011 overgestapt op Ziggo, niet wetende dat mijn moeder vast zat aan een jaarcontract. Nu ze de rekening kreeg (zonder begeleidende informatie) ging bij haar in eerste instantie ook geen lichtje branden waar die kosten door kwamen. Ze had namelijk voor de zekerheid geïnformeerd bij de klantenservice over haar opzegtermijn. Haar werd verteld dat zij een opzegtermijn van een maand had terwijl diegene haar contractnummer had gevraagd, dus dat bij de hand had. Vervolgens kregen we een brief dat internet en bellen waren opgezegd per een maand later en dat er een eindafrekening zou komen. Er werd niets vermeld over het opzegtermijn.

Nu we wat onderzoek deden online kwamen we erachter dat er heel veel mensen op deze manier gedupeerd zijn en dat KPN blijkbaar per 1 januari 2011 jaarcontracten heeft doorgevoerd waarbij je niet hoeft te tekenen. Mijn moeder kan zich vaag nog zo'n brief herinneren maar heeft gedacht dat dit reclame was. Als je een zaakje begint krijg je veel van zulke post, dus opzich vrij logisch. Ook aangezien je normaal zelf een contract aanvraagt in plaats van automatisch doorgevoerd krijgt. Voor mijn moeder kon dit contract sowieso al niet uit, zij belde voor zo'n 2 euro per maand.

Nu is mijn vraag of hier niks aan te doen is, aangezien ze door de klantenservice enorm misleid is en er veel mensen zijn die door dit jaarcontract van de KPN gedupeerd zijn.

Alvast bedankt.

Frans L
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2011 16:21

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door Frans L »

Ik heb hetzelfde gehad voor hetzelfde bedrag. Onvoorstelbaar dat ze zomaar je contract kunnen aanpassen zonder goedkeuren.

Op advies van klantenservice heb ik een klachtbrief gestuurd naar:

KPN Klantenreacties
Postbus 90052
5200 KD ’s-Hertogenbosch

Ben benieuwd naar verloop.

Eva Meijers
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2011 07:50

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door Eva Meijers »

Hallo Frans,

Er werd haar inderdaad ook gezegd dat ze maar een klacht moest indienen. Ze las op internet dat er niks mee gedaan wordt, dus belde ze daarover naar de KPN klantenservice. Ze vertelde het hele verhaal aan de medewerkster en die vond het erg slecht dat ze meerdere keren verkeerd is voorgelicht. Vervolgens zei ze dat ze de rekening uit het systeem zou halen! M'n moeder kon het geld terug laten storten bij de bank. Ze is er nu dus helemaal vanaf.

Later stortte KPN nog 300 euro op haar rekening, in de veronderstelling dat ze haar dat nog schuldig waren... Dat heeft m'n moeder weer netjes teruggestort. Wat er al niet fout gaat haha.

stofzuigertje

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De fout was dat je altijd elke maand weg kunt maar de resterende looptijd van het contract wel moet vergoeden!
Dus foute info van die medewerker.

Neem nooit zomaar een nieuw contract en bewaar altijd de gegevens.
Dan kan je zelf nalezen of je na 1 of 2 jaren weg kunt zonder deze boete.
Ook de ingangsdatum is dan van belang en die vergeten meerdere helaas wel eens.

Gelukkig is het opgelost maar het is mogelijk Telefonisch met bandopname en zonder handtekening een contract aan te gaan helaas.
Dus zeg nooit zomaar Ja tegen een gesprek met verkoper.

Frans L
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 nov 2011 16:21

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door Frans L »

@Eva Meijers
Fijn dat je moeder het geld heeft teruggekregen.
Bij mij lukt het alleen niet bij de telefonistes. Volgens hen kunnen zij de facturen niet aanpassen.

@stofzuigertje
Het gaat er juist om dat ik nooit een jaarcontract ben aangegaan.
Ik had een contract voor onbepaalde tijd (met 3 maanden opzegtermijn) en kpn heeft dat zonder mijn goedkeuren eenzeidig omgezet naar een jaarcontract. Voor dit handelen zijn ze ook door de opta op de vingers getikt.

kss
Berichten: 224
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:11

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door kss »

zakelijk ben je doorgaans wat minder goed beschermd door de wet omdat die er vanuit gaat dat je "professioneel" bent en dus beter op de hoogte bent van voorwaarden en kleine letters dan een consument, zelfs de voorlichting die kreeg had je zelf dubbel moeten checken, je was dus overgeleverd aan je goede relatie met kpn. in het echte leven ben je natuurlijk ook consument dus dan let je als kleine ondernemer op dit soort dingen wat minder. je hebt verder een alles in een abo genomen bij ziggozakelijk hoop ik? :D

ook ziggo had je moeten voorlichten van hun kant of er nog sprake van van een lopend contract als je gebruikt maakt van "Zorgeloos" overstappen, maar ook hier geldt weer, uiteindelijk was je zelf de eind verantwoordelijke en overgeleverd aan goodwill.

Suzanne 326
Berichten: 400
Lid geworden op: 01 sep 2011 10:37

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door Suzanne 326 »

Hallo,

Het blijkt dus gewoon dat u goed geinformeerd bent door de KPN echter heeft u verzuimd alles goed door te lezen, helaas!!! U moet u post gewoon doorlezen en vooral als startende ondernemer om niet voor verrassingen komen te staan.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door alfatrion »

Eva Meijers schreef:Nu is mijn vraag of hier niks aan te doen is, aangezien ze door de klantenservice enorm misleid is en er veel mensen zijn die door dit jaarcontract van de KPN gedupeerd zijn.
Ja, als je ZZPer bent. Deze groep kan vaak via reflex werking zich beroepen op dezelfde regels die voor consumenten gelden.
Eva Meijers schreef:Nu we wat onderzoek deden online kwamen we erachter dat er heel veel mensen op deze manier gedupeerd zijn en dat KPN blijkbaar per 1 januari 2011 jaarcontracten heeft doorgevoerd waarbij je niet hoeft te tekenen.
Het jaarcontract is dus stilzwijgend tot stand gekomen?
Eva Meijers schreef:Nu is mijn vraag of hier niks aan te doen is, aangezien ze door de klantenservice enorm misleid is en er veel mensen zijn die door dit jaarcontract van de KPN gedupeerd zijn.
Naast de regel dat algemene voorwaarden niet onredelijk bezwarend mogen zijn, bevat de wet een zwarte en een grijze lijst om dit begrip mede in te vullen. Uit een van deze regels volgt dat consumenten bij ontbinding alleen de winst derving en extra kosten hoeven te betalen indien de overeenkomst op hen verzoek wordt ontbonden. Voor een dergelijk abbonement zou je kunnen denken aan de helft.

cootje_cjj
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2012 15:44

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door cootje_cjj »

quote="Frans L"]Op advies van klantenservice heb ik een klachtbrief gestuurd naar:

KPN Klantenreacties
Postbus 90052
5200 KD ’s-Hertogenbosch

Ben benieuwd naar verloop.[/quote]

Ben erg benieuwd hoe dit af is gelopen? Mijn ouders hebben nu precies hetzelfde. Bijna gepensioneerd, net overgestapt naar Ziggo en blijkt dat ze niet 'zomaar' mogen opzeggen bij KPN. Rekening gekregen van E398,- want hun contract loopt nog tot december 2012.
Ik baal zo voor mijn ouders, kom op zeg!

electomonteur
Berichten: 358
Lid geworden op: 06 jul 2011 12:16

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door electomonteur »

wees blij dat ingaande 1 dec 2011 het niet meer toegestaan is contracten stilzwijgend te verlengen

de verkoper/bedrijf dient u van te voren te laten weten dat het contract verloopt

de wet van dam heeft dit voor eens en altijd verboden

alle contracten moeten voor 1 dec 2012 wettelijk zijn omgezet naar maandelijks opzegbare contracten en de bedrijven die zich er niet aan houden kunnen goed worden aan gepakt
Laatst gewijzigd door electomonteur op 13 apr 2012 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.

cootje_cjj
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2012 15:44

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door cootje_cjj »

Daar hebben mijn ouders helaas weinig aan.
Zij zijn nog van de oude stempel; alleen opletten bij het ondertekenen!
Ze hebben nu op een lullige manier geleerd dat niets doen ook niet goed is, er zijn toch leukere dingen om te doen dan (voor hun) 'ingewikkelde brieven' doorlezen om er zeker van te zijn dat ze niet per ongeluk ergens mee akkoord gaan?

paul-voerman
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 okt 2010 13:59

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door paul-voerman »

Goed om dit te lezen. Ook wij willen zakelijk van deze criminelen af. Maar als ik dit zo lees kan dat lastig worden omdat ook wij destijds zo'n dubieus schrijven hebben gehad. Snel mijn aandelen KPN van de hand doen voor ze niets meer waard zijn en het bezit ervan medeplichtig aan misdaad wordt.

marbtelecom
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2012 16:04

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door marbtelecom »

Ik ben zelf telecom aanbieder VOIP/SIP voor zakelijke bellers.
Ik loop dagelijks tegen dit probleem aan met name KPN bellers komen voor nare verrassingen te staan.
Ik had zelfs een klant die begin april dit jaar weg mag bij KPN.
Wij hebben half Januari een migratie aangevraagd om in April weg te kunnen bij KPN.
De klant was volgens KPN 5 dagen te laat en is dus zijn contract met 1 jaar en 2,5 maanden verlengt.
Ik vermeld het gelukkig altijd naar mijn klanten om navraag te doen bij de latende telecomaanbieder.
Ik hoop dat inderdaad na December 2012 het niet meer mogelijk is om stilzwijgend een contract te verlengen. :oops:
KPN heeft een groot probleem en wat doen ze daaraan? ze verhogen de tariefen! :!:

lanaceet
Berichten: 38
Lid geworden op: 17 feb 2012 15:41

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door lanaceet »

Moderne bedrijfsvoering, moderne methoden. Het woord "klantenbinding" is het zelfde gebleven. Het doel ook, maar de reden is totaal het tegenovergestelde.
Zorgde je vroeger ervoor dat de klant zo tevreden was dat die niet bij je weg wilde, tegenwoordig worden de mazen van de wet zo opgezocht dat de klant niet weg kan. Een middel dat alleen nodig is als de dienstverlening / service zo beroerd is dat er al massa's klanten zijn gaan lopen.
Hopelijk worden er via publicaties in brancheverenigingen ondernemers voldoende geattendeerd om tijdig maatregelen te nemen want voor december-2012 zal KPN vast wel een andere vorm van "klantenbinding" tegen vluchters hebben bedacht.

sjouwfeur
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2012 20:26

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door sjouwfeur »

In Januari heb ik besloten KPN ISDn Zakelijk op te zeggen. Op 23-01 een bevestiging van XS4all gehad dat ze het in orde gingen maken. OP 28-01 februari een bevestiging gehad van XS4all dat alles in orde was en op 6 februari zou alles werken.
Op 19032012 krijg ik onverwacht een eind afrekeing met 350,98 euro boete ivm opzeggen contract. Dit zou meer dan 14 maanden doorlopen tot 06-04-2013.
Hier lijkt mij de opzeg termijn van 2 maanden ruim voldoende, Wie heeft hier ervaring mee. Ik heb al een klacht ingediend per e-mail en ik ga dit niet betalen dit gaat nergens over.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door alfatrion »

electomonteur schreef:wees blij dat ingaande 1 dec 2012 het niet meer toegestaan is contracten stilzwijgend te verlengen
Voor contracten die onder de telecommunicatiewet vallen gold dat al langer.

cootje_cjj
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 jan 2012 15:44

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door cootje_cjj »

alfatrion schreef:
electomonteur schreef:wees blij dat ingaande 1 dec 2012 het niet meer toegestaan is contracten stilzwijgend te verlengen
Voor contracten die onder de telecommunicatiewet vallen gold dat al langer.
Niet stilzwijgend verlengen voor zakelijke contracten gaat pas december 2012 in, de telecommunicatie wet zoals die nu is geldt alleen voor consumenten...
Daar kwam ik naar aanleiding van het voorval met mijn ouders snel achter.

Maar los daarvan, even een update.
Ik heb geprobeerd om hard te zijn, boos geworden, KPN net niet uitgescholden en dat hielp voor geen meter.
Toen hoorde ik via via de woorden; "coulance regeling", en mbv van het verhaal waar deze forum mee begonnen is heb ik nogmaals gebeld en poeslief mijn verontschuldigingen aangeboden voor mijn vorige gedrag, zodoende duidelijke uitleg gegeven over de situatie van mijn ouders (bijna met pensioen, ook 1 manszaak, financieel erg krap, kunnen zich zo'n bedrag echt niet veroorloven) etc. etc. Is er echt geen coulance regeling die we kunnen treffen? :|

Nu, zo'n 8 weken later is de rekening niet alleen volledig tenniet gedaan, maar hebben mijn ouders ook nog eens E50,- teruggestort gekregen, voor de moeite denk ik dan ;-)

Dus, het kan goed komen maar helaas kom je er met 'hard ball' spelen niet. Door het stof kruipen dus...

Succes allen!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus, het kan goed komen maar helaas kom je er met 'hard ball' spelen niet. Door het stof kruipen dus...
Het gezegde is niet voor niets, "Met stroop van je meer vliegen dan met azijn".

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door alfatrion »

cootje_cjj schreef:Niet stilzwijgend verlengen voor zakelijke contracten gaat pas december 2012 in, de telecommunicatie wet zoals die nu is geldt alleen voor consumenten...
Dat geld ook voor de wet van dam aka de wet tot aanpassing van de grijze en zwarte lijst. Maar als ZZPer kun je, zoals gezegd, vaak toch op dit soort regelingen aanspraak maken vanwege de reflexwerking.

sjouwfeur
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2012 20:26

Re: €300 boete bij opzegging jaarcontract KPN zakelijk belbasis

Ongelezen bericht door sjouwfeur »

Ik ben ook zzp-er maar "reflexwerking" ?? mbt de wet van dam kan je dat eens uitleggen, hoe ik daarmee onder die boet uit kan komen, ?

Gesloten