LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
stofzuigertje

Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn LCD TV is na controle met de door Kassa aanbevolen Cresta meter;

Verbruik opgave na meten
TV kijken 180 Watt 163 tot 179 Watt dus prima...
Stand by 2 Watt 19,3 Watt dus 10 x hoger dan opgave.

Een jaar is 365 x20 uur standby = 7300 uur x 18 watt extra dus een
verbruik van 14.000 Watt extra.

Bij een leversduur van 10 jaar x 14 Kwh is dit dus 140 Kwh extra.
Mag dit of kun je een toestel dat extreem veel meer verbruikt zoals deze LCD TV terug geven?

Ik ben na 2 jaar dus te laat maar mag een fabriek lage cijfers opgeven die niet haalbaar zijn?
Dat Auto's ook meestal 10 tot 20 % meer verbruiken weet ik maar dit is dus in dit geval maar liefst 1000% extra.

Ik koop graag een zuinig apparaat maar als de opgave niet klopt, wat moet ik dan?

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Op zich heel lullig. Maar de huidige gemiddelde prijs voor 1 Kwh is € 0,26 ?

140 x € 0,26 = € 36,40

Dit komt neer op € 3,64 per jaar.
Terug geven is geen optie ben ik bang

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik koop graag een zuinig apparaat maar als de opgave niet klopt, wat moet ik dan?
Geen tv meer kopen en aanzetten! :wink:
Mijn LCD TV is na controle met de door Kassa aanbevolen Cresta meter;
Klopt die meter wel?
Als die meter een afwijking heeft, is de meting ook niet meer betrouwbaar.

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De test;
Spaarlampen 11 watt...

Ik meet tussen de 10,7 en 13,1 Watt...

9 en 15 watt hetzelfde verhaal..

Maar het kijk verbruik klopte vrij redelijk zoals U kon lezen.
Alleen Stand by is 10X hoger!

Een 3 watt spaarlamp bleek maar 3,1 watt gemeten dus fouten bij lagere wattage is nihil.

Het gaat me niet om 10 of 20 % afwijking wat bij mijn auto ook normaal is maar als ik zie;
81 CM LCD TV;

Samsung 180 Watt kijken 2 Watt standby. (2 jaar oud model)
Toshiba 120 Watt kijken 0,7 Watt Standby (model 2009)

Dan zou ik gezien de huidige prijzen voor deze HD Ready liever de Samsung voor €349,- dan de Toshiba van €398,- kopen....
Want ik heb geen garantie dat ik die meerprijs van € 49,- ooit terug verdien!

Naast mijn meter (€9,95) is een verschil toegestaan maar hoeveel?

Als ik BCC mag geloven gebruikt mijn oude koelkast €80,- per jaar en die nieuwe iets grotere maar €36,-
Dus ik verdien dus €44,- op het weggooien van goedwerkende kast?
Na 7 jaar dus gratis nieuwe koelkast???

Ik zie dat de wanden geen 23 maar 27 mm dik zijn en de rest is zelfde..
Klopt het dat de oude C klasse zuiniger is dan deze A zonder + of is het een leuk verkoop verhaal?
Volgens mij hebben beide piepschuim er tussen en 4 mm is wel erg weinig voor zoveel besparen?

Daarom mijn vraag, mag ik als een apparaat minder zuinig is dan ze duidelijk in reclame aangeven deze binnen week terug brengen?
In de winkel kan ik niet meten want die staan uit, en moeten eerst koud worden!

Dus mag ik deze terug sturen of niet?
En welke marge moet ik dan nemen omdat mijn keuken en gebruik iets
anders is dan bij testen.
Ik wil dat als ik extra betaal voor zuiniger dit ook krijgen en de A+ en A++ zijn nog duurder en dan wil ik wel zekerheid dat dit ook werkelijk beter is!

Dus BBCS, ik wil niet jou na een week met apparaat opzadelen maar hoe betrouwbaar is de info van de fabriek.
Niet U als monteur/handelaar maar de fabriek moet dit kunnen waar maken, en bepaalde A keurmerk merken zullen dan door de mand vallen!

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Als ik BCC mag geloven gebruikt mijn oude koelkast €80,- per jaar
BCC verzint die kosten niet zelf, dit wordt voor hun gedaan door Milieu Centraal.
Ik zie dat de wanden geen 23 maar 27 mm dik zijn en de rest is zelfde..
Isolatie is niet het enige factor wat betreft het stroomverbruik. De rest is vast niet hetzelfde.

Klopt het dat de oude C klasse zuiniger is dan deze A zonder + of is het een leuk verkoop verhaal?
Als hij kleiner is kan dat kloppen. De lettercoderingen/energieklasses zijn gerelateerd aan de inhoud.
Daarom mijn vraag, mag ik als een apparaat minder zuinig is dan ze duidelijk in reclame aangeven deze binnen week terug brengen?
Dat was je vraag niet, je vraag ging over een TV van 2 jaar oud.
Binnen een week lijkt me geen probleem als het ding niet conform is. Simpel voorbeeld, als ik een kleuren TV koop en hij blijkt zwart wit te zijn gaat hij echt wel terug !
fabriek moet dit kunnen waar maken, en bepaalde A keurmerk merken zullen dan door de mand vallen!
Dat zal je tegenvallen, er wordt streng gecontroleerd door de ECD en de boetes zijn echt enorm.[/url]

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Ouwe Aap,

Het ging mij niet om deze TV of Koelkast maar noemde dit als voorbeeld.

Ik koop regelmatig stroom vreters en steeds iets anders en wat moet ik doen als de opgave en werkelijkheid enorm verschillen...

Bij een auto is 10 tot 30 % hoger ook normaal dus waar moet ik hier de grens leggen?

Ik wil dus eigenlijk voor elk product, hoeveel mag het afwijken van de opgave of moeten we per product andere normen maken?

eventueel is een programma voor Tros Radar op TV van sterk afwijkende apparaten die duurder zijn dan opgegeven zoals vorig jaar ook enkele auto's een leuke uitzending!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door 16again »

Een 3 watt spaarlamp bleek maar 3,1 watt gemeten dus fouten bij lagere wattage is nihil.
Klopt de meting ook zo goed als de belasting niet zuiver ohms is, maar bijvoorbeeld vrijwel geheel capacitief?
Er loopt dan wel stroom, echter die is fors uit fase met de spanning, waardoor opgenomen vermogen fors lager uitvalt dan simpelweg het product van spanning en stroom.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door queenfan »

WTF, als je tv te veel gebruikt doe hem dan uit, verkoop hemen ga foto's kijken.

Dit soort geneuzel wordt ik zo moe van.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Re; BBCS:
Klopt die meter wel?
Als die meter een afwijking heeft, is de meting ook niet meer betrouwbaar
Zelf heb ik ook zo'n Cresta meter, en ik ben er achter gekomen dat bij ons thuis de voltage betrekkelijk laag is,

Gem 212 Volt, bij flinke belasting op de groep loopt de voltage terug naar 200 Volt,

Het opgegeven wattage van het apparaat valt dan ook altijd lager uit in de praktijk,

Bij de familie in een nieuwbouwwijk kreeg ik met dezelfde meter een voltage van 225 Volt, toen werden de meetresultaten een stuk realistischer bij het opgegeven wattage op de geteste apparaten,

Check dus ook de voltage die de meter meet,

Zeer waarschijnlijk is een schakelaar tussen de 230V de beste methode om stand-by sluipverbruik tegen te gaan,


Vriendelijke groeten,

Ulbe.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

@Ulbe

Ben je een beetje handig met electra?

Wat je zou kunnen doen (en alleen als je deskundig genoeg bent!!!) is de kap van de groepenkast eraf te halen en de spanning meten op de draden die vanuit de energiemeter komt.

Als die wel 225V/230V is, dan deugd de installatie niet en dan is er snel ingrijpen noodzakelijk.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door 16again »

Gem 212 Volt, bij flinke belasting op de groep loopt de voltage terug naar 200 Volt,
Topicstarter heeft het over 10x hoger standby verbruik, dit kan nooit afkomstig zijn van 10% lagere netspanning
Het opgegeven wattage van het apparaat valt dan ook altijd lager uit in de praktijk
Dat geldt misschien voor een aangesloten gloeilamp op de lagere spanning, in veel electrische apparatuur zit een geschakelde voeding, die pakt door interne regelingen gewoon het vermogen dat ie altijd nodig heeft

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de eerste instantie doet dit denken aan non-conformiteit. Met andere woorden je hebt dan recht op kosteloos herstel / vervanging en schade vergoeding. Is dit onmogelijk dan moet je waarschijnlijk moet je genoegen nemen met een schade vergoeding: zeg tien keer de vergoeding voor een jaar.
Ik ben na 2 jaar dus te laat
Zeker niet. Je hebt het nu pas ontdekt, dus nu is het zaak om dit bij de verkoper te melden.

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Geachte forum leden,

Ik doe deze oproep om Uw gemeten apparaat die meer dan 30% hoger als opgave te vinden voor een Radar uitzending en mezelf als gierige Nederlander!

Feiten; 224 tot 229 Volt gemeten.
Volt = Ampere x Weerstand dus kan invloed hebben, ik reken hiervoor 10%

Cresta; Bij Kassa leuk getest maar ik reken ook voor deze 10% marge!

Apparaat, je kunt een slechte krijgen die ook 10% meer gebruikt.
Dus alleen die meer dan 30 Hoger verbruik hebben zoek ik.

Test koelkasten;
In winkel warme kasten met open deuren getest,
dit waren 4 bekende merken en steeds een grote en kleine, maar.....
De metingen van de motor, die meestal even groot zijn..
Minder dan 27% verschil tussen deze 8.
De kleine tafel en de grote dubbele koelvries gebruiken zelfs hetzelfde!
Dus hier zit het vermoedelijk in afdichting en isolatie, want de opgave van deze was sterk wisselend.
Dus een 24 uurs meting en niet of nauwelijks deur openen is dan van belang!

Spaarlamen;
De 9 Watt van 5 merken getest (nieuwe lampen, oude geven minder licht) en dan zowel stroom als lichtsterkte (foto camera meter) en dan zie je dat die meer dan 9 Watt gebruiken ook meer licht geven en die minder verbruikte ook minder licht.. dus het is daar ongeveer 9 Watt...
ik meet tussen de 8,2 en 10,7 Watt!

Een set van 10 lampen, 5x 9 en 5x 11 watt zat tussen de lampen onderling minder dan 0,1 Watt verschil!
Dus verschil per merk is groter dan per lamp in mijn geval.
Dus meld Uw apparaat dat veel afwijking van fabrieksopgave gaf en we zullen wel zien of er voldoende voor een uitzending is
Laatst gewijzigd door stofzuigertje op 18 aug 2009 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door BBCS »

Ik vind dat na 2 jaar terug brengen wel erg laat.
Als heel Nederland dit zou doen en Samsung heeft meerdere van deze verkocht en ik heb nu inmiddels 18 toestellen gemeten en Samsung was de hoogste afwijking... LG 2e plaats met maar 8Watt Standby.
Terugbrengen is zowiezo geen optie, omdat je dan de winkelier benadeeld terwijl die er niks aan kan doen.

Dan zou er een regeling moeten komen waarbij de fabrikanten verplicht worden om de consument dan oftewel schadeloos te stellen of dat de fabrikant verplicht is om het product terug te nemen.

Als je de winkelier belast om het product terug te laten nemen, betekent dat de grote ketens het wel kunnen, maar dat je daarmee gelijk de kleine ondernemer een faillissement in jaagd, en dat kan nooit de bedoeling zijn, omdat die er niks aan dan doen dat de fabrikanten verkeerde gegevens verstrekken.

Alleen die degene die over de schreef gaan moeten op de blaren zitten, andere niet.

Maarja, maar dat mag volgens de "consumentenbelangenorganisaties" niet gezegd worden. In hun ogen deugd de winkelier niet als de fabrikant over de schreef gaat.

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

BBCS,

Ik wil jou bekende probleem ook meenemen, en zeker niet vergeten, je verkoopt en kan niet het verbruik weten zonder te meten...

Maar als je straks duurdere dan Samsung kunt verkopen omdat naast hogere prijzen ook meestal Hogere Marge op Philips en Sony zit dan Samsung....

Dus naast aanschaf zouden ze ook de vermoedelijk levenduur gebruikskosten mee kunnen tellen dus bij 10 jaar verbruik van gemiddelde Nederlander + aanschaf zie je welke echt goedkoper is!

Samsung 32" LCD 2007; 180 / 2 watt opgave.
Toshiba 32"LCD 2009; 134 /0,4 watt opgave...
Dit is 2x HDready dus vergelijkbare toestellen.

Het thans gemeten verbruik is dus nog groter verschil en over 10 jaren zou ik die meerprijs van Toshiba moeiteloos terug verdienen!
Dit is mijn persoonlijke voorbeeld en elk toestal kan iets afwijken maar weten wat het gaat kosten.

Wat denk je van Wasdrogers?
Nog extremere verbruik verschillen mogelijk en stroom is vaak hoger dan aanschafprijs!
Ik heb deze niet getest want ik heb gratis lijnen op zolder!

Ik ben er dus niet voor BBCS in problemen te brengen maar een schade claim voor de fabriek die alle consumenten bij misleiding moet vergoeden.
Apparaten zijn gewoon goed, en ik vind 2e hands verkopen of vernietiging onzin, het gaat mij om eerlijke info!
Zo belonen we zuinige en eerlijke fabrieken die voor lopen!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door jor »

Het 32 inch Full HD toestel van Samsung die ik kocht in 2009 gebruikt toch wat minder dan een 2007 model.

Hier het gebruik van de Samsung LE32B650 Full HD.
Stroomverbruik in W 130
Stroomverbruik standby in W 0.29

In Eco-stand nog minder....
Energie
• Operationeel Energieverbruik: 90W
• Stand-by Energieverbruik: minder dan 0,3W
Dus hoe nieuwer, hoe lager het gebruik.

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Jor.

Bedankt maar heb je ook een meter gepakt en gecontroleerd?
Ik vind dit prima cijfers... maar ik vraag me af of dit klopt.
Dus niet de opgegeven maar werkelijk verbruik, daar protesteerde ik tegen!

Ik koop dus niet deze Samsung zonder te meten omdat ze in 2007 de boel belazerden.
Dus als je een meter hebt of vrienden, ik wil naast de opgave dus ook gemeten verbruik graag weten...

Dus in Uw geval niet 2x maar 4x meten AUB...
Het gaat dus niet om de opgave maar de verschillen tussen opgave fabriek en werkelijk verbruik!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door jor »

Zelf heb ik het niet nagemeten. Mijn schoonzoon heeft precies hetzelfde toestel (SamsungLE32B650T2P) en hij deed dat wel.Hij kwam bij het normale gebruik zelfs iets lager uit, maar het stand-by gebruik was een een klein beetje hoger.
Al met al gebruiken de nieuwere LCD Tv's minder stroom dan de toestellen van 1 of meer jaar oud.

Hier de link naar de gegevens..

http://www.samsung.com/nl/consumer/deta ... fullspec=F


[/quote]

stofzuigertje

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Jor,

Bedankt, dus we moeten mensen gaan waarschuwen voor de voordelige aanbieding want die zou dan duurder kunnen worden over 10 jaar dan dit iets duurdere nieuwe model?

Ik vond online een meerprijs van €90,- dus wel flink duurder als je die zelfde zwarte vlakken met nauwelijks zichtbare verschillen ziet.

Dus in de winkel is zonder de werkelijke gebruiksopgave niet te zien welke je moet kopen!

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Mag ik TV terug brengen als deze meer verbruikt?

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 18 Aug 2009 13:45 door stofzuigertje
@ Jor,

Bedankt, dus we moeten mensen gaan waarschuwen voor de voordelige aanbieding
Je ziet heel vaak dat de goedkopere modellen een relatief hoger energie-gebruik hebben, dat klopt. Ik kijk tegenwoordig EERST naar het energiegebruik van bv een ijskast/wasmachine/droger/LCD Tv want het verschilt vaak veel en nu goedkoper kan betekenen dat je die lagere prijs weer kwijt bent door een hogere energie-rek.

Gesloten