Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.

Wat te doen

Eerlijk aangeven
9
45%
Niets vertellen
11
55%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je leest weleens dat iemand bevalt, zonder dat zij wist dat ze in verwachting was. Nou geloof ik dat niet.

Maar ik ben, weliswaar heel lang geleden, ontslagen omdat ik in verwachting was. Dus heb het standpunt van de werkgever aan den lijve ondervonden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
24 apr 2023 09:32
Ik ben blij dat ik ze de kost niet hoef te geven, al die vrouwen die een zwangerschap eerlijk meldden (ovt dus twee d's :D) en eensklaps niet meer in het team pasten, of welke andere smoezen werkgevers soms gebruiken.
In mijn ogen is het een moeilijke situatie. Ik neem aan dat er dan ook overlegd wordt wat de plannen zijn. Een werknemer die zwanger wordt, een gezinnetje wil stichten met 2 kinderen, minder uren wil maken, die zal inderdaad niet meer bij sommige bedrijven passen.

Uiteindelijk zijn het keuzes die mensen maken. De ene kiest voor het gezin, de ander voor zijn bedrijf. En voor beide kunnen we begrip opbrengen als ze daar eerlijk over zijn, lijkt me.

In mijn ogen is er wel een verschil, afhankelijk van de grootte van het bedrijf en de werkzaamheden. Mijn ouders zijn noodgedwongen een extra dag dicht gegaan in de week, omdat 1 van de 2 personeelsleden zwanger was en ze niet maandenlang 6 dagen in de week konden werken. Uiteindelijk is die dag gebleven, omdat dit personeelslid minder uren wilde gaan werken.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Een werkgever die een functie plotseling laat vervallen als zijn werknemer met een vast contract plotseling zwanger blijkt te zijn denkt toch zeker niet dat hij daar bij het UWV mee wegkomt? Dit nog los van het moreel besef dat kennelijk bij zo'n werkgever geheel ontbreekt.

Voert een werkgever dit argument aan dan wordt naar het vervallen van functies een degelijk onderzoek ingesteld waarbij de mogelijkheid van herplaatsing, al dan niet met omscholing betaald door de werkgever, ook nog wordt aangevoerd. Te veel werkgevers zijn met dit trucje in het verleden te gemakkelijk weggekomen, maar de wal keerde dit schip en een dergelijk argument, wil het slagen, zal degelijk onderbouwt moet zijn.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zodra mannen ontslagen worden, of het contract niet verlengd, als hun partner zwanger is, zal deze poppenkast gauw afgelopen zijn.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nijogeth schreef:
24 apr 2023 00:15
Ik gok dat ze dan de functie laten vervallen en geen andere functie beschikbaar hebben en de kosten voor lief nemen. Persoonlijk zou ik me ook flink genaaid voelen en het gevoel hebben dat deze werknemer een onwerkbare situatie creëert door mij niet te vertrouwen.

Maar schijnbaar zijn er dus ook werkgevers die niet met een zwangere werknemer om tafel zouden gaan zitten om te kijken wat de toekomstplannen zijn en er samen goed uit te komen.

Het moeilijke is dat iemand die in de fase zit dat ze aan een gezin gaan beginnen vaak niet stopt bij 1 kind en je dus als werkgever eigenlijk totaal niet weet waar je aan toe bent. Het kan zomaar zijn dat je iemand een vast contract geeft die vervolgens in de komende 5 jaar 3 kinderen krijgt. Dan heb je dus totaal niets aan deze werknemer. In mijn ogen is overleg dus altijd nodig, want als je het achter de rug van de werkgever flikt, dan zoekt ie wel een manier om je buiten te gooien.
Dat is precies de reden dat het verboden is om iemand vanwege zwangerschap te ontslaan. Er is kennelijk al over het functioneren gepraat, er is verlenging in het vooruitzicht gesteld dus kan de werkgever nu niet meer zeggen dat er sprake is van onvoldoende functioneren. Maar die toezegging is niet te bewijzen, dus niks zeggen is het verstandste om te doen.

Missivo
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 jul 2022 22:12

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Missivo »

Draai het om, je functioneert goed, dus met dat in gedachten zou ik niks zeggen. Als je werkgever je er achteraf verwijten over maakt kun je naar hem terugkoppelen dat je toch goed functioneert en dat dat toch niet veranderd is. Niet verlengen ivm zwangerschap mag immers niet dus alleen je functioneren is belangrijk.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

HandigeHarrie schreef:
24 apr 2023 16:42
Nijogeth schreef:
24 apr 2023 00:15
Ik gok dat ze dan de functie laten vervallen en geen andere functie beschikbaar hebben en de kosten voor lief nemen. Persoonlijk zou ik me ook flink genaaid voelen en het gevoel hebben dat deze werknemer een onwerkbare situatie creëert door mij niet te vertrouwen.

Maar schijnbaar zijn er dus ook werkgevers die niet met een zwangere werknemer om tafel zouden gaan zitten om te kijken wat de toekomstplannen zijn en er samen goed uit te komen.

Het moeilijke is dat iemand die in de fase zit dat ze aan een gezin gaan beginnen vaak niet stopt bij 1 kind en je dus als werkgever eigenlijk totaal niet weet waar je aan toe bent. Het kan zomaar zijn dat je iemand een vast contract geeft die vervolgens in de komende 5 jaar 3 kinderen krijgt. Dan heb je dus totaal niets aan deze werknemer. In mijn ogen is overleg dus altijd nodig, want als je het achter de rug van de werkgever flikt, dan zoekt ie wel een manier om je buiten te gooien.
Dat is precies de reden dat het verboden is om iemand vanwege zwangerschap te ontslaan. Er is kennelijk al over het functioneren gepraat, er is verlenging in het vooruitzicht gesteld dus kan de werkgever nu niet meer zeggen dat er sprake is van onvoldoende functioneren. Maar die toezegging is niet te bewijzen, dus niks zeggen is het verstandste om te doen.
Ik neem aan dat in dat gesprek ook meegenomen is wat de TS voor doelen heeft. Dat kan dus direct in de ijskast als al voor de eerste maand duidelijk is dat TS niet meer gaat functioneren. Als in dat gesprek TS heeft aangegeven graag op korte termijn een gezin te beginnen, dan is dit door de werkgever dus meegenomen en kun je het dus prima zeggen. Grote kans dat ie dan blij is voor je.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Iemand die 3 maanden geen werk verricht, die functioneert toch helemaal niet? Voor we die discussie gaan beginnen?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

We weten hier natuurlijk ook niet wat de baas voor een persoon is.

Lilycev
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2023 17:54

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Lilycev »

Beste allemaal,

Ik heb een soortgelijke vraag. Op dit moment ben ik 13 weken zwanger en ik hoor om me heen dat het niet verstandig is om dit nu te vertellen, maar beter te wachten tot de 16e week. De reden hiervoor heeft te maken met mijn tijdelijke contract dat eindigt op 31 juli. Mijn werkgever heeft me onlangs een vast contract aangeboden, waarvoor ik twee weken geleden digitaal heb getekend. Dit contract gaat echter pas in vanaf 1 augustus, waardoor ik nu twijfel. Is het mogelijk dat mijn werkgever het nieuwe contract intrekt of wijzigt zodra hij hoort dat ik zwanger ben? Moet ik daarom nog even wachten met het vertellen van mijn zwangerschap? Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Met vriendelijke groet,
Lily

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lilycev schreef:
08 mei 2023 18:08
De reden hiervoor heeft te maken met mijn tijdelijke contract dat eindigt op 31 juli. Mijn werkgever heeft me onlangs een vast contract aangeboden, waarvoor ik twee weken geleden digitaal heb getekend. Dit contract gaat echter pas in vanaf 1 augustus, waardoor ik nu twijfel.
De vraag of je het wel of niet al vertelt, hangt voor een groot deel af van je relatie met je werkgever. Uit het feit dat jouw werkgever zelf erg ver van tevoren al een nieuw contract met je sluit, maak ik op dat hij je graag wil hebben. Hij had immers ook nog een paar maanden kunnen wachten. Gevoelsmatig is dat dan gek dat jij wél zo lang zou wachten. Vertrouwen kan je het beste met vertrouwen beantwoorden, denk ik altijd maar.

Bovendien: je contract is al getekend, dus alles ligt toch al vast. Maak je niet teveel zorgen, vertel het gewoon op een geschikt moment en geniet vooral van deze tijd.

En o ja, gefeliciteerd ;-)

Plaats reactie