Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door tvds »

De laatste maanden gaat er bijna geen week voorbij of ik wordt gebeld door iemand die vertelde dat ik de persoon gebeld had met mijn mobiele nummer. Wat dus niet zo is.

Vandaag weer, meneer vertelde me dat hij dik een half uur aan de lijn had gezeten (met iemand die via mijn nummer belde) over Crypto's.

Gelukkig had hij snel door, toen ik vertelde dat ik het dus niet was, dat het om spoofing ging.

Echter wordt ik ook wel eens gebeld door mensen die niet zo vriendelijk zijn (en niet snappen wat spoofing is, dat het überhaupt bestaat) en zijn vooral alleen maar boos op me omdat zij vinden dat ik ze wel gebeld heb.

Het grote probleem is dus dat er "geen" oplossing is. Deze manier van oplichten, oftewel het gebruiken van iemand anders zijn nummer is enorm makkelijk. Te makkelijk als je het mij vraagt.

Een ander nummer nemen, zoals mijn provider opperde gaat natuurlijk niks oplossen, want dat nieuwe nummer kan net zo makkelijk weer opgepakt worden om als Spoofing gebruikt te worden.

Ga er maar vanuit dat spoofing een steeds groter probleem gaat worden, en telecom bedrijven doen er helemaal niks aan. Ze vinden het wel prima zo, terwijl zij juist degene zijn dit dit kunnen oplossen.

Maar natuurijk is dat te duur, te ingewikkeld en vooral het gaat ze niks opleveren. Terwijl er zat oplossingen zijn om dit te voorkomen. Een van de makkelijkste is om het te koppelen aan bijvoorbeeld het imei nummer van je toestel.

Ja das helemaal ruk als je van toestel MOET wisselen, maar ik heb 1000x liever dat ik op mijn KPN account moet inloggen en het nieuwe imei nummer moet invoeren dan dat ik nu 3x per maand gebeld wordt.

En nu vallen de telefoontjes nog mee hé, maar stel iemand wordt echt opgelicht en heeft voor duizend of tien duizend (of nog meer) betaald en is zijn geld kwijt door jouw nummer. Zal ik je dat gesprek eens voorspiegelen hoe dat gaat?

Denk dat je dit zelf ook wel kunt bedenken.

Dus RADAR doe hier NU iets aan. Roep de telefoon providers op het matje want de beveiliging van je nummer MOET beter. Anders heeft straks iedereen dit probleem en heb je geen idee meer of de beller een fraudeur is of niet.

Wi heeft hier allemaal al last van? Vertel je verhaal hier onder!
Laatst gewijzigd door tvds op 09 feb 2024 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11
Beste antwoord
Gekozen door tvds

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

door Arizonakid » 09 feb 2024 16:59

Heel vervelend dat het jou overkomt, maar in de praktijk is dit een heel klein probleem wat eigenlijk bijna niemand overkomt. De simpelste oplossing is toch gewoon een nieuw nummer nemen.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het doorgeven van een ander telefoonnummer is in uw geval vanwege mogelijke fraude, maar het word ook grootschalig gebruikt voor normale zaken. Een kantoorpand met meerdere telefoonnummers wil maar 1 telefoonnummer hebben waarop ze terug gebeld kunnen worden. Dus als iemand van een bepaalde afdeling belt krijg je het algemene nummer te zien.
Voor providers is het ondoenlijk om een onderscheid te gaan maken wanneer wel of niet een ander nummer meegezonden mag worden.

Maareuh, waarom zou Radar daar iets aan moeten doen? Radar is een televisieprogramma, geen helpdesk of hogere macht die dit kan oplossen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door rwolters »

tvds schreef:
09 feb 2024 15:18

Ga er maar vanuit dat spoofing een steeds groter probleem gaat worden, en telecom bedrijven doen er helemaal niks aan. Ze vinden het wel prima zo, terwijl zij juist degene zijn dit dit kunnen oplossen.
Hoe? Volgens welke IETF RFC of 3GPP TS kan dit worden gedaan?

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het probleem van nummers is spoofen is dat een provider het niet tegen kan houden. Want spoofing is ook gewoon een legale optie (callcenters doen dat bijvoorbeeld soms ook) en is dus een eigenschap van de techniek. Dat jouw nummer wordt misbruikt is natuurlijk waardeloos maar de enige oplossing is een ander telefoonnummer nemen.

En een IMEI koppeling gaat niets voor je doen want een IMEI kan ook gespoofed worden.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door tvds »

Nee een ander nummer is niet de oplossing. Dat kan net zo goed ook weer gebruikt worden.

Het is net alsof je een nieuwe voordeur koopt waar ook geen slot in kan. En dan moet je je zeker maar afvragen waarom de boel leeg gejat wordt.

En het is al helemaal niet legaal als iemand anders mijn mobiele nummer ongevraagd gebruikt.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door tvds »

Nou @NeoDutchio omdat dit probleem wordt weggewuifd door de telecom providers als een klein probleem. Totdat straks mensen aan je deur staan die ff hun gejatte geld terug willen.

En een helpdesk heb ik niet nodig, want ze hebben geen oplossing. Tja is niks tegen te doen meneer. Ja doei.... ze willen er niks tegen doen. Als Radar er achter zou zitten dan gaan we wel nadenken over oplossingen.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door tvds »

@Methusalah hoe gaat een fraudeur mijn imei nummer weten dan? Als een 06 nummer aan een imei nummer gekoppeld is en de telecom provider zou dit checken dan heb je een redelijk waterdicht systeem.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar hoe werkt dat voor al die toepassingen waar nummer spoofing voor nodig is? Het is namelijk heel erg breed in gebruik bij bedrijven. Waar iedereen een telefoon op het bureau heeft staan, maar als men naar buiten belt, gebeurt dat met een ander nummer als de telefoon zelf heeft, namelijk het algemene nummer van het bedrijf.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

tvds schreef:
09 feb 2024 15:53
@Methusalah hoe gaat een fraudeur mijn imei nummer weten dan? Als een 06 nummer aan een imei nummer gekoppeld is en de telecom provider zou dit checken dan heb je een redelijk waterdicht systeem.
En hoe gaat u het legaal spoofen van vaste telefoonnummers dan inrichten? Een gast telefoontoestel heeft geen imei.
tvds schreef:
09 feb 2024 15:51
Nou @NeoDutchio omdat dit probleem wordt weggewuifd door de telecom providers als een klein probleem. Totdat straks mensen aan je deur staan die ff hun gejatte geld terug willen.
Illegaal spoofen gebeurd niet lang in de praktijk. Geen idee hoe erg u strooit met uw gegevens, maar aan de hand van mijn mobiele nummer is mijn adres niet te achterhalen.
tvds schreef:
09 feb 2024 15:51
En een helpdesk heb ik niet nodig, want ze hebben geen oplossing. Tja is niks tegen te doen meneer. Ja doei.... ze willen er niks tegen doen. Als Radar er achter zou zitten dan gaan we wel nadenken over oplossingen.
Nogmaals, Radar is een televisieprogramma, geen hogere macht die dit kan.

tvds
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door tvds »

Vaste nummers werken anders dan mobiele nummers.

Oh, ik dacht dat Radar juist bedrijven om dit soort redenen op het matje roept.

Nee klopt, politie kan overigens wel aan je adres komen. Dan staan die voor de deur.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Maar een simkaart blijvend koppelen aan een bepaalde telefoon (IMEI) bestaat op de hele wereld nog niet. Dan moet er wel veel wereldwijd veranderd worden. Iets voor de UN?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Moneyman »

tvds schreef:
09 feb 2024 15:51
Nou @NeoDutchio omdat dit probleem wordt weggewuifd door de telecom providers als een klein probleem.
Laten we wel wezen: in het grotere geheel is het ook gewoon een klein probleem. Als het makkelijk op te lossen was, was dat al lang gebeurd.


Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk denk ik dat u zwaar overdrijft.en iemand zou u gaan bellen omdat hij een half uur met u over crypto’s aan de telefoon gezeten heeft?

En als die persoon dan zo dom is om geld over te maken aan de opbeller, komt de politie echt niet bij u aan de deur. Die hebben wel wat beters te doen.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Zou je dan de telefoon bij de gemeente moeten registreren zoals een paspoort en dan de huidige telefoonnummers op de hele wereld laten vervallen en dan het IMEI nummer als telefoonnummer moeten gebruiken?
We hebben het vermoedelijk over miljarden telefoon nummers.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Heel vervelend dat het jou overkomt, maar in de praktijk is dit een heel klein probleem wat eigenlijk bijna niemand overkomt. De simpelste oplossing is toch gewoon een nieuw nummer nemen.

nicenemo
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2008 12:29

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door nicenemo »

Providers kunnen er wel wat aan doen. En ik stel mijn provider ook in gebreke.

Rond +/- 2005 heb ik voor prototype software bij een onderzoeksinstituut een telefooncentrale met een zelfgeschreven programma mogen aansturen.(webservice Gratis terugbel functie) groene nummers . Hiervoor is een zakelijk account met gebruikersnaam /wachtwoord nodig.

Centrale "belde" een nummer. In de nummer weergave kun je een willekeurig nummer tonen . De persoon pakt op. Dit is de "beller" . Er wordt vervolgens de gebelde gebeld. Hier verschijnt ook een willekeurig te kiezen nummer in de nummer weergave. Deze pakt op en en de verbinding is tot stand gebracht.

Ik had toen voor de gein even mijn vrouw gebeld en ons eigen nummer getoond.

Onder de nummer zitten identifiers die de werkelijke toestellen identificeren.

De webservice is een commerciële dienst die telecom providers aanbieden . Er moeten rekeningen betaald worden.

Niet kunnen gaat er bij mij niet in .
Ik ben minstens 2x gespoofd . Ik ben dus al bezig mijn provider, een dochteronderneming van KPN aan te pakken.

nicenemo
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 nov 2008 12:29

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door nicenemo »

Dat het een heel klein probleem geacht is en en andere nummers nemen als beste antwoord is gekozen verbaast me.

Telefoonnummer(met SMS of spraak ) worden helaas nog vaak als tweede factor aangeboden bij sommige online diensten. Dit betekent dat je met spoofing je account kwijt bent.

Een ander nummer nemen, dit al je vrienden en zakelijke contacten mededelen en al je online accounts met telefoon als tweede factor aanpassen is erg vervelend. Zakelijk is het ook een kostenpost.

Zie mijn eerdere commentaar over waarom providers er wel wat aan kunnen doen.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Telefoonnummer(met SMS of spraak ) worden helaas nog vaak als tweede factor aangeboden bij sommige online diensten"
Daar ben ik het helemaal mee eens. Er wordt simpelweg van uitgegaan door veel providers dat een internet abonnement voor iedereen het belangrijkste is en dat vast bellen er door sommige klanten als een soort bijproduct word bijgenomen. Wat providers niet schijnen te beseffen is dat voor heel veel mensen, voornamelijk de iets ouderen, vast bellen het belangrijkste is, en dat internet erbij is genomen puur en alleen omdat er steeds meer zaken verplicht via internet gedaan moeten worden, zoals je belastingaangifte. Immers geen eigen internet wil dus zeggen je aangifte laten invullen door een vreemde die dus alle financieele gegevens moet weten.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mobiel nummer Spoofing, wordt steeds erger

Ongelezen bericht door BL2 »

We dwalen af, maar zelf op papier aangifte doen is gewoon mogelijk. Wel wat schrijf- en op- en uitzoekwerk, immers niets is vooraf ingevuld.

Plaats reactie