Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
PuurJael
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2023 18:21

Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door PuurJael »

Hallo,

Toen wij in november een nieuwe keuken kregen kozen wij voor een combi magnetron vanwege beperkte ruimte.
Deze eerste oven liet al snel zwarte schilfers los van de zijkant. Hij is toen vervangen.
Deze oven had echter hetzelfde en toen is deze weer vervangen, ditmaal voor een bauknecht. Ik heb op advies van de monteur aangegeven een roestvrijstalen te willen ontvangen omdat dit beter zou zijn.

Vervolgens kregen we dus een nieuwe die hetzelfde vertoont. De stukjes zijn hard en kunnen net als een splinter onder je huid gaan zitten. Dit wil je absoluut niet in je eten hebben. De keukenzaak geeft aan dat we moeten nadrogen na elk gebruik, er geen roestvrijstalen combimagnetron meer is tegenwoordig en ze niet nog een nieuwe kunnen leveren.

Dat laatste snap ik wel, maar moeten wij dan accepteren dat de binnenkant (aan de rand achterin en aan de rand bij de deur) loslaat en dit in ons eten kan komen? De keuken is nog geen jaar oud en de oven nog nieuwer.

Wat kunnen we nog doen? Zij geven aan dat we een onderzoeksplicht hadden. Ik heb aangegeven wat we zochten (magnetron functie ivm sporten van de kinderen en later/eerder eten) en kunnen bakken/eten kunnen bereiden in de oven. Dat we daarbij (in het mailcontact) roestvrij staal wilden omdat de monteur dit had aangegeven. Moeten we maar slikken en dan t.z.t. een nieuwe? Met elke poetsbeurt laat er weer wat los dus ik heb geen idee hoe lang dat vol houdt. Daarbij hebben mijn ouders dit bijvoorbeeld niet en zij hebben ook een combi oven.

Beda met voor het meedenken. Hartelijke groet, Minke

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

er zijn honderden combimagnetrons rvs te koop. Een voorbeeld: https://www.coolblue.nl/magnetrons/rvs- ... arch&gad=1

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Wat een flauw antwoord van de verkoper. Tuurlijk mogen er geen stukjes van de zijkant loslaten. De magnetron na elke gebruik van binnen drogen. Als dat noodzakelijk zou zijn zou bij mij alle lak allang losgelaten hebben. Ze hebben gewoon een wanproduct geleverd.
Nou is Bauknecht touwens niet bepaald een A-merk maar zelfs de goedkoopste magnetrons hebben hier geen last van.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb mijn magnetron nog nooit van binnen afgedroogd na gebruik. Voorgaande heeft 24 jaar gedraaid zonder enig probleem en is meeverkocht met het pand.

Dus magnetron van Ts is super slechte kwaliteit.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
08 aug 2023 14:07
Wat een flauw antwoord van de verkoper. Tuurlijk mogen er geen stukjes van de zijkant loslaten. De magnetron na elke gebruik van binnen drogen. Als dat noodzakelijk zou zijn zou bij mij alle lak allang losgelaten hebben. Ze hebben gewoon een wanproduct geleverd.
Dit dus. Tijd om de verkoper maar eens in gebreke te stellen.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door DvdVK »

Neen u hoeft dit niet te accepteren.

Keukenzaak aangesloten bij CBW?
Kijk wat uw mogelijkheden zijn op de site van het CBW.

Heeft u een Rechtsbijstandverzekering?
Zo ja, schakel ze in.
Zo neen, ga na het Juridisch Loket.

Stel ze i.i.g. in gebreke (voorbeeldbrief vindt u o.m. op de site van het Juridisch Loket) met een redelijke termijn voor een definitieve oplossing of ontbinding van de koop.

De houding van de verkoper noopt u hiertoe.
Ik wens u veel succes.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Mijn keukenboer (toevallig mijn buurman) raadde me aan toen ik mijn keuken bij hem kocht om geen inbouw magnetron bij de keuken maar gewoon de goedkoopste bij de witgoedbboer te kopen omdat men volgens hem al die extra functies van de duurdere magnetrons toch niet gebruikt.
Ik koop nu om de zoveel jaar een magnetron van rond de 100 euro . Hier doe ik dan een jaar of 7 mee. Een nieuwe inbouwmagnetron van een beetje merk kost zo rond de 6-700 euro. Het zou dus 49 jaar duren voor ik de duurdere inbouw eruit heb financieel gezien.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door 16again »

PuurJael schreef:
07 aug 2023 18:31
Zij geven aan dat we een onderzoeksplicht hadden.
Onzin. Het eerste jaar heeft de leverancier de plicht aan te tonen dat dit door fout gebruik komt.
Zijn er dezelfde klachten bij dit type oven op internet te vinden?

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Erthanax »

Lak (of is het email?) die van de wand afsplintert en in het eten terechtkomt is natuurlijk onacceptabel. Onderzoeksplicht, geen rvs binnenkant meer te koop? Die keukenboer verkoopt behalve keukens ook onzin. U heeft al voldoende advies gekregen hoe u dit kunt aanpakken. Succes daarmee!

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

juliomariner schreef:
08 aug 2023 14:18
Mijn keukenboer (toevallig mijn buurman) raadde me aan toen ik mijn keuken bij hem kocht om geen inbouw magnetron bij de keuken maar gewoon de goedkoopste bij de witgoedbboer te kopen omdat men volgens hem al die extra functies van de duurdere magnetrons toch niet gebruikt.
Het gaat bij deze echter niet om een magnetron. Een combimagnetron is eigenlijk vaak meer een oven die ook een magnetron functie heeft. Die heb je niet vaak voor een prikkie. Of je hebt er eentje die niet op temperatuur komt en maar tot 180 graden overfunctie heeft.

Edit: even gecheckt. Mijn inbouw kostte 420 euro. De goedkoopste die 240 graden of hoger kunnen, die zijn ongeveer 200 euro.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
08 aug 2023 14:38
PuurJael schreef:
07 aug 2023 18:31
Zij geven aan dat we een onderzoeksplicht hadden.
Onzin. Het eerste jaar heeft de leverancier de plicht aan te tonen dat dit door fout gebruik komt.
Zijn er dezelfde klachten bij dit type oven op internet te vinden?
De omgekeerde bewijslast en de onderzoeksplicht zijn twee verschillende dingen. Een consument heeft na de koop geen onderzoeksplicht.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nijogeth schreef:
08 aug 2023 15:42

Het gaat bij deze echter niet om een magnetron. Een combimagnetron is eigenlijk vaak meer een oven die ook een magnetron functie heeft. Die heb je niet vaak voor een prikkie. Of je hebt er eentje die niet op temperatuur komt en maar tot 180 graden overfunctie heeft.

Edit: even gecheckt. Mijn inbouw kostte 420 euro. De goedkoopste die 240 graden of hoger kunnen, die zijn ongeveer 200 euro.
Als je een inbouw oven hebt is een combimagnetron helemaal onzin en nog meer redenen om voor een goedkope magnetron zonder allerlei opties te gaan.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
08 aug 2023 16:00
Als je een inbouw oven hebt is een combimagnetron helemaal onzin en nog meer redenen om voor een goedkope magnetron zonder allerlei opties te gaan.
In de praktijk is de inbouw-combi-oven natuurlijk de meest voorkomende en logische optie. Waarom zou je een zo groot en lomp apparaat los in je keuken willen hebben als dat niet nodig is?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je de ruimte hebt... je kan tegelijk de magnetron en de over gebruiken en als er een stuk gaat dan heb je de ander nog.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
08 aug 2023 16:05
je kan tegelijk de magnetron en de over gebruiken en als er een stuk gaat dan heb je de ander nog.
Tsja... het eerste komt bij mij nooit voor, en het tweede is voor mij geen argument.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Weer on topic (ik weet ik week er zelf van af) Feit blijft dat TS gewoon een normaal functionerend product zou mogen verwachten en niet zo'n onzin verhaal van de verkoper.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat mag TS zeker. Mijn advies is navraag te doen naar Indesit. Prima prijs en alleen maar goede ervaringen mee. Sinds 2014 is het ook onderdeel van Whirlpool.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat is het typenummer van de schilferende apparaten ?

Gebruikers met dezelfde klachten kunnen zo hier hun ervaringen delen en staan ze sterker in vergelijkbare gevallen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door rwolters »

juliomariner schreef:
08 aug 2023 14:18
Mijn keukenboer (toevallig mijn buurman) raadde me aan toen ik mijn keuken bij hem kocht om geen inbouw magnetron bij de keuken maar gewoon de goedkoopste bij de witgoedbboer te kopen omdat men volgens hem al die extra functies van de duurdere magnetrons toch niet gebruikt.
Ik koop nu om de zoveel jaar een magnetron van rond de 100 euro . Hier doe ik dan een jaar of 7 mee. Een nieuwe inbouwmagnetron van een beetje merk kost zo rond de 6-700 euro. Het zou dus 49 jaar duren voor ik de duurdere inbouw eruit heb financieel gezien.
Dus dan koop je een mooie keuken bij die buurman van jou en dan moet je een los ding op het aanrecht zetten? Doe dan meteen een woningbouwkeukenblokje en alle apparaten los. Wat geldt voor de magnetron kan je ook voor alle andere apparaten zeggen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Oven laat zwarte schilfers los moet ik dat accepteren

Ongelezen bericht door juliomariner »

Nee hoor, de magnetron zit mooi verborgen achter een klep. Niks los op het aanrechtblad.

Plaats reactie