LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] IMEI code, GSM gestolen

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
jan01
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 mar 2006 21:07

IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door jan01 »

Op vakantie is mijn Nokia N73 gestolen tw. van 499,--,heb mijn nummer direkt laten blokkeren. Werd een nieuwe SIM kaart gestuurd, maar nu wil ik de IMEI code van mijn gestolen GSM laten blokkeren, zodat de dief hiern niets mee kan doen en dat lukt maar steeds niet. Via de politie, nee, dit was een proef, via Hi, nee kan ook niet, Weet iemand hoe dat dan wel kan.

Kika29
Berichten: 555
Lid geworden op: 24 jul 2006 15:50

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Kika29 »

Een imei-code is het unieke nummer van je telefoon.Dit is geen blokkeringssysteem.Dit nummer staat aan de binnenkant van je telefoon (onder de batterij) en op de doos van aanschaf en je kassa-bon. Het enige wat je doen kan is je imeinummer doorgeven aan de politie mocht hij ooit opduiken tussen gestolen goederen kunnen ze zien dat het jou toestel is....weinig nut dus....zoeken naar een speld in een hooiberg.

Wat je had kunnen doen voordat hij gestolen was een pincode instellen op je telefoon.Deze blokkeerd dan je toestel zodra iemand hem probeert aan te zetten. (hiermee bedoel ik niet de pincode van je sim-kaart dit is weer een aparte beveiliging)...

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Helaas werken overheid en de providers in Nederland hieraan (nog steeds) niet mee.
In andere omringende landen gebeurd dat wel. (al heel lang overigens)
Technisch is het een fluitje van een cent om telefoons op I-mei nummer te blokkeren.
De providers in Nederland zullen wel de gedachte hebben dat zij extra kunnen verdienen aan de mensen die met de gestolen telefoons gaan bellen/internetten.

Dragoon
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 feb 2006 20:31

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Dragoon »

Toestellen zijn nooit via het Imei nummer te blokkeren,

Het Imei is zoals Kika als zei slechts een nummer.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Big-V »

Toestellen zijn nooit via het Imei nummer te blokkeren,

Het Imei is zoals Kika als zei slechts een nummer.
Het is wel degelijk mogelijk het IMEI-nummer van een toestel te blokkeren. In Nederland wordt dit, in tegenstelling tot sommige andere Europese landen, zelden gedaan. Op zich zou het geen slecht idee zijn om dit eens in te voeren.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door kiz »

Wat je had kunnen doen voordat hij gestolen was een pincode instellen op je telefoon.Deze blokkeerd dan je toestel zodra iemand hem probeert aan te zetten. (hiermee bedoel ik niet de pincode van je sim-kaart dit is weer een aparte beveiliging)...
Daarmee is het gejatte toestel dus inderdaad waardeloos (want onbruikbaar), maar helaas heb je d'r je toestel niet mee terug, netzomin als je je toestel terug hebt als het IMEI nr geblokkeerd zou worden.
M.i. zou de mogelijkheid om een IMEI te blokkeren wél preventief kunnen werken.
De politie vraagt bij aangifte (kan ook via internet) overigens zowel het serienummer, IMEI nummer én het simkaartnummer, alleen wordt er met deze informatie blijkbaar niks gedaan.

Dragoon
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 feb 2006 20:31

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Dragoon »

Het is wel degelijk mogelijk het IMEI-nummer van een toestel te blokkeren. In Nederland wordt dit, in tegenstelling tot sommige andere Europese landen, zelden gedaan. Op zich zou het geen slecht idee zijn om dit eens in te voeren.

Dan moet je mij eens uitleggen hoe ze dat doen.

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Big-V »

Dan moet je mij eens uitleggen hoe ze dat doen.
Ik neem aan dat ik niet het technische gedeelte hoef uit te leggen?


Enkele artikelen die hier betrekking op hebben:

http://www.webwereld.nl/articles/37024
http://www.planet.nl/planet/show/id=118 ... m-diefstal
http://www.security.nl/article/6307/1/V ... mmers.html


In België is het blokkeren van een IMEI-nummer overigens vrij gangbaar:

http://www.eccbelgium.be/NL/infocenter/ ... h=1&nID=69

Dragoon
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 feb 2006 20:31

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Dragoon »

Dank je wel, weer wat geleerd ;)

Ik dacht dat het altijd een soort van fabeltje was maar het kan dus echt

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

Dus je wist het niet; zoekt zelf niets uit, en dan toch schrijf je dat het niet kan en spreek je anderen tegen die het wel weten.
Dank je wel, weer wat geleerd
Ik hoop dat je hier dus 2 dingen geleerd hebt. :wink:

Dragoon
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 feb 2006 20:31

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Dragoon »

Mij is altijd geleerd dat het niet mogelijk was, dus ben ik daar ook vanuit gegaan, en als iemand anders daar andere ideeen over heeft sta ik daar altijd voor open.
Hoewel ik het idd ook zelf op had kunnen zoeken ;)

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: IMEI code, GSM gestolen

Ongelezen bericht door Dirkie »

In België is het blokkeren van een IMEI-nummer overigens vrij gangbaar:
Er staat echter
Bij diefstal kent hij uw IMEI en kan de gsm meteen blokkeren
Er staat niet, dat dit ook automatisch gedaan wordt. Maar het wordt in ieder geval wel gemeld als mogelijkheid en dat is al heel wat meer dan in Nederland.

Gesloten