LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN kosten acceptgiro

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Jan Vastbinder
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2007 15:00

KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Jan Vastbinder »

Krijg ik op 8 oktober een rekening met daarop 1,25 euro extra omdat ik per acceptgiro betaal!. Bovenaan staat dan de mededeling dat per 20 september dit ingaat. Geen waarschuwing vooraf, maar gewoon direct extra betalen! Klantvriendelijk hoor van KPN! :cry:

dees
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 sep 2005 19:47

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door dees »

Geachte Jan,
Dan heb je een paar maanden terug de folder(zat bij de rekening) NIET gelezen.
:? Dat heb je nu met mensen die FOLDERS niet lezen en dan maar vertellen dat KPN de klanten niet waarschuwt.
En NEE ik werk niet bij KPN,ben gewoon klant en ik had het wel gelezen en heb mijn betaling om laten zetten naar automatische betaling.
En NEE, niet alleen KPN vraagt kosten voor acceptgiro,bij heel veel bedrijven betaal je voor de acceptgiro.
Weet je....hier word ik zo moe van.

Jonjo
Berichten: 1485
Lid geworden op: 14 aug 2005 09:18

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Jonjo »

Er zijn nu eenmaal mensen die van een scheet een donderslag maken.
Geheel overbodig, aan U de keuze hoe te betalen.

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

dees schreef:
Dan heb je een paar maanden terug de folder(zat bij de rekening) NIET gelezen.
Dat heb je nu met mensen die FOLDERS niet lezen en dan maar vertellen dat KPN de klanten niet waarschuwt.
Belangrijke mededelingen behoren niet in folders gedaan te worden, maar in een persoonlijke brief.
En NEE, niet alleen KPN vraagt kosten voor acceptgiro,bij heel veel bedrijven betaal je voor de acceptgiro.
Weet je....hier word ik zo moe van.
Blijkbaar snap je niet, dat KPN hier gewoon dus extra geld aan het graaien is. Ze krijgen nu zomaar extra geld binnen, zonder dat men meer kosten maakt.
Men had dus eigenlijk de auto-incasso klanten korting moeten geven.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Ron58 »

Op dit forum loopt nog een discussie over dit onderwerp.
Hierop gaf ik al aan dat de kosten aangekondigd waren in een nieuwsbrief, deze heb ik toevallig wel gelezen, maar gooi het meestal als een reclame-bijlage gelijk weg, en dat doen kennelijk meer mensen.

KPN heeft bij mij de automatische incasso verspeeld door na de inhaalslag een paar jaar geleden waarbij je ineens vooruit ging betalen en dus éénmalig 4 maanden tegelijk moest betalen, de automatisch incasso elke maand 1 of 2 dagen eerder te incasseren.
Van de 27e waarop het al jarenlang geïncasseerd werd schoof het richting de 10e, voordat ik op deze manier nóg een hele maand meer vooraf moest gaan betalen heb ik mijn machtiging ingetrokken en ben weer via accept-giro gaan betalen.
Kennelijk hebben meer klanten hier een stokje voor gestoken met als gevolg dat ze ons nu op deze manier terugpakken.

Als KPN gewoon netjes op die 27e had gebleven was er niets aan de hand geweest.

Ik kreeg van de week de nieuwe factuur en betaal deze op de 27e minus 1,25 euro.
De factuur daarna ben ik helemaal bij KPN weg, maar dat was ik al langer van plan.

cin76
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2007 18:32

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door cin76 »

Ook ik lees de foldertjes nagenoeg niet. Ik krijg een rekening en verwacht in de bijgesloten folder geen informatie te vinden betreffende extra kosten.

Je mag verwachten dat KPN klanten (die soms al tientallen jaren lid zijn) op een andere manier informeert dan ze nu hebben gedaan.
Zoals Mr. Floppy al aangeeft horen dit soort mededelingen via een persoonlijke brief gedaan te worden.

N.a.v. de acceptgiro die wij deze week kregen heeft mijn vriend direct gebeld met de klantenservice (a 10 cent per minuut).
Het hele gesprek heeft bijna een kwartier geduurd, bijna anderhalve euro dus (dat kan vast niet van de telefoonrekening afgetrokken worden :? ).
Het enige wat door de drie verschillende medewerkers werd gezegd is dat dit door het management is besloten.
De reden van het besluit is zeer zwak te noemen: veel klanten betalen te laat en dat moet op deze manier gecompenseerd worden. Als ik te laat betaal, krijg ik de eerste keer een herinnering, maar daarop volgende keren komt er een boete bovenop. Wat op zich logisch is, maar dan moeten ze nu dus niet aankomen met het slappe excuus dat WIJ (mensen die gewoon op tijd betalen) moeten boeten voor het feit dat andere mensen niet op tijd betalen.

Sinds een paar jaar doen wij aan internetbankieren, de 'dure' acceptgiro gaat bij ons dus linea recta de prullenbak in.
Er is donderdag een pittige klacht via mail naar de KPN gegaan (op aanraden van een van de medewerkers).
Tot op heden hebben wij nog geen antwoord van KPN ontvangen.
Als ze een beetje klantvriendelijk zijn, hadden ze in ieder geval laten weten dat ze de mail hadden ontvangen.
In de mail laat mijn vriend weten dat hij op korte termijn een reactie met oplossing van KPN wenst.

Ik ben benieuwd...

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Ron58 »

veel klanten betalen te laat en dat moet op deze manier gecompenseerd worden. Als ik te laat betaal,
Zie mijn reactie hierboven over het steeds vroeger innen van KPN.
Hier hebben ze dus zelf om gevraagd.

dees
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 sep 2005 19:47

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door dees »

geachte Floppy,

Niet alleen KPN vraagt nu kosten voor de acceptgiro.Wij betalen bij ESSENT per maand 1,00 euro (12 euro per jaar)voor de acceptgiro.Maar ik denk er niet aan om bij dit bedrijf mijn betaling om te zetten op automatische incasso(en ook bij essent krijg je geen korting als je automatisch betaald).Ook ik betaal via internetbankieren en ik hoor bij de personen die zijn rekening wel op tijd betaald.
Wat betreft de folder:Al jaren worden de belangrijke mededelingen van KPN beschreven in de folder(ben al 25 jaar klant)en niet via een persoonlijke brief.
Dus in het vervolg goed de folders doorlezen.

Mr. Floppy
Berichten: 268
Lid geworden op: 07 jul 2007 10:25

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Mr. Floppy »

dees schreef:
Niet alleen KPN vraagt nu kosten voor de acceptgiro.
Wat een onzin om andere bedrijven als voorbeeld te nemen!
Omdat andere bedrijven al zo acosiaal zijn, dan vind jij het dus maar OK als andere bedrijven dat ook gaan doen.
Jij vind het dus blijkbaar acceptabel dat KPN zomaar even extra geld gaat graaien. Vreemde vogel ben jij!
ook bij essent krijg je geen korting als je automatisch betaald
Jawel! (althans volgens hun rekeningoverzicht)(echter hebben ze dit destijds ook oneerlijk ingevoerd)(men bracht opeens administartie-kosten in rekening, en alleen auto-incasso klanten kregen korting ter hoogte van dit bedrag) (komt dus eigenlijk op hetzelfde neer als wat KPN doet, alleen hebben ze het op deze manier proberen te verdoezelen, zodat niemand deze oneerlijkheid opmerkte)

Vroeger was de klant nog koning, en de ondernemers durfden er niet aan te denken om de klant te besodemieteren.
Tegenwoordig slikt iedereen gewoon alles, en je ziet dat er door de ondernemers gelijk misbruik van wordt gemaakt.
Mensen hebben tegenwoordig te weinig tijd om te protesteren, en daarom zien de ondernemers hun kansen om extra geld te graaien over de rug van de klanten.
Helaas schijnen mensen (zoals jij) dit steeds meer normaal te gaan vinden.
Wat betreft de folder:Al jaren worden de belangrijke mededelingen van KPN beschreven in de folder(ben al 25 jaar klant)en niet via een persoonlijke brief.
Dus in het vervolg goed de folders doorlezen.
Goed voorbeeld dus, dat jij zoiets al normaal vindt! :wink:
Echter in rechtszaken houden dit soort mededelingen in folders geen stand. Dit is niet rechtsgeldig. (er wordt op deze manier niet aan de informatieplicht voldaan volgens de wet)
Iedereen die geen zin heeft om die folders te lezen, kan ze dus gerust weggooien, zonder dat daaraan consequenties vastzitten. Contracten kunnen dus per direct opgezegd worden, als men deze fratsen uithaalt. (misschien zelfs nog met schadevergoeding, omdat je nu geen tijd hebt gehad om iets anders te kunnen regelen, en daardoor kosten hebt)

cin76
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2007 18:32

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door cin76 »

Dus volgens Dees zou ik gewoon in de 'mededelingen-regel' van een acceptgiro (of internetbankieren) kunnen zetten dat ik per heden mijn abonnement op wat-dan-ook opzeg. Puur omdat KPN (in dit geval) zulke belangrijke mededelingen die MIJ ALS KLANT geld kosten, ook in een foldertje mag zetten.
Beetje vreemde redenering nietwaar :?

Ik vraag niet om dat soort folders en verwacht daar dus zeker niet zulke (voor mij belangrijke) berichten in aan te treffen.
Folders krijg ik twee keer per week in de brievenbus, in een plastic zakje. En ook daarvan gaat de helft ongelezen weg, omdat het voor mij oninteressante folders zijn.

dees
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 sep 2005 19:47

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door dees »

Geachte Floppy,
Mijn antwoord is NEE.Ook ik vind het niet normaal,ik heb mijn betaling niet voor niks om laten zetten op automatische betaling :D .
En NEE,bij essent komt het gewoon op hetzelfde neer.Ik betaal mijn verzekeringen allemaal per jaar.En waarom, ik betaal geen kosten meer dan de premie.(als je per maand betaald dan zitten er ook extra kosten bij).
Hoezo een vreemde vogel?

Harm10
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2007 19:54

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Harm10 »

Ook ik heb zo'n factuur recent gekregen met erboven in vet gedrukte tekst dat ik extra kosten verschuldigd ben voor betaling met acceptgiro!
Ik heb hierop direct gereclameerd en inderdaad antwoord gekregen van de KPN. Ik mijn e-mail stelde ik dat ik:
1. Nooit gevraagd heb om een acceptgiro.
2. Al jaren via internetbankieren betaal (en altijd op tijd).
3. Me niet laat dwingen tot een andere betaalmethode (gezien ervaringen van een kennis met automatische incasso van de KPN).
4. Ik voortaan een factuur wens te ontvangen zonder acceptigiro.
5. Ik weiger die € 1,25 te betalen
Hun antwoord is (bij herhaling op mijn replies) dat de kosten al gemaakt zijn, het incasseren van een acceptgiro nu eenmaal geld kost en dat er geen andere mogelijkheden zijn om te betalen.
Nu werk ik toevallig op de ICT afdeling van een grote verzekeraar en heb enig zicht op wat wel en niet simpel te realiseren is. Neem van mij aan dat het niet versturen van een acceptgiro zonder dat de klant een automatische incasso heeft beslist geen "rocket science" is.
In mijn geval is de verzekeraar er uit kostenbesparingen zelfs toe overgegaan om deze mogelijkheid te bieden! Daarnaast kost de aanmaak van een op naam gestelde acceptgiro hooguit € 0,15 (we hebben het hier uiteraard over een redelijke massa productie). Het incasseren van een ontvangen acceptgiro kost iets rond de € 0,25.
Dat is bij elkaar absoluut geen € 1,25! De KPN reageert hier wijselijk niet op alhoewel men wel toegeeft dat de kosten voor het innen niet gemaakt worden als je internetbankiert!
Men blijft echter onwrikbaar. Ik blijf bij mijn weigering en zal ze dan ook verzoeken aan te tonen dat deze verplichting tot betaling van extra kosten juridisch gezien juist is. Ik word wel een beetje moe van die starre houding te meer omdat er zoveel andere argumenten aan te dragen zijn om tot automatische incasso (maar dan ook helemaal zonder factuur) over te gaan. Denk bijv. aan papiergebruik en milieu.
Ik vind de KPN al met al zwaar tegenvallen zo en ik zal zeker gaan overwegen mijn abonnement bij KPN op te zeggen.
Ik kan me dus ook heel goed vinden in de verontwaardiging van de starter van dit onderwerp. Het gaat me niet zozeer om het bedrag (alhoewel een heleboel kleintjes een astronomisch bedrag opleveren) maar meer om de houding.
Overigens vind ik essentiële mededelingen doen in een folderachtig medium bijzonder onverstandig. Ga maar na hoeveel je van die junk (ondanks het verzoek tot niet bezorgen van ongeadresseerde post) elke dag in je brievenbus krijgt!
Het zou toch mogelijk moeten zijn dat je als individu hier juridische stappen kunt ondernemen tegen zo'n mammoet als de KPN! Iemand daar ideeën over?

Ik heb mijn factuur uiteraard voldaan met aftrek van het gewraakte bedrag.......... 8)

cin76
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2007 18:32

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door cin76 »

Mijn vriend heeft ze in het telefoongesprek ook gevraagd om een factuur.
Maar nee, dat is niet mogelijk.
Je hebt keus uit OF de acceptgiro OF automatische incasso.
De eerste gebruiken we niet, de tweede willen we niet.

Het gaat inderdaad niet eens zozeer om die 1,25 euro, maar vooral de manier waarop.
Dit wordt je achteraf (al heeft het maanden geleden in een foldertje gestaan) door je strot geduwd.
Je moet wel betalen of je wilt of niet.

Misschien moeten we ze voor elke keer dat wij de computer opstarten om de rekening via internetbankieren te betalen ook een x bedrag in rekening brengen voor afschrijving van de computer ofzo :?

Je kan altijd nog de rekening in delen opsplitsen. En dan zonder kenmerk 8)
Kost ze toch het nodige (dure!) uitzoekwerk... :P

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Ron58 »

Je kan altijd nog de rekening in delen opsplitsen. En dan zonder kenmerk


Dan komt het op een grote hoop en beweren ze doodleuk dat ze het niet ontvangen hebben.
Gewoon de 1,25 er af trekken en die pas betalen als er een herinnering komt. Voor zover ik weet is de eerste herinnering kosteloos.

cin76
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2007 18:32

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door cin76 »

Ja, de eerste herinnering is kosteloos.
Die hebben we een paar maanden geleden gehad namelijk :lol:

[email protected]
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2007 10:29

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door [email protected] »

in het voorjaar is het in een nieuwsbrief aangekondigd,dat de onkosten voor accept betalen worden opgevoerd en is dit rechtsmatig geldig.
en milieu vriendelijk met auto incasso en minder administratie voor de consument.
als men niet op tijd kan betalen is er een uitstel mogelijk in een afspraak 0900-0244 tot 60 dagen vanaf de verzend datum
ook in termijnen zelfs en dat is nog eens service
bij een ander bedrijf krijgt men deze niet!

flierefluit
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 dec 2005 19:28

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door flierefluit »

Ja, mij stuit het ook tegen de borst dat de "koninklijke KPN" zo denkt met zijn klanten om te moeten gaan. Maar ja, ze hebben nog zo veel kapitaal dat ze bijna alle concurrenten opkopen ( Hccnet,freeler,tiscali,speedlinq,demon,digitenne,xs,etc)enfin zo kan ik nog wel een poosje doorgaan. Dus je komt ze steeds weer tegen. Ben zelfs 2 keer overgestapt naar andere providers, die dus ook beide keren zijn opgeslokt door deze nog steeds arrogante monopolist. :twisted:

Harm10
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2007 19:54

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Harm10 »

in het voorjaar is het in een nieuwsbrief aangekondigd,dat de onkosten voor accept betalen worden opgevoerd en is dit rechtsmatig geldig.
Is dat inderdaad zo? Dat is helemaal van de gekke! Dus men kan gewoon stellen hé laten we de kosten eens verhogen, het publiceren in een nieuwsbrief en klaar? Hebben de klanten dan helemaal geen enkele "macht" meer? Hier moet toch iets tegen te ondernemen zijn?

Roy Hanssens
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2007 19:21

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door Roy Hanssens »

Deze € 1,25 is PURE diefstal. Met het huidige betalingsverkeer, zoals telebankieren, maakt KPN geen extra kosten. Ze maken zivh nu wel erg belachelijk. Klanten die al jaren een abonnement hebben te dwingen een machtiging tot automatische afschrijving af te geven.
Zelfs de banken die GROF aan de clienten verdienen dwingen de clienten naar hun pijpen te dansen. Zullen wij allen ons maandgeld maar weer iedere maand van de bank afhalen en alles weer contant betalen? Doen zij nog iets voor hun centen.
:evil:

cin76
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 okt 2007 18:32

Re: KPN kosten acceptgiro

Ongelezen bericht door cin76 »

Ik vind het in ieder geval niet normaal dat ze er zo makkelijk van af schijnen te komen.
'He, we zetten het een keer (maanden van tevoren) in het door bijna niemand gelezen foldertje en dan komt het wel goed'.
Vervolgens denken ze er niet aan om het VOORAF ook nog eens op de rekening te zetten. Als wij het bij de vorige factuur hadden geweten, hadden we maatregelen kunnen treffen, nu niet meer.
Vind het van de gekke dat ze het gewoon, volledigheidshalve, nog even achteraf melden.

'O ja meneer, met ingang van augustus wens ik van uw diensten geen gebruik meer te maken'...
Andersom zal het vast niet mogelijk zijn... :wink:

Gesloten