LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Scherm kapot - Garantie?
Scherm kapot - Garantie?
Beste mensen,
Ik heb 1 oktober 2015 een Samsung tablet gekocht bij NazTel. Sinds een tijdje zit er ineens een barstje van 1-2 centimeter op (rest van het scherm is in perfecte staat). Ineens? Ja, heb de tablet niet laten vallen, de omhulzing van de tablet toont geen valsporen of wat dan ook. Ook heb ik altijd een officiele Samsung Book Cover gebruikt.
Heb de tablet aangemeld voor reparatie en kreeg vandaag de mail dat het barstje door de 'experts' als gebruikersschade wordt ondervonden. Optie 1: repareren voor €270. Optie 2: terug laten sturen voor €50. Ik ben het uiteraard hier niet mee eens, gebasseerd op bovengenoemde punten (de rest van de tablet verkeert nog in super perfecte staat, altijd officiele hoes gebruikt).
Hoe kan ik dit aanvechten? Help!!!
Dit stond er namelijk op de website van Radar: "Bedrijven zijn verplicht een gedegen product af te leveren: als je scherm springt omdat je de telefoon iets te hard neerlegt, is dat een fabricagedefect en heb je via deze garantie alsnog recht op een kosteloze reparatie."
Groeten,
Koen
Ik heb 1 oktober 2015 een Samsung tablet gekocht bij NazTel. Sinds een tijdje zit er ineens een barstje van 1-2 centimeter op (rest van het scherm is in perfecte staat). Ineens? Ja, heb de tablet niet laten vallen, de omhulzing van de tablet toont geen valsporen of wat dan ook. Ook heb ik altijd een officiele Samsung Book Cover gebruikt.
Heb de tablet aangemeld voor reparatie en kreeg vandaag de mail dat het barstje door de 'experts' als gebruikersschade wordt ondervonden. Optie 1: repareren voor €270. Optie 2: terug laten sturen voor €50. Ik ben het uiteraard hier niet mee eens, gebasseerd op bovengenoemde punten (de rest van de tablet verkeert nog in super perfecte staat, altijd officiele hoes gebruikt).
Hoe kan ik dit aanvechten? Help!!!
Dit stond er namelijk op de website van Radar: "Bedrijven zijn verplicht een gedegen product af te leveren: als je scherm springt omdat je de telefoon iets te hard neerlegt, is dat een fabricagedefect en heb je via deze garantie alsnog recht op een kosteloze reparatie."
Groeten,
Koen
Re: Scherm kapot - Garantie?
Je zou deze brief kunnen proberen
Geachte heer/mevrouw,
Op 1 oktober 2015 kocht ik bij u een Samsung tablet.
Het product beschikt niet over de eigenschappen die ik er van mocht verwachten, omdat het scherm een barst heeft. De wet stelt dat genoemde gebreken al vermoed waren aanwezig te zijn op moment van aflevering. Dat betekent dat het product gebrekkig is afgeleverd, tenzij u kunt bewijzen dat product zonder gebreken is afgeleverd en de gebreken door toedoen van de koper zijn ontstaan.
Ik verzoek u vriendelijk het product te vervangen. Op grond van de wet heb ik bij een gebrekkig product recht op kosteloos herstel of vervanging. Hieruit mag ik in kiezen, tenzij er een goede reden is waarom dat niet zou mogen.
[Toevoegen als u de koopovereenkomst wil ontbinden na verstrijken reparatietermijn:]
Is kosteloos herstel of vervanging binnen 4 weken niet mogelijk, dan bent u in gebreke en heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Ik retourneer dan het product. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Met vriendelijke groet,
Koen
Geachte heer/mevrouw,
Op 1 oktober 2015 kocht ik bij u een Samsung tablet.
Het product beschikt niet over de eigenschappen die ik er van mocht verwachten, omdat het scherm een barst heeft. De wet stelt dat genoemde gebreken al vermoed waren aanwezig te zijn op moment van aflevering. Dat betekent dat het product gebrekkig is afgeleverd, tenzij u kunt bewijzen dat product zonder gebreken is afgeleverd en de gebreken door toedoen van de koper zijn ontstaan.
Ik verzoek u vriendelijk het product te vervangen. Op grond van de wet heb ik bij een gebrekkig product recht op kosteloos herstel of vervanging. Hieruit mag ik in kiezen, tenzij er een goede reden is waarom dat niet zou mogen.
[Toevoegen als u de koopovereenkomst wil ontbinden na verstrijken reparatietermijn:]
Is kosteloos herstel of vervanging binnen 4 weken niet mogelijk, dan bent u in gebreke en heb ik het recht de koopovereenkomst te ontbinden. Ik retourneer dan het product. Ik verwacht mijn aankoopbedrag dan terstond terug te ontvangen.
Ik verzoek u vriendelijk binnen twee weken schriftelijk te reageren op mijn brief.
Met vriendelijke groet,
Koen
Re: Scherm kapot - Garantie?
Ja probleem is dat reparatie via Samsung verloopt en de tablet bij NazTel is gekocht. Naar wie moet de brief dan? En heeft de brief kans om iets te behalen? Het gaat hier namelijk om fabrieksgarantie.
Re: Scherm kapot - Garantie?
Nee, het gaat niet om fabrieksgarantie! Het gaat om nonconformiteit: het product doet niet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten. Je moet je melden bij de verkoper: NazTel dus.
Re: Scherm kapot - Garantie?
Dan komt het volgende probleempje. Die hebben een FIOD inval gehad.
https://www.thuiswinkel.org/ledenlijst/ ... -naztel-nl
https://www.thuiswinkel.org/ledenlijst/ ... -naztel-nl
Re: Scherm kapot - Garantie?
je hebt de tablet naar samsung gestuurd en niet naar NazTel?
In dat geval heb je weinig andere keuze dan te betalen, samsung heeft jou dit product niet verkocht dat is NazTel. als je gebruik wil maken van garantie had dit der middel van NazTel moeten lopen maar die bestaat niet meer als we alle informatie mogen geloven.
je bent dus helaas over gelaten aan samsung
In dat geval heb je weinig andere keuze dan te betalen, samsung heeft jou dit product niet verkocht dat is NazTel. als je gebruik wil maken van garantie had dit der middel van NazTel moeten lopen maar die bestaat niet meer als we alle informatie mogen geloven.
je bent dus helaas over gelaten aan samsung
Re: Scherm kapot - Garantie?
Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen hoe een scherm van een tablet door een fabricage fout een klein scheurtje kan gaan vertonen. In vrijwel elk geval zal bij fabricagefout het scherm te strak zijn gemonteerd in de behuizing. Het scherm staat dan onder te grote druk en zal over de hele lengte of breedte barsten.
Re: Scherm kapot - Garantie?
Neen, het over de hele lengt/breedte barsten is alleen bij enkelvoudige gespannen oppervlaktes. Kijk maar naar autoruiten, die barsten ook niet ineens helemaal. Zo ook met tabletschermen. Temperatuurverschil kan al zorgen voor een barstje, tijd en/of gebruik doen de rest.olaf79 schreef:Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen hoe een scherm van een tablet door een fabricage fout een klein scheurtje kan gaan vertonen. In vrijwel elk geval zal bij fabricagefout het scherm te strak zijn gemonteerd in de behuizing. Het scherm staat dan onder te grote druk en zal over de hele lengte of breedte barsten.
Re: Scherm kapot - Garantie?
vallen tegen aan stoten neergooien etc zijn de meest voorkomende oorzaken vlg de reparateursigen schreef:Neen, het over de hele lengt/breedte barsten is alleen bij enkelvoudige gespannen oppervlaktes. Kijk maar naar autoruiten, die barsten ook niet ineens helemaal. Zo ook met tabletschermen. Temperatuurverschil kan al zorgen voor een barstje, tijd en/of gebruik doen de rest.olaf79 schreef:Ik kan eigenlijk niet zo goed begrijpen hoe een scherm van een tablet door een fabricage fout een klein scheurtje kan gaan vertonen. In vrijwel elk geval zal bij fabricagefout het scherm te strak zijn gemonteerd in de behuizing. Het scherm staat dan onder te grote druk en zal over de hele lengte of breedte barsten.
Re: Scherm kapot - Garantie?
Maar binnen een half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. En zie dat maar een te bewijzen, een gewezen hoge oppervlaktespanning...
Re: Scherm kapot - Garantie?
ja de verkoper is met de noorderzon verdwenen en de TS heeft hem dus direct naar samsung gestuurd, bewijslast regelgeving gaat hier dus niet helpenigen schreef:Maar binnen een half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. En zie dat maar een te bewijzen, een gewezen hoge oppervlaktespanning...
Re: Scherm kapot - Garantie?
Onwaarschijnlijk dat bij een fabricagefout alleen tablet van de miljoenen dit euvel vertonen. Ik denk eerder dat het gebruikersschade is.igen schreef:Maar binnen een half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. En zie dat maar een te bewijzen, een gewezen hoge oppervlaktespanning...
Re: Scherm kapot - Garantie?
Onwaarschijnlijk, niet onmogelijk.olaf79 schreef:Onwaarschijnlijk dat bij een fabricagefout alleen tablet van de miljoenen dit euvel vertonen. Ik denk eerder dat het gebruikersschade is.igen schreef:Maar binnen een half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. En zie dat maar een te bewijzen, een gewezen hoge oppervlaktespanning...
Re: Scherm kapot - Garantie?
Natuurlijk onmogelijk, ik kan me niet niet voorstellen dat Apple Samsung etc 50.000.000 toestellen fabriceren met kans op een te hoge opp spanningigen schreef:Onwaarschijnlijk, niet onmogelijk.olaf79 schreef:Onwaarschijnlijk dat bij een fabricagefout alleen tablet van de miljoenen dit euvel vertonen. Ik denk eerder dat het gebruikersschade is.igen schreef:Maar binnen een half jaar ligt de bewijslast bij de verkoper. En zie dat maar een te bewijzen, een gewezen hoge oppervlaktespanning...
Re: Scherm kapot - Garantie?
Maar als het ineens om een auto oid gaat, dan kan dat wel volgens jou? Kijk dan eens naar de voorruiten van de Mercedes Sprinter (1e en 2e serie). Massaal geproduceerd, toch hadden er genoeg een te hoge opp spanning. En wat mogelijk is bij de een, is mogelijk bij de ander.