Verhoogde premies zorgverzekering

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

Op het moment is het verzekeringswezen weer een hot item i.v.m. de nieuwe verhoogde premies ook Radar heeft zich hierin weer verdiept.
Dat de zorgkosten stijgen is voor een groot deel eigen schuld, maar ook de verzekeraars hebben hier voor een groot deel schuld aan.
De verzekeraars uiten zich regelmatig met het stellen dat er aan de basis verzekering te weinig wordt verdiend en zij het moeten hebben van de aanvullende verzekeringen. Dit houd dus in dat je zeker na moet denken of je zo'n verzekering wel nodig hebt, het meeste zit al in de basis verzekering en de aanvullendeverzekering dekt dus slechts het deel dat daar niet in zit, maar ook dat deel is vaak niet een volledige dekking. Men dient dus eerst te kijken naar hoeveel risico loop ik dat zo'n aanvulling nodig heb, wat is de vergoeding uit de basis verzekering, hoeveel premie betaal ik per jaar voor de aanvulling, wat is de vergoeding per jaar uit de aanvulling en kan ik het restant dan eventueel zelf betalen. Meest bekende voorbeeld is de tandarts verzekering, de meest uitgebreide kost ± € 450 per jaar de meeste mensen gaan trouw 2x per jaar op controle en bij een goed onderhouden gebit is dat ruim voldoende als er geen verdere behandeling hoeft plaats te vinden kost deze controle p.j. € 50 max. en daar zit dus de winst.
Waar ik mij dus aan erger is het fijt dat veel ouderen zo gewend zijn aan het jarenlang betalen van deze premie dat zij vergeten deze stop te zetten als zij eenmaal aan een gebitsprothese toe zijn die dus voor 75 % in de basis verzekering zit en zij daar dus maar eenmaal in de vijf jaar een vergoeding voor krijgen van ± € 400 terwijl zij in die periode 5x € 450 aan premie hebben betaald, dit is naar mijn menning je reinste oplichting omdat de verzekeraar weet dat iemand een prothese draagt en dus voor iets verzekerd is dat hij/zij niet meer bezit. De verzekeraar heeft volgens mij dus de verplichting om de verzekering dan uit eigen beweging te beëindigen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50
Beste antwoord
Gekozen door Doubletroubles

Re: Doubletroubles

door ZeerPrivé » 01 okt 2023 18:11

Een bewering onderbouwen is geen vereiste op dit forum. Is hooguit wenselijk.
witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Weer een reden om de A12 de komende weken te gaan blokkeren.

Maar wat is je vraag/klacht nu eigenlijk?

- Dat de zorgverzekering steeds duurder wordt? Dat is te verwachten met de inflatie, de vergrijzing en een hoop andere factoren. De verzekeringsmaatschappijen zijn nu eenmaal geen filantropische instellingen.
- Dat de aanvullende verzekeringen zo duur zijn, en in veel gevallen meer kosten dan ze opbrengen? Is helemaal waar. Reden voor mij om al jarenlang geen tandartsverzekering meer te hebben. Sterker nog: tandartskosten kun je van de inkomstenbelasting aftrekken, dus een deel krijg je nog terug ook.
- Dat sommigen om wat voor reden ook hun aanvullende verzekering niet stopzetten terwijl ze die niet meer nodig hebben? Dat is hun eigen keuze.

Wat kan het forum nu precies voor je betekenen?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waar ik mij aan erger, is het feit dat mensen de polisvoorwaarden en dekkingen van een verzekering niet lezen en vinden dat een ander voor hen moet denken en doen.

Sommigen hebben zelfs nog een verzekering lopen voor een mobieltje wat allang in de kliko ligt.

Dat de premie hoger wordt, is ook compleet logisch. Er kan meer en er gebeurt meer en het personeel moet beter betaald worden.

Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

Zoals ik al verwachte was de intro wat te langdradig.
De vraag was zoals de laatste regel "hoe ligt het met de verantwoordelijkheid van de verzekeraars" zogenaamde zorgplicht.
Heel veel ouderen staan er niet bij stil dat het kunstgebit niet bij de tandarts thuishoort.
Dat de premie hoger wordt komt voor het grootste deel dat het ziekenfonds is afgeschaft, nu wordt het zelfde werk gedaan door heel veel winstgevende bedrijven voor een betere marktwerking en dat moeten wij dus betalen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De ouderen zijn schijnbaar weer de sufferds.

En zo winstgevend zijn de ziekenhuizen en huisartsen niet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het ziekenfonds was maar een duur gedrocht. Idioot hoge verzekeringen voor hen die niet in het ziekenfonds mochten, voor een groot deel doordat men een heffing kreeg op de verzekering om de kosten van dat ziekenfonds waar men niet in mocht te betalen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Overigens zaten een heleboel tandarts behandelingen helemaal niet in de dekking van het ziekenfonds.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 17:44
Dat de premie hoger wordt komt voor het grootste deel dat het ziekenfonds is afgeschaft, nu wordt het zelfde werk gedaan door heel veel winstgevende bedrijven voor een betere marktwerking en dat moeten wij dus betalen.
Kun je deze bewering onderbouwen? Dat is namelijk een vereiste op dit forum. Anders is het zo lastig discussiëren of antwoord geven.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Een bewering onderbouwen is geen vereiste op dit forum. Is hooguit wenselijk.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Uit de huisregels:
Belastende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
01 okt 2023 18:13
Uit de huisregels:
Belastende uitlatingen over bedrijven, instanties, diensten of producten dienen altijd te worden onderbouwd.
Ja, dat regeltje is mij bekend, maar ik zie niet belastends in de beweringen van TS, kan hooguit fout zijn.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Har45 »

witte angora schreef:
01 okt 2023 17:22
Weer een reden om de A12 de komende weken te gaan blokkeren.

Maar wat is je vraag/klacht nu eigenlijk?

- Dat de zorgverzekering steeds duurder wordt? Dat is te verwachten met de inflatie, de vergrijzing en een hoop andere factoren. De verzekeringsmaatschappijen zijn nu eenmaal geen filantropische instellingen.
- Dat de aanvullende verzekeringen zo duur zijn, en in veel gevallen meer kosten dan ze opbrengen? Is helemaal waar. Reden voor mij om al jarenlang geen tandartsverzekering meer te hebben. Sterker nog: tandartskosten kun je van de inkomstenbelasting aftrekken, dus een deel krijg je nog terug ook.
- Dat sommigen om wat voor reden ook hun aanvullende verzekering niet stopzetten terwijl ze die niet meer nodig hebben? Dat is hun eigen keuze.

Wat kan het forum nu precies voor je betekenen?
Helaas wordt door een ieder steeds weer verzwegen of genegeerd wat ook een grote impact heeft op de kosten stijging.
Namelijk de toestroom van onze asielzoekers, deze zijn gevrijwaard van betalingen van premies maar krijgen wel alle noodzakelijke ziekenzorg zonder een enkele betaling.
Link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ielzoekers

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En waar zouden asielzoekers hun premie van moeten betalen dan? Van hun zakgeld? Die zorgkosten zijn trouwens verwaarloosbaar.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
01 okt 2023 17:22
......Sterker nog: tandartskosten kun je van de inkomstenbelasting aftrekken, dus een deel krijg je nog terug ook.....
Dat is natuurlijk niet zo, kun je dat onderbouwen. Dan moet je wel erg bizar hoge kosten hebben bij de tandarts om er iets van terug te zien

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Har45 schreef:
01 okt 2023 18:18
Helaas wordt door een ieder steeds weer verzwegen of genegeerd wat ook een grote impact heeft op de kosten stijging.
Namelijk de toestroom van onze asielzoekers, deze zijn gevrijwaard van betalingen van premies maar krijgen wel alle noodzakelijke ziekenzorg zonder een enkele betaling.
Link: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ielzoekers
Uit je eigen link:
Het COA heeft voor de medische zorg een contract afgesloten met een zorgverzekeraar voor de vergoeding van de kosten voor asielzoekers. Asielzoekers betalen geen eigen bijdrage of eigen risico. De zorg voor asielzoekers staat los van de gewone zorgverzekering. De kosten hebben daarom geen gevolgen voor de premie die andere verzekerden betalen.
Laatst gewijzigd door witte angora op 01 okt 2023 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

BL2 schreef:
01 okt 2023 18:24
witte angora schreef:
01 okt 2023 17:22
......Sterker nog: tandartskosten kun je van de inkomstenbelasting aftrekken, dus een deel krijg je nog terug ook.....
Dat is natuurlijk niet zo, kun je dat onderbouwen. Dan moet je wel erg bizar hoge kosten hebben bij de tandarts om er iets van terug te zien
Kun je gewoon invullen in je belastingaangifte. Ook bij minder hoge kosten krijg je gewoon een deel terug.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
01 okt 2023 18:24
witte angora schreef:
01 okt 2023 17:22
......Sterker nog: tandartskosten kun je van de inkomstenbelasting aftrekken, dus een deel krijg je nog terug ook.....
Dat is natuurlijk niet zo, kun je dat onderbouwen. Dan moet je wel erg bizar hoge kosten hebben bij de tandarts om er iets van terug te zien
Of een laag inkomen, dan ben je zo over de drempel heen. Of nog wat andere aftrekposten erbij.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

1.65% van het drempelinkomen is niet aftrekbaar.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... edrag-2023

Maar er zijn een aantal kostenposten die verhoogd kunnen worden.

https://meerkosten.nl/belastingvoordeel ... verhoging/


Je komt al heel gauw aan een aftrekbaar bedrag.

Doubletroubles
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 apr 2023 13:47

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door Doubletroubles »

De sufferds moet je ergens anders zoeken en zeker niet bij de ouderen.
En je hebt nergens in het stuk kunnen lezen dat ziekenhuizen of artsen winst maken!
Het onderbouwen is totaal overbodig, in de tijd van het ziekenfonds werd het grootste deel verzorgd door de overheid en die hadden we al en werd betaald door onze belasting centen. Nu is het zo dat iedere verzekeraar zich stort op de zorgverzekering zodat voor het zelfde werk velemalen meer mensen, kantoorpanden enz. enz. nodig zijn.
En ik snap niet dat er ineens weer assielzoekers bij worden gehaald dat is nergens voor nodig want we hebben al meer dan 600.000 Nederlanders die hun premie niet willen of kunnen betalen.
En we hebben het helemaal niet over tandartskosten maar over nalatigheid van zorgverzekeraars.
En ik weet waar ik over praat want ik heb er dagelijks mee te maken.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verhoogde premies zorgverzekering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Doubletroubles schreef:
01 okt 2023 17:08
De verzekeraar heeft volgens mij dus de verplichting om de verzekering dan uit eigen beweging te beëindigen.
Hoe ziet u dat voor u? Moet er personeel ingezet worden om de declaraties in te zien en na te gaan of er voor bepaalde verzekerde zaken geen declaratie komt? Of moet de tandarts gebeld worden met de vraag of een bepaalde patiënt nog wel komt? Hoe zit dat met de AVG?
Zelf ben ik tot mijn oren verzekerd voor fysio. Bijna elk jaar zit ik boven de grens, op 1 jaar na. Ik ben blij dat de verzekeraar deze aanvullende verzekering toen niet ongevraagd beëindigd heeft. Had ik het jaar er op mooi extra kosten gehad.

Het is de taak van de verzekerde om zelf in de gaten te houden waarvoor je bent verzekerd en of je het nodig vind.

Gesloten