Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Er zijn appjes die de telefoonnummer kan veranderen (op de scherm van de ontvanger). Heel handig voor als mensen thuiswerken (zodat niet hun prive nummer bekend wordt), maar ook heel handig voor oplichters.

Gelukkig gebeurt dit bij weinig mensen. Maar als het gebeurd kan dit heel vervelend zijn.

Ook mijn advies is om een nieuwe nummer te nemen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn voorstel is een app te gebruiken die zulke nummers eruit haalt. True Caller bijvoorbeeld.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door jochemd »

nicenemo schreef: Niet kunnen gaat er bij mij niet in .
Ik ben minstens 2x gespoofd . Ik ben dus al bezig mijn provider, een dochteronderneming van KPN aan te pakken.
Leg eens uit. Je wordt gespoofed oftewel iemand doet alsof hij jou is terwijl hij bijvoorbeeld een Odido klant in Groningen belt. Laten we aannemen door een beller uit Nigeria die belt via internet naar een datacenter in Malta (EU) en vanaf daar gaat het via een SIP trunk naar Amsterdam en dan via het netwerk van Odido naar de klant in Groningen. Hoe zit jouw provder, de dochteronderneming van KPN, hier tussen en hoe kan die dit stoppen?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Spoofing mag natuurlijk niet. Ik zou interpol inschakelen

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door 16again »

jochemd schreef:
10 feb 2024 22:33
Leg eens uit. Je wordt gespoofed oftewel iemand doet alsof hij jou is terwijl hij bijvoorbeeld een Odido klant in Groningen belt. Laten we aannemen door een beller uit Nigeria die belt via internet naar een datacenter in Malta (EU) en vanaf daar gaat het via een SIP trunk naar Amsterdam en dan via het netwerk van Odido naar de klant in Groningen. Hoe zit jouw provder, de dochteronderneming van KPN, hier tussen en hoe kan die dit stoppen?
In die trant denk ik ook.
Je provider kan enkel zorgen dat haar eigen klanten niet kunnen spoofen. (uitgaand)
Voor binnenkomende calls zijn andere providers verantwoordelijk. Spoofing is pas klaar, als alle andere providers dit op de rit hebben. Wat natuurlijk niet gaat gebeuren.

janenjanneke
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2010 21:53

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door janenjanneke »

ZeerPrivé verwijst naar dit document: https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 008acc/pdf.

Ben erg benieuwd hoe het staat met de Aanpak van spoofing en oplichting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Met name "Het voorstel tot aanpassing van de Telecommunicatiewet, met aanvullende maatregelen tegen phishing, onder meer door een effectievere werking van het spoofing verbod, wordt thans door de Staatssecretaris van EZK voorbereid.

De regels voor nummerdoorgifte (de afzenderinformatie van een oproep of bericht) zullen daarbij worden aangepast en ook zal het gebruik van alfanumerieke informatie worden betrokken door hieraan passende voorwaarden te verbinden.

Bij de regels voor nummerdoorgifte zullen concrete verplichtingen bij telecomaanbieders worden gelegd, en zal nadrukkelijk ook de rol van de aanbieder van de telecomdienst van waaruit de oproep plaatsvindt of het bericht wordt gestuurd, worden geadresseerd."

Per slot van rekening dateert het van 2021. Weet iemand of de Telecommunicatiewet op dit punt al is aangepast?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Moneyman »

janenjanneke schreef:
11 feb 2024 15:29
. Weet iemand of de Telecommunicatiewet op dit punt al is aangepast?
Leef je uit ;-)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0009950/ ... noverzicht

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door jochemd »

janenjanneke schreef: Bij de regels voor nummerdoorgifte zullen concrete verplichtingen bij telecomaanbieders worden gelegd, en zal nadrukkelijk ook de rol van de aanbieder van de telecomdienst van waaruit de oproep plaatsvindt of het bericht wordt gestuurd, worden geadresseerd."
Nigeria Telecom zal hier vast van onder de indruk zijn ...

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Polen, Afghanistan, Tsjetsjenië, Mozambique ben ik allemaal al tegengekomen.

Plaats reactie