Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.

Wat te doen

Eerlijk aangeven
9
45%
Niets vertellen
11
55%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Kaniemandjhelpen
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 apr 2023 00:20

Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Kaniemandjhelpen »

Goedenavond allemaal,

Ik had een Topic uit 2012 gelezen, maar ik dacht ik ga een nieuw topic openen anno 2023.

Laat het nu zo zijn dat mijn partner inmiddels 8 weken in verwachting is. Zij heeft nu een tijdelijk contract, maar rond juni krijgt zij een vast contract en deze is haar ook toegezegd.

Nu weet haar werkgever nog niet dat ze in verwachting is, maar wij zijn bang dat wanneer ze het zou zeggen dat ze om een of andere reden wordt ontslagen zoals bijvoorbeeld ‘je past niet in het team’ of ‘je functioneert niet naar behoren’. Dat willen wij uiteraard graag voorkomen.

Aan de andere kan willen we ook wel eerlijk zijn uiteraard, maar we willen ook graag een huisje kopen binnen een X aantal maanden.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik weet dat het bij maximaal 6 maanden gemeld moet worden volgens FNV of minstens 3 weken voor de uitgerekende datum. Echter is het ook een beetje raar om te zeggen dat we niet wisten van de zwangerschap en dat ze al zo ver is tegen die tijd.

Help!

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Vroeger zou ik zeggen "altijd eerlijk zijn".
Dat heeft mij veel problemen opgeleverd.
Dus nu zou ik je adviseren "mond dicht. Zolang je het wettelijk niet verplicht bent; mond dicht."

En om het op een zinnige manier in te schatten zou je ook het volgende kunnen bedenken:
hoe naar ook om aan te denken; pas als het kindje geboren is weet je zeker dat alles goed gegaan is.

hoe is de arbeidsmarkt voor je lief? is er krapte? dat zou voor mij meer reden zijn om niets te zeggen.
Baas moet het haar maar vergeven. Maar belangrijker; het is echt pas zeker dat jullie een kindje hebben als het kindje ook echt geboren is, en gezond is en overleeft. Mocht daar discussie over zijn, kijk dan eens naar de cijfers rond miskramen e.d. Kies de minst gunstige, en wijs de baas daar op mocht die verongelijkt zijn dat jullie het niet meteen zeiden.

Heel veel plezier en voorpret met zn drie.
Heel veel geluk ook.
mvg

Jeneverbes Biertjes
Laatst gewijzigd door jeneverbes op 19 apr 2023 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door PGros »

Normaal gaan mensen pas na zo'n drie maanden vertellen aan familie dat ze zwanger zijn. (Dan is het al bijna juni.) Dus als je dat pas doet na het contract is nog helemaal niet laat. Ik zou eerst het vaste contract afwachten.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Niets zeggen. Eerlijk duurt in dit geval het kortste.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
19 apr 2023 09:20
Normaal gaan mensen pas na zo'n drie maanden vertellen aan familie dat ze zwanger zijn. (Dan is het al bijna juni.) Dus als je dat pas doet na het contract is nog helemaal niet laat. Ik zou eerst het vaste contract afwachten.
Precies. er is geen enkele verplichting om nu te vertellen dat ze zwanger is. De vraag van je werkgever of het contract verlengd wordt zou ook moeten gaan over de kwaliteiten van de werknemer, en niet om de vraag of ze zwanger is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als zij het nu al meldt, zeg dan maar dag met je handje tegen dat vaste contract. Dus niets doen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om niks te zeggen. Want bij het het einde van het contract mag beide partijen zonder reden opzeggen.
Uw zorgen zijn terecht.

1 dag nadat werkgever en werknemer akkoord is gegaan met het nieuwe contract (en handtekeningen van beide partijen gezet zijn) kunt ze het met een gerust hart zeggen.
Laatst gewijzigd door Seinhuis op 19 apr 2023 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inmiddels zal het wel duidelijk zijn: Wacht maar rustig tot dat vaste contract definitief is. Eventuele teleurstelling van de werkgever over het zwangerschapsverlof wordt later vanzelf gecompenseerd door de terugkeer van een goede en gewaardeerde medewerkster.

Ik hoop dat zwangerschap en bevalling probleemloos verlopen en ik wens jullie veel geluk!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is er enige reden om te denken dat er geen vast contract komt bij een zwangerschap? Als de werkgever dit zou doen, wat zal er dan gebeuren als er nu niets gezegd word en er op een later moment uitval is? Als een werkgever van je af wilt zijn er altijd mogelijkheden. Als de werkgever geen jonge ouderdom zwangere in dienst wil hebben, zou je daar willen werken?
Een keuze maken is van vele factoren afhankelijk. Uw vrouw kent als enige de hele situatie, die zal dus alles op een rijtje moeten zetten en kijken wat het verstandigste is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn genoeg redenen te bedenken. Denk alleen al aan de straks lange afwezigheid ivm zwangerschap- en bevallingsverlof.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
19 apr 2023 11:51
Er zijn genoeg redenen te bedenken. Denk alleen al aan de straks lange afwezigheid ivm zwangerschap- en bevallingsverlof.
Het gaat er niet om wat wij kunnen verzinnen, maar wat de reden van de werkgever zou kunnen zijn.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Mag ik uit uw reactie opmaken dat uw advies aan TS is: u moet het WEL zeggen?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door kuklos »

J. Deltoer schreef:
19 apr 2023 12:42
Mag ik uit uw reactie opmaken dat uw advies aan TS is: u moet het WEL zeggen?
Het advies van NeoDutchio is simpel, namelijk dat alleen de vrouw van TS weet hoe de werkgever ongeveer zal reageren op het nieuws als het wordt verteld. Er zijn goede en slechte organisaties. Goede waarbij je het nu al kan meedelen en het vaste contract er toch komt; en slechte die dan een reden zullen verzinnen om het contract niet te verlengen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het hangt ook van de werkzaamheden af en hoeveel personen dat werk doen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

kuklos schreef:
19 apr 2023 12:51
J. Deltoer schreef:
19 apr 2023 12:42
Mag ik uit uw reactie opmaken dat uw advies aan TS is: u moet het WEL zeggen?
Het advies van NeoDutchio is simpel, namelijk dat alleen de vrouw van TS weet hoe de werkgever ongeveer zal reageren op het nieuws als het wordt verteld. Er zijn goede en slechte organisaties. Goede waarbij je het nu al kan meedelen en het vaste contract er toch komt; en slechte die dan een reden zullen verzinnen om het contract niet te verlengen.
Ik neem aan dat TS intensief contact heeft met de vrouw, dus dat is een raar advies. Daarnaast lijkt het me logischer dat Neodutchio zelf de vraag beantwoordt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

J. Deltoer schreef:
19 apr 2023 13:55
J. Deltoer schreef:
19 apr 2023 12:42
Mag ik uit uw reactie opmaken dat uw advies aan TS is: u moet het WEL zeggen?
Ik neem aan dat TS intensief contact heeft met de vrouw, dus dat is een raar advies. Daarnaast lijkt het me logischer dat Neodutchio zelf de vraag beantwoordt.
Ik wil het best herhalen hoor. De vrouw van TS weet of er iets te vrezen is op het werk. Is er niets te vrezen, dan kan het gewoon gezegd worden. Valt er wel wat te vrezen moet je het natuurlijk niet zeggen. Doe je dat laatste, wat gaat er dan gebeuren als ze het wel te horen krijgen? Het is dus een afweging die alleen de vrouw van TS kan maken. En in het laatste geval zal je je ook moeten afvragen of je daar wilt blijven werken. Als ze moeilijk gaan doen bij een zwangerschap, dan kan het ook moeilijk worden daarna.

Wat ook van belang is hoe het functioneren van de vrouw is. Ik heb, als goed werkgever, ooit het contract van een zwangere vrouw niet verlengd omdat ze niet functioneerde. In een ander geval heb ik juist de zwangere werkneemster naar huis gestuurd omdat ik merkte dat deze het niet kon volhouden. Na de bevalling kreeg ze een vast contract. Ik ben daar al jaren weg, maar zij werkt er nog steeds.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou als werkgever alles in het werk stellen om iemand buiten te werken op het moment dat deze bij het praten over een vast contract niet aangeeft dat deze er binnenkort een aantal maanden uit ligt, terwijl deze dat wel weet. Dat betekent in mijn ogen namelijk gewoon dat je de werkgever niet vertrouwt.

Zwangerschapsverlof kost een werkgever niets extra en er is genoeg tijd om iemand in te werken in dit geval.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
19 apr 2023 15:34
Ik zou als werkgever alles in het werk stellen om iemand buiten te werken op het moment dat deze bij het praten over een vast contract niet aangeeft dat deze er binnenkort een aantal maanden uit ligt, terwijl deze dat wel weet. Dat betekent in mijn ogen namelijk gewoon dat je de werkgever niet vertrouwt.

Zwangerschapsverlof kost een werkgever niets extra en er is genoeg tijd om iemand in te werken in dit geval.
Op zich kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar toch... Ik heb het zelf weliswaar ook wel goed zien gaan, maar ook wel fout (dus toch geen vast contract). En dat waren verder toch ook geen slechte werkgevers. Ik kan me de aarzelingen van TS en partner goed voorstellen.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door PGros »

Je moet sowieso niets vertellen zolang je er zelf nog niet aan toe bent.
8 weken is gewoon te vroeg.
Als een werkgever het daarna niet fijn vindt dan zou hij het van te voren (nu) ook niet fijn vinden.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Melden dat je zwanger bent als je bijna vast contract krijgt?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
19 apr 2023 12:01
Lady1234 schreef:
19 apr 2023 11:51
Er zijn genoeg redenen te bedenken. Denk alleen al aan de straks lange afwezigheid ivm zwangerschap- en bevallingsverlof.
Het gaat er niet om wat wij kunnen verzinnen, maar wat de reden van de werkgever zou kunnen zijn.
Dat zijn niet bepaald per sé verschillende dingen natuurlijk.
Nijogeth schreef:
19 apr 2023 15:34
Zwangerschapsverlof kost een werkgever niets extra en er is genoeg tijd om iemand in te werken in dit geval.
Dat is natuurlijk onjuist. Het vervangen van medewerkers is een kostbare aangelegenheid voor een werkgever. En als het tijdelijk is, is het ook nog eens "weggegooid geld".

Plaats reactie