meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

geef uw meterstanden door per nieuw tijdsvak als u geen slimme meter hebt of als uw energiebedrijf geen toestemming tot uitlezen heeft gegeven. op het moment dat u dit niet doet wordt uw verbruik geschat. deze kan, weet ik uit eigen ervaring aardig afwijken van de schatting van uw energiebedrijf. zeker als u een poosje de cv uit heeft gezet. al dan niet door afwezigheid. met het doorgeven van de meterstanden per nieuwe tariefsperiode bereikt u dat het daadwerkelijke verbruik afgerekend wordt tegen de daarvoor geldende tarief. dmijn energieleverancier wijst mij hier niet op. dat zou deze vanuit zorgplicht wel moeten doen is mijn mening. 1 januari gaat voor veel consumenten weer nieuwe tarieven gelden als is het maar om de gewijzigde btw op energie . laat u niet uit het veld slaan doordat de energiemaatschappijen dit niet ingericht hebben op hun systeem. geef het schriftelijk door via whatsap, sms of probeer beter een mailadres te achterhalen. het maakt eigenlijk niet uit hoe deze schriftelijk bij de energieberijven terecht komen. het gaat erom dat de meterstand bij uw energiebedrijf terecht komt.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door de auditu »

bouwboy1980 schreef:
29 dec 2022 06:27
geef uw meterstanden door per nieuw tijdsvak als u geen slimme meter hebt of als uw energiebedrijf geen toestemming tot uitlezen heeft gegeven. op het moment dat u dit niet doet wordt uw verbruik geschat. deze kan, weet ik uit eigen ervaring aardig afwijken van de schatting van uw energiebedrijf.
Dus het energiebedrijf moet toestemming tot uitlezen geven en hun schatting kan aardig afwijken van hun schatting? :D

bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

ik ben abuis; de schatting van het energiebedrijf kan aardig afwijken van het daadwerkelijke verbruik. veelal is dat ten nadele van de klant heb ik ervaren. er is ook goed nieuws na een jaar strijd stuurt mijn energiebedrijf een half uur naar mijn topicplaatsing een verzoek om meterstanden door te geven. welliswaar is dit geinitieerd door het energieplafond om een ''nulmeting'' te hebben maar toch. realiseer dat het verbruik voor vrijwel iedereen is veranderd t.o.v. voor voorliggende jaren. de ene heeft de cv al dan niet tijdelijk uitgezet, of korter douche, of de thermostaat lager gezet van 19, 18, of welke temperatuur ook. de cijfers van verbruik van voorliggende jaren zijn minder bruikbaar voor het maken van inschatting.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door BL2 »

Het doorgeven per 01-01-2023 zal later wel worden aangemerkt als het fraudemoment van het jaar.......

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vattenfall heeft al een mail gestuurd:
“Met uw meterstanden berekenen we het prijsplafond voor u. Wilt u daarom uw meterstanden aan ons doorgeven op 31 december 2022? Een paar dagen eerder of later kan ook. In dat geval maken we een nauwkeurige schatting van uw meterstanden op 31 december 2022. U kunt uw meterstanden tot 15 januari 2023 doorgeven. “

bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

lowieze,

ze hadden er ook bij mogen vertellen dat dit ook voor een juiste termijnafrekening is tot 31-12-2022. er geld nu eenmaal een ander tarief per 1 januari; wij moeten namelijk weer meer belasting afdragen over de afgenomen energie. het lijkt me dan ook dat de meterstanden daarvoor benodigd zijn voor een juiste btw afdracht.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door rwolters »

Wat zou het toch een hoop gedoe en geld schelen als dit gewoon remote kan worden uitgelezen…..

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

rwolters schreef:
29 dec 2022 10:16
Wat zou het toch een hoop gedoe en geld schelen als dit gewoon remote kan worden uitgelezen…..
Voor de klagers wel….

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het lijkt wel of de hele wereld een “zorgplicht” heeft voor consumenten.

Stel dat ze zelf eens moeten nadenken, je moet er toch niet aan denken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
29 dec 2022 10:16
Wat zou het toch een hoop gedoe en geld schelen als dit gewoon remote kan worden uitgelezen…..
Gedoe misschien wel...maar geld?
Vele 1e generatie slimme meters zijn al weer vervangen. En oude analoge meters nog niet afgeschreven.
Voor het geld dat een nieuwe slimme meter + installatie kost, kun je een hoop doorgegeven meterstanden verwerken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
29 dec 2022 14:17
Weigeraars van slimme meters en over angstige privacy principle mensen die de uitleesfunctie niet toe stonden balen nu als de spreekwoordelijke stekker maar krijgen alsnog de optie om tussentijds de meterstanden op 31 december door te geven.
Waar baseer je je op dat weigeraars (waaronder ik) balen? Bij elke tariefswijziging stuur ik gewoon stralend een mailtje.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

snuffel1 schreef:
29 dec 2022 14:17
Ik heb de mail van Vattenfall ook ontvangen om de meterstanden op 31 december door te geven maar ik vrees wel dat de website overbelast gaat raken dus blijft het afwachten of het ook gaat lukken. (….)
Men heeft 14 dagen de tijd om de meterstanden door te geven, dus die overbelasting zal wel loslopen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

'We' willen geen slimme meter, 'we' willen niet dat anderen inzicht hebben in 'mijn' meterstanden, maar 'ik' wil wel 'mijn' standen kunnen doorgeven wanneer 'ik' dat wil. Hoe krom is dat?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
29 dec 2022 14:51
'We' willen geen slimme meter, 'we' willen niet dat anderen inzicht hebben in 'mijn' meterstanden, maar 'ik' wil wel 'mijn' standen kunnen doorgeven wanneer 'ik' dat wil. Hoe krom is dat?
Ik wil standen door kunnen geven, wanneer daar aanleiding toe is. Zoals een tariefswijziging. Daar is niets krom aan.

Met domme meter, blijft salderen een feest.

bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

slimme meter is niets slim aan; wel registreert deze al u verbruik en de momenten waarop. met dit en veel andere data kan men feilloos uw leven gevolgd worden. bevoorbeeld wanneer uw thuis bent of juist niet. ik vind dat dit niemand aangaat en ja ik heb wat te verbergen mijn prive leven. maar daarom is het ook prive ; ik wil dat niet delen. dat is gelukkig een recht hier in nederland ook al wordt dat vaak geschonden. vandaar dat ik ook geen slimme meter wil. mijn energiebedrijf verklaart geen telefoonnummer te hebben van mij - recht op inzage - om mij vervolgens wel gewoon te bellen. bleek deze toch te hebben geregistreert. hoezo schending van privacy.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Methusalah »

Duh! Wat is hier nieuws aan? Het wordt altijd geschat als je het niet door geeft. Dat was niet bepaald een geheim. Ik zie nut niet van dit topic.

bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

als je het wel doorgeeft wordt het niet geschat en betaal je wat je werkelijk gebruikt. u mag raden als u het verbruik van een ander moet inschatten en u moet het verschil bijpassen wat er dan gebeurt. u schat het voor uzelf veilig in en gaat dus voor u aan de gunstige kant zitten. dit is dan ook wat er gebeurt. en je kunt de energiebedrijven ook geen ongelijk geven. maar als u het doorgeeft hoeven zij niet te schatten en betaalt u naar wat u daadwerkelijk verbruikt.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door angel1978 »

wel registreert deze al u verbruik en de momenten waarop. met dit en veel andere data kan men feilloos uw leven gevolgd worden. bevoorbeeld wanneer uw thuis bent of juist niet.
Ah daar is die BS ook weer.

Afspraak: ik geef hier een hele week aan verbruik en jij laat me aan de hand daarvan weten wanneer ik thuis was en wanneer niet? Als je het goed hebt zeg ik niets meer, maar als je dat niet kunt, dan laat je deze grote onzin in het vervolg achterwege!

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Soms staat mijn wasmachine aan als ik thuis ben, en soms als ik weg ben. Maar dat is super prive.

gaja
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 jun 2008 19:09

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door gaja »

Wij hebben ook een slimme meter. Heel handig, alleen heeft de gasmeter al een paar maanden storing. Geeft wel keurig het verbruik aan maar geeft het niet door aan Vattenfall. Nu moet ik dus alsnog steeds de stand van de gasmeter doorgeven. Kan nog wel enkele maanden duren zegt Liander want zij hebben een tekort aan meters en wij krijgen dus een nieuwe.

Plaats reactie