LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tuinplanten doen het slecht

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Blackrose23
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jul 2013 01:16

Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

Hallo,

Mijn tuinplanten waaronder een aantal hortensia's en een sering doen het slecht.
Twee hortensia's is al niets meer van over, slechts een paar stokken.
De andere hortensia's die het zo goed leken te doen zijn ook al helemaal raar geworden, het blad is helemaal bruin, en de takken zijn houtachtig geworden. Een zielige bedoeling dus. De sering is aan de rand van de bladeren helemaal bruin.

Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door sjohie »

Katten uit de buurt, of verkeerde bemesting?

Blackrose23
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jul 2013 01:16

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

Verzorging krijgen ze wel, maar over katten gesproken, heb wel regelmatig een "vreemde" ongeholpen kater in de tuin die sproeit. Zodra ik hem zie jaag ik hem ook onmiddellijk weg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Praat eens wat vaker tegen je planten. Misschien helpt het.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door eleven »

Blackrose23 schreef:Verzorging krijgen ze wel, maar over katten gesproken, heb wel regelmatig een "vreemde" ongeholpen kater in de tuin die sproeit. Zodra ik hem zie jaag ik hem ook onmiddellijk weg.
Zou de kat de hele tuin besproeien?
Zoveel planten denk ik niet, dat heeft een andere oorzaak.

Blackrose23
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jul 2013 01:16

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

Haha, hielp praten maar, maar helaas.
En dat de kat de hele tuin besproeit? De hoogte van het seringenboompje kan hij niet halen, maar lijkt me ook sterk. Had wel veel slakken in de tuin. Zout gestrooid rondom de planten, zou het daar soms aan liggen, dat ze via het water het zout op hebben genomen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zout is funest! Probeer het eens met slakkenkorrels op basis van Ferramol (ijzerfosfaat). Ook te koop bij de Action (ben ik zeker geen fan van, maar wel de goedkoopste winkel die ik ken waar ze die korrels verkopen). Ecostyle Escar-go is het duurste merk. Die korrels zijn allemaal hetzelfde.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Bakje allergoedkoopste bier neerzetten komen slakken op af wel na dag of ff verschonen,,moet je eens kijken hoeveel erin zitten

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Blackrose23 schreef:Haha, hielp praten maar, maar helaas.
En dat de kat de hele tuin besproeit? De hoogte van het seringenboompje kan hij niet halen, maar lijkt me ook sterk. Had wel veel slakken in de tuin. Zout gestrooid rondom de planten, zou het daar soms aan liggen, dat ze via het water het zout op hebben genomen.
Daar heeft u de boosdoener, zout. :cry:
B.v. Veervoederzout word veeal op de tegels gestrooit, wat na de eerste regenbui er tussen loopt, voorlopig geen onkruit meer ( of planten in u geval)

Blackrose23
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jul 2013 01:16

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

Bob Schurkjens schreef:Zout is funest! Probeer het eens met slakkenkorrels op basis van Ferramol (ijzerfosfaat). Ook te koop bij de Action (ben ik zeker geen fan van, maar wel de goedkoopste winkel die ik ken waar ze die korrels verkopen). Ecostyle Escar-go is het duurste merk. Die korrels zijn allemaal hetzelfde.
Met slakkenkorrels ben ik liever voorzichtig, ook omdat ik zelf een kat heb.
Maar zoals ik hier ook al lees is het zout de boosdoener, tja had ik dat maar eerder geweten.
Heeft veel geregend en de planten nemen dat op, zo zonde.

Het bier is trouwens een super tip! Had ik ook al gedaan, de potjes zaten vol, ook een manier om van die krengen af te komen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door tenormin »

Geen idee hoe lang de hortensia's en de sering er staan. Misschien is de aarde verschraald in de loop der jaren (nou ja, het zout was dus een verkeerde handeling) dat weet je nu. Zou zelf de aarde rondom weghalen en nieuwe tuinaarde (niet te zuinig) om de planten, boom doen.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door eleven »

tenormin schreef:Geen idee hoe lang de hortensia's en de sering er staan. Misschien is de aarde verschraald in de loop der jaren (nou ja, het zout was dus een verkeerde handeling) dat weet je nu. Zou zelf de aarde rondom weghalen en nieuwe tuinaarde (niet te zuinig) om de planten, boom doen.
Helpt natuurlijk altijd, mits de wortels het zout niet hebben opgenomen en da plant beschadigt heeft.

F.van Holten
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 dec 2008 14:15

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door F.van Holten »

Deze planten/struiken zijn vermoord, dus verwijderen, ruime nieuwe grond, en nieuwe plantjes/struiken, en zout alleen s'winters gebruiken bij vorst op de oprijlaan.

Blackrose23
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jul 2013 01:16

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

De hortensia's staan er bijna een jaar in, de sering een paar maanden. Nou die dode dingen haal ik er wel uit, jammer dan. Haal ik wel weer nieuwe planten op.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door tenormin »

Blackrose23 schreef:De hortensia's staan er bijna een jaar in, de sering een paar maanden. Nou die dode dingen haal ik er wel uit, jammer dan. Haal ik wel weer nieuwe planten op.
Op zich zijn de hortensia's niet zo'n probleem; gemakkelijk te vervangen. Wel zonde van de sering. Zou, als je ze eruit haalt, flink bewateren (en die aarde weghalen waar zout is gestrooid) en proberen om niet op dezelfde plek nieuwe te planten. Heeft wel een getijde nodig om over "hun verdriet van moord" heen te komen :lol: . Als je geen extra plek hebt zou je voor dit jaar ook hortensia's in bakken neer kunnen zetten op de plek des onheils, kan je ze volgend jaar uit de pot weer op hun plaats zetten. Suc6

Blackrose23
Berichten: 79
Lid geworden op: 09 jul 2013 01:16

Re: Tuinplanten doen het slecht

Ongelezen bericht door Blackrose23 »

Wat je hier beschreven hebt ben ik mee bezig geweest :D alles op een andere plaats gezet, nieuwe grond erbij gedaan, en alle planten goed water gegeven. Hoop maar dat het beter gaat nu!
Oja, net de pot ook geleegd, moet ik niet vergeten weer een nieuw biertje aan te breken voor mijn slakken vrienden. zat ook een hele invasie in. pfff pffff

Gesloten