LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ouderen zijn afgeschreven?

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Jammer! »

Ik las net deze zin in over een bijdrage over NS keuzedagen.
Mooi voor anderen, maar zie je alle ouderen al met de app aan de slag gaan?', hekelt Schubert

Dit is een voorbeeld uit velen! Zijn ouderen randdebielen die niks meer leren? Wordt gemakshalve vergeten dat er steeds meer , ouderen' zijn die de digitale ontwikkeling actief hebben meegemaakt?
Er zullen beslist mensen zijn die niet mee kunnen gaan of niet mee willen doen. Het gemak echter waarbij allerlei belangengroepen ( niet perse voor of van de ouderen zelf) oproepen rekening te houden met ouderen.
Ik roep deze mensen op rekening te houden met de stigmatiserende werking van hun berichten die onterecht veel mensen die actief en bijdehand zijn in een hoekje duwen. Wellicht om zichzelf beter te voelen?
Het zou Radar sieren dit aan te pakken in de berichten! Dus naast religie, etniciteit en geslacht: géén leeftijdsdiscriminatie!

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is ook maar net hoe zwaar je eraan wilt tillen. Met leeftijdsdiscriminatie heeft het al helemaal niets te maken.

Bovendien is het in algemene zin natuurlijk gewoon waar: de groep ouderen is de groep die het meest moeite heeft met apps en digitale ontwikkelingen. Daar kan je helemaal om uit je stekker gaan, omdat er toevallig ook ouderen zijn die er géén moeite mee hebben, maar dat maakt niet dat het algemene statement onjuist is.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou nou... toevallig vanmorgen een discussie gehad bij de servicebalie van de appie. Dat ging over de koopzegels. Dat moet vanaf 1 januari ook digitaal. Ik heb geen smartphone, en heb er geen behoefte aan. Wel een tablet, maar geen idee hoe het werkt. Aan de servicebalie heeft iemand geprobeerd het allemaal uit te leggen - en dat om twee euro per twee jaar aan 'rente' te verdienen.

Na afloop van het verhaal stonden er maar liefst 5 dames te wachten tot ik klaar was. En ik snapte het nog steeds niet, maar stond wel te tollen.

Heel lief allemaal, maar ik stop gewoon met die koopzegels. Veel makkelijker. Wat ik aan omhaal moet gaan zitten leren voor die paar euro, laat maar. En nee, een randdebiel ben ik zeker niet. Het enige wat ik doe is mijn knopen tellen. De tijd dat vrouwen uit noodzaak avonden lang aan de keukentafel garnalen zaten te pellen om een paar centen bij te verdienen (waar ze absoluut niet van konden rondkomen) ligt al lang achter ons. En ik ga me dus niet druk maken om die paar centen.

De keuzedagen idem: als het niet meer zonder smartphone kan, dan maar niet. Je bent al een vermogen kwijt voor die 7 'gratis' dagen, moet je ook nog eens van alles gaan zitten uitzoeken. Laat maar zitten. Met mijn weekendvrij abonnement kom ik een stuk verder. En het is een stuk makkelijker.

Dat de wereld om me heen gek is geworden van allerlei technische snufjes betekent nog niet dat ik het ben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is een generalisatie, en die is wel gewoon juist. Ouderen zijn minder digitaal vaardig, simpelweg omdat lang niet alle nu "oudere" mensen, de digitale transformatie van ons hele leven, op tijd hebben kunnen of willen starten.

Echter, er is best een grote groep (jongere) ouderen, zeg tot 75 jaar, die wel al eerder een kaartje hebben gekocht voor de digitale trein, en dus een app meer of minder installeren om zegels te kunnen sparen, wel zullen kunnen en willen doen. Echter is er ook een groep die dat om voor hun moverende redenen niet (meer) willen, maar zich neer kunnen leggen bij de gevolgen van die keuze, zoals WA hierboven ook duidelijk maakt.

Waar je in een transitie als deze het pijnlijke schuren op ziet treden, en het soms schrijnend wordt, is de groep mensen die eigenlijk wel móeten, maar het niet kúnnen. Denk aan het op digitale manieren aan moeten vragen van hulp door 80+ers etc, die komen zo langzaamaan meer en meer knel te zitten.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

@witte angora. Voorlopig kunnen de Keuzedagen nog steeds bij een automaat op de OV-chipkaart gezet worden. Zelfs ik kan dat :D .
Maar ik denk dat u zich daar geen zorgen over hoeft te maken, want je kreeg ze pas aangeboden vanaf je 60e en volgend verdwijnen ze voor nieuwe aanvragers.
Enne, ze kosten geen vermogen hoor.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Moneyman »

sjohie schreef:
04 dec 2020 12:27
Waar je in een transitie als deze het pijnlijke schuren op ziet treden, en het soms schrijnend wordt, is de groep mensen die eigenlijk wel móeten, maar het niet kúnnen. Denk aan het op digitale manieren aan moeten vragen van hulp door 80+ers etc, die komen zo langzaamaan meer en meer knel te zitten.
Klopt. Ik heb net weer een berg administratie weggewerkt van mijn tante waarvoor ik bewindvoerder ben. Als ik dan zie hoeveel daarvan brieven bevatten (nota bene aan een vrouw van bijna 90!) om gebruik van apps, mijn-omgevingen enzovoort te promoten, dan schuurt dat wel. Zeker gezien de joviale jij-vorm :roll:

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Jammer! schreef:
04 dec 2020 11:54
Mooi voor anderen, maar zie je alle ouderen al met de app aan de slag gaan?', hekelt Schubert
Ik ben wel gevoelig voor dit punt zeker als er zinnen als "rekening houden met ouderen en laaggeletterden" aan te pas komen. Er staat nog net niet "en andere dombo's" bij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
04 dec 2020 13:00
sjohie schreef:
04 dec 2020 12:27
Waar je in een transitie als deze het pijnlijke schuren op ziet treden, en het soms schrijnend wordt, is de groep mensen die eigenlijk wel móeten, maar het niet kúnnen. Denk aan het op digitale manieren aan moeten vragen van hulp door 80+ers etc, die komen zo langzaamaan meer en meer knel te zitten.
Klopt. Ik heb net weer een berg administratie weggewerkt van mijn tante waarvoor ik bewindvoerder ben. Als ik dan zie hoeveel daarvan brieven bevatten (nota bene aan een vrouw van bijna 90!) om gebruik van apps, mijn-omgevingen enzovoort te promoten, dan schuurt dat wel. Zeker gezien de joviale jij-vorm :roll:
Wat hier wat zorgen baart, is dat bij beide ouderparen, één van beiden digitaal goed bij is, en de ander daar op leunt. Als de digitale wegvalt, en de analoge overblijft, wordt het nog wel wat spannend vrezen we als kids.

Mijn vader van 75 skypte me laatst met de vraag hoe hij zijn outlooksynchronisatie aan kon passen op zijn smartphone. :shock: Dat is zegmaar de oma in die AH reclame met dat digitaal sparen, die vindt dat allemaal machtig interessant, dus die blijft voorlopig wel bij denk ik. Schoonvader heeft dat dus helemaal niet, die wil een domme telefoon met een accuduur die je meet in dágen ipv uren, en is content met het kunnen pinnen in een winkel. En dat zijn twee voorbeelden van dezelfde generatie

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door witte angora »

DeZevendeHenk schreef:
04 dec 2020 14:09
Jammer! schreef:
04 dec 2020 11:54
Mooi voor anderen, maar zie je alle ouderen al met de app aan de slag gaan?', hekelt Schubert
Ik ben wel gevoelig voor dit punt zeker als er zinnen als "rekening houden met ouderen en laaggeletterden" aan te pas komen. Er staat nog net niet "en andere dombo's" bij.
Dat snap ik dus niet. Wie zegt er nu dat ouderen dombo's zijn?

Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een ander stereosetje. Gewoon: versterker, cd-speler, 2 boxen, meer niet. Op naar HifiKlubben in Utrecht. Inderdaad, of ik een randdebiel ben, want je 'moet' kunnen streamen. Maar dat wil ik helemaal niet, ik wil enkel twee of drie keer per week een cd luisteren. Meer niet. Budget: was prima, maar... hij laat me boxen beluisteren die samen bijna het hele budget innemen, in combinatie met een receiver (wat ik dus niet wil) die al 2/3 van het budget is. Dan moet er nog een cd-speler, snoeren, bananenstekkers en weet ik veel meer bij. Die zien mij dus niet meer terug.

Week later bij HifiKlubben in Hilversum: de beste man begreep mijn frustratie, en beloofde het anders te doen. Het slot van het liedje was: dezelfde dure boxen en dezelfde dure receiver. Klinkt wel mooi - maar voor twee of drie cd's per week is dat voor mij niet realistisch.

Ik denk, Henk, dat je je maar eens af moet vragen wie er een grotere dombo is. Een oudere die weet wat hij wil, of een jongere die van alles door loopt te drammen wat die oudere absoluut niet wil. Feit is wel dat HifiKlubben mij niet als koper zal begroeten.

En ik denk dat bedrijven als de NS en de Appie zich ook maar eens af moeten vragen wie er nu de dombo is.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zegeltjes sparen, daar moet je geen halszaak van maken. Ik kreeg laatst een e-mail van de Woningstichting, die aan alle huurders werd gestuurd, dat ze per 1 januari geen accept-giro’s meer gaan sturen voor de huur. Dan sta ik er toch even van te kijken dat er nog mensen zijn die ze hiervoor gebruiken. En daar zullen vast wel weer protesten op komen, maar je kunt dat toch niet tegen houden.
Je kunt je er kwaad over maken, soms is er een andere (gemakkelijke) oplossing voor en soms moet je je erbij neerleggen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

witte angora schreef:
04 dec 2020 15:04
DeZevendeHenk schreef:
04 dec 2020 14:09
Jammer! schreef:
04 dec 2020 11:54
Mooi voor anderen, maar zie je alle ouderen al met de app aan de slag gaan?', hekelt Schubert
Ik ben wel gevoelig voor dit punt zeker als er zinnen als "rekening houden met ouderen en laaggeletterden" aan te pas komen. Er staat nog net niet "en andere dombo's" bij.
Dat snap ik dus niet. Wie zegt er nu dat ouderen dombo's zijn?

Momenteel ben ik me aan het oriënteren voor een ander stereosetje. Gewoon: versterker, cd-speler, 2 boxen, meer niet. Op naar HifiKlubben in Utrecht. Inderdaad, of ik een randdebiel ben, want je 'moet' kunnen streamen. Maar dat wil ik helemaal niet, ik wil enkel twee of drie keer per week een cd luisteren. Meer niet. Budget: was prima, maar... hij laat me boxen beluisteren die samen bijna het hele budget innemen, in combinatie met een receiver (wat ik dus niet wil) die al 2/3 van het budget is. Dan moet er nog een cd-speler, snoeren, bananenstekkers en weet ik veel meer bij. Die zien mij dus niet meer terug.

Week later bij HifiKlubben in Hilversum: de beste man begreep mijn frustratie, en beloofde het anders te doen. Het slot van het liedje was: dezelfde dure boxen en dezelfde dure receiver. Klinkt wel mooi - maar voor twee of drie cd's per week is dat voor mij niet realistisch.

Ik denk, Henk, dat je je maar eens af moet vragen wie er een grotere dombo is. Een oudere die weet wat hij wil, of een jongere die van alles door loopt te drammen wat die oudere absoluut niet wil. Feit is wel dat HifiKlubben mij niet als koper zal begroeten.

En ik denk dat bedrijven als de NS en de Appie zich ook maar eens af moeten vragen wie er nu de dombo is.
Je leest/interpreteert precies het omgekeerde van wat ik bedoel. Er zijn zat ouderen die het allemaal prima bij kunnen houden en geen enkele behoefte hebben als digitaal analfabeet weggezet te worden en in één adem met laaggeletterden genoemd te worden. Probeer "dat zeggen ze nog net niet" nog eens te herinterpreteren.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Sira »

Niet kunnen, kan ook niet willen zijn.
Er zullen best ouderen zijn die iets niet kunnen, maar dat kan voortkomen uit geen interesse en daarom niet willen.
Ik kom soms ook dingen tegen waar ik geen zin (meer) in heb om me in te verdiepen of aan te leren. Dan wil het nog steeds niet zeggen dat ik het niet kan, dat weet ik pas als ik me er in heb verdiept.
Er zijn mensen die tevreden zijn met een oude gsm en niet aan een smartphone beginnen, omdat ze er geen interesse in hebben. Dus willen ze iets niet en daardoor kunnen ze het niet. Zouden ze er echt voor gaan zitten, kan het heel goed zijn dat ze er juist wel goed mee overweg kunnen.

Willifrid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2020 18:10

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Willifrid »

Als 65 jarige wil ik graag even mijn steentje bijdragen aan de discussie.
Laat ik voorop stellen dat ik geen digibeet ben en dat ik denk dat ik als ICT-er voldoende vaardigheden bezit om om te gaan met moderne technieken.
Maar er is niemand die mij de vraag stelt of ik dat wel wil.
Wil ik weer een app doe mijn gezondheid monitort, een app die mij adviseert over mijn rijstijl, een app om te parkeren of een app om mijn energie verbruik in de gaten te houden of om de meterstanden door te geven? Nee, want bij elke app hoort ook weer een account waar je je voor moet registreren met privacy gevoelige informatie zoals geboortedatum, telefoonnummer, geslacht en emailadres.
Bovendien moet je om al die apps te kunnen installeren weer een Google -account aanmaken omdat je anders geen toegang hebt tot de store om die software te kunnen downloaden.
Gelukkig heb ik de vaardigheden en de kennis om al dat geneuzel ofwel te omzeilen ofwel te negeren.
Kan digitalisering het leven simpeler maken? Zeker wel. Het is alleen de vraag of we maar moeten blijven doorgaan met het eindeloze digitaliseren zodat de gemiddelde gebruiker opgezadeld zit met 50 accounts en even zo veel appjes op hun telefoon om een gewoon leven te kunnen leiden. Waarom moet ik bij Vattenfall een account aanmaken om mijn meterstanden door te geven? Waarom moet ik bij de Dela een account aanmaken om op de hoogte blijven van wijzigingen in mijn verzekering? Waarom krijg ik om de haverklap een melding van ING dat internetbankieren toch wel zo handig is en wordt ik beboet omdat ik weiger daarop over te stappen? En zo zijn er nog talloze bedrijven te noemen die blijkbaar niet beseffen dat ze daarmee cliënten verliezen. Zij zijn er voor mijn gemak, ik ben er niet voor hun gemak.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hetzelfde als met al die klantenpasjes. Van de Appie hadden we al, Jumbo heeft er nu een, de Kruitvat, de Hema, en noem maar op. Je kunt er sparen voor fantastische cadeautjes; helaas kom ik zo weinig in die winkels dat ik waarschijnlijk al in mijn kist lig tegen dat ik genoeg punten heb voor een zak pepernoten. De Lidl heeft nu zelfs een app; zonder app kun je voor sommige dingen geen korting krijgen.

Klantenbinding heet dat, al zeggen ze je dat natuurlijk niet. Ze sturen die pepernoten maar naar Afrika. En ik zal wel de dombo zijn omdat ik al die pasjes niet in mijn portemonnee wil, en al helemaal niet van plan ben voor een 'gratis' zak pepernoten of wat dan ook vaker in die winkels te kopen. En ik ben al helemaal niet van plan een smartphone van een paar honderd euro aan te schaffen om een euro korting op een pak muesli te krijgen. Daar ben ik, in de woorden van de TS, niet bijdehand en actief genoeg voor. ;)

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ben het helemaal eens met Willifred en Witte Angora. Zo denk ik er ook over.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waarom bestempel je jezelf als een dombo als je al die pasjes van die winkels niet wilt? Er zijn ook zat jongeren die daar niet aan mee doen. Ik vind dat slachtoffergedrag toch wel een beetje sneu hoor.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik wil net zeggen. Ik hoef dat ook allemaal niet. Het is maar net hoe ver je daar zelf in wil gaan.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
05 dec 2020 09:29
Waarom bestempel je jezelf als een dombo als je al die pasjes van die winkels niet wilt? Er zijn ook zat jongeren die daar niet aan mee doen. Ik vind dat slachtoffergedrag toch wel een beetje sneu hoor.
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt. Dat is hoe de TS er tegen aan kijkt. Die vind dat ik niet bijdehand ben.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door Sira »

Lowieze schreef:
05 dec 2020 09:29
Waarom bestempel je jezelf als een dombo als je al die pasjes van die winkels niet wilt? Er zijn ook zat jongeren die daar niet aan mee doen. Ik vind dat slachtoffergedrag toch wel een beetje sneu hoor.
Wat heeft dit met slachtoffergedrag te maken? Wat een onzinnige opmerking.
Al die apps, klantenpasjes e.d., worden meestal in de trant aangeboden dat het voor ons zo handig zou zijn en we kunnen er kortingen mee krijgen. Veel van deze zaken is meestal niet in ons belang, maar doorgaans alleen in het belang van de aanbieder.
Lees het boek eens van Je hebt wél iets te verbergen van Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis. De samenvatting van dit boekje op internet zegt al genoeg. Waarschijnlijk zal ik nu bestempeld worden als iemand die beren op de weg ziet.
Ik ben echt geen digibeet, ik werk al vanaf begin jaren '80 met pc's, maar toch val ik onder de categorie dat ik aan al die app's en klantenpasjes geen behoefte heb. Ik kan er dus zeker wel mee omgaan, maar ik wil het niet (meer).

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ouderen zijn afgeschreven?

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
05 dec 2020 09:43
Ik wil net zeggen. Ik hoef dat ook allemaal niet. Het is maar net hoe ver je daar zelf in wil gaan.
Een paar weken terug sprak ik een jongedame, ik schat van jouw leeftijd een beetje, ergens eind twintig, begin dertig. Het was de zoveelste app die ik moest weigeren, en toen ik dat uitlegde zei ze: 'dat lijkt me heerlijk, een leven met een simpele mobiel. Niet meer de hele dag op allerlei appjes moeten reageren'.

Ik vraag me nu eigenlijk af hoe jongeren er eigenlijk écht in staan, als ze zich realiseren dat ze daadwerkelijk een keuze hebben. Willen ze het allemaal wel, of doen ze het om er bij te horen, omdat ze denken dat ze niet anders kunnen, of wat dan ook? Of zou een deel van hen eigenlijk terug willen naar de tijd dat smartphones er niet waren? Een gedegen onderzoek zou wel eens een eye-opener kunnen zijn.

Gesloten