Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

k2p schreef:
08 mar 2023 09:18
ZeerPrivé schreef:
08 mar 2023 09:13
k2p schreef:
08 mar 2023 09:09
@Radar Dit lijkt me iets voor de redactie. Er wordt een maand niet geleverd, en als je een vergoeding wilt, moet je een nieuw abonnement sluiten. Dit mag natuurlijk niet.
Onzin. Die 10 euro kun je terug vragen, zonder daarvoor een nieuw abonnement af te sluiten.
Als jij dat zegt... Ik reageer alleen op wat @StevieNL81 zei, en waar @Rene82 kennelijk op reageerde.
@StevieNL81 zit er wel vaker naast. Iets met klok en klepel. Lees dit even https://www.totaaltv.nl/nieuws/viaplay- ... ce-vragen/

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

In dat artikel lees ik juist dat Viaplay er nog op andere manieren onderuit probeert te komen. En dat de consument voet bij stuk moet houden.

Ik zoek net op, en zie dat een maand Viaplay 15,99 euro kost. Dus een tientje dekt eigenlijk de schade niet.

En ja, het kan goedkoper per maand als je een jaarabonnement neemt, maar waarom zou je een nieuw jaar moeten aangaan als je alleen nog even die serie wilt afkijken?
En nee, pro rato kijken naar de paar weken die je mist en dan een tientje uitrekenen slaat nergens op. Viaplay moet of de overeenkomst afmaken, of de schade vergoeden, welke op zijn goedkoopst een losse maand extra is.

Ik vind dit nog steeds wel wat voor de redactie.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

k2p schreef:
08 mar 2023 09:55
In dat artikel lees ik juist dat Viaplay er nog op andere manieren onderuit probeert te komen. En dat de consument voet bij stuk moet houden.

Ik zoek net op, en zie dat een maand Viaplay 15,99 euro kost. Dus een tientje dekt eigenlijk de schade niet.

En ja, het kan goedkoper per maand als je een jaarabonnement neemt, maar waarom zou je een nieuw jaar moeten aangaan als je alleen nog even die serie wilt afkijken?
En nee, pro rato kijken naar de paar weken die je mist en dan een tientje uitrekenen slaat nergens op. Viaplay moet of de overeenkomst afmaken, of de schade vergoeden, welke op zijn goedkoopst een losse maand extra is.

Ik vind dit nog steeds wel wat voor de redactie.
Die 10 euro is een verrekening van het een jaar geleden betaalde abonnement voor, als ik me niet vergis, 99,- euro voor 13 maanden. Als het afkijken van een serie echt zo belangrijk is voor iemand (kan me er persoonlijk niets bij voorstellen), zal hij er 5,99 euro voor over moeten hebben.

Maar goed, als Radar er wel iets in ziet vanwege programmavulling, kunnen ze het item oppikken.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dat is natuurlijk niet juist. De schade van het eerder eenzijdig stoppen van viaplay is voor de consument 15,99 en niet 10 euro.

Rene82
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2016 16:39

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door Rene82 »

Ik twijfel nog wat ik terug ga krijgen, in de chat zei de medewerker dat ik €10 terug zou ontvangen maar als antwoord op mijn email zeiden ze:

"Ik mag u een voucher aanbieden"

Dat klinkt dan toch weer alsof ik weer een abonnement moet afsluiten en dan €10 korting krijg. Ik heb om opheldering gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een voucher is een bon en dan moet je inderdaad later nog iets afsluiten. Je hebt recht op één maand of € 15,99 contant. Maar hat kan zomaar zijn dat je daar veel moeite voor moet doen om het te krijgen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Rene82 schreef:
08 mar 2023 12:52
Ik twijfel nog wat ik terug ga krijgen, in de chat zei de medewerker dat ik €10 terug zou ontvangen maar als antwoord op mijn email zeiden ze:

"Ik mag u een voucher aanbieden"

Dat klinkt dan toch weer alsof ik weer een abonnement moet afsluiten en dan €10 korting krijg. Ik heb om opheldering gevraagd maar nog geen antwoord ontvangen.
Niet accepteren. Wat een vervelend bedrijf. De toezegging van VP is 10 euro terug. (Of dat eigenlijk 16 euro moet zijn, laat ik even buiten beschouwing.) Quote: 'Viaplay stelt wel dat de terugbetaling vanwege de drukte enige werkdagen kan duren.'

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

alfatrion schreef:
08 mar 2023 13:08
Een voucher is een bon en dan moet je inderdaad later nog iets afsluiten. Je hebt recht op één maand of € 15,99 contant. Maar hat kan zomaar zijn dat je daar veel moeite voor moet doen om het te krijgen.
Ik zou wel kunnen zien hoe een voucher ook oké kan zijn. Als het maar 15,99 is, zodat je met die voucher nog een maand kan afnemen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een voucher betekent gedwongen winkelnering. TS heeft reeds een nieuw abonnement afgesloten en heeft geen verplichting om daarna de dienst ook nog af te nemen.

Rene82
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 aug 2016 16:39

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door Rene82 »

Ik heb ondertussen weer contact met ze gehad via de chat. Ze waren inderdaad begonnen met het uitdelen van vouchers voor een extra maand ViaPlay. Maar omdat mij al was toegezegd dat ik €10 terug zou krijgen zou ze dat gelijk aanpassen. Ik heb nu een email gekregen waarin staat dat ik binnen enkele dagen daadwerkelijk 10 euro terug krijg.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

alfatrion schreef:
08 mar 2023 14:31
Een voucher betekent gedwongen winkelnering. TS heeft reeds een nieuw abonnement afgesloten en heeft geen verplichting om daarna de dienst ook nog af te nemen.
Een voucher kan ik in dit geval zien als alsnog nakomen van de overeenkomst.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Een voucher is feitelijk geen nakomen van de overeenkomst, maar een compensatiemaatregel voor niet nakomen van de overeenkomst.

2. Als iemand tot en met 31 maart 2023 klant zou zijn en op 1 maart 2023 geen toegang meer heeft, dan is onmogelijk om de overeenkomst alsnog na te komen, omdat je de klant niet met terugwerkende kracht op 1 maart 2023 toegang kan geven.

3. Ik vermoed dat ze het behandelen als een ontbinding. Als ik een overeenkomst sluit voor de levering van iedere maand een mok, voor de duur van 13 maanden, tegen betaling van € 13,-, en ze maar twaalf mokken leveren, en ik dan € 1,- terugkrijgt. Dan kan ik met die € 1,- niet een mok kopen die vanwege de inflatie nu € 1,15 kost.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door Moneyman »

k2p schreef:
08 mar 2023 14:20
Ik zou wel kunnen zien hoe een voucher ook oké kan zijn. Als het maar 15,99 is, zodat je met die voucher nog een maand kan afnemen.
In een geval als dit, waarin sprake is van wanprestatie, is een voucher alleen oké als de benadeelde daarmee akkoord gaat. In geval van een bestendige relatie kan dat een logische, makkelijke keuze zijn. In een geval als dit, waarbij er helemaal geen sprake is van die bestendige relatie, is die voucher feitelijk waardeloos.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

Moneyman schreef:
08 mar 2023 14:57
k2p schreef:
08 mar 2023 14:20
Ik zou wel kunnen zien hoe een voucher ook oké kan zijn. Als het maar 15,99 is, zodat je met die voucher nog een maand kan afnemen.
In een geval als dit, waarin sprake is van wanprestatie, is een voucher alleen oké als de benadeelde daarmee akkoord gaat. In geval van een bestendige relatie kan dat een logische, makkelijke keuze zijn. In een geval als dit, waarbij er helemaal geen sprake is van die bestendige relatie, is die voucher feitelijk waardeloos.
Mijn opvatting is als volgt: je hebt als consument recht op nakoming van de overeenkomst. De aanbieder heeft ook het recht om zijn fout te herstellen. Door middel van een voucher (moet wel minstens 15,99 euro zijn) wordt de fout hersteld, omdat de consument daarmee alsnog de nakoming van de overeenkomst kan krijgen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ja, die opvatting was me al duidelijk. Alleen is het natuurlijk niet zo dat bij wanprestatie herstel de enige (en/of logische) oplossing is. Het "recht op herstel" zoals jij dat beschrijft, bestaat niet.

In dit geval is herstel feitelijk al niet eens mogelijk: het is immers onmogelijk om TS alsnog met terugwerkende kracht toegang te geven. Het aanbieden van een andere maand toegang is dus op zichzelf al geeneens herstel, maar ook al compensatie.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

Ik zeg niet dat ik het zeker weet. Maar mijn gevoel zegt me dat het kan. (Daar koop je verder niks voor.)
Je stuurt een ingebrekestelling, en dan kan Viaplay het nog proberen recht te zetten.
Een ingebrekestelling hoeft niet altijd, bijvoorbeeld als een dienst aan een termijn gebonden is. (Dan is de dienstverlener gelijk in verzuim en dus af.)
Maar als bijvoorbeeld mijn internet het een paar dagen niet doet, kan ik ook niet gelijk van mijn overeenkomst af. Dus ergens zit er een grijs gebied.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door Moneyman »

O, zeker hoor. Het kán absoluut. Alleen hoeft de consument het niet te accepteren, die mag gewoon zijn geld terug eisen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je moet goed voor ogen houden wat de overeenkomst inhoudt. In het geval van Viaplay is dat het ter beschikking stellen van een dienst in een bepaalde periode. Viaplay heeft de dienst niet gedurende deze volledige periode ter beschikking gesteld.

Viaplay zou leveren van (bijvoorbeeld) 1 februari 2022 tot en met 31 maart 2023. Viaplay stopt op 1 maart 2023 met leveren. Viaplay kan wel per 9 tot en met 31 maart 2023 weer leveren, maar niet alsnog leveren in de periode van 1 tot en met 8 maart 2023.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door k2p »

Ik blijf dat wel erg zwart wit vinden. Voor mijn internet betaal ik overigens ook per maand. Zoals hier vaker wordt gezegd, ik zou er niet voor procederen, als ik een voucher kreeg van 15,99 euro.

Maar goed, aan de andere kant. Als je van mening bent dat de tekortkoming leidt tot een directe in verzuim, dat niet recht getrokken kan worden door na de 13 maanden nog extra te leveren, dan is je schade dus NIET 15,99 euro, maar 3(?) weken van de 13 maanden (± 7 euro).

PCStitch
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:51

Re: Viaplay stopt jaarabonnement te vroeg

Ongelezen bericht door PCStitch »

JohnP64 schreef:
06 mar 2023 08:15
Ik heb vorig jaar op 23 februari 2022 een jaarabonnement + één maand extra op Viaplay afgesloten. Zowel in de bevestiging als in mijn account stond ook een einddatum van mijn jaarabonnement zijnde: 23 maart 2023.
Echter, op 1 maart jl. kreeg ik een kort mailtje van Viaplay met de mededeling dat mijn account per direct was geannuleerd. Ik kon ook nergens meer bij. De enige keuze die ik had was om het abonnement te reactiveren door mijzelf opnieuw aan te melden, met als gevolg dat dit nieuwe abonnement ook op de datum van aanmelden inging en ik dus 3 weken van een lopend abonnement gewoon kwijt ben.
Kortom, ik wordt zomaar 'bestolen' van een nog lopend abonnement. Contact leggen met de klantenservice van Viaplay is zoals gewoonlijk een crime.
Kan dit zomaar????
Ik heb dit ook gehad. Mijn contract liep tot 28 maart 2023.

Ze hadden een leuke nieuwe aanbieding die ik voor 28 februari af moest sluiten, echter kon ik de aanbieding niet vinden zodra ik ingelogd was op mijn account. Dus: nieuw account gemaakt op ander mailadres en de aanbieding afgesloten.

Mijn zoon kon zo nog mooi even op mijn oude account kijken tot 28 maart dacht ik. Helaas kreeg ik ook gewoon uit het niets bericht dat mijn account per direct was geannuleerd.

Plaats reactie