meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

angel1978

bij slimme meter, als u toestemming geeft, wordt dageijks u verbruik uitgelezen. en niet op weekniveau wat uw suggereert. en theoretisch kan hij elk moment worden uitgelezen en dat bepaalt u niet door een schakelaartje in de meterkast aan en uit te doen. nee dat kan men op afstand instellen en u moet daar op vertrouwen dat het op die manier gebeurt. u mag dat van mij, ik heb er mijn zienswijze en mening over en dat die niet strookt met de uwe vind ik prima. ik vind het prima om eens per jaar mijn meterstanden door te geven en nu er vaker tariefswijzigingen wellicht per kwartaal.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

angel1978 schreef:
29 dec 2022 16:54
wel registreert deze al u verbruik en de momenten waarop. met dit en veel andere data kan men feilloos uw leven gevolgd worden. bevoorbeeld wanneer uw thuis bent of juist niet.
Ah daar is die BS ook weer.

Afspraak: ik geef hier een hele week aan verbruik en jij laat me aan de hand daarvan weten wanneer ik thuis was en wanneer niet? Als je het goed hebt zeg ik niets meer, maar als je dat niet kunt, dan laat je deze grote onzin in het vervolg achterwege!
Je zal maar zonnepanelen hebben. Dan zouden 2 extra hacks moeten plaatsvinden om zowel de opbrengst live te volgen als de teruglevering. Pas dan kan je zien wat er daadwerkelijk verbruikt word.
De vraag is ook maar wat een vreemde kan met je gegevens. Welke apparaten je hebt is niet te achterhalen. Dat je wellicht niet thuis bent als je verbruik laag is is een gok. Zou je als inbreker dan een hoop mensen online gaan volgen, of rij je af en toe langs het huis en kijk je of er beweging is?

Op dit moment ben ik niet thuis, gebruik dus zeer weinig stroom. Echter heb ik een storing in mijn ketel en gebruik 2m3 gas per dag. Er is dus niet online zekerheid of ik wel of niet thuis ben. Voor diegene die foute bedoelingen hebben, morgen ben ik weer thuis. Dan gaat de ketel weer uit waardoor ik en zeer weinig stroom verbruik en 0,0m3 gas. Voor vreemden op afstand online geen touw aan vast te knopen dus.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door angel1978 »

bouwboy1980 schreef:
29 dec 2022 20:09
angel1978

bij slimme meter, als u toestemming geeft, wordt dageijks u verbruik uitgelezen. en niet op weekniveau wat uw suggereert. en theoretisch kan hij elk moment worden uitgelezen en dat bepaalt u niet door een schakelaartje in de meterkast aan en uit te doen. nee dat kan men op afstand instellen en u moet daar op vertrouwen dat het op die manier gebeurt. u mag dat van mij, ik heb er mijn zienswijze en mening over en dat die niet strookt met de uwe vind ik prima. ik vind het prima om eens per jaar mijn meterstanden door te geven en nu er vaker tariefswijzigingen wellicht per kwartaal.
Het gaat hier niet om zienswijzes of meningen, maar om de bewering dat aan de hand van de verbruikscijfers men kan zien wanneer iemand thuis is.
Dus graag boter bij de vis. Ik ben bereid om mijn cijfers hier te posten en hoor dan graag wanneer ik thuis was.. Een week niet genoeg, een maand mag ook.. Je krijgt ze zelfs per kwartier als dat handiger is net als de energiemaatachappij. Dat heeft niets met de suggestie te maken dat ze dat wekelijks uitlezen, dat heeft niemand beweerd..

Maar ga je het kunstje nog laten zien dan?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
29 dec 2022 20:22
Het gaat hier niet om zienswijzes of meningen, maar om de bewering dat aan de hand van de verbruikscijfers men kan zien wanneer iemand thuis is.
Dus graag boter bij de vis. Ik ben bereid om mijn cijfers hier te posten en hoor dan graag wanneer ik thuis was.. Een week niet genoeg, een maand mag ook.. Je krijgt ze zelfs per kwartier als dat handiger is net als de energiemaatachappij. Dat heeft niets met de suggestie te maken dat ze dat wekelijks uitlezen, dat heeft niemand beweerd..

Maar ga je het kunstje nog laten zien dan?
Waarom zouden we jou nog moeten overtuigen, als dit soort privacy issues al uitgebreid aan de orde zijn geweest bij ACM en Europees hof?
Gedragscode Slim Netbeheer is niet voor niets opgesteld.

bouwboy1980
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2022 09:44

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door bouwboy1980 »

alle discussie over slimme meters. ik ben voor dataminimalisatie als weergegeven in de avg. ik ga instanties dan ook niet meer geven dan strikt nodig. voor mij dan ook geen slimme meter tenzij dit wettelijk verplicht zou worden, maar daar is geen sprake van.

terug naar de topic voor degene zonder slimme meter en of gegeven toestemming voor doorgeven meterstanden van slimme meter; geef uw meterstanden per 1-1-2024 door. u betaalt dan voor hetgeen u afgenomen energie tegen de dan geldende prijs. een eerlijke zaak.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door angel1978 »

bouwboy1980 schreef:
30 dec 2022 07:08
alle discussie over slimme meters. ik ben voor dataminimalisatie als weergegeven in de avg. ik ga instanties dan ook niet meer geven dan strikt nodig. voor mij dan ook geen slimme meter tenzij dit wettelijk verplicht zou worden, maar daar is geen sprake van.

terug naar de topic voor degene zonder slimme meter en of gegeven toestemming voor doorgeven meterstanden van slimme meter; geef uw meterstanden per 1-1-2024 door. u betaalt dan voor hetgeen u afgenomen energie tegen de dan geldende prijs. een eerlijke zaak.
Nog maar een keer: ga je nog aantonen dat je kan zien wanneer ik thuis was?

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door xflorisx »

Het privacy argument wordt nu nog vaak onterecht gebruikt. Er zit vaak wat anders achter. Het zijn ook achterhoede gevechten. Binnen enkele jaren heeft bijna niemand meer een echte Ferraris meter. Die dingen zijn gemiddeld 40 jaar oud, worden niet meer gemaakt en erg onnauwkeurig.
Als het geld gaat kosten worden er massaal digitale meters geplaatst. In België betaal je al een forfait voor het hebben van een analoge meter. Momenteel kun je al geen dynamische tarieven krijgen. Dat zal over enkele jaren gewoon gemeengoed worden. Kijk alleen maar naar het verschil met de andere tarieven.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

xflorisx schreef:
30 dec 2022 09:45
Het privacy argument wordt nu nog vaak onterecht gebruikt. Er zit vaak wat anders achter. Het zijn ook achterhoede gevechten. Binnen enkele jaren heeft bijna niemand meer een echte Ferraris meter. Die dingen zijn gemiddeld 40 jaar oud, worden niet meer gemaakt en erg onnauwkeurig.
Allemaal loze kreten, zonder onderbouwing. Vele eerste generatie slimme meters zijn alweer vervangen, omdat juist die grote afwijkingen konden vertonen. En die slimme meters waren nog geen 40 jaar oud.
xflorisx schreef:
30 dec 2022 09:45
Momenteel kun je al geen dynamische tarieven krijgen.
Heb je zonnepanelen, dan is juist dat een voordeel!

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door xflorisx »

16again schreef:
30 dec 2022 09:56
xflorisx schreef:
30 dec 2022 09:45
Het privacy argument wordt nu nog vaak onterecht gebruikt. Er zit vaak wat anders achter. Het zijn ook achterhoede gevechten. Binnen enkele jaren heeft bijna niemand meer een echte Ferraris meter. Die dingen zijn gemiddeld 40 jaar oud, worden niet meer gemaakt en erg onnauwkeurig.
Allemaal loze kreten, zonder onderbouwing. Vele eerste generatie slimme meters zijn alweer vervangen, omdat juist die grote afwijkingen konden vertonen. En die slimme meters waren nog geen 40 jaar oud.
xflorisx schreef:
30 dec 2022 09:45
Momenteel kun je al geen dynamische tarieven krijgen.
Heb je zonnepanelen, dan is juist dat een voordeel!
Er zijn wat slimme meters vervangen. Dus nu zijn ze veel nauwkeuriger. Ik werk niet bij een netwerkbedrijf dus weet niet wat de toegestane foutmarge is van de verschillende energiemeters. Maar ga er maar van uit dat het margeverschil groot is tussen analoog en digitaal.

Er zijn nu al mensen met zonnepanelen die overgaan naar dynamische tarieven, omdat de verschillen in tarieven te groot zijn. Wat denk je dan hoe mensen zonder zonnepanelen het gaan doen. Die betalen nu de forse teruglevertarieven van de paneelhouders.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

xflorisx schreef:
30 dec 2022 11:17
Er zijn wat slimme meters vervangen. Dus nu zijn ze veel nauwkeuriger.
Onnauwkeurigheid was juist niet het probleem. Dat ligt in de orde van enkele procenten.
Het echte probleem was dat golfvorm van de stroom soms te complex was voor gebruikte meetprincipe, waardoor er meetfouten van honderden procenten konden optreden. Dat heeft meer te doen met een ontwerp fout, dan met slechte nauwkeurigheid.
xflorisx schreef:
30 dec 2022 11:17
Er zijn wat slimme meters vervangen. Dus nu zijn ze veel nauwkeuriger. Ik werk niet bij een netwerkbedrijf dus weet niet wat de toegestane foutmarge is van de verschillende energiemeters. Maar ga er maar van uit dat het margeverschil groot is tussen analoog en digitaal.
Waarom moet ik daar van uit gaan?
Uiteraard waren de ferrarismeters goed, anders kregen ze geen type goedkeur.
xflorisx schreef:
30 dec 2022 11:17
Er zijn nu al mensen met zonnepanelen die overgaan naar dynamische tarieven, omdat de verschillen in tarieven te groot zijn. Wat denk je dan hoe mensen zonder zonnepanelen het gaan doen. Die betalen nu de forse teruglevertarieven van de paneelhouders.
Zonder zonnepanelen kun je met slimme meter mogelijk wel profiteren van dynamische tarieven. Maar als die categorie geen slimme meter heeft, is de meest voor de hand liggende oorzaak dat ze die zelf geweigerd hebben.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
30 dec 2022 13:03
Ik snap uw weerstand tegen een digitale meter niet want de netbeheerder die de meterstanden beschikbaar stelt weet enkel het meter nummer en stelt de meterstanden aan uw energieleverancier beschikbaar als u voor de uitleesfunctie heeft gekozen. De AVG wet is in uw geval niet van toepassing omdat de netbeheerder de actuele meterstand aan de energieleverancier doorgeeft en die energieleverancier weet wie u bent, waar u woonachtig bent maar kan en mag die gegevens niet met andere commerciële partijen delen alhoewel er is één uitzondering zodra de energieleverancier herhaaldelijk een achterstand in de termijn betaling constateert wordt de gemeente van die achterstand op de hoogte gebracht met als doel die mensen te helpen.
Natuurlijk is de AVG wel van toepassing. Immers weet de netbeheerder bij welk adres een meternummer hoort, en een adres is redelijk eenvoudig te herleiden tot een persoon.
En waar denk je dat gedragscode slim netbeheer mede op gebaseerd is? Juist, de AVG

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Waarom willen mensen geen slimme meter? Ik vind het super makkelijk .

Uit privacy? Lijkt me geen steekhoudend argument. Althans ik zie dat niet.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door xflorisx »

xflorisx schreef:
30 dec 2022 11:17
Er zijn wat slimme meters vervangen. Dus nu zijn ze veel nauwkeuriger. Ik werk niet bij een netwerkbedrijf dus weet niet wat de toegestane foutmarge is van de verschillende energiemeters. Maar ga er maar van uit dat het margeverschil groot is tussen analoog en digitaal.
Waarom moet ik daar van uit gaan?
Uiteraard waren de ferrarismeters goed, anders kregen ze geen type goedkeur.

Vergelijk het maar met de oude koekoeksklok met slinger en de moderne wandklokken. De foutmarge van die twee zijn compleet anders. Ga er maar van uit dat dit met energiemeters ook zo is.
Je kunt geluk hebben dat de jouwe te weinig aangeeft, maar het kan ook andersom.
Als ik nog zo'n Ferraris zou hebben zou ik het wel uitgemeten hebben aan welke kant de afwijking zit.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door BL2 »

Echt lachen bij die huishoudens alwaar de analoge meter nu "bakken met geld" gaat opleveren omdat je zelf de standen mag/moet doorgeven.
Nog even nadenken, moet je nu minder opgeven ?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
30 dec 2022 22:59
Echt lachen bij die huishoudens alwaar de analoge meter nu "bakken met geld" gaat opleveren omdat je zelf de standen mag/moet doorgeven.
Nog even nadenken, moet je nu minder opgeven ?
Belangste vraag daarbij: Gaan tarieven in de toekomst stijgen of dalen?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door BL2 »

In de directe toekomst, tot december 2023 gaan die fors dalen door het prijsplafond, en bij ons ongeveer met 40 procent.

mlavoorrips
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jan 2023 19:55

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door mlavoorrips »

Ik wil geen slimme meter, maar in juni heb ik geen dag en nacht tarief meer. ik vind dat chantage

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Moneyman »

mlavoorrips schreef:
13 jan 2023 20:10
Ik wil geen slimme meter, maar in juni heb ik geen dag en nacht tarief meer. ik vind dat chantage
Chantage, toe maar :lol:

Maar als je geen slimme meter wilt is er geen enkel probleem, want je kunt bij de digitale meter het slimme deel gewoon uitzetten.

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door xflorisx »

mlavoorrips schreef:
13 jan 2023 20:10
Ik wil geen slimme meter, maar in juni heb ik geen dag en nacht tarief meer. ik vind dat chantage
Je kunt ook geen dynamische contract afsluiten. Vind je dat ook chantage.
Je hebt natuurlijk ook geen slimme auto, maar rijdt nog met paard en wagen. Mag allemaal hoor.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: meterstanden doorgeven nieuw tijdsvak 1 januari 2023

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mlavoorrips schreef:
13 jan 2023 20:10
Ik wil geen slimme meter, maar in juni heb ik geen dag en nacht tarief meer. ik vind dat chantage
Mijn eerste auto reed op gelode benzine. Was er toch geen pomp te vinden die gelode benzine verkocht. En in mijn Trabant moest euro95 met olie. Nergens de juiste mengverhouding te vinden.
Soms wil je iets wat niet meer past bij deze tijd. Maar dan ben je zelf ook verantwoordelijk voor de gevolgen. De al genoemde paard en wagen is al weg, koken doen we op gas of stroom en niet meer op hout, we dragen echte kleren en geen vellen, enz. Om voor een paar mensen een duur systeem in de lucht te houden gaat niet werken. Tenzij u natuurlijk voor de kosten wil opdraaien. Maar dan gaat u weer klagen dat het chantage is dat u zoveel moet betalen.

Plaats reactie