LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
Bakker1966
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2017 19:15

Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Bakker1966 »

Regelmatig worden wij op een vaste telefoon gebeld door een buitenlandsnummer met een persoon die in het Engels zich doet voorkomen als een medewerker van Microsoft. Nu hebben wij een zakelijk account bij Ziggo en willen een blokkade van inkomende gesprekken uit het buitenland. Dit omdat wij wel weten uit met welke landen wij zaken doen.
Deze persoon doet ons voorkomen dat wij een beveiligingsproblemen hebben met Microsoft. Zij bellen meermalen en wij hangen direct op. Op ons hostedbellenaccount zien wij ook diverse ontvangende telefoonnummers die wij niet kunnen plaatsen. In ieder geval staat dat geen 31 voor het nummer. Nu hebben wij bij Ziggo gevraagd of zij inkomende gesprekken uit landen zoals in Afrika, Rusland, of andere landen of gebieden kunnen blokkeren.
Zij zeggen dat zij dit door regelgeving niet kunnen. Dit lijkt mij vreemd. De overheid stimuleerde wel een campagne om internetoplichting te voorkomen maar kunnen niet op verzoek van de houder van het telefoonnummer inkomende gesprekken op landnummer blokkeren. Ik moet tot zelf weten wie mij mag bellen en wie niet?
Als ik via internet een firewall opzet dan kan ik zelf instellen van welke IP-adressen ik geen binnenkomend verkeer wil maar van een telefoonnummer (mag of) kan het niet.
Ik ben wel benieuwd of dit bij anderen ook speelt en of zij eenzelfde behoefte hebben.
Het maakt niet uit of dat wij dit zakelijk of als privé persoon verzoeken. Dit kan iedereen treffen.
Kunnen jullie hier ook eens aandacht aan besteden?
Bij voorbaat dank.
Laatst gewijzigd door Bakker1966 op 29 nov 2017 17:29, 3 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Is het een mobiele telefoon? Ik gebruik zelf namelijk een app genaamd Should I Answer. Je kunt hier zelf dingen instellen en een nummer dat je niet aanstaat direct blokkeren. Nummers die door anderen als negatief zijn aangevinkt worden door de app direct geblokkeerd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door renewouters »

Afrika is geen land....

Daarnaast ook wel typisch om alles gelijk maar als "schurken" te bestempelen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bakker1966 schreef:RNu hebben wij bij Ziggo gevraagd of zij inkomende gesprekken uit landen zoals Afrika, Rusland, of andere schurkenlanden kunnen blokkeren. Zij zeggen dat zij dit door regelgeving niet kunnen.
Er is geen regelgeving die dit verbied, echter heeft Ziggo geen systeem om inkomende oproepen te blokkeren.

Zover ik weet is XS4ALL de enige aanbieder dit wel dergelijke mogelijkheden heeft, hier kun je zelf landcodes blokkeren en zelfs anonieme oproepen waarbij het werkelijke nummer wordt geblokkeerd, dus niet alle anonieme oproepen. Nadeel is wel de persoon die jouw belt weet dat je hem hebt geblokkeerd, hiervan krijgen ze een melding (ook wel logische anders denken ze dat het een storing o.i.d. is).

Moiseule58

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Deze oplichters bellen niet alleen met telefoonnummers uit “ schurkenlanden”. Wij worden de laatste maanden regelmatig gebeld (op de vaste telefoon) met nummers uit België, Duitsland, 020 nummers enz. Mijn provider gaf ook aan dat dit niet te blokkeren valt. En inmiddels gebruiken ze al zoveel nummers dat dit ook niet te doen is.

Bakker1966
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2017 19:15

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Bakker1966 »

Het blijft vreemd dat je de houder van het telefoonnummer niet zelf kan bepalen van wie of waar hij/zij een telefoontje wil ontvangen en van wie/waar niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Met de juiste software kan dit dus wel.

Moiseule58

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Nijogeth schreef:Met de juiste software kan dit dus wel.
Blijft dat ze tig verschillende nummers uit diverse landen, waaronder Nederland, gebruiken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door kweenie »

Bakker1966 schreef:Het blijft vreemd dat je de houder van het telefoonnummer niet zelf kan bepalen van wie of waar hij/zij een telefoontje wil ontvangen en van wie/waar niet.
Je geeft zelf al het voorbeeld van IP adressen die je kunt blokkeren. Daarbij is het ook niet de provider die stopt met het 'doorgeven' van het IP-adres. Dat doe je zelf, met je eigen programmatuur/apparatuur. Met de telefoon is dat niet anders. Je kunt zelf ervoor kiezen om met je eigen apparatuur nummers te blokkeren.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moiseule58 schreef:
Nijogeth schreef:Met de juiste software kan dit dus wel.
Blijft dat ze tig verschillende nummers uit diverse landen, waaronder Nederland, gebruiken.
En elk nummer kun je direct blokkeren. Als je het niet vertrouwt, niet opnemen en dan kun je het blokkeren. Als een nummer als negatief te boek staat, dan komen de telefoontjes vervolgens niet meer binnen.

Moiseule58

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Moiseule58 »

Nijogeth schreef:
Moiseule58 schreef:
Nijogeth schreef:Met de juiste software kan dit dus wel.
Blijft dat ze tig verschillende nummers uit diverse landen, waaronder Nederland, gebruiken.
En elk nummer kun je direct blokkeren. Als je het niet vertrouwt, niet opnemen en dan kun je het blokkeren. Als een nummer als negatief te boek staat, dan komen de telefoontjes vervolgens niet meer binnen.
Je hebt helemaal gelijk, maar bij mij is niets geblokkeerd en toch komen ze steeds weer met andere telefoonnummers uit verschillende landen. Overigens vroeg ik mij af hoe ze aan mijn telefoonnummer komen, omdat dit geheim is. Waarschijnlijk bellen ze “random”. Dat vertelde mijn provider ook: ze bellen meerdere telefoonnummers tegelijk en diegene die het eerst opneemt heeft het “genoegen” met “Microsoft” te spreken. Daarom hoor je soms helemaal niets als je opneemt. Dat maakt het volgens mij zinloos om nummers te blokkeren. Dat helpt even, maar je loopt altijd achter de feiten aan. Ze gebruiken dan gewoon weer een ander nummer.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Had er vandaag 1 aan de lijn. Belde met NL-nummer. Nadat ik opnam met 'Hallo', antwoordde zij met 'Hello Mr. .....'. De naam heb ik niet goed verstaan, maar het was niet de mijne. Ik zeg 'That is not my name, goodbye' en hang op. Direct geblokkeerd en toen er een minuut later weer gebeld werd, werd ie meteen opgehangen door mijn app.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door CB »

Nijogeth schreef:Is het een mobiele telefoon? Ik gebruik zelf namelijk een app genaamd Should I Answer. Je kunt hier zelf dingen instellen en een nummer dat je niet aanstaat direct blokkeren. Nummers die door anderen als negatief zijn aangevinkt worden door de app direct geblokkeerd.
Lees de 1e regel van de posting van TS nog een keer. Wellicht heb je ook een advies voor vaste nummers.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

CB schreef:
Nijogeth schreef:Is het een mobiele telefoon? Ik gebruik zelf namelijk een app genaamd Should I Answer. Je kunt hier zelf dingen instellen en een nummer dat je niet aanstaat direct blokkeren. Nummers die door anderen als negatief zijn aangevinkt worden door de app direct geblokkeerd.
Lees de 1e regel van de posting van TS nog een keer. Wellicht heb je ook een advies voor vaste nummers.
Mijn fout, daar heb ik overheen gelezen. Bij een vaste telefoon zal het waarschijnlijk het beste zijn een nieuwe telefoon te kopen, eentje die het mogelijk maakt nummers te blokkeren. Dat is echter wel even zoeken.

annefslik
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 dec 2017 09:39

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door annefslik »

Goedemorgen !

Vorige week belden zij alweer op maar nu bleef ik Nederlands praten en zei dat ik dit gesprek zou doorprikken met mijn jongere broertje die werkt voor Microsoft in Silicon Valley .

Ondanks dat ik het in Nederlands vertelde hoorde ik een duidelijke Engelse vloek en werd GESCHREEUWD dat ik dat niet moest doen !

Ik vroeg nog of hij zijn moeder ook zou oplichten en toen werd hij helemaal boos .

Ergo : hij verstond wel degelijk Nederlands !!

Dus laat je niet inpakken door die zg. micro idioten EN ga in geen geval in het Engels antwoorden en blijf stug Nederlands praten : over het weer en of ze kinderen hebben en meer van die onzin .

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

Heeft iemand er al aan gedacht om gewoon even aan de beller te melden "Momentje alstublieft" en dan gewoon de hoorn naast het toestel leggen.
Er zijn er die willen graag teruggebeld worden, maar ook die graag willen dat je iets met je pc gaat doen.
Door ze gewoon zelf aan het lijntje te houden is de lol er snel af en sta je op de lijst van niet meer bellen nummers.
Ik heb er geen last meer van in ieder geval.

En wat xs4all betreft, inderdaad kan je zelf in je modem van alles instellen.
Wij hebben eenmaal een probleem gehad waarbij er via ons modem een flink aantal malen naar een buitenlands nummer is gebeld, dat liep op
tot in de bijna € 1000, advies werd gegeven het automatisch afgeschreven bedrag te storneren en het normale bedrag zelf even over te maken,
het onderzoek zou wel enkele maanden in beslag nemen waar het precies is fout gegaan, nooit geen problemen gekregen over dat bedrag.
Daar hebben/hadden onze buren een geheel andere ervaring mee bij ziggo en zitten nu dus .......... inderdaad bij xs4all.
Vervolgens alles gewijzigd in het modem en nummers beginnend met 00 geblokkeerd.
Dat betekent dat ik zelf ook niet meer naar het buiten land kan bellen, maar dat doen wij toch al niet vaak.
Zou dat wel moeten dan heb je in en paar seconden even die blokkade op uit gezet.
Pies of Keek, zou die beroemde voetbal trainer zeggen

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@aad van hoorn.
Nou maar hopen dat er geen kind of zo in het buitenland in de problemen komt.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door CB »

Lady1234 schreef:@aad van hoorn.
Nou maar hopen dat er geen kind of zo in het buitenland in de problemen komt.
Bellen die ook al uit naam van Microsoft?

AndreDierick
Berichten: 107
Lid geworden op: 29 aug 2005 21:30

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door AndreDierick »

Nijogeth schreef:
CB schreef:
Nijogeth schreef:Is het een mobiele telefoon? Ik gebruik zelf namelijk een app genaamd Should I Answer. Je kunt hier zelf dingen instellen en een nummer dat je niet aanstaat direct blokkeren. Nummers die door anderen als negatief zijn aangevinkt worden door de app direct geblokkeerd.
Lees de 1e regel van de posting van TS nog een keer. Wellicht heb je ook een advies voor vaste nummers.
Mijn fout, daar heb ik overheen gelezen. Bij een vaste telefoon zal het waarschijnlijk het beste zijn een nieuwe telefoon te kopen, eentje die het mogelijk maakt nummers te blokkeren. Dat is echter wel even zoeken.
Bol.com (bijvoorbeeld, maar ook Coolblue etc) levert diverse Panasonic toestellen voor het vaste netwerk, waarmee je binnenkomende telefoontjes kunt blokkeren. Daarnaast is ook een beproefde methode om niet meer gebeld te worden: houd ze aan de lijn, doe net of je alle adviezen opvolgt en zeg dan dat het niet lijkt te werken, misschien omdat het een Apple computer is? Of een Android tablet? Bij mij is het al weer een tijdje rustig :)

Ipswich
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:24

Re: Telefoontje uit het buitenland niet te blokkeren

Ongelezen bericht door Ipswich »

Tijdje aan de praat gehouden en bedankt voor hun aangeboden hulp. Gevraagd waar ze het over hadden en toen gezegd dat ik geen computer had. Tuut tuut tuut was het daarna. Bij mij kwam men binnen via een belgisch nummer.

Gesloten