Verhoogde premies zorgverzekering

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

NeoDutchio
In het geval van fysio ga jij er dus van uit dat na het overlijden (want daar ging het om iemand zonder tanden die hier een verzekering voor heeft) de verzekering gewoon de premie blijft berekenen terwijl ze weten dat je dood bent want dat is het enige moment waarop je er verzekerd van kan zijn dat je geen fysio meer nodig hebt, ik snap trouwens niet waarvoor je fysio voor je oren nodig kunt hebben.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt het zelf over ouderen die hun verzekering vergeten. En waar hebt u dan dagelijks mee te maken?

De zorgverzekering is een van de instanties die automatisch een overlijden doorkrijgen, waarna uiteraard de verzekering wordt stopgezet.

Volgens mij wilt u alleen maar griepen. Zo zaligmakend en goedkoop was het ziekenfonds niet.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 19:58
NeoDutchio
In het geval van fysio ga jij er dus van uit dat na het overlijden (want daar ging het om iemand zonder tanden die hier een verzekering voor heeft) de verzekering gewoon de premie blijft berekenen terwijl ze weten dat je dood bent want dat is het enige moment waarop je er verzekerd van kan zijn dat je geen fysio meer nodig hebt
Als iemand overleden is word ook de verzekering stop gezet. Geen idee waar dat vergelijk op slaat. Iemand die geen tandarts meer nodig heeft zal zelf de verzekering moeten stopzetten. Net zo goed dat je je autoverzekering moet stopzetten als je je auto verkoopt.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 19:58
ik snap trouwens niet waarvoor je fysio voor je oren nodig kunt hebben.
Eigenlijk maakt deze opmerking heel veel duidelijk. Neo maakte gebruik van een spreekwoord. Kennelijk ken je dat spreekwoord niet. Is niet erg. Maar kan het zijn dat er meer dingen zijn die je niet goed begrijpt of dat je niet goed op de hoogte bent hoe dingen in elkaar steken? Eerlijk gezegd zie ik dat in het hele topic.

Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

witte angora
Het is gewoon duidelijk dat in heel de topic niemand niemand heeft begrepen waar het om gaat, en dat is jammer dus ik wilde het hier maar bij laten.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat we inderdaad beter met dit topic kunnen stoppen. Dit heeft geen enkel nut.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door kuklos »

Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 19:31
Het onderbouwen is totaal overbodig, .............
Het is juist wel nodig, want je roept iets, en negeert alles wat niet in je straatje past. Zoals groeiend percentage ouderen, medische dingen die we kunnen die duurder worden, inflatie, inderdaad ook asielzoekers, groeiende hoeveelheid administratie waarmee mensen in de zorg beter zijn. er zijn zoveel factoren dat jouw claim dat de zorg duurder wordt vanwege het afschaffen van de ziekenfondsen wel degelijk onderbouwd dient te worden.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door BreejKC »

"Hoe ligt het met de verantwoordelijkheid van de verzekeraars", de zogenaamde zorgplicht.?

Toevallig ben ik zorgvezekerd bij DSW, die zorgverzekeraar die deze week zo'n hoop stof deed opbouwen. Deze week heb ik ook de email ontvangen waar onder andere de premieverhoging basisverzekering wordt aangekondigt. Die mail heb ik niet zomaar weggeklikt want er stond veel meer in.

Eén van de zaken die met 1x doorklikken wordt uitgelegd is hoe de jaarpremie wordt opgebouwd en wat het deel is waar de zorgverzekeraar invloed op heeft. Dat is opvallend weinig.

Ook staat er een verantwoording in van de totale uitgaven van deze zorgverzekeraar. Zou u dat doorlezen, wellicht via hun website, dan krijgt u zomaar een antwoord op bovenstaande vraag.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door BreejKC »

U bent slecht geinformeerd over de uitgaven in de gezondheidszorg. Weet dat het overgrote deel van die zorg nog steeds betaald wordt door onze overheid. Waar denkt u dat jaarlijks die tientallen miljarden €'s van de begroting van het Ministerie van VWS aan worden besteed? Dat bedrag kunnen alle zorgverzekeraars gezamenlijk totaal niet opbrengen uit de door ons bepaalde premies. En die onderbouwing daarvan geeft de regering jaarlijks aan de Tweede Kamer, onze gekozen volksvertegenwoordigers, per begroting van de diverse departementen.

Dan de fabel van de zorgverzekeraars en hun enorme winsten. Wist u dat die enorme winsten helemaal niet bestaan? Kijkt u in de verantwoording van DSW dan ziet u dat slechts 2% van de totale uitgaven uit de premies wordt besteed aan de bedrijfskosten van deze zorgverzekeraar. Vrijwel de overige 98% gaat op aan uitbetaalde zorgkosten. Dat zal bij de andere zorgverzekeraars weinig anders zijn.

Hebben zorgverzekeraars in het verleden premie overgehouden? Ja, dat hebben ze. Dat overgehouden bedrag is gestort in de financiële reserves die zij aanhielden, om deze aan te spreken als de kosten de opbrengsten uit de premies zouden overschrijden.
Helaas zijn die financiële reserves eerder te veel geworden. Op uitdrukkelijk verzoek van de overheid is op die reserves de afgelopen drie jaren fors ingeteerd door een deel van die reserves als premieaftrek te laten dienen in de premieopbouw voor de verzekerden. Inmiddels is bij DSW zoveel ingeteerd op die reserves dat die premieaftrek dit jaar niet toegepast kan worden en de premiestijging daardoor wat extra hoog uitkomt. Snapt u het nog?

En ja, zorgverzekeraars zijn ondernemingen. Ondernemingen waar mensen werken, managers/afdelingshoofden op diverse afdelingen zitten en waar een directie is. Net als bij andere ondernemingen. En al die werknemers, afdelingshoofden, directieleden verdienen loon naar werken. Ja, de één meer als de ander. Maar buitensporig is het zeker niet, daar waken ze zelf goed genoeg voor.
Kunnen die bedrijfskosten verbeteren of omlaag? Ja dat kan ook. Maar binnen die 2% bedrijfskosten is daar niet al te veel ruimte voor. Minder Ster-reclames, minder voetbalsponsoring. Je ziet het al bijna niet meer.

Vinden die zorgverzekeraars dat fijn dat er geen winsten gemaakt worden? Nee, de moederbedrijven (aandeelhouders) vinden dat niet leuk. Wat merkt u daarvan? Kijk maar eens hoeveel zorgverzekeraars er nog zijn ten opzichte van pakweg een vijf- of tiental jaren terug. Wat opvalt is dat er heel wat afgehaakt zijn, omdat zorgverzekeren weinig tot niets meer opleverde voor de aandeelhouders.

Zo ziet u maar, als u zich een beetje in deze materie verdiept dat het een stuk ingewikkelder is als zomaar hier en daar geroepen wordt.

Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

BreejKC
Net als de meeste zorgverleners sluit ik contracten af met bijna alle zorgverzekeraars van Nederland waaronder ook DSW en wat ik dus probeerde duidelijk te maken is dat ik juist uw rechten probeer te verdedigen zoals de meeste zorgverleners. Inderdaad hebben de goede zorgverzekeraars waaronder zeker de DSW te weinig invloed die ligt bij de overheid die dus stellen dat het eigenrisico door hun bepaald niet wordt verhoogd. In plaats daarvan stijgen dus de premies dus wie wordt er nu voor de gek gehouden?

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 21:48
… en wat ik dus probeerde duidelijk te maken is dat ik juist uw rechten probeer te verdedigen…
Doe geen moeite, dat kan ik indien nodig prima zelf. Met véél sterkere argumenten ook nog.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Ik heb gelez3n dat alle aandeelhouders en kale boterham moesten eten. Kan zijn dat dat ik fake via news is want ik heb het via X.
Laten we een aktie starten, want ik wil niet dat ze in de problemen raken.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zal van de week eens kijken of ik nog een lik pindakaas voor ze heb. Waar moet het naar toe?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door BreejKC »

witte angora schreef:
02 okt 2023 00:00
Ik zal van de week eens kijken of ik nog een lik pindakaas voor ze heb. Waar moet het naar toe?
De voedselbank.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:
01 okt 2023 18:01
Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 17:44
Dat de premie hoger wordt komt voor het grootste deel dat het ziekenfonds is afgeschaft, nu wordt het zelfde werk gedaan door heel veel winstgevende bedrijven voor een betere marktwerking en dat moeten wij dus betalen.
Kun je deze bewering onderbouwen? Dat is namelijk een vereiste op dit forum. Anders is het zo lastig discussiëren of antwoord geven.
Dat is nieuw voor mij. Sommige leden van dit forum hebben helemaal geen onderbouwing nodig om los te gaan. Die maken ze zelf wel :D

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic is te algemeen van aard. Aan de noodzaak voor een aanvullende verzekering is vorig jaar aandacht besteed (inclusief forumtopic): https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... n-risicos/

Gesloten