Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

jbo2021 schreef:
06 aug 2023 18:52
Het model geeft een verwachting aan in verschil in prijs tussen morgen en vandaag, je hoeft dus niet om te rijden, alleen eerder of later te gaan tanken
Ik vind het echt een leuk model hoor, en ik vind het nog leuker dat u het openbaar beschikbaar stelt. Maar heeft u al uitgerekend of geschat hoeveel euro u bespaard heeft? Daar ben ik echt benieuwd naar.

jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

Het ligt er aan hoeveel je tankt en hoeveel de prijzen aan de pomp bewegen. Bij een wekelijkse tank hoeveelheeid van 60 liter zou je afgelopen 3 maanden ong 30 euro besparen als je je op het goedkoopste moment tankt (tov wekelijks op de duurste dag tanken). Dat zou dus 120 euro op jaarbasis zijn. Als prijzen weer meer gaan bewegen dan loopt dat verschil op, bij stabielere prijzen neemt dat bedrag af. En uiteraard hoe meer je tankt hoe groter het verschil

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Ik tankte tot een maand terug regelmatig 2 x in de week 70 liter per keer dan scheelt het best een hoop als je een beetje oplet waar je tankt. Het zijn ook van die dingen die misschien geen zoden aan de dijk zetten maar toch beter voelen

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door BreejKC »

Goede tip om de meest goedkope brandstof in je omgeving te vinden. Download de app Direct Lease Tankservice, of Google op: Direct Lease Tankservice.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

jbo2021 schreef:
06 aug 2023 19:35
Het ligt er aan hoeveel je tankt en hoeveel de prijzen aan de pomp bewegen. Bij een wekelijkse tank hoeveelheeid van 60 liter zou je afgelopen 3 maanden ong 30 euro besparen als je je op het goedkoopste moment tankt (tov wekelijks op de duurste dag tanken). Dat zou dus 120 euro op jaarbasis zijn. Als prijzen weer meer gaan bewegen dan loopt dat verschil op, bij stabielere prijzen neemt dat bedrag af. En uiteraard hoe meer je tankt hoe groter het verschil
Als dit bedoeld is als een antwoord op mijn vraag, dan treft het geen doel. Mijn vraag wad immers:
Erthanax schreef:
06 aug 2023 19:12
(...) Maar heeft u al uitgerekend of geschat hoeveel euro u bespaard heeft? Daar ben ik echt benieuwd naar.
Het gaat mij niet om een schatting op basis van een volle tank per week, maar om de daadwerkelijk geresliseerde besparingen door tankbeurten te verschuiven.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kokka1 schreef:
06 aug 2023 19:36
Ik tankte tot een maand terug regelmatig 2 x in de week 70 liter per keer dan scheelt het best een hoop als je een beetje oplet waar je tankt. Het zijn ook van die dingen die misschien geen zoden aan de dijk zetten maar toch beter voelen
Ja, natuurlijk maakt het wel wat uit waar je tankt, zeker als het gaat om 140 liter per week. Een dure pomp langs de snelweg is xomaar 20 cent duurder dan een voordelige A-merk pomp een in of bij de bebouwde kom. 140 x 0,20 = 28 euro per week, dan gaat het wel ergens over.

Maar dit model voor een prijsverwachting gaat niet over waar, maar over wanneer: bv steeds tanken bij de vaste pomp, maar aan de hand van het model bepalen of je dat 's avonds of 's ochtends doet. Dan gaat het over heel andere bedragen, doorgaans een halve of een hele cent per keer. In het theretische geval dat je elke tankbeurt 2 cent per liter bespaart, gaat het om 2,80 per week.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door 16again »

jbo2021 schreef:
06 aug 2023 10:13
Model is te vinden op www.vandaagofmorgentanken.nl
Ik zie daar helemaal niets over (de werking van) het model, enkel resultaten.
In mijn beleving:
Prijsstijging van olie wordt direct doorberekend in benzine prijs, alle olie en benzine die nog in opslag zat is ineens meer waard geworden.
Bij een prijsdaling van olie daarentegen duurt het veel langer voor effect zichtbaar wordt aan de pomp. Duur ingekochte olie gaat niet of nauwelijks met verlies verkocht worden, eerst worden oude voorraden olie/benzine zoveel mogelijk tegen oude prijs verkocht.

jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

Als je op de info knop klikt dan zie je een beschrijving van de werking van het model. Kort samengevat maakt het model gebruik van Machine Learning (specifiek een Random Forest model) om te leren hoe de olieprijs, volatiliteit van olieprijs, dag van de week etc verband houdt met de prijs aan de pomp. Als dus bijv een olieprijsdaling minder effect heeft dan een stijging dan leert het model dat en neemt dat mee in de voorspelling

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door kuklos »

@jbo2021, ik herhaal de vraag van Erthanax nog maar even, want ik ben er ook benieuwd naar en er komt geen antwoord op.
Erthanax schreef:
06 aug 2023 21:50
Erthanax schreef:
06 aug 2023 19:12
(...) Maar heeft u al uitgerekend of geschat hoeveel euro u bespaard heeft? Daar ben ik echt benieuwd naar.
Het gaat mij niet om een schatting op basis van een volle tank per week, maar om de daadwerkelijk geresliseerde besparingen door tankbeurten te verschuiven.

jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

Het voorbeeld wat ik geef is op basis van mijn persoonlijke situatie (ong 60l per week tanken), de afgelopen maand kom ik dan op ong 15 euro besparing. Het is natuurlijk lastig omdat exact te bepalen omdat ik niet elke keer bij houdt wanneer ik zou gaan tanken zonder deze info (wat in essentie het basisscenario is) en hoeveel liter dat zou zijn geweest, en wat ik daadwerkelijk heb getankt.

Voor mij zit de meeste teogevoegde waarde in dat het me helemaal niks kost (qua tijd, of qua euros) omdat het mij vaak niet boeit of ik vandaag nog even tank of een of twee dagen later omdat ik altijd bij hetzelfde station tank. Als dat mij niet uit maakt dan kies ik de dag waarop het waarschijnlijk iets goedkoper is, ook al scheelt me dat maar een paar euro. Daarnaast geeft het model ook een schatting als er een forse stijging of daling aan zit te komen, dat zijn voor mij ook interessante momenten om even rekening mee te houden.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door kuklos »

jbo2021 schreef:
07 aug 2023 10:31
Het voorbeeld wat ik geef is op basis van mijn persoonlijke situatie (ong 60l per week tanken), de afgelopen maand kom ik dan op ong 15 euro besparing.
Dank. Nu ga ik rekenen. 60 liter per keer is 240 liter per maand (voor het gemak reken ik met een maand van 4 weken). 15 euro besparen is 15 * 100 cent is 1500 cent bespaard hebben. 1500 cent gedeeld door 240 liter is 6,25 cent per liter.

Dat lijkt mij erg veel.

jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

Klopt prijzen zijn ook afgelopen maand vrij volatiel geweest. Hoe volatieler, hoe meer het oplevert. Daarnaast heb ik afgelopen maand die 60l met vrij onregelmatige frequentie moeten tanken wat goed uitviel. Maar dit is ook de reden om niet naar een specifiek (in dit geval mijn eigen) voorbeeld te kijken maar een generalisatie te pakken. Wat het je een beetje gemiddeld oplevert is het aantal dagen dat je tanken kan uitstellen (of eerder doen) en wat benzineprijs in die dagen doet. Dus stel je kan nog 3 dagen wachten met tanken en de prijs daalt in die periode 6ct, dan is dat de "korting" die je pakt. Bij sterk veranderende prijzen levert dat dus meer op, bij gelijkblijvende prijzen bijna niks (ervan uitgaande dat het model 100% van de tijd klopt, wat niet het geval is). Zoals gezegd wordt je dr niet rijk van maar dat wordt je ook niet met het sparen van Airmiles, het kost je verder ook niks.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bij United Consumers vond ik deze grafiek voor de prijs van Euro95. Er zitten wel korte perioden bij met flinke veranderingen; bv in november vorig jaar ging er in een maand tijd pakweg 20 cent af. In juni en juli van dit jaar blijft het twee maanden lang binnen de 4 of 5 cent.

Daarbij komt nog dat er ook pompen zijn die op sommige dagen 2 cent of meer KORTING! bieden, of waarbij de prijs gedurende de dag varieert. Dan wordt het nog lastiger om je voordeel te "voorspellen".

Iedereen mag het van mij zelf weten hoor, dat verwachtingstanken, maar eigenlijk vind ik het maar een hoop gedoe voor een luttel bedrag.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door witte angora »

jbo2021 schreef:
07 aug 2023 10:48
Zoals gezegd wordt je dr niet rijk van maar dat wordt je ook niet met het sparen van Airmiles, het kost je verder ook niks.
Oh, maar airmiles spaar ik ook niet. Eigenlijk doe ik met geen enkel spaarprogramma mee, om de simpele reden dat het me teveel werk is en te weinig oplevert. En ik denk eigenlijk, voor die paar keer per jaar dat ik moet tanken, als ik dagenlang die app in de gaten moet houden om per keer maximaal 40 cent uit te sparen - voor mezelf hoeft dat niet zo nodig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
06 aug 2023 16:38
Om meer bij het topic te blijven, hoeveel kun je nou écht per jaar besparen door met de prijsverwachting van de genoemde website rekening te houden als je bij je vaste pomp tankt? Teleurstellend wrinig, denk ik.
Je hoeft alleen op te letten. Gemiddeld door het jaar heen is de maandagavond de beste tijd om te tanken (bij een willekeurige pomp). Dan is de prijs het laagst in die week.
Het is nu zomer en je ziet het terug aan de pomp: op donderdag stijgt de prijs om op maandag weer te dalen.
Erthanax schreef:
07 aug 2023 11:24
Daarbij komt nog dat er ook pompen zijn die op sommige dagen 2 cent of meer KORTING! bieden, of waarbij de prijs gedurende de dag varieert. Dan wordt het nog lastiger om je voordeel te "voorspellen".
Wij hebben een hele leuke pomp in de buurt, die dat doet. Op vrijdagmorgen om 5.59 heb je nog de prijs van donderdag. Om 6.00 zakt de prijs stevig en daarna stijgt de prijs elk uur totdat de prijs van donderdag weer is bereikt.

Sinds 1 juli loont het weer om in de buurlanden te tanken. Gisteren was het prijsverschil behoorlijk groot: in NL bijna 2,20 en in D bijna 1,83 met nog geen tien kilometer tussen beide pompen.

Undutchable
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Undutchable »

Het maakt voor mij niet uit.

Ik tank altijd voor 25 euro.

Plaats reactie