LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Falco Yellow
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2014 19:38

Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door Falco Yellow »

Ook mijn hoog bejaarde ouders hebben een "welkomsbrief" van Pretium gehad.
zoals vele hebben zij hiervoor niet getekend en toch gaat Pretium porteren.

De aanbieding is allervriendelijkst. Een berekening toont aan dat het inderdaad goedkoper kan zijn dan bij KPN. De bedenktijd van 14 dagen is keurig vermeld. (of het werkt moet nog blijken ;)
Ook zit er een garantie certificaat bij dat suggereert dat als je echt duurder uit bent dan KPN je het verschil terug krijgt.. (yeh..wie gelooft dat)

Het heeft er alle schijn van dat de portatie doorlaten lopen nog wel eens rendabel zou kunnen zijn.
YEP: schijn van. Het is tenslotte een Pretium product, dus er moet een adder onder het gras zitten.

en die adder zit in de uitzonderingsregels van de wetgeving.
als je ergens klant bent, mag je gewoon gebeld worden voor een extra product. Telefonisch instemmen is dan voldoende voor de overeenkomst.
Zie onderstaande link:
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... emarketing

Dus als je eenmaal klant bent kunnen ze heel eenvoudig de rest van het arsenaal aan dubieuze producten en blaadjes aan je slijten.
(zie de vele draadjes op dit en andere fora)

Goedkoop kan je dus duur komen te staan als Pretium Klant.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door dhc »

Tegenwoordig is alleen mondelinge toestemming bij telesales niet meer voldoende. Pretium kan en mag helemaal niks! Bel ze en vertel ze dat, dat enge bedrijf ...

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Falco Yellow schreef: en die adder zit in de uitzonderingsregels van de wetgeving.
als je ergens klant bent, mag je gewoon gebeld worden voor een extra product. Telefonisch instemmen is dan voldoende voor de overeenkomst.
Zie onderstaande link:
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... emarketing
Je doelt waarschijnlijk op de regels:
Het vernieuwen van een overeenkomst. Hebt u bijvoorbeeld een telefoonabonnement? En belt de telecomaanbieder met het aanbod om er een internetbundel bij te nemen? Als u ja zegt op het aanbod sluit u een internetbundel af. En is die overeenkomst dus geldig, ook al hebt u niet getekend.
In de wet staat:
Van deze eis van schriftelijkheid is uitgezonderd de overeenkomst waarin een tussen partijen bestaande overeenkomst wordt verlengd of vernieuwd.

Deze bepaling is in een laat stadium aan de wet toegevoegd. In de nota van wijziging ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 520-8.html ) staat uitgelegd hoe deze bepaling moet worden uitgelegd.

Er is sprake van een vernieuwing van de overeenkomst, als de wijziging in de bepalingen van ondergeschikt belang zijn. Als voorbeeld wordt gegeven het toevoegen van internet aan een mobiel telefoon abonnement. In dit geval is geen schriftelijke bevestiging vereist.

Bij het voorbeeld van toevoegen van televisie en internet aan een vastetelefoon abonnement is de wijziging niet van ondergeschikt belang en moet schriftelijk worden bevestigd.

De tekst op Consuwijzer https://www.consuwijzer.nl/telecom-post ... emarketing is dus niet correct.

Pretium mag niet zomaar allerlei nutteloze en voor bejaarden onbruikbare diensten (zoals de geheime webwinkel Pretium Privilege) toevoegen aan het telefoon-abonnement, zonder om schriftelijke bevestiging te vragen.

Dan moet er wel een instantie (Autoriteit Consument & Markt) zijn, die niet te beroerd is om in te grijpen bij overtreding van de wet.

Falco Yellow
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2014 19:38

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door Falco Yellow »

Goed stuk uitzoekwerk Krik, daar kunnen de lezers en gedupeerden iets mee!
Ik zou haast spijt krijgen dat we de mooie en goedkopere aanbieding van Pretium hebben weten te annuleren. Maar zolang de ACM niet ingrijpt en de rechters de wet te ruim interpreteren kan Pretium je afsluiten als de rekening van de nutteloze diensten en bladen niet betaald.

Dat de ACM niet ingrijpt staat overigens gewoon op hun website:
https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-m ... n-aan-acm/
"Blijkt uit uw klacht dat het bedrijf de wet overtreedt? Dan kan ACM optreden.

Een lekker lakse houding. Daar had "zal" moeten staan. Maar ja, blofte maakt schuld en dan moeten ze werken.

stofzuigertje

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik lees;

Niets gevraagd en nu een aanbod dat als je niet reageerde.....

Dat mag niet, binnen 14 dagen en als ik nu 3 weken vakantie had?

Verder doen kinderen vaak de post maar 1x per maand!

Een ongevraagd aanbod mag deze manier van niet reageren akkoord gaan niet!
Alleen na telefoontje een handtekening vragen maar bij niet reageren kan dit niet!

Als de post verkeerd of niet bezorgd word, wat gezien Post NL zeer goed mogelijk is zitten ze met een contract zonder handtekening.
U mag de rekening weigeren, auto incasso terug halen en bij bank blokkeren en terug gaan naar oude aanbieder.

U hoeft als ze al overgezet zijn niets te betalen, want er is geen getekend contract ontvangen door hun.

Of ze goedkoper of beter zijn doet er niet toe, alleen al de manier van werken zou voor mij voldoende zijn om naar de oude duurdere KPN terug te gaan uit principe en zonder contract is U niet verplicht te betalen.

ventouxp
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2015 10:33

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door ventouxp »

In rekening brengen kosten bij beëindiging abonnement

Pretium rekent bij opzegging 25 euro aan kosten. Dit op grond van hun algemene voorwaarden. Naar aanleiding daarvan had ik onderstaande correspondentie met Pretium met als gevolg dat er niet langer ophefkosten in rekening worden gebracht.


Geachte heer mevrouw,
Onlangs ontving ik bericht dat in verband met de opzegging van het Pretium abonnement (klantnr. XXX) € 25 aan opzegkosten in rekening zullen worden gebracht (factuur nr. XX). De grondslag voor deze kosten liggen kennelijk in artikel 14.10 van de algemene voorwaarden. Ik maak bezwaar tegen het in rekening brengen van deze kosten. Dit om de navolgende redenen:

1. De genoemde bepaling in de algemene voorwaarden is onvoldoende concreet (er wordt geen bedrag genoemd) en is bovendien is aan te merken als onredelijk bezwarend als bedoeld in artikel 6:237 onder i BW.
2. De kosten die aan de opzegging verbonden zouden zijn, zijn niet gespecificeerd;
3. De kosten zijn niet redelijk zijn en ook niet in redelijkheid gemaakt.

Het is daarom dat ik verzoek deze (ten onrechte) in rekening gebrachte te kosten te crediteren.

Ik ga er van uit dat u totdat ik op bovenstaande email/verzoek antwoord heb ontvangen, u geen incassomaatregelen tegen XX zult instellen.

Indien u naar aanleiding van dit bericht vragen of opmerkingen heeft, kunt u mij bereiken op telefoonnummer

Met vriendelijke groet,

Reactie:
Geachte heer XXX

Hierbij refereren wij aan uw e-mail welke wij hebben ontvangen op 29 december 2014, betreffende het vastnetabonnement van mevrouw XXX bij Pretium.

In reactie hierop delen wij u mede dat wij alle openstaande ophefkosten hebben laten vervallen.
Mevrouw XXX is ons dan ook geen betaling meer verschuldigd.

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice:
0900 - 1637 000, maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 18.00 uur, € 0,45 per gesprek. Wij helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

Pretium Klantenservice

Een naam
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2015 15:04

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door Een naam »

Mijn hoogbejaarde vader (86 jaar) had ook een contract bij Pretium. Aangezien ik al een tijdje bij hem inwoon en een ALL-In Glasvezelcontract had afgesloten, heb ik in november 2014 een opzegbrief voor hem geschreven.

Pretium blijft echter geld in rekening brengen en heeft nu een brief gestuurd via GI incassobureau.
Als we niet betalen stapt Pretium naar een gerechtsdeurwaarder.

Als je Pretium probeert te bellen, dan krijg je telkens een doorschakeldienst die niet van Pretium is. Die dienst hoort zeer veel klachten over de telefonische bereikbaarheid van Pretium.
Kennelijk is het verdienmodel van Pretium erop gericht dat ze ook via de helpdesk mensen van hun geld afhelpen door ze in de wacht te zetten.
Onder motto "U bent de eerstvolgende in de wachtrij" word je nooit doorverbonden.

Te zot voor woorden dat een bedrijf in telefoondiensten zelf zo slecht bereikbaar is!

Falco Yellow
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 dec 2014 19:38

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door Falco Yellow »

Heb je de opzegbrief wel aangetekend verzonden? Anders is die uiteraard niet aangekomen.

[kwetsende woorden verwijderd, persoonsgegevens verwijderd] Opzeggen kent hij bijvoorbeeld niet. Opheffen kent hij wel. Alleen als je dat noemt kunnen ze de juiste actie nemen. (Heeft die ooit eens in een T.V. uitzending genoemd.)

Zeer waarschijnlijk weet KrikvdKruk hoever Pretium met zijn dreigementen gaat en hoe te handelen.
Laatst gewijzigd door Radar op 12 mar 2015 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Kwetsende tekst verwijderd, persoonsgegevens verwijderd

KrikvdKruK
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 okt 2007 00:54

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door KrikvdKruK »

Een Naam
Mijn hoogbejaarde vader (86 jaar) had ook een contract bij Pretium. Aangezien ik al een tijdje bij hem inwoon en een ALL-In Glasvezelcontract had afgesloten, heb ik in november 2014 een opzegbrief voor hem geschreven.
Falco Yellow heeft gelijk. Helaas. Gewone opzegbrieven lijken consequent niet bij Pretium aan te komen en van een helpdesk, die gewoon de telefoon opneemt, hebben ze nog nooit gehoord.
Het beste is om alsnog een aangetekende brief met bevestiging ontvangst te sturen, waarmee u de aansluiting opheft. U heeft dan wel te maken met een opzegtermijn van een maand.

Pretium zal u ook nog eens verrassen met 25 euro opheffingskosten. Dat is geen billijk tarief en Pretium kan dat niet waarmaken bij een rechtszaak.

Gerecht Incasso is gewoon Pretium zelf.

U kunt ook een klacht indienen via http://www.klacht.nl/pretium/. Om een "goede" naam te handhaven, gaat Pretium hier meestal wel op in.

Voor meer info zie http://members.home.nl/vd.kraats/pretiu ... eggen.html of
http://herrdoktoroetker.angelfire.com/Telefoongids.pdf situatie 4.

Een naam
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2015 15:04

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door Een naam »

De opzegging was aangetekend verstuurd. Premium maakt inderdaad een verschil tussen opzeggen van het contract en het opheffen van de lijn. Ik ben niet van plan te betalen, ik laat het voorkomen bij de rechter, als Pretium het zover wil laten komen.

Vandaag viel er een tweede brief op de deurmat van Gerecht Incasso. Hierin wordt het standpunt van Pretium uitgelegd. Ze schrijven over een brief die ze in november gestuurd hebben, maar nog altijd heb ik die, ondanks herhaaldelijk verzoek, niet mogen ontvangen. Ik weet dus niet wat daar in staat.

Over afsluitkosten heb ik niets vernomen, ik wacht de dagvaarding wel af, ga niet verder op details in!

In mijn optiek heeft Pretium te weinig om een zaak aan te spannen. Mijn vader heeft altijd zijn rekeningen betaald, staat niet bekend als wanbetaler en is nooit eerder met justitie in aanraking geweest. Dat hij uitgerekend met Pretium een geschil krijgt zegt meer over Pretium, dan over mijn vader!

Deze hele kwestie is ontstaan door de gebrekkige communicatie die Pretium voert, waarbij ze bewust de klanten om de tuin leidt. Als zij mensen goed voorlichten, dan was dit geschil niet ontstaan.
Het is schandelijk hoe Pretium met haar klanten omgaat, ik gun ze geen cent meer en zal er alles aan doen om niet te hoeven betalen! Het lijkt mij goed dat een rechter deze zaak gaat beoordelen.

Ene Caroline, een medewerker van Pretium die mij persoonlijk via dit forum benaderde, bood aan om het probleem op te lossen, maar laat niets meer van haar horen.

Wordt vervolgd!

MementoMori
Berichten: 354
Lid geworden op: 22 apr 2009 02:05

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door MementoMori »

Beste mensen,

Mijn account was onklaar geraakt en het heeft voor de Tros enige tijd gekost om het te repareren :D Ik moet dus enige maanden achterstand inhalen :shock:
Een naam, ik kan je melden dat Gerecht Incasso (zoals KrukvdKruk schrijft is dat Pretium zelf) nog nooit een incassoprocedure is gestart. Je kunt er een nu niet meer aangetekend briefje overheen sturen aan Gercht Incasso met een kopie van je oorspronkelijke opzegbrief erbij met de mededeling dat je je dagvaarding om voor de kantonrechter te verschijnen, met vertrouwen tegemoet ziet :mrgreen: Daarna zul je niets meer van ze horen.

Pretium komt met allerlei schijnconstructies. Zij leveren alleen telefonieabonnementen op een netwerk van KPN. Dat is maar één ding. Opheffen van de aansluiting is er helmaal niet bij als je het abonnement opzegt. De kabel blijft gewoon zitten, alleen doet hij het niet meer 8)

Groetjes,
MementoMori

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Pretium: verdienmodel onder de nieuwe wetgeving

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Gewoon alles storneren en hen verder (na een aangetekende kopie van opzegging met datum zodat je bewijs hebt) negeren. Ze zoeken het maar uit. Iedereen weet dat Pretium de wet aan zijn laars lapt en oudere mensen oplicht. Dit is al zo vaak aan bod geweest.. Welke rechter gaat dan in hun voordeel spreken? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Gesloten