As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Floeppie
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 okt 2023 15:18

As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Floeppie »

In juni is onze vader overleden, en gecremeerd. In eerste instantie hadden we doorgegeven dat de as bij crematorium uitgestrooid zou worden zonder iemand erbij ( dit was wens van vader).
Wij kinderen voelden ons daar niet goed bij, en hebben contact met Dela opgenomen. Dit kon veranderd worden en waren ruim op tijd daarvoor. We hebben een afspraak gemaakt en een tijd afgesproken om de as op te halen. Zijn onderweg naar crematorium en worden gebeld. We hebben een fout gemaakt, zijn vergeten het door te geven en de as is 2 weken geleden uitgestrooid. Het voelt of je je vader voor de 2e keer verliest.

Zijn er mensen die ook zoiets hebben meegemaakt? En hoe is het afgehandeld?

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nee, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Alle asbestemmingen zijn geheel volgens afspraak uitgevoerd.

Wat verstaat u in dit geval onder "afhandelen"? Meer dan excuses lijkt mij niet te verwachten.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Bij een uitvaart (en alles wat daarbij komt te kijken) is er 1 mogelijkheid om het goed te doen. Vaak (en ook deze fout) is onherstelbaar.

Indien iemand van de nabestaanden hebt laat diegene (of u zelf) met hun
rechtsbijstandverzekering contact opnemen. Juridisch zou hier sprake kunnen zijn van het gedeeltelijk niet uitvoeren van een overeenkomst. Hun kunnen u of aan uw familielid vertellen wat de mogelijkheden zijn. Verwacht geen grote bedragen, dus mogelijk dat de procedure meer pijn doet dan het binnengekomen bedrag.

U kunt ook naar https://ombudsmanuitvaartwezen.nl/ of naar www.juridischloket.nl.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus eigenlijk is nu precies gebeurd wat jullie vader wilde. Stond zijn wens in een testament of een codicil dat bij Dela bekend was?

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat uitstrooien is niet meer terug te draaien. Maar u kunt als familie rustig samen bij dat strooiveld stilstaan en hem gedenken.

Dela zal u beslist wel hun verontschuldigingen aanbieden.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn grootste verbazing zit eigenlijk vooral in het niet eerbiedigen van de duidelijke wens van de overledene. Ik zou bijna zeggen: toeval bestaat niet.

Meer dan excuses zou ik niet verwachten overigens.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door BL2 »

Moneyman schreef:
04 okt 2023 19:13
Mijn grootste verbazing zit eigenlijk vooral in het niet eerbiedigen van de duidelijke wens van de overledene. Ik zou bijna zeggen: toeval bestaat niet.
Inderdaad !
De overledene had een bepaalde wens, en dat respecteer je toch als familie.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De wens van de overledene uitgevoerd. Prima gehandeld van de Dela in dit geval.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door rwolters »

Hoe dit wordt afgehandeld? In dit geval kan er niets worden afgehandeld. Er is wat miscommunicatie geweest en that's it. Je kunt het niet terugdraaien.

Eigenlijk wel bijzonder dat Dela in eerste instantie de wens van de overledende wilde negeren.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

rwolters schreef:
05 okt 2023 11:50
Hoe dit wordt afgehandeld? In dit geval kan er niets worden afgehandeld. Er is wat miscommunicatie geweest en that's it. Je kunt het niet terugdraaien.

Eigenlijk wel bijzonder dat Dela in eerste instantie de wens van de overledende wilde negeren.
De kinderen hadden aan Dela doorgegeven dat de as daar uitgestrooid moest worden en kwamen daar later op terug.

De wens van vader hoeft helemaal niet bij Dela bekend te zijn en dan nog, de nabestaanden maken het uit.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Moneyman schreef:
04 okt 2023 19:13
Mijn grootste verbazing zit eigenlijk vooral in het niet eerbiedigen van de duidelijke wens van de overledene. Ik zou bijna zeggen: toeval bestaat niet.

Meer dan excuses zou ik niet verwachten overigens.
Uiteraard moet de wens van de overledene gerespecteerd worden maar ik kan wel begrijpen dat je je als kind genegeerd voelt door je vader. Dit wil je als kind zelf lijkt mij.
Buiten dat heeft Dela de wens van vader uitgevoerd.

Wat ik me dan weer wel af vraag:

De overledene heeft dit bij leven geregeld en Dela heeft dat gedaan. Hoe kan Dela de wens van hun verzekerde na zijn overlijden dan wijzigen op verzoek van de kinderen?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door witte angora »

Dela is niet de executeur die de uitvaart regelt. Dela regelt wel de uitvaart, maar neemt niet de beslissingen. Het zijn de nabestaanden, in het bijzonder degene die als executeur is aangewezen, die de wensen van de overledene moeten respecteren.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar staat dat de overledene dit bij leven met Dela geregeld heeft?

Dela heeft slechts gedaan wat de kinderen in eerste instantie gevraagd hebben. De wijziging van die wens is blijkbaar niet goed doorgekomen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
05 okt 2023 12:20
Waar staat dat de overledene dit bij leven met Dela geregeld heeft?
Dat staat ook nergens. Je kan bij/via Dela weliswaar aangeven hoe je het hebben wil, maar uiteindelijk zijn het de nabestaanden die knopen doorhakken.

Informatie van Dela zelf (punt 4): https://www.dela.nl/uitvaart/regelen/st ... -checklist
Voor het aanwijzen van een executeur die de begrafenis regelt zal je toch echt naar de notaris moeten. Doe je dat niet, dan komt het automatisch op het bordje van de nabestaanden. Zie: https://www.uitvaart.nl/juridisch/overi ... 20mogelijk.
Dit is informatie uit 2017, iets genuanceerder: https://www.uitvaart.nl/juridisch/creme ... elen/51926

Kortom, als de vader niets geregeld heeft, dan is het aan de nabestaanden om de crematie te regelen en uiteindelijk te bepalen wat er met de as moet gebeuren.

Overigens is het maar helemaal de vraag waarom de vader dit zo wilde. We kennen de omstandigheden niet, kunnen er dus niks over zeggen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door k2p »

Hmm. Ik vraag me af of er voldoende aanleiding is voor een 100% korting op de crematie. Ik weet het niet.

Als ik geld betaal om bijvoorbeeld mijn hele huis groen te laten verven, maar er wordt per ongeluk blauw geverfd, dan ga ik niet betalen. Niet voor de gebruikte verf. Maar ook niet voor de arbeid.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Lowieze »

k2p schreef:
05 okt 2023 14:33
Hmm. Ik vraag me af of er voldoende aanleiding is voor een 100% korting op de crematie. Ik weet het niet.

Als ik geld betaal om bijvoorbeeld mijn hele huis groen te laten verven, maar er wordt per ongeluk blauw geverfd, dan ga ik niet betalen. Niet voor de gebruikte verf. Maar ook niet voor de arbeid.
Dit is toch zeker niet serieus bedoeld?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door witte angora »

k2p schreef:
05 okt 2023 14:33
Hmm. Ik vraag me af of er voldoende aanleiding is voor een 100% korting op de crematie. Ik weet het niet.

Als ik geld betaal om bijvoorbeeld mijn hele huis groen te laten verven, maar er wordt per ongeluk blauw geverfd, dan ga ik niet betalen. Niet voor de gebruikte verf. Maar ook niet voor de arbeid.
Dan zou er enkel 100% korting op het verstrooien kunnen worden gegeven. De crematie zelf is - althans, daar lezen we geen klachten over - naar wens uitgevoerd. Maar of die paar tientjes nou zoveel zoden aan de dijk zetten om genoegdoening te geven? Dan zou ik eerder om een speciaal herdenkingsmoment vragen of zo, om vader samen te gedenken.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Lowieze »

Genoegdoening? Ik vermoed zomaar dat vader zijn eigen redenen had om zijn as te laten verstrooien zonder iemand daarbij aanwezig te laten zijn. Respecteer dat dan ook.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De afspraken die voor de crematie zijn gemaakt zijn van toepassing en met de nabestaanden ook besproken.
vaders wens om zonder nabestaanden uitgestrooid te worden was er één van en Dela dient die wens ook te respecteren.
Als de nabestaanden na de crematie alsnog op de gemaakte afspraken terug komen en bij de uitstrooiing van de as wensen te zijn brengt dat ook weer extra kosten met zich mee want zo'n uitstrooiing gebeurt met alle respect voor de overledene en niet door een medewerker in een werk kloffie die de urn uit een kast trekt en met de nabestaanden in optocht naar de uitstrooi plaats loopt.
Het crematorium houdt wel een dossier bij waar de as van uw vader uitgestrooid is en bewaard ook de steen die voor het cremeren op de kist is gelegd en die steen kunt u op verzoek mee naar huis krijgen.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: As vader uitgestrooid door Dela zonder dat dit de bedoeling was

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De nabestaanden kwamen de as ophalen, dus geen extra kosten.

Plaats reactie