Kuub gas prijsverschil consument

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
BMW1200rt
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2023 09:30

Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door BMW1200rt »

Bij deze wil ik jullie graag kennisgeven van het volgende mijn moeder en ik zitten allebei bij Essent.
Nu is het rare hiervan dat ik voor mijn gebruikte gas van Sept jl. van 17 Kuub in totaal 47.20 betaal wat inhoudt dat ik per kuub 2,77 moet betalen.
Mijn moeder daarentegen heeft afgelopen September dus dezelfde maand 8 kuub verbruikt, zij betaalt hiervoor 34,45 totaal dus 4.30 per kuub. Het verschil is dus 1,53 waar ligt dit aan.
Dit is toch wel heel vreemd een vriendin van ons ook bij Essent heeft 22 kuub verbruikt in Sept en betaald hiervoor 54,27 totaal dus 2,46 per kuub.
Zouden jullie willen vragen in de volgende uitzending of de uitzending daarna of meerdere mensen hier ook last van hebben en of er prijsverschil betreft per kuub, we kunnen hierin toch niet de enige zijn lijkt me.
Ik hoop dat u/ jullie hier even aandacht aan willen besteden want ik ben dan zeer benieuwd of er nog meerder mensen zijn die dit ook ontdekt hebben in hun berekeningen.
Het prijsplafond ligt toch op 1.45 per kuub was in jullie laatste uitzending tenminste in de grafiek te zien.
Ik voel mij als klant niet meer zo prettig bij Essent ik ben dan ook zeer benieuwd wat Essent hierop zal antwoorden.
Tenminste als ze al antwoorden want in de laatste uitzending bleef een reactie ook uit, heeft Essent iets te verbergen of zo.
Ik zie uw reactie gaarne tegemoet.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent nu op het openbare forum van Radar. Als u de redactie wilt bereiken kunt u het beste daar een mail heen sturen.
Maar of dat nut heeft betwijfel ik. In uw verhaal missen een aantal zaken. Naast dat prijzen kunnen verschillen per contract is een totaalprijs een opstapeling van vaste en flexibele tarieven. Vaste bedragen wegen procentueel het hardst bij kleine gebruikers. Vaste leveringskosten en netwerkkosten zijn gelijk. Daar overheen komt het verbruik keer de variabele leveringskosten en energiebelasting.
Door een totaalbedrag te delen voor het aantal m3 zal je altijd verschil krijgen.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door cherokee »

U heeft uw bericht gepost op het consumentenforum van Radar. Dit is een forum voor en door consumenten. De redactie van het RADAR tv programma staat hier volledig los van. Als u wilt dat RADAR hier aandacht aan besteedt zult u een mail aan de redactie moeten sturen, wij kunnen u daar niet verder mee helpen.
Wat de prijsverschillen waar u over schrijft betreft, ik heb geen idee waar dat vandaan komt helaas.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door 16again »

Wordt de rekening wel goed gelezen? Mogelijk wordt vastrecht meegerekend, en over kuubprijs uitgesmeerd.

BMW1200rt
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2023 09:30

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door BMW1200rt »

Hallo allen, hartelijk dank voor uw reactie ik had dit al geschreven naar [email protected] maar werd geadviseerd het hier te plaatsen en als er dan reactie genoeg op kwam zouden ze wellicht dit onderwerp in de schijnwerpers gaan zetten.
Qua contracten zitten we allen variabel en allemaal hebben wij een vrij staand huis maar of dat er toe doet weet ik niet.
Ik vind het prijsverschil gewoon bizar en vreemd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door 16again »

Is je prijsplafond al verbruikt? Dat geldt slechts voor de eerste 1200 Kuub, met een vrijstaand huis zijn die misschien al op.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door jonis »

Wordt er gebruik gemaakt van de app+verbruiksmanager?
Dan kun je toch gewoon naar je tarieven kijken bij je contract.
In de maandelijkse gasrekening zitten minimaal aan 20,- kosten:
-netbeheerskosten (12,- voor verbruik tot 500m3)
-vaste leverkosten 7,99

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BMW1200rt schreef:
19 okt 2023 13:58
Hallo allen, hartelijk dank voor uw reactie ik had dit al geschreven naar [email protected] maar werd geadviseerd het hier te plaatsen en als er dan reactie genoeg op kwam zouden ze wellicht dit onderwerp in de schijnwerpers gaan zetten.
Qua contracten zitten we allen variabel en allemaal hebben wij een vrij staand huis maar of dat er toe doet weet ik niet.
Ik vind het prijsverschil gewoon bizar en vreemd.
Alle leveranciers hanteren verschillende prijzen voor variabel, afhankelijk van hoe lang men bij die betreffende energieleverancier zit. Dus als de ene persoon pas een jaar bij Essent zit en de ander al 5 jaar zal die van 5 jaar een goedkoper tarief betalen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door jonis »

ZeerPrivé schreef:
19 okt 2023 14:13

Alle leveranciers hanteren verschillende prijzen voor variabel, afhankelijk van hoe lang men bij die betreffende energieleverancier zit. Dus als de ene persoon pas een jaar bij Essent zit en de ander al 5 jaar zal die van 5 jaar een goedkoper tarief betalen.
Essent kondigt opnieuw een tariefverlaging aan. Het nieuwe tarief* voor stroom (€0,39042/kWh) en gas (€1,32713/m3) gaat in per 1 oktober en geldt voor alle 1,2 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract. 

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het schijnbaar grote verschil ontstaat vrijwel zekerbdoor de vaste leveringskosten. Als ik de genoemde € 20 euro per maand van het betaalde bedrag aftrek, kom ik tot m3-prijzen van € 1,59, € 1,81 en € 1,56, als ik me niet vergis. Dat zijn maar kleine verschillen die passen bij contracten die op verschillende momenten zijn afgesloten. Kortom, niets bijzonders aan de hand.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jonis schreef:
19 okt 2023 14:26
ZeerPrivé schreef:
19 okt 2023 14:13

Alle leveranciers hanteren verschillende prijzen voor variabel, afhankelijk van hoe lang men bij die betreffende energieleverancier zit. Dus als de ene persoon pas een jaar bij Essent zit en de ander al 5 jaar zal die van 5 jaar een goedkoper tarief betalen.
Essent kondigt opnieuw een tariefverlaging aan. Het nieuwe tarief* voor stroom (€0,39042/kWh) en gas (€1,32713/m3) gaat in per 1 oktober en geldt voor alle 1,2 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract. 
Ja dat kan, maar ik het het over het afgelopen jaar, daar maakten ze wel degelijk verschil in de prijzen.

Ik snap dat gedoe met omrekenen niet echt, want als iedereen even inlogt in zijn app of account kun je ze de m3 en kWh prijzen zien staan die je betaalt.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door jonis »

De netbeheerskosten voor verbruikers van meer dan 500m3 liggen nog paar euro hoger.
Daarnaast is variabel gastarief per oktober gewoon €1,32713/m3 voor alle klanten Essent met variabel tarief.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door jonis »

ZeerPrivé schreef:
19 okt 2023 14:41

Ja dat kan, maar ik het het over het afgelopen jaar, daar maakten ze wel degelijk verschil in de prijzen.
Dat was toen de prijzen sterk stegen en dit jaar in juli al niet meer van toepassing.
Toen had Essent 2 verschillende tarieven; nl 1tje voor klanten die half jaar ervoor ook al variabel hadden en 1tje voor nieuwe contracten.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door Ivo.w »

jonis schreef:
19 okt 2023 14:08
Wordt er gebruik gemaakt van de app+verbruiksmanager?
Dan kun je toch gewoon naar je tarieven kijken bij je contract.
In de maandelijkse gasrekening zitten minimaal aan 20,- kosten:
-netbeheerskosten (12,- voor verbruik tot 500m3)
-vaste leverkosten 7,99
En bij een jaar verbruik boven 500m3 zijn de netbeheerkosten in Liander gebied al €240 per jaar, dus €20,- per maand.
Bij Stedin kost netbeheer jaarlijks €180, ofwel €15,50 per maand.

+ €8 vaste leverkosten van de energieleverancier maakt €23,50 tot €28 per maand aan vaste kosten.
En dan gaat de rekensom wel exact kloppen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
19 okt 2023 13:35
Wordt de rekening wel goed gelezen? Mogelijk wordt vastrecht meegerekend, en over kuubprijs uitgesmeerd.
Dat is het eerste waar ik aan dacht ja.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
19 okt 2023 18:27
16again schreef:
19 okt 2023 13:35
Wordt de rekening wel goed gelezen? Mogelijk wordt vastrecht meegerekend, en over kuubprijs uitgesmeerd.
Dat is het eerste waar ik aan dacht ja.
Meer gebruiken dan maar, wordt het per kuub voordeliger.😁

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
19 okt 2023 18:44
witte angora schreef:
19 okt 2023 18:27
16again schreef:
19 okt 2023 13:35
Wordt de rekening wel goed gelezen? Mogelijk wordt vastrecht meegerekend, en over kuubprijs uitgesmeerd.
Dat is het eerste waar ik aan dacht ja.
Meer gebruiken dan maar, wordt het per kuub voordeliger.😁
Ik zal van de winter de ramen tegen elkaar open zetten. Dat wordt goedkoop stoken! :D

BMW1200rt
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2023 09:30

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door BMW1200rt »

Hartelijk dank voor alle reacties die ik heb mogen ontvangen over dit onderwerp.
Zitten zeker zaken tussen wat eventueel het verder uitpluizen waard is.
Hopelijk pakt de redactie dit topic er een keer uit om dit verder uit te lichten in hun programma.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

BMW1200rt schreef:
20 okt 2023 11:17
Hopelijk pakt de redactie dit topic er een keer uit om dit verder uit te lichten in hun programma.
Het zal pas opgepakt kunnen worden als er ook daadwerkelijk vragen of problemen zijn. Een halve berekening en een onderbuikgevoel is niet voldoende om iets te laten onderzoeken. Dat kunt u ook zelf doen waarna u zal zien dat er niet zo’n gek verschil zit in de kale stroomprijs.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Kuub gas prijsverschil consument

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Heb je het zelf uitgerekend door rekening te houden met de vaste kosten en klopt het nu?
Dan zijn we klaar.
Als het niet duidelijk is, vertel waar het nog hapert.

Plaats reactie