Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

Al jaren zie ik berichten op de NOS en van grote oliemaatschappijen met de strekking "we denken dat de prijzen aan de pomp gaan stijgen" bij grote sprongen in de olieprijs. Ik stoor me dan met name aan "we denken" terwijl de maatschappijen al lang weten dat ze de prijzen gaan verhogen (of verlagen). Dit zit m natuurlijk ook deels in dat mensen dan eerder of later naar de pomp zullen gaan en dit scheelt aan inkomsten.

Nu ben ik enigszins handig met data en zijn olieprijzen dagelijks (of zelfs per minuut) beschikbaar. Je kan dus met elke verandering van de olieprijs een voorspelling doen wat dat gaat betekenen voor de prijs aan de pomp. Met behulp van Machine Learning kan je een model "leren" te voorspellen wat de prijs aan de pomp gaat doen. Op die manier kan ik voor mezelf bepalen of de prijzen aan de pomp gaan stijgen of dalen en als gevolg daar van of ik eerder of later ga tanken.

Omdat meerdere mensen dit interessant vinden heb het modelletje op internet gezet, waarbij er elke 2 uur de olieprijs wordt opgehaald en er een voorspelling gedaan over de prijs aan de pomp morgen (of later in de week).

Ik heb zelf altijd veel aan dit forum gehad over de jaren (onder een andere account ivm werkgever), vandaar dat ik deze hier ook graag wilde delen omdat mensen het misschien ook handig vinden. Model is te vinden op www.vandaagofmorgentanken.nl . Mochten er mensen nog tips/suggesties of vragen hebben dan hoor ik dat graag.

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door 150747 »

Ik denk dat het morgen gaat regenen.
Allemaal om regenkleding.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door rwolters »

Dat "we denken" klopt echt wel. Uiteindelijk volgt de oliemarkt gewoon de rest van de economie en ook de oliemaatschappijen weten niet alles. Er zijn domweg heel veel variabelen die van invloed zijn. Benzine- en dieselprijzen kunnen ook afwijken van de veranderingen in de ruwe olieprijs. Als er opeens meer vraag komt naar benzine kan die prijs stijgen ook al stijgt de olieprijs niet. En andersom ook natuurlijk.

En nog een tip: vervang het woord voorspelling door verwachting. Het resultaat van jouw tools is geen voorspelling.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leuk gedaan, daar niet van, maar hoe groot is nu de daadwerkelijke besparing?

Afgelopen 12 maanden heb ik 879 liter getankt. Als ik consequent 2 cent goedkoper zou tanken, zou me dat nog geen €18 opgeleverd hebben. Die €1,50 per maand is mij geen enkele moeite waard.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik tank maximaal één keer per maand. De “winst” schiet dan niet op.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik rij 4000 km per jaar, auto rijdt 1:18. Dus ik heb niet meer dan 220 liter per jaar nodig. Mwoh... de prijzen aan de pomp hier verderop zijn redelijk stabiel geloof ik.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door PGros »

Ik tank altijd als de tank leeg raakt.
Zeggen tank vandaag heeft geen zin als hij vol is en zeggen tank over een paar dagen heeft geen zin als de tank leeg is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
06 aug 2023 13:22
Leuk gedaan, daar niet van, maar hoe groot is nu de daadwerkelijke besparing?

Afgelopen 12 maanden heb ik 879 liter getankt. Als ik consequent 2 cent goedkoper zou tanken, zou me dat nog geen €18 opgeleverd hebben. Die €1,50 per maand is mij geen enkele moeite waard.
Als ik niet in mijn woonplaats tank, maar in de plaats waar ik werk, dan heb ik al meer winst. Daar scheelt de 98 namelijk ruim 13 cent. Mijn woonplaats is echt idioot duur.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
06 aug 2023 13:56
Als ik niet in mijn woonplaats tank, maar in de plaats waar ik werk, dan heb ik al meer winst. Daar scheelt de 98 namelijk ruim 13 cent. Mijn woonplaats is echt idioot duur.
Tanken bij een wat voordeliger pomp waar je toch langskomt is natuurlijk wel logisch; 13 cent per liter is een duidelijk verschil.

Aan de andere kant, hoeveel scheelt dat nu in de praktijk? Zelfs als ik consequent bij een 20 cent duurdere pomp zou tanken, bv langs de snelweg, dan scheelt me dat maar 15 euro per maand. Daar wordt ik niet koud of warm van, eerlijk gezegd.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door kuklos »

Het zal afhangen van hoeveel je rijdt, hoeveel je tankt en hoeveel gemak dan wel ongemak de goedkopere pomp je oplevert. Plus hoeveel geld je zelf hebt.

Mijn auto heeft een tank van 70 liter. 10 cent per liter goedkoper is daarmee al €7 per tank. Er zijn tijden geweest dat ik tweemaal per week een volle tank nodig had, dus €14 per week, dat is €56 per maand. En de pomp die het goedkoopste was was ook nog eens de dichtsbijzijnde.
Het lijkt wellicht niet veel, maar doe dit eens 12 maanden per jaar, 10 jaar lang. Dan zou ik €6.720 minder betalen door die 10 cent goedkoper en de hoeveelheid kilometers die ik reed.

Kortom, of het de moeite waard is verschilt per persoon.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
06 aug 2023 14:38
Nijogeth schreef:
06 aug 2023 13:56
Als ik niet in mijn woonplaats tank, maar in de plaats waar ik werk, dan heb ik al meer winst. Daar scheelt de 98 namelijk ruim 13 cent. Mijn woonplaats is echt idioot duur.
Tanken bij een wat voordeliger pomp waar je toch langskomt is natuurlijk wel logisch; 13 cent per liter is een duidelijk verschil.

Aan de andere kant, hoeveel scheelt dat nu in de praktijk? Zelfs als ik consequent bij een 20 cent duurdere pomp zou tanken, bv langs de snelweg, dan scheelt me dat maar 15 euro per maand. Daar wordt ik niet koud of warm van, eerlijk gezegd.
In de praktijk is dat ongeveer 5 euro per tank. Dus dat is ongeveer tussen de 10 en 15 euro per maand. Ik vind het gewoon belachelijk dat het zoveel scheelt, maar dat komt omdat de andere pompen in mijn woonplaats zich baseren op de prijs die de Shell hanteert. Het mag officieel niet, maar het is gek dat ze echt altijd dezelfde prijs hebben en Shell altijd de eerste is.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
06 aug 2023 14:47
Het zal afhangen van hoeveel je rijdt, hoeveel je tankt en hoeveel gemak dan wel ongemak de goedkopere pomp je oplevert. Plus hoeveel geld je zelf hebt.

Mijn auto heeft een tank van 70 liter. 10 cent per liter goedkoper is daarmee al €7 per tank. Er zijn tijden geweest dat ik tweemaal per week een volle tank nodig had, dus €14 per week, dat is €56 per maand. En de pomp die het goedkoopste was was ook nog eens de dichtsbijzijnde.
Het lijkt wellicht niet veel, maar doe dit eens 12 maanden per jaar, 10 jaar lang. Dan zou ik €6.720 minder betalen door die 10 cent goedkoper en de hoeveelheid kilometers die ik reed.

Kortom, of het de moeite waard is verschilt per persoon.
Met de eerste en laatste alinea ben ik het volledig eens. Met de middelste alinea wat minder.

Uit de formulering "er zijn tijden geweest" durf ik wel te stellen dat de voorgerekende besparing niet alleen fictief en niet reëel is. Er zijn ook tijden geweest dat ik meer dan 50.000 km per jaar reed, op LPG à f 0,39 per liter. Dat is dus 17,7 eurocent per liter! Dat waren nog eens tijden!

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door kuklos »

Erthanax schreef:
06 aug 2023 15:26
kuklos schreef:
06 aug 2023 14:47
Het zal afhangen van hoeveel je rijdt, hoeveel je tankt en hoeveel gemak dan wel ongemak de goedkopere pomp je oplevert. Plus hoeveel geld je zelf hebt.

Mijn auto heeft een tank van 70 liter. 10 cent per liter goedkoper is daarmee al €7 per tank. Er zijn tijden geweest dat ik tweemaal per week een volle tank nodig had, dus €14 per week, dat is €56 per maand. En de pomp die het goedkoopste was was ook nog eens de dichtsbijzijnde.
Het lijkt wellicht niet veel, maar doe dit eens 12 maanden per jaar, 10 jaar lang. Dan zou ik €6.720 minder betalen door die 10 cent goedkoper en de hoeveelheid kilometers die ik reed.

Kortom, of het de moeite waard is verschilt per persoon.
Met de eerste en laatste alinea ben ik het volledig eens. Met de middelste alinea wat minder.

Uit de formulering "er zijn tijden geweest" durf ik wel te stellen dat de voorgerekende besparing niet alleen fictief en niet reëel is. Er zijn ook tijden geweest dat ik meer dan 50.000 km per jaar reed, op LPG à f 0,39 per liter. Dat is dus 17,7 eurocent per liter! Dat waren nog eens tijden!
Vanuit het westen van het land naar Noord Oost Groningen 2x per week, 2x per week naar midden Nederland en eenmaal per week naar Noord Noord Holland. Plus alle trips door Nederland heen voor andere bedrijfsgerelateerde zaken. De kilometrage liep heel snel op.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

kuklos schreef:
06 aug 2023 15:37
Vanuit het westen van het land naar Noord Oost Groningen 2x per week, 2x per week naar midden Nederland en eenmaal per week naar Noord Noord Holland. Plus alle trips door Nederland heen voor andere bedrijfsgerelateerde zaken. De kilometrage liep heel snel op.
Aan de kilometers en de hoeveelheid brandstof twijfel ik niet hoor. Zulke tijden heb ik dus ook gekend :wink: Wat ik bedoelde, is dat er niemand (oké, bijna niemand) is die dat tien jaar lang doet, en dan ook nog eens elk jaar de volle twaalf maanden.

Om meer bij het topic te blijven, hoeveel kun je nou écht per jaar besparen door met de prijsverwachting van de genoemde website rekening te houden als je bij je vaste pomp tankt? Teleurstellend wrinig, denk ik.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door BreejKC »

Ik constateer een aantal dingen.
  • Gaat de olieprijs omhoog of is de verwachting er alleen maar, dan stijgen de literprijzen bij het tankstation vrijwel onmiddellijk.
    Gaat de olieprijs omlaag of is de verwachting er allang, dan duurt het zeker een week eerdat daarvan bij het tankstation in dalende prijzen iets te merken is.
    Ieder kwartaal worden de winstcijfers, onder andere die van Shell, bekend gemaakt. Ieder kwartaal zie ik die met tientallen miljoenen, zo niet miljarden Euro's stijgen.
Ik voorspel, nu we daarmee toch bezig zijn, dat deze trend niet snel zal veranderen.

jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

Erthanax schreef:
06 aug 2023 16:38
kuklos schreef:
06 aug 2023 15:37
Vanuit het westen van het land naar Noord Oost Groningen 2x per week, 2x per week naar midden Nederland en eenmaal per week naar Noord Noord Holland. Plus alle trips door Nederland heen voor andere bedrijfsgerelateerde zaken. De kilometrage liep heel snel op.
Aan de kilometers en de hoeveelheid brandstof twijfel ik niet hoor. Zulke tijden heb ik dus ook gekend :wink: Wat ik bedoelde, is dat er niemand (oké, bijna niemand) is die dat tien jaar lang doet, en dan ook nog eens elk jaar de volle twaalf maanden.

Om meer bij het topic te blijven, hoeveel kun je nou écht per jaar besparen door met de prijsverwachting van de genoemde website rekening te houden als je bij je vaste pomp tankt? Teleurstellend wrinig, denk ik.
Echt rijk zul je dr niet van worden maar afgelopen weken zijn er genoeg dagen geweest dat de pomprijs meer dan 5ct per liter bewegen. Bij een tank van 45l scheelt dat ruim een paar euro. Toegevoegde waarde voor mijzelf zit er vooral in dat wanneer ik savonds naar huis rijd ik vaak de optie heb om savonds nog even te tanken of sochtends vroeg. Als je dan elke keer die paar euro pakt telt het toch wel op. Zeker omdat je er dan eigenlijk niks voor hoeft te laten.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door Erthanax »

jbo2021 schreef:
06 aug 2023 16:49
Echt rijk zul je dr niet van worden maar afgelopen weken zijn er genoeg dagen geweest dat de pomprijs meer dan 5ct per liter bewegen. Bij een tank van 45l scheelt dat ruim een paar euro. Toegevoegde waarde voor mijzelf zit er vooral in dat wanneer ik savonds naar huis rijd ik vaak de optie heb om savonds nog even te tanken of sochtends vroeg. Als je dan elke keer die paar euro pakt telt het toch wel op. Zeker omdat je er dan eigenlijk niks voor hoeft te laten.
Echt rijk zul je er niet van worden, inderdaad. Bij bv 15.000 km per jaar en een verbruik van 1:15, tank je 1000 liter per jaar. Met die 5 cent verschil is dat maximaal 50 euro per jaar, in de praktijk nog minder. Dat telt eigenlijk niet zo op, vind ik. :wink:

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door witte angora »

Erthanax schreef:
06 aug 2023 17:26
Bij bv 15.000 km per jaar en een verbruik van 1:15, tank je 1000 liter per jaar. Met die 5 cent verschil is dat maximaal 50 euro per jaar, in de praktijk nog minder. Dat telt eigenlijk niet zo op, vind ik. :wink:
Ik denk zo dat het omrijden naar die goedkopere pomp de winst al aardig teniet doet.

Het zal ergens midden jaren 90 zijn geweest, dat ik met mijn pleegzoon vanuit Luxemburg door België heen naar Nederland terug ging. In de krant stond het al: de benzine in België was 25 cent de liter goedkoper, dus iedere Nederlander tankte bij de laatste pomp zoveel mogelijk van de 'goedkope' benzine. Ikke, eigenwijs en eigenzinnig als ik ben, dus niet. Ik ging naar de voorlaatste pomp. Daar kon ik direct geholpen worden. Vier kilometer verder was de laatste pomp, met dikke rijen Nederlanders, de meesten uiteraard met draaiende motor. En allemaal vonden ze zichzelf zo verschrikkelijk slim... :lol: En ja, ik zal een cent of vier minder voordeel gehad hebben, maar ik was dat toch ook niet kwijt aan een draaiende motor, wachtend tot je een keer aan de beurt was... :mrgreen:

Knieperigheid is niet altijd voordelig... :D

jbo2021
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 09:42

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door jbo2021 »

witte angora schreef:
06 aug 2023 18:27
Erthanax schreef:
06 aug 2023 17:26
Bij bv 15.000 km per jaar en een verbruik van 1:15, tank je 1000 liter per jaar. Met die 5 cent verschil is dat maximaal 50 euro per jaar, in de praktijk nog minder. Dat telt eigenlijk niet zo op, vind ik. :wink:
Ik denk zo dat het omrijden naar die goedkopere pomp de winst al aardig teniet doet.

Het zal ergens midden jaren 90 zijn geweest, dat ik met mijn pleegzoon vanuit Luxemburg door België heen naar Nederland terug ging. In de krant stond het al: de benzine in België was 25 cent de liter goedkoper, dus iedere Nederlander tankte bij de laatste pomp zoveel mogelijk van de 'goedkope' benzine. Ikke, eigenwijs en eigenzinnig als ik ben, dus niet. Ik ging naar de voorlaatste pomp. Daar kon ik direct geholpen worden. Vier kilometer verder was de laatste pomp, met dikke rijen Nederlanders, de meesten uiteraard met draaiende motor. En allemaal vonden ze zichzelf zo verschrikkelijk slim... :lol: En ja, ik zal een cent of vier minder voordeel gehad hebben, maar ik was dat toch ook niet kwijt aan een draaiende motor, wachtend tot je een keer aan de beurt was... :mrgreen:

Knieperigheid is niet altijd voordelig... :D

Het model geeft een verwachting aan in verschil in prijs tussen morgen en vandaag, je hoeft dus niet om te rijden, alleen eerder of later te gaan tanken

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Brandstofprijzen aan de pomp voorspellen met Machine Learning

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... in mijn tank past 35 liter. En die rij ik natuurlijk niet helemaal leeg. Ergo: meer dan 20 liter per keer zal het niet worden. Kan ik 40 cent besparen, op zijn hoogst, als ik naar verwachting op het juiste moment tank. Nou, dan maak ik toch echt liever een tankstop op het moment dat ik er langs rij. Alleen al het starten met een koude motor en 2 x 600 meter rijden kost me dat bedragje al, geloof ik.

Plaats reactie