Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:
08 mar 2023 17:58
Maar goed, aan de andere kant. Als je van mening bent dat de tekortkoming leidt tot een directe in verzuim, dat niet recht getrokken kan worden door na de 13 maanden nog extra te leveren, dan is je schade dus NIET 15,99 euro, maar 3(?) weken van de 13 maanden (± 7 euro).
Het gaat hier om blijvende onmogelijkheid tot nakoming. Waar lees jij dat het mogelijk is om voor drie weken een abonnement af te nemen?
Artikel 6:74 BW
1. Iedere tekortkoming in de nakoming van een verbintenis verplicht de schuldenaar de schade die de schuldeiser daardoor lijdt te vergoeden, tenzij de tekortkoming de schuldenaar niet kan worden toegerekend.
2. Voor zover nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is, vindt lid 1 slechts toepassing met inachtneming van hetgeen is bepaald in de tweede paragraaf betreffende het verzuim van de schuldenaar.

Artikel 6:81 BW
De schuldenaar is in verzuim gedurende de tijd dat de prestatie uitblijft nadat zij opeisbaar is geworden en aan de eisen van de artikelen 82 en 83 is voldaan, behalve voor zover de vertraging hem niet kan worden toegerekend of nakoming reeds blijvend onmogelijk is.

Artikel 6:265 BW
1. Iedere tekortkoming van een partij in de nakoming van een van haar verbintenissen geeft aan de wederpartij de bevoegdheid om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, tenzij de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt.
2. Voor zover nakoming niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, ontstaat de bevoegdheid tot ontbinding pas, wanneer de schuldenaar in verzuim is.

HR 4 februari 2000, ECLI:NL:HR:2000:AA4732, r.o. 3.6
Wanneer evenwel de schuldenaar die ondeugdelijk heeft gepresteerd, nog de gelegenheid heeft alsnog deugdelijk na te komen, bestaat de mogelijkheid dat de schuldeiser ten gevolge van het gebrek in de aanvankelijk geleverde prestatie schade heeft geleden die hij niet zou hebben geleden indien aanstonds deugdelijk was gepresteerd, en die niet door de vervangende prestatie wordt weggenomen. In zoverre is de tekortkoming dan niet voor herstel vatbaar en is de nakoming blijvend onmogelijk in de zin van art. 6:74 en art. 6:81.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

Die wetsartikelen ken ik wel. Dat zit goed. Het gaat er om of er sprake is van blijvende onmogelijkheid tot nakoming. Daar zitten mijn twijfels.

Maar mocht nakoming blijvend onmogelijk zijn, dan doet het er niet toe of je nog een abonnement voor 3 weken kan afnemen of voor een maand, want nakoming is toch onmogelijk. Je schade is dan 3 weken van de betaalde 132 euro voor 13 maanden.

Het is kiezen of delen dus. En Viaplay zou er verstandig aan doen om klanten pro-actief de keus te bieden: 7,99 euro retour of een voucher voor 15,99 euro.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door alfatrion »

k2p schreef:
08 mar 2023 19:15
Die wetsartikelen ken ik wel. Dat zit goed. Het gaat er om of er sprake is van blijvende onmogelijkheid tot nakoming. Daar zitten mijn twijfels.
Dat komt omdat jij de periode niet meeneemt waarbinnen Viapay moet leveren.
k2p schreef:
08 mar 2023 19:15
Maar mocht nakoming blijvend onmogelijk zijn, dan doet het er niet toe of je nog een abonnement voor 3 weken kan afnemen of voor een maand, want nakoming is toch onmogelijk.
Dan kan er dus in ieder geval ontbonden worden voor de periode waarin ze niet leverden. Bij drie weken is dat 3/(52.2 * 13/12) * 132 euro.
k2p schreef:
08 mar 2023 19:15
Je schade is dan 3 weken van de betaalde 132 euro voor 13 maanden.
Je miskent hier wat een schadevergoeding is en hoe schade wordt begroot. Ontbinding is je krijgt (een deel van) je geld terug. Schadevergoeding is we maken je heel. De begroting gebeurt door twee situatie met elkaar te vergelijken. De werkelijke situatie, waar in TS x dagen geen gebruik kon maken van de dienst. En de hypotetische situatie, waarin TS 13 maanden gebruik kon maken van het abonnement. Die x dagen mag TS (elders) aanschaffen en de kosten daarvan zijn te verhalen. Als TS geen x dagen kan aanschaffen, maar wel x+1 dagen dan moet de volledige kosten daarvan worden vergoed.

pushingpenguin
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2023 16:31

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door pushingpenguin »

Kan iemand mij vertellen of de volgende werkwijze van viaplay legaal is?

Ik had een jaarcontract dat zover ik weet per 28 februari dit jaar afliep. In januari kreeg ik een mail dat ik per 1 maart automatisch naar een veel duurder maandcontract zou worden omgezet

Ik kon echter vanaf - let op vanaf - 2 februari dit weer omzetten naar een jaarcontract. Dat ging dan wel per 1 april in waardoor ze mij dwongen de maand maart tegen het hoogste tarief ad 15,99 te betalen anders sloten ze me voor die maand af.

Waarom kan ik dat jaarcontract niet gewoon aansluitend krijgen?

Ik ben groot F1 fan en heb die maand betaald. Heb wel al driemaal protest aangetekend en hen daar al vele malen aan herinnerd. Ze weigeren concreet te reageren.

Plaats reactie