Bezorgkosten bij afhalen

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
30 jul 2023 16:24
PostNL belt namelijk niet aan maar gaat rechtstreeks naar het afhaalpunt. En ja, dat ligt aan PostNL.
Dat er niet aangebeld is zegt het verhaal niet, dat is uw invulling. En bij niet open doen direct naar een afhaalpunt kan een afspraak zijn tussen verkoper en bezorgdienst. Niet elke zending mag namelijk bij de buren bezorgd worden.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
30 jul 2023 10:09
Dus jij hebt gewoon de aanname dat de TS de tijd neemt, om een topic te starten over dat de bezorger aan m de deur is geweest en dat ze elkaar gemist hebben.
Ik lees het toch dat de bezorger niet aan de deur is geweest.
Ik doe die aanname niet, en ik lees in de berichten vóór de mijne niet dat de bezorger niet aan de deur geweest is.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

150747 schreef:
30 jul 2023 10:38
Even voor de duidelijkheid.
Ik ben slecht ter been en heb in de voortuin een stoel staan.
Ik weet welk tijdvak het bestelde bezorgd gaat worden dus in die tijd zit ik lekker buiten.
Tussen 13 uur en 14 uur niemand geweest. Ik ben nadat we uitgekletst waren met de buren rond vier uur naar binnen gegaan voor mijn medicatie.
Ik kijk op mijn telefoon en had een bericht dat hij mij om 15:30 uur had gemist.
Raar toch???
Kijk, nu wordt het pas helder. Dit soort informatie kan je beter in de openingspost plaatsen, dat voorkomt nogal wat onduidelijkheid.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 jul 2023 16:50
alfatrion schreef:
30 jul 2023 16:24
PostNL belt namelijk niet aan maar gaat rechtstreeks naar het afhaalpunt. En ja, dat ligt aan PostNL.
Dat er niet aangebeld is zegt het verhaal niet, dat is uw invulling.
Nee. Dat is gewoon wat TS schrijft. De conclusie van Alfatrion is (na de doorbraak gegeven toelichting) correct.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Voor mij was dat in het begin gelijk duidelijk, maar misschien heeft dat te maken omdat ik ook van die ervaringen heb, en dat dat dus vaker voorkomt, en dat post.nl daarbij of wie dan ook niet verdedigd hoeft te worden.
Ze maken fouten, ze zijn af en toe laks, en ja het enigste wat je kunt doen is klacht indienen bij de verkopende partij, maar ik betwijfel vaak of die op hun beurt weer hun beklag doen bij de transporteur, vandaar dat dit een blijvend probleem is. En vooral voor mensen die moeilijk te been zijn, of overal afhankelijk van zijn.
Toen ik niet ziek was, meldde ik het ook niet, want het kwam wel goed. Nu doe ik dat tegenwoordig elke keer.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
30 jul 2023 16:50
Dat er niet aangebeld is zegt het verhaal niet, dat is uw invulling. En bij niet open doen direct naar een afhaalpunt kan een afspraak zijn tussen verkoper en bezorgdienst. Niet elke zending mag namelijk bij de buren bezorgd worden.
TS zat voor zijn huis van 13 tot 14 uur en de bezorger heeft TS om 13:30 gemist. Ik zou er van opkijken als de bezorger uberhoud de straat is ingereden.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
30 jul 2023 17:56

TS zat voor zijn huis van 13 tot 14 uur en de bezorger heeft TS om 13:30 gemist. Ik zou er van opkijken als de bezorger uberhoud de straat is ingereden.
Laten we niet afwijken van wat TS zegt: “ Ik kijk op mijn telefoon en had een bericht dat hij mij om 15:30 uur had gemist.”

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
30 jul 2023 17:13
Voor mij was dat in het begin gelijk duidelijk...
Dat kan niet, want het stond nergens. Het was dus gewoon je eigen invulling/ aanname, en niet meer dan dat.
Lowieze schreef:
30 jul 2023 17:57
alfatrion schreef:
30 jul 2023 17:56
TS zat voor zijn huis van 13 tot 14 uur en de bezorger heeft TS om 13:30 gemist. Ik zou er van opkijken als de bezorger uberhoud de straat is ingereden.
Laten we niet afwijken van wat TS zegt: “ Ik kijk op mijn telefoon en had een bericht dat hij mij om 15:30 uur had gemist.”
Wat TS écht zegt, is dit:
150747 schreef:
30 jul 2023 10:38
Tussen 13 uur en 14 uur niemand geweest. Ik ben nadat we uitgekletst waren met de buren rond vier uur naar binnen gegaan voor mijn medicatie.
Ik kijk op mijn telefoon en had een bericht dat hij mij om 15:30 uur had gemist.
TS was dus buiten op het moment dat de bezorger zegt dat hij langs geweest is.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
30 jul 2023 18:28
Onkruid71 schreef:
30 jul 2023 17:13
Voor mij was dat in het begin gelijk duidelijk...
Dat kan niet, want het stond nergens. Het was dus gewoon je eigen invulling/ aanname, en niet meer dan dat.
Binnen de gegeven context is het een redelijke interpretatie. TS was thuis, geeft aan dat ze hem gemist hebben, en klaagt hierover. Het alternatief is dat de bezorger wel heeft aangebeld, TS de deur niet heeft opengedaan en daar nu over klaagt.

TS schrijft nu dat hij op een bankje zat, maar niet dat hij voor zijn huis zat, maar toch is dat laatste ook een redelijke interpretatie.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
30 jul 2023 19:16
Moneyman schreef:
30 jul 2023 18:28
Onkruid71 schreef:
30 jul 2023 17:13
Voor mij was dat in het begin gelijk duidelijk...
Dat kan niet, want het stond nergens. Het was dus gewoon je eigen invulling/ aanname, en niet meer dan dat.
Binnen de gegeven context is het een redelijke interpretatie.
Nope. Het was (tot TS nadere duiding gaf) niet meer dan één van de mogelijke scenario's. Het andere scenario (dat TS klaagt omdat hij nu naar een opphaalpunt moet) was even redelijk als de andere optie. Ergo: er waren meer voor de hand liggende mogelijkheden, en dan is het dus alles behalve "duidelijk".

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door criticus2 »

Onkruid71 schreef:
30 jul 2023 17:13
Voor mij was dat in het begin gelijk duidelijk, maar misschien heeft dat te maken omdat ik ook van die ervaringen heb, en dat dat dus vaker voorkomt, en dat post.nl daarbij of wie dan ook niet verdedigd hoeft te worden.
Ze maken fouten, ze zijn af en toe laks, en ja het enigste wat je kunt doen is klacht indienen bij de verkopende partij, maar ik betwijfel vaak of die op hun beurt weer hun beklag doen bij de transporteur, vandaar dat dit een blijvend probleem is. En vooral voor mensen die moeilijk te been zijn, of overal afhankelijk van zijn.
Toen ik niet ziek was, meldde ik het ook niet, want het kwam wel goed. Nu doe ik dat tegenwoordig elke keer.
punt voor verzenders is denk ik ook dat het niet uitmaakt welke koeriersdienst ze gebruiken. Ik heb het bij herhaling meegemaakt dat ik buiten bezig ben, ik zie het busje komen, rijdt gewoon langs terwijl de poort open staat en ik in zicht ben en krijg gelijk bericht dat ze mij gemist hebben. tja gek he als je niet remt..
Maar is zowel DHL, PostNL als DPD . Enige uitzondering vooralsnog is UPS, maar die wordt ook weinig gebruikt.
Punt is: ze krijgen meer pakketjes mee dan ze kunnen verwerken/bezorgen.. en dan krijg je ook het beroerde rijgedrag wat heel veel (gelukkig niet alle) chauffeurs/bezorgers laten zien.. Eigenlijk heb ik wel medelijden met ze. Meer mensen/busjes inzetten lukt denk ik niet, los van geld: overal is tekort aan (goede) medewerkers....

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
30 jul 2023 19:23
alfatrion schreef:
30 jul 2023 19:16
Binnen de gegeven context is het een redelijke interpretatie.
Nope.
Zeker wel. We spreken over interpretatie wanneer er een persoonlijke duiding van iets wordt gegeven. Wie interpreteert is als het ware bezig met het vertolken (Franse interprète). Er waren natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar over die mogelijkheden kun je redeneren welke waarschijnlijk en onwaarschijnlijk zijn, en dat is ook gedaan. Ter illustratie, TS heeft later aangeven dat hij van 13 tot 14 uur buiten zat, maar geeft niet aan waar hij zat. Het is dan mogelijk dat hij in zijn achtertuin zat, maar dat is binnen de context van de bezorger opwachten erg onwaarschijnlijk, dus schrijf ik dat hij voor zijn huis zat. Zo is het ook waarschijnlijker dat iemand op een forum klaagt over een bezorger die niet aan de deur is geweest en vervolgens doet als de ontvanger niet thuis was, dan een bezorger die wel aan de deur is geweest en de ontvanger om wat voor reden dan ook niet heeft aangetroffen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
31 jul 2023 01:32
Zo is het ook waarschijnlijker dat iemand op een forum klaagt over een bezorger die niet aan de deur is geweest en vervolgens doet als de ontvanger niet thuis was, dan een bezorger die wel aan de deur is geweest en de ontvanger om wat voor reden dan ook niet heeft aangetroffen.
Het is net zo waarschijnlijk dat de ontvanger de bel niet gehoord heeft, even ingedommeld was, op het toilet zat, even in de schuur was of wat dan ook. Dan heeft de bezorger wel aan de deur gestaan en denkt de ontvanger dat die niet aan de deur geweest is. Of dat bezorger, zoals zo vaak, voor een verkeerde deur gestaan heeft waar niemand thuis was.
Niets kan je dus niet uitsluiten.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Dus als TS had geschreven, ik zat voor het raam te wachten op de bezorger, zou het ook kunnen zijn, dat hij boven bij het raam zat, of een ander raam zat, met hem zicht op de voordeur.
Is zo'n interpretatie dan niet begonnen met het wantrouwen van de TS?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
31 jul 2023 01:32
Moneyman schreef:
30 jul 2023 19:23
alfatrion schreef:
30 jul 2023 19:16
Binnen de gegeven context is het een redelijke interpretatie.
Nope.
Zeker wel. We spreken over interpretatie wanneer er een persoonlijke duiding van iets wordt gegeven. Wie interpreteert is als het ware bezig met het vertolken (Franse interprète). Er waren natuurlijk meerdere mogelijkheden, maar over die mogelijkheden kun je redeneren welke waarschijnlijk en onwaarschijnlijk zijn, en dat is ook gedaan. Ter illustratie, TS heeft later aangeven dat hij van 13 tot 14 uur buiten zat, maar geeft niet aan waar hij zat. Het is dan mogelijk dat hij in zijn achtertuin zat, maar dat is binnen de context van de bezorger opwachten erg onwaarschijnlijk, dus schrijf ik dat hij voor zijn huis zat. Zo is het ook waarschijnlijker dat iemand op een forum klaagt over een bezorger die niet aan de deur is geweest en vervolgens doet als de ontvanger niet thuis was, dan een bezorger die wel aan de deur is geweest en de ontvanger om wat voor reden dan ook niet heeft aangetroffen.
Dat zogenaamde "waarschijnlijker" is voor jou alleen maar waarschijnlijker omdat het jouw interpretatie was. Als je gewoon objectief kijkt naar wat TS schreef, dan waren er twee redelijke en logische interpretaties mogelijk, en dus was het te vroeg voor de conclusies die je trok. Dat de nadien gegeven toelichting duidelijk maakte wat de werkelijke toedracht was, maakt dat niet anders.

Onderstaande drie citaten zijn hetzij onjuist, hetzij (op het moment van schrijven) op een aanname gebaseerd. Dát was het punt wat ik maakte.
alfatrion schreef:
29 jul 2023 15:51
Je verhaal is dat Gamna tekortgeschoten is in de overeenkomst. Dit geeft je recht op vergoeding van je schade.
alfatrion schreef:
29 jul 2023 23:17
Dat laat onverlet dat de verkoper tekortgeschoten is in de nakoming van de overeenkomst.
alfatrion schreef:
29 jul 2023 23:49
Het pakket is niet aangeboden op het adres van TS terwijl dat wel had gemoeten.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
30 jul 2023 18:28
150747 schreef:
30 jul 2023 10:38
Tussen 13 uur en 14 uur niemand geweest. Ik ben nadat we uitgekletst waren met de buren rond vier uur naar binnen gegaan voor mijn medicatie.
Ik kijk op mijn telefoon en had een bericht dat hij mij om 15:30 uur had gemist.
TS was dus buiten op het moment dat de bezorger zegt dat hij langs geweest is.
Klopt. Hij was kennelijk tussen 14.00 uur en 16.00 uur in gesprek met de buren. Maar of dat bij hem bij de voordeur was, of bij de buren binnen, staat er niet. Apart dat specifiek tussen 13.00 en 14.00 uur wordt genoemd: zou volgens de track en trace de bezorger in die tijd langs zijn gekomen, maar was het in werkelijkheid om 15.30 uur? Dacht TS om 14.00 uur dat er niemand meer zou komen, om vervolgens zijn gal bij de buren te gaan spugen?

De verduidelijking werpt alleen maar meer vraagtekens en voer voor speculatie op.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Waarom zo negatief over de TS. Staat standaard de bezorger hoger, dan de ontvanger?
Het komt zo vaak voor dat dit gebeurt.
Hoe vaak het bij mij in het verleden niet is voorgekomen, niet normaal.
En heeft dat elke keer aan mij gelegen, nee puur aan de bezorger, die ik neem dat niet in twijfel.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Moneyman schreef:
31 jul 2023 09:47
Dat zogenaamde "waarschijnlijker" is voor jou alleen maar waarschijnlijker omdat het jouw interpretatie was.
Als dat je afdronk is, dan heb je het niet begrepen. Ik geef niet aan dat er niet meerdere scenario's mogelijk zijn, maar die scenario's zijn niet allemaal even waarschijnlijk.

Een scenario is dat de bezorger niet aan de deur is geweest en aangeeft dat hij wel aan de deur is geweest. In dit scenario wordt het rechtvaardigheidsgevoel geactiveerd en als er een rechtvaardigheidsgevoel in het spel is, dan is het waarschijnlijker dat er actie wordt ondernomen dan wanneer een rechtvaardigheidsgevoel niet in het spel is. Daar komt bij dat dit niet de eerste casus zou zijn waar een bezorger een dergelijke actie onderneemt.

Het is natuurlijk mogelijk dat iemand klaagt over het feit dat hij nu naar een ophaalpunt moet, maar dan zou ik verwachten dat dit gepaard gaat met een (morele) verwachting dat er een tweede bezorgpoging wordt gedaan en daarbij zou ik weer verwachten dat deze verwachting ook genoemd wordt.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 31 jul 2023 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Apart dat specifiek tussen 13.00 en 14.00 uur wordt genoemd: zou volgens de track en trace de bezorger in die tijd langs zijn gekomen
Dat schrijft TS inderdaad, maar dat klopt al helemaal niet want T&T van Postnl geeft altijd een tijdmarge van 4 uur aan. Dus bijv. tussen 13 - 17 uur. Daarnaast blijft het altijd een indicatie, wat betekent dat de bezorger ook wat eerder of later voor de deur kan staan.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Bezorgkosten bij afhalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

PostNL doet geen tweede bezorgpoging. Als je niet thuis bent wordt het of bij de buren bezorgd of bij een afhaalpunt.
Vraag of één van die buren waar je mee stond te kletsen, het even voor je op wil halen bij Gamma. Probleem opgelost.

Plaats reactie